per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2019-02-20
7
4
1
25
90183
Original Article
بررسی قابلیتهای شرکتهای کوچک و متوسط فناور در شکلگیری و تداوم همکاریهای فناورانه : مطالعهای چند موردی
Investigating the capabilities of the SME firms in the formation and continuation of technological collaborations: a multi case study
علی صمیمی
ali.samimi.s@gmail.com
1
سید سروش قاضی نوری
ghazinoori@gmail.com
2
هاشم معزز
h.moazzez@ut.ac.ir
3
مهدی کشمیری
mehdi.keshmiri@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی دانشگاه تهران،ایران.
استادیار دانشگاه علامه طباطبایی،تهران،ایران.
استادیار دانشگاه تهران ،ایران.
دانشگاه صنعتی اصفهان،ایران.
امروزه توسعه همکاریهای فناورانه یکی از راهکارهای مهم جهت توسعه منابع، قابلیتها و کسب مزیت رقابتی در میان سازمانها محسوب میشود. این نوع از همکاریها در میان شرکتهای کوچک و متوسط فناوری به جهت ایجاد تاثیرات چشمگیر بر موفقیت آنها از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از بسترهای مهم جهت ایجاد و تداوم همکاریها ایجاد قابلیتهای لازم جهت ورود و بهرهبرداری از این همکاریها است. در این مقاله تلاش شده است تا بر اساس مطالعه چند موردی، قابلیتهای متفاوت چند بنگاه فناور کوچک و متوسط فناور از طریق انجام مصاحبه با مدیران شرکتها و طرفهای همکاری و مطالعه اسناد و مشاهده و به کمک تحلیل تم به مورد بررس قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که قابلیتهای مورد نیاز در همکاری فناورانه در بنگاهها شامل چهار دسته قابلیتهای شکلگیری و تداوم همکاری، قابلیتهای پشتیبان محصول/خدمت فناورانه، قابلیتهای پشتیبان بهرهبرداری از محصول/خدمت همکاری و قابلیتهای یکسان و مکمل جهت همافزایی از طریق همکاری است که مجموعهای از قابلیتها بر اساس نوع همکاری و هدف آن در این مجموعهها قرار میگیرد. این قابلیتها بستر شکلگیری و تداوم همکاریها و همچنین میزان بهرهبرداری و نتیجه بر آمده از همکاریها برای بنگاه محسوب میگردد.
Today, the development of technological collaboration is one of the important strategies for developing resources, capabilities and gaining competitive advantage among organizations. This kind of collaboration among small and SME firms is important for creating significant effects on their success. One of the important pillars to create and maintain partnerships is to create the necessary capabilities to enter and use these collaborations. In this paper, we have tried to examine the various capabilities of several SME technology companies through interviews with corporate executives and partners, and studying documents and observation and by analyzing the theme, based on a few case studies. The results show that the capabilities required in collaborative technology in firms include four types of interoperability and continuity capabilities, product / service support capabilities, product / service collaboration support capabilities, and the same or complementary capabilities for collaboration that a set of The capabilities are based on the type of collaboration and its purpose in these sets. These capabilities are the basis for the formation and continuity of cooperation as well as the amount of operation and the result of cooperation for the firm.
https://www.nowavari.ir/article_90183_c2ab84d13a439d27cdebacaa970c3de5.pdf
همکاری فناورانه
قابلیتهای همکاری
شکلگیری همکاری
تداوم همکاری
Technological Collaborations
Collaborations capabilities
Collaborations Formation
Collaborations Continuity
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2019-02-20
7
4
26
50
90184
Original Article
کاوشی در توانمندسازهای ساخت محصولات پیچیده؛ شناسایی، اولویتبندی و تعیین روابط میان قابلیتهای مورد نیاز در ساختوتولید محصولات و سیستمهای پیچیده (COPS)
Exploration of Enablers for Complex Product Manufacturing; Identify, Prioritize and and Determine the Intermediate Relationships of Required Capabilities in Manufacturing of Complex Product Systems (COPS)
محمد حسین کریمی گوارشکی
mh_karimi@aut.ac.ir
1
جعفر قیدرخلجانی
kheljani@aut.ac.ir
2
پوریا کریمی
pourya.karimy@gmail.com
3
استادیار و عضو هیئتعلمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، ایران.
