امروزه توسعه همکاریهای فناورانه یکی از راهکارهای مهم جهت توسعه منابع، قابلیتها و کسب مزیت رقابتی در میان سازمانها محسوب میشود. این نوع از همکاریها در میان شرکتهای کوچک و متوسط فناوری به جهت ایجاد تاثیرات چشمگیر بر موفقیت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از بسترهای مهم جهت ایجاد و تداوم همکاریها ایجاد قابلیتهای لازم جهت ورود و بهرهبرداری از این همکاریها است. در این مقاله تلاش شده است تا بر اساس مطالعه چند موردی، قابلیتهای متفاوت چند بنگاه فناور کوچک و متوسط فناور از طریق انجام مصاحبه با مدیران شرکتها و طرفهای همکاری و مطالعه اسناد و مشاهده و به کمک تحلیل تم به مورد بررس قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که قابلیتهای مورد نیاز در همکاری فناورانه در بنگاهها شامل چهار دسته قابلیتهای شکلگیری و تداوم همکاری، قابلیتهای پشتیبان محصول/خدمت فناورانه، قابلیتهای پشتیبان بهرهبرداری از محصول/خدمت همکاری و قابلیتهای یکسان و مکمل جهت همافزایی از طریق همکاری است که مجموعهای از قابلیتها بر اساس نوع همکاری و هدف آن در این مجموعهها قرار میگیرد. این قابلیتها بستر شکلگیری و تداوم همکاریها و همچنین میزان بهرهبرداری و نتیجه بر آمده از همکاریها برای بنگاه محسوب میگردد.
Today, the development of technological collaboration is one of the important strategies for developing resources, capabilities and gaining competitive advantage among organizations. This kind of collaboration among small and SME firms is important for creating significant effects on their success. One of the important pillars to create and maintain partnerships is to create the necessary capabilities to enter and use these collaborations. In this paper, we have tried to examine the various capabilities of several SME technology companies through interviews with corporate executives and partners, and studying documents and observation and by analyzing the theme, based on a few case studies. The results show that the capabilities required in collaborative technology in firms include four types of interoperability and continuity capabilities, product / service support capabilities, product / service collaboration support capabilities, and the same or complementary capabilities for collaboration that a set of The capabilities are based on the type of collaboration and its purpose in these sets. These capabilities are the basis for the formation and continuity of cooperation as well as the amount of operation and the result of cooperation for the firm.