@article { author = {Mobini Dehkordi, Ali and Keshtkar Haranaki, Mehran}, title = {Analyzing the Effects of Three-Dimensional Model on Social Innovation: A Case Study of a Company in Iran's Automotive Industry}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {4}, pages = {57-75}, year = {2015}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In an era characterized by uncertainty, globalization and ever-increasing changes in technology, the success of organizations are dependent upon innovative measures, including employing new social patterns in employees' interactions. This issue known as social innovation leads to finding new solutions for needs, requirements and eventually fulfilling organizational goals. Analyzing social innovation can promote the awareness and recognition of organizational factors by deepening the understanding of social innovation. Therefore, the present study aims to examine the role of co-structural, contextual and content factors — in the form of a three-dimensional model — in social innovation in a company related to Iran's automotive industry. The statistical sample of the study consists of 130 managers, deputies and heads of various sectors of industry, selected by Chochran's formula. The results illustrate three points. First, there is a positive and meaningful relationship among the main variables of the study. Second, by comparing the three-dimensional factors, it turns out that co-structural, content and contextual factors respectively have the highest impacts on the social innovation of the organization. Finally, the effects of these factors on social innovation processes are different in the five stages. Co-structural factors have respectively the highest and lowest impacts on big-scale execution and creating a common sense; context factors have respectively the highest and lowest impacts on big-scale execution and sampling; and content factors have respectively the highest and lowest impacts on creating a common sense and big-scale execution. }, keywords = {social innovation,three-dimensional model,co-structural factors,Content Factors,Contextual Factors}, title_fa = {بررسی تأثیر مدل سه شاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)}, abstract_fa = {در عصری که مهم‌ترین ویژگی آن، عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانی‌سازی و تغییرات فزایندة فناوری است، موفقیت سازمان‌ها منوط به اقدامات نوآورانه از جمله به‌کارگیری الگوهای جدید اجتماعی در تعاملات کارکنان است. این مهم با عنوان نوآوری اجتماعی، منجر به یافتن پاسخ‌های جدید برای نیازها، خواسته‌ها و در نهایت تحقق اهداف سازمانی می‌شود.  تبیین نوآوری اجتماعی می‌تواند با عمق بخشیدن به درک اهمیت نوآوری اجتماعی، آگاهی و شناخت عوامل سازمانی را در تحقق آن ارتقاء دهد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل ساختاری، زمینه‌ای و رفتاری در قالب مدل سه‌شاخگی بر نوآوری اجتماعی در یک سازمان وابسته به صنعت خودروسازی انجام شد. نمونة آماری پژوهش تعداد 130 نفر از مدیران، معاونان و رئیسان بخش‌های مختلف صنعت یادشده است که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شده‌اند. نتایج این تحقیق سه نکته را نشان می‌دهد. نخست آن‌که میان متغیرهای اصلی این پژوهش، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. دوم آن‌که در مقایسة عوامل سه‌شاخگی مشخص گردید عوامل ساختاری؛ رفتاری و زمینه‌ای به ترتیب اولویت دارای بیشترین تأثیر بر نوآوری اجتماعی سازمان مورد مطالعه هستند؛ و در نهایت اینکه تأثیر این عوامل بر فرآیندهای نوآوری اجتماعی در مراحل پنج‌گانة آن متفاوت است. عوامل ساختاری، بر اجرا در مقیاس وسیع و ایجاد حس مشترک؛ عوامل زمینه‌ای بر اجرا در مقیاس وسیع و نمونه‌سازی و عوامل رفتاری نیز بر ایجاد حس مشترک و اجرا در مقیاس وسیع به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را دارند.}, keywords_fa = {نوآوری اجتماعی,مدل سه شاخگی,عوامل ساختاری,عوامل رفتاری,عوامل زمینه ای}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14738.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14738_eaf649262b1c8d191dff76961b9be38b.pdf} }