استادیار و عضو هیئتعلمی گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، ایران.
کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر تهران، ایران.
محصولات و سیستمهای پیچیده (COPS) نقش مهمی در صنعت، اقتصاد و فناوری کشورها ایفا میکنند. از طرفی دشواری توسعه و ساخت این محصولات به دلیل پیچیدگی فراوان و نیازمندی به دانش عمیق و سطح بالا ، سازمانها را با چالشهایی روبرو نموده است. سازمانها برای موفقیت در ساخت این محصولات احتیاج به شناخت عمیق قابلیتهای موردنیاز دارند. به همین منظور پژوهش فعلی صورت گرفت تا از طرفی قابلیتها و توانمندسازهای موردنیاز برای ساختو تولید محصولات پیچیده را شناسایی نماید و از طرف دیگر به تجزیه و تحلیل روابط علی معلولی میان توانمندسازها بپردازد. تعیین اهمیت این عوامل جهت برنامهریزی دقیق سازمان نیز هدف دیگر این پژوهش بوده است. به این منظور با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته قابلیتهای مذکور شناسایی و با توزیع پرسشنامه اعتبارسنجی شد. نهایتاً 10 قابلیت اصلی و 46 مولفه فرعی شناسایی و تائید شدند. در مرحله بعدی روابط فیمابین عوامل مذکور با استفاده از روش مدلسازی ساختاری تفسیری (ISM) تعیین و در چهار سطح افرازبندی شدند. به منظور تعیین اوزان و رتبهبندی عوامل نیز از ر تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد قابلیتهای شبکهسازی، مدیریتپروژههای کلان، یکپارچهسازی و تعاملات در سطوح کلان از مهمترین عوامل موثر در ساخت محصولات پیچیده بوده و تاثیرات زیربنایی بر سایر عوامل دارند. در پایان پس از ارائه جمعبندی، پیشنهاداتی برای پژوهشهای آتی بیان شد.
Complex product systems (COPS) play an important role in industry, economics and technology of countries. On the other hand,Due to the complexity and the need for in depth and high level knowledge; organizations face challenges in Manufacturing and developing these products.To succeed in manufacturing of these products, organizations need to recognize the required capabilities.Therefore, the current research was conducted to identify the capabilities and enablers needed to manufacturing complex products And analyzes the causal relationships between these enablers.The other purpose of this study was to determine the importance of these factors for the accurate planning in the organization.For this purpose, with using the library studies and semi-structured interviews, the mentioned capabilities were identified and then validated by distributing the questionnaire. Eventually, 10 main factors and 46 sub-factors were identified. In the next step, with using Interpretative Structural Modeling (ISM) method , the relationships between these factors were determined and partitioned into four levels.Then ANP was used to determine the weights and ranking of factors.The research results show that networking capabilities, projects management, system integration and interactions at macro levels are the most important factors in manufacturing complex products and have underlying impacts on other factors. at the end of paper, after concluding the content, some suggestions were proposed for future research.
https://www.nowavari.ir/article_90184_963eaa4c8082485ba74bc0519570e3ec.pdf
محصولات و سیستمهای پیچیده (COPS)
قابلیت
ساختوتولید
ISM
ANP
Complex Product Systems (CoPS)
Capability
Manufacturing
ANP
ISM
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2019-02-20
7
4
51
80
90185
Original Article
قابلیتهای استراتژیک در صنعت نفت و گاز: مطالعهای در بخش میاندستی
Strategic Capabilities in the Oil and Gas Industry: A Study in the Midstream Sector
سید حسین جلالی
jalali.sh@ut.ac.ir
1
شهرام خلیل نژاد
sh.khalilnezhad@atu.ac.ir
2
عماد گل محمدی
emadg818@gmail.com
3
کاندیدای دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
مدرس، دانشگاه علمی کاربردی استان ایلام، مرکز پارسیان (ایلام1)، ایلام، ایران.
