@article { author = {Mousavi Haghighi, Mohammad Hashem and Tajik, Mehdi}, title = {A New Product Diffusion Model: A System Dynamics Approach}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {77-99}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Innovation diffusion is a complex and dynamic process affected by various variables, such as quality, competition, the time of market entry, advertising and customer's satisfaction. Traditional innovation diffusion models, like Bass model, ignore the dynamics of diffusion process and simplify the assumptions based on which the diffusion process is analyzed. Therefore, this paper seeks to propose a developed and dynamic innovation diffusion model through the application of system dynamics methodology. This methodology has found advocates in various fields as an effective approach in studying dynamic and complex behaviors of economic and social systems. The proposed model is simulated by Vensim DSS software and its validity is verified by statistical and systemic tests. Moreover, the model is applied to a new product of B. A. Foodstuff Company. After ensuring the reproduction of real behavior, some scenarios are performed in order to improve the process. The results of the scenarios indicate that the "word-of-mouth" factor has a greater effect on accelerating the diffusion process than "advertising" factor. Also, factors such as the satisfaction of primary consumers, affecting the advertisement procedure through the "word-of-mouth", plays a major role in innovation diffusion.}, keywords = {Innovation Diffusion,Bass Model,customer's satisfaction,system dynamics}, title_fa = {شبیه سازی فرآیند اشاعه محصولات نوین با رویکرد پویایی های سیستم}, abstract_fa = {فرآیند اشاعة نوآوری، فرآیندی پیچیده و پویاست و تحت تأثیر متغیر‌های متعددی مانند کیفیت، رقابت، قیمت، زمان ورود به بازار، تبلیغات و رضایت جامعه قرار دارد. الگوهای سنتی تبیین‌شده به منظور تحلیل و بررسی اشاعة نوآوری همچون الگوی باس، پویایی‌های موجود در این فرآیند را نادیده می‌گیرند و با فرضیه‌های ساده اقدام به تحلیل فرآیند اشاعه می‌کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک مدل توسعه‌یافته و پویا از فرآیند اشاعة محصولات مبتنی بر نوآوری با استفاده از روش‌ پویایی‌های سیستم انجام شد. ‌الگوی پیشنهادی این پژوهش بر اساس این رویکرد طراحی و با نرم‌افزار Vensim DSS شبیه‌سازی و اعتبار آن با استفاده از آزمون‌های آماری و سیستمی مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین این الگو بر یک محصول نوین شرکت مواد غذایی «ب آ» پیاده‌سازی ‌گردیده و پس از اطمینان از باز تولید رفتار سیستم واقعی، سناریو‌هایی جهت بهبود روند پذیرش اجرا شده است. نتایج بیانگر آن هستند که عامل «خرید توصیه‌ای» نسبت به متغیر « خرید از طریق تبلیغات رسانه‌ای» تأثیر بیشتری بر تسریع فرآیند اشاعة نوآوری دارد. از این‌رو، عواملی همچون رضایت مشتریان اولیه که بر فرآیند خرید توصیه‌ای تأثیر گذارند، نقش مهمی در نرخ اشاعة نوآوری خواهند داشت.}, keywords_fa = {گسترش نوآوری,الگوی باس,رضایت مشتری,پویاییهای سیستم}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14725.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14725_5891c3c0fdd5ca41fda2f15f04290403.pdf} }