@article { author = {Mohammadi, Mehdi and Hamidi, Mehdi and Mahmoudi, Behrooz and Javadi, Sepideh}, title = {Identifying, Analyzing and Categorizing Factors Affecting the Formation of Innovation Networks in Knowledge-Based Firms: A Case Study of the University of Tehran Science and Technology Park}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {4}, pages = {1-24}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, considering complex technologies, companies are no longer capable of developing innovative products and services by themselves. Thus, cooperation among companies in products and technology innovation has become important. Accordingly, organizations and corporations pay more attention to networking with the aim of innovation, as a form of collaboration. However, the formation of these networks requires factors that pave the way for the formation of this mode of cooperation. This study aims to identify factors affecting the formation of innovation networks in knowledge-based firms, and investigate their effectiveness. The methodology of this study includes field study and correlation. The results are analyzed by SPSS software and exploratory factor analysis. The study classifies factors affecting the formation of innovation networks in four categories: communication, cooperation development, internal capabilities, and facilitators. The results also show the significance of the role of variables, such as specialists, regulations and their appropriate implementation, companies' familiarity with each other's activities, the existence of knowledge base, and trust.}, keywords = {network,innovation networks,knowledge-based firms,science and technology park,exploratory factor analysis}, title_fa = {شناسایی، تحلیل و دسته بندی عوامل مؤثر بر شکل گیری شبکه های نوآوری در شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)}, abstract_fa = {امروزه با پیچیده‌تر شدن فناوری‌ها، شرکت‌ها دیگر قادر نیستند به تنهایی به توسعة محصولات و خدمات نوآورانه بپردازند. از این‌رو، همکاری میان آنها در جهت نوآوری در محصول و فناوری به امری مهم تبدیل شده است. در این راستا، شبکه‌سازی با هدف نوآوری به عنوان یکی از روش‌های همکاری مورد توجه سازمان‌ها و شرکت‌ها قرارگرفته است. اما برای تحقق این نوع از شبکه‌ها باید به عواملی که بسترساز شکل‌گیری این مدل همکاری هستند، توجه کرد. در این راستا مقالة حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری شبکه‌های نوآوری در شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر تاثیرگذاری هر یک از مؤلفه‌ها می‌پردازد. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، روش میدانی و از نوع همبستگی بوده و تحلیل نتایج با استفاده از نرم‌افزار spss و بهره‌گیری از روش تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفته است. این پژوهش مجموعة عوامل مؤثر بر شکل‌گیری شبکه‌های نوآوری را در چهار دسته ارتباطات، توسعة همکاری، توانمندی‌های داخلی و تسهیل‌کنندگان دسته‌بندی می‌کند. نتایج همچنین نشان می‌دهد که متغیرهایی مانند وجود متخصصان، قوانین و اجرای مناسب، آشنایی شرکت‌ها با نوع فعالیت‌های یکدیگر، وجود پایگاه دانش و اعتماد از اهمیت بالایی برخوردارند. }, keywords_fa = {شبکه,شبکه های نوآوری,شرکت های دانش بنیان,پارک علم وفناوری,تحلیل عاملی اکتشافی}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14736.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14736_ec7ff952110a3302100d8f1271957071.pdf} }