نظریههای مختلفی پیرامون چگونگی دستیابی به مزیت رقابتی توسط محققان و اندیشمندان مدیریت استراتژیک مطرح شده است و دیدگاه قابلیتهای پویا که ارتباط نزدیکی میان کسب مزیت رقابتی و قابلیتهای سازمانی قائل است، یکی از روشنترین نظریاتی است که درباره مزیت رقابتی در دنیای امروز کسبوکار ارائه شده است. پژوهش حاضر در همین راستا و با تکیه بر دیدگاه قابلیتهای پویا، با رویکردی اکتشافی و کیفی به شناسایی و تحلیل قابلیتهایی اختصاص دارد که رقابتپذیری و دستیابی به مزیت رقابتی را در بخش میاندستی زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز تحت تأثیر قرار میدهند. برای تحقق این هدف، دادههایی از 21 مصاحبه نیمهساختاریافته با مدیران ارشد 6 پالایشگاه که به روش هدفمند انتخاب شده بودند، گردآوری و دادههای حاصل از این مصاحبهها پس از تلفیق با نظرات چند تن از خبرگان، با روش تحلیل مضمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد دستیابی به مزیت رقابتی در بخش میاندستی صنعت نفت و گاز ریشه در دو قابلیت دروننگرِ ارزشافزایی و بهرهوری (کیفیسازی فرآوردهها، کارایی عملیاتی و قابلیت فناورانه)، و قابلیت بروننگرِ پایداری استراتژیک کسبوکار (توسعه کسبوکار، گرایش بازار و پایداری زنجیره تأمین) دارد. این نتیجه نشاندهنده اهمیت رویکرد متوازن برای دستیابی به مزیت رقابتی در صنعت نفت و گاز است.
Different theories are presented by strategic management scholars and thinkers to explain how to achieve a competitive advantage, and dynamic capability theory which believed that gaining a competitive advantage is closely linked with organizational capabilities; is one of the clearest theories about competitive advantage in today's business world. In this regard, current research, based on dynamic capability view, employs a qualitative and explorative approach to identify and analyze of capabilities which influence the competitiveness and gaining competitive advantage in the midstream sector of oil and gas industry. In order to achieve this goal, data were gathered through 21 semi-structured interviews with top level managers of 6 refineries, integrated with comments of some experts, and analyzed by theme analysis method. Findings showed that gaining competitive advantage in the midstream of oil and gas industry rooted in both of inward capability of productivity and value-addition (products qualification, operational efficiency and technological capability) and outward capability of business strategic sustainability (business development, market orientation and sustainability of supply chain). This result reveals the importance of balanced approach in gaining competitive advantage in the oil and gas industry.
https://www.nowavari.ir/article_90185_ef111ff8ecafb03b9840c9403ac19b79.pdf
"قابلیتهای استراتژیک
نظریه قابلیت پویا
مزیت رقابتی
تحلیل مضمون
صنعت نفت و گاز "
'strategic capabilities
dynamic capability theory
Competitive advantage
Theme analysis
oil and gas industry'
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2019-02-20
7
4
81
110
90186
Original Article
نقش سیستم مدیریت دانش و نوآوری باز در توسعه ظرفیت نوآوری
The Role of knowledge management system and open innovation in developing innovation capacity
مهدیه نگارستانی
mnegarestani82@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، ایران.
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری نوآوری باز در تأثیر سیستم مدیریت دانش بر ظرفیت نوآوری است. جامعه آماری شامل مدیران شرکتهای فعال در شهرک صنعتی شماره 2 و نیز شرکتهای مستقر در پارک علم و فناوری شهر کرمان به تعداد 177 شرکت میباشد. روش تحقیق ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها، توصیفی - پیمایشی است. ابزار اصلی گردآوری دادهها، پرسشنامه است که سطح روایی و پایایی آن، برای تمامی سازهها اندازهگیری و تائید شد. پس از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از معادلات ساختاری در قالب نرمافزار Amos مشخص شد که سیستم مدیریت دانش بر نوآوری باز و ظرفیت نوآوری تأثیر دارد. همچنین؛ نوآوری باز، تأثیر سیستم مدیریت دانش بر ظرفیت نوآوری را میانجیگری میکند.
