@article { author = {Kamali, Seyed Ahmad and Mohammadpour, Masoud}, title = {An Analysis of the Role of Techno-Market in Creating and Strengthening Innovation in Organizations}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {2}, number = {4}, pages = {27-52}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The increasing importance of technology has lead to the introduction of different mechanisms for its development, transfer, diffusion and deployment. Techno-market is one of the most important mechanisms in our country, which has attracted considerable attention in recent years. This article tries to explain how mediating institutions such as techno-market can promote innovation in organizations, and uses structural equations modeling (SEM). To do so, we first review the techno-market mechanisms and the indicators related to innovation performance, innovation stimuli and innovation capacity. Model processing is done using partial least squares (PLS) approach in the SmartPLS software. By means of a questionnaire, the opinions of experts in the field of technology management are extracted as the input to analyze the relationships. The results of the model processing indicate that techno-market with the defined functions has no direct effects on innovation performance and its major impact is on innovation stimuli and innovation capacity.}, keywords = {Innovation,techno-market,Innovation Performance,innovation stimuli,Innovation Capacity,structural equations modeling (SEM)}, title_fa = {تحلیل نقش فن‌بازار در ایجاد و تقویت نوآوری در سازمان}, abstract_fa = {اهمیت روزافزون فناوری باعث شده است تا سازوکارهای مختلفی در جهت توسعه، تبادل، اشاعه و به‌کارگیری آن مطرح شود. فن‌بازار یکی از مهم‌ترین این سازوکارها محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر در کشور ما توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. هدف مقالة حاضر، بررسی این نکته است که نهادهای واسطه به ویژه فن‌بازار چگونه باعث ارتقاء نوآوری در سازمان خواهند شد. برای دستیابی به این هدف، از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. برای این منظور، با استفاده از کارکردهای فن‌بازار و شاخص‌های مرتبط با سه بعد محرک‌ها، ظرفیت‌ها و عملکرد نوآوری به بررسی این رابطه پرداخته شده است. فرآیند پردازش الگو با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم افزار SmartPLS صورت گرفته و با استفاده از ابزار پرسش‌نامه، نظرات تعدادی از خبرگان حوزة مدیریت فناوری به عنوان ورودی نرم افزار جهت تحلیل روابط به‌کارگرفته شده است. نتایج پردازش الگو نشان می‌دهد فن‌بازار با کارکردهای تعریف شده، تأثیر مستقیم بر عملکرد نوآوری ندارد و تاثیرگذاری عمدة آن برمحرک‌ها و ظرفیت‌های نوآوری است.}, keywords_fa = {نوآوری,فن بازار,عملکرد نوآوری,محرکهای نوآوری,ظرفیتهای نوآوری,مدلیابی معادلات ساختاری}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14666.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14666_f53a420fe163acb344dfc4b3172a6ec0.pdf} }