The purpose of the study was to investigating the role of open innovation in the effect of knowledge management system on innovation capacity. The study population which was an applied and descriptive-survey research was composed of 177 managers of Companies in Industrial Town No. 2 & companies in Kerman Science and Technology Park. The questionnaire was used to collect data.Validity and reliability of the questionnaire were verified and confirmed. After data analysis by Spss & Amos, findings suggested that: knowledge management system had effect on open innovation andinnovation capacity. Also, the impact of knowledge management system on innovation capacity was mediated by open innovation.
https://www.nowavari.ir/article_90186_f1450565ab2b48169db5855d6a6c4523.pdf
سیستم مدیریت دانش
ظرفیت نوآوری
نوآوری باز
knowledge management system
Innovation Capacity
Open Innovation
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2019-02-20
7
4
11
130
90187
Original Article
نقش منابع سازمانی و قابلیت نوآوری در خلق مزیت رقابتی شرکت های دانش بنیان نوپا با تعدیل گری عملکرد تجاری سازی فناوری
The Role of Organizational Resources and Innovation Capability in Creating the Competitive Advantage of Knowledge Based Companies: The moderating role of Technology Commercialization Performance
حسین شیرازی
hossein.shirazi63@gmail.com
1
غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی
gh_hashemzadeh@azad.ac.ir
2
رضا رادفر
radfar@gmail.com
3
تقی ترابی
ttttorabi@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد جنوب، تهران، ایران.
استاد و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
دانشیار و عضو هیئت علمی گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
شرکت های دانش بنیان می توانند از طریق به کارگیری بهره ور از منابع سازمانی و ارتقا پیوسته قابلیت نوآوری به مزیت رقابتی دست یابند. مهم است که بدانیم عملکرد تجاری سازی فناوری به عنوان مهم ترین مرحله مدیریت فناوری، چقدر می تواند تاثیر منابع سازمانی و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی را تعدیل کند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر منابع سازمانی و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان نوپا با در نظر گرفتن متغیر تعدیل گر عملکرد تجاری سازی فناوری است. ابـزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر 166 شرکت دانش بنیان نوپا مستقر در مراکز رشد می باشند که از میان 166 مدیر ارشد آن ها، تعداد نمونـه بـا اسـتفاده از فرمول کوکران و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشـنامه کـافی128 نفـر تعیـین شـد، کـه در نهایت 117 پرسشنامه به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی ساده برای تحلیل جمع آوری گردید. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی، روش آن توصیفی و از نوع پیمایشی می باشد، که نتایج بهصورت مدلسازی معادلاتساختاری و بهروش حداقل مربعات جزئی(بهوسیله نرمافزارSmart PLS) استخراج شده است. یافتهها نشان میدهند که منابع سازمانی و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی شرکتهای دانشبنیان نوپا تاثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین عملکرد تجاری سازی فناوری، تاثیر منابع سازمانی و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی را تعدیل می کند.
knowledge-based companies can achieve competitive advantage through employing productivity from organizational resources and continuously upgrading innovation capability. In this regard, it is important to understand how the technology commercialization performance as the most important stage in technology management can moderating the impact of innovation capability and organizational resources on competitive advantage. Therefore, the purpose of this study is to investigate the effect of innovation capability and organizational resources on the competitive advantage of startup companies by considering the moderating variable of technology commercialization performance. The statistical population of This study was 166 top managers in growth stage of centers of growth of science and technology parks and the sample size was selected according to Cochran's formula by stratified random sampling method to ensure the retum of number of 128 respondents was completed. Finally, 117 questionnaires were collected and entered into the analysis stage. The present research is applied in a practical, descriptive and survey-oriented way. The results are extracted by structural equations modeling using partial least squares (by Smart PLS software). The findings show that innovation capabilitiy and organizational resources are effective on the competitive advantage of Knowledge Based Companies, as well as the moderating role of the technology commercialization performance in the impact of innovation capabilities and organizational resources on the competitive advantage.
https://www.nowavari.ir/article_90187_c0ae26d8dc13c6790699c65bc4c938d9.pdf
"منابع سازمانی
قابلیت های نوآورانه
عملکرد تجاری سازی فناوری
مزیت رقابتی
شرکت های دانش بنیان نوپا"
"Organization Resource
Innovative Capability
Technology Commercialization Performance
Competitive advantage
Knowledge-Based Start-Up Companies"
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2019-02-20
7
4
131
160
90188
Original Article
آینده نگاری تاثیر فناوریهای همگرا بر سیاستهای دولت در قابلیت آفرینی نوآورانه
A Foresight on the Impact of Convergent Technologies on Public Policies for Innovative capability Building
هدایت کارگر شورکی
hkargar@stu.yazd.ac.ir
1
سید حبیب اله میرغفوری
mirghafoori@yazd.ac.ir
2
علی محمد سلطانی
soltani@tsi.ir
3
حبیب زارع
zarehabib@yazd.ac.ir
4
دانشجوی دکتری مدیریت، دانشگاه یزد، ایران.
دانشیار بخش مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایران.
استادیار، پژوهشکده مطالعات فناوری، ایران.
استادیار بخش مدیریت صنعتی، دانشگاه یزد، ایران.
مطالعه حاضر تلاش دارد تا نقش و کارکرد دولت در قابلیتآفرینی نوآورانه را تحت تأثیر جریان همگرایی فناورانه مورد تحلیلی آینده-نگرانه قرار دهد. رویکرد این تحقیق، کیفی و توصیفی بوده و در آن از استراتژیهای تحلیل ریختشناختی و سناریوسازی استفاده شده است؛ بدین صورت که رایجترین سازوکارهای حمایت دولت از فرایند تقویت قابلیت نوآورانه شناسایی و در قالب مدلی ارائه و به صورت موازی، مهمترین دستاوردهای حاصل از کاربرد فناوریهای همگرا نیز بر اساس یکی از مدلهای معتبر استخراج شده است. سپس با تشکیل نشست خبرگان و اجرای تکنیک تحلیل ریختشناختی، شدت تاثیرگذاری جریان همگرایی فناورانه بر هرکدام از سازوکارهای حمایتی مورد برآورد قرار گرفته و با اجرای تکنیک سناریوسازی، سه سناریوی بدیل از آینده نقش دولت در قابلیت نوآوری تحت تاثیر فناوریهای همگرا (شامل سناریوهای حداقلی، میانه و حداکثری) طراحی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که با بهرهگیری هوشمندانه از ظرفیتهای انقلابی فناوریهای همگرا میتوان آینده مطلوب از نقش دولت در توسعه قابلیت نوآورانه را زمینهسازی نمود و این جایگاه را در مقایسه با شرایط فعلی به شدت تکامل بخشید.
The present study attempts to introduce the role and function of the government in innovative capability building under the influence of the technological convergence flow as a foresight study and introduce the predictable futures of convergent technologies (NBIC). The approach of this research is qualitative and descriptive and has been used in morphological and scenario-building strategies. Thus, the most common mechanisms of public support in the process of innovation capability enhancement are identified and modeled; in parallel, the most important achievements of convergent technologies are derived from one of the valid models. Then, the intensity of the impacts of technological convergence on each aspect of governmental support is estimated through expert panel & morphological analysis techniques. Finally, by implementing the scenario-building technique, three alternative scenarios of the future (including minimal, moderate, and maximum scenarios) are designed. The results show that by utilizing intelligently the revolutionary capacities of convergent technologies, the governments can establish the desirable future of the role of governance in development of innovative capabilities, and this position can be evolved strongly compared to the current situation.
https://www.nowavari.ir/article_90188_48258bb8b993475858436445e8f897c8.pdf
قابلیت نوآوری
سیاستهای دولت
همگرایی فناورانه
فناوریهای همگرا
انبیک (شزان)
سناریوسازی
Innovation Capability
Public policies
Technological Convergence
Convergent Technologies
NBIC
Scenario-Building