per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2020-01-21
8
4
1
31
102630
Original Article
خُردبنیانهای توانمندیهای پویا در نوآوری خدماتیِ بنگاههای تولیدی (موردِمطالعه: شرکت خودروسازی سایپا)
Microfoundations of Dynamic Capabilities in Service Innovation of Manufacturing Firms (Studied Case: SAIPA Automotive Company)
محمد مهدوی مزده
mazdeh@iust.ac.ir
1
مصطفی جعفری
jafari@iust.ac.ir
2
عبدالمجید کهریزی
abdolmadjid.kahrizi@gmail.com
3
عاطفه حسینی خمسه مطلق
hoseini_a@ind.iust.ac.ir
4
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشیار، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی و نوآوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
با تغییر چشمانداز اقتصادی جهان بهسوی اقتصادی مبتنی بر خدمات، نوآوری خدماتی از اهمیت فراوانی برای کسب و حفظ مزیت رقابتی در محیط کسبوکار روبه خدماتیشدن برخوردار است. در چنین شرایطی، بنگاههای تولیدی نیز ملزم به اتخاذ استراتژی افزودن خدمات به سبد خود و درنظرگرفتن نوآوری خدماتی (علاوه بر نوآوری محصولی) هستند. اصلیترین چالش در تغییر جهتگیری بنگاههای تولیدی از محصولمحوری به محصول-خدمتمحوری، مدیریت «توانمندیهای پویای» موردِنیاز برای نوآوری خدماتی است. توانمندیهای پویا، تحول و نوسازیِ فرآیندهای فعلی بنگاه را تسهیل کرده و انواع نوآوری را برای کسب تناسب بهتر با محیط متغیر ارتقا میدهند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی خُردبنیانهای توانمندیهای پویا در نوآوری خدماتیِ بنگاههای تولیدی و تببین تعاملات فیمابین این خُردبنیانها در بستر یک بنگاه تولیدی ایرانی (شرکت خودروسازی سایپا) است. بدینمنظور، با مرور پیشینهی موضوع، 14 خُردبنیان ذیل سه دسته توانمندیهای پویا شناسایی شد. سپس نظر خبرگان دانشگاهی و اجرایی با استفاده از ابزار پرسشنامه درباره ضرورت و میزان اهمیت هر خُردبنیان در نوآوری خدماتی، جمعآوری شد. در ادامه با روش دیمتل فازی و مبتنی بر نظرخواهی از خبرگان اجرایی، شدت و جهت ارتباط متقابل میان این خُردبنیانها در بستر شرکت خودروسازی سایپا بهعنوان بنگاه تولیدی موردِمطالعه بررسی شد.
Along the change of world economic vision to service-based economy, service innovation is considered as a significant factor in achieving and maintaining firm’s competitive advantage. In this situation, manufacturing firms are also required to adopt a strategy to develop services to their portfolio and consider service innovation (in addition to product innovation). The main challenge of manufacturing firms involved in shifting from "product orientation" to "product and service orientation", is management of dynamic capabilities for creating service innovation. Dynamic capabilities facilitate the transformation and renewal of firms’ current processes and enable all types of innovation to create a better fit with the environment. The purpose of this study is to identify microfoundations of dynamic capabilities in service innovation and explanation the interactions between these microfoundations in an Iranian manufacturing firm (SAIPA Automotive Company). Therefore, 14 microfoundations were identified in three dynamic capability categories through deep literature reviewing. Then, the opinion of the academic and executive experts was collected using a questionnaire about the necessity and importance of each microfoundations in service innovation. Based on the opinion of the executives, the intensity and interconnectivity between these microfoundations in the context of SAIPA Automotive Company as a manufacturing firm were studied through FUZZY DEMATEL technique.
https://www.nowavari.ir/article_102630_ac05a50226cf5448db5470bdc0867d16.pdf
خدماتیشدن
نوآوری خدماتی
توانمندهای پویا
خُردبنیانها
بنگاه تولیدی
Servitization
Service Innovation
Dynamic Capabilities
Microfoundations
Manufacturing Firm
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2020-01-21
8
4
33
60
102632
Original Article
چارچوب مفهومی شکلگیری زیستبومهای کارآفرینی دانشگاه پایه شهر تهران
Presenting Conceptual Framework for Formation of University-based Entrepreneurial Ecosystem in Tehran
علی محقر
amohaghar@ut.ac.ir
1
مهدی محمدی
memohammadi@ut.ac.ir
2
نیما مختارزاده
mokhtarzadeh@ut.ac.ir
3
روح اله شهیدی پور
r_shahidipour@yahoo.com
4
دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
دانشکده مدیریت،دانشگاه تهران، تهران، ایران
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران،ایران
دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
موضوع این مقاله، ارائه چارچوب مفهومی برای تبیین نحوه شکلگیری زیستبومهای کارآفرینی دانشگاه پایه در تهران و شاخصها و زیرشاخصهای مربوط به آن بوده و روش پژوهش کیفی است. این تحقیق در بازه زمانی سالهای 1397 و 1398 انجام شده و قلمرو مکانی آن دانشگاههای شهر تهران بوده است. چارچوب مفهومی توسعه داده شده در این تحقیق شامل یک ماتریس سهدرچهار است که محور افقی آن جایگاه زیستبوم در چرخه عمر (مشتمل بر 4 وضعیت: تولد، فعالسازی، یکپارچگی و بلوغ) و محور عمودی آن نحوه شکلگیری اکوسیستم (مشتمل بر 3 وضعیت: ارگانیک و جامعه محور، نظاممند و دانشگاه محور و ترکیب ارگانیک و نظاممند) را نشان میدهد. در ادامه نیز با روش تحلیل مضمون و با بکارگیری شبکه مضامین، شاخصها و زیرشاخصهای پیشنهادی تعیین گردید.در بخش بعد با بکارگیری روش دلفی، شاخصها و زیرشاخصهای مربوط به چرخه عمر شامل 4 شاخص: وضعیت زیرساختهای سازمانی کارآفرینی (مشتمل بر 7 زیرشاخص)، وضعیت منابع موجود در اکوسیستم (مشتمل بر 4 زیرشاخص)، وضعیت ارتباطات بین عناصر فعال در زیستبوم(مشتمل بر 5زیرشاخص) و وضعیت زیرساختهای برنامهای، مدیریتی و فرهنگی زیستبوم (مشتمل بر 3زیرشاخص) تعیین و جمعبندی گردید. شاخصها و زیرشاخصهای مربوط به تعیین الگوی شکلگیری نیز شامل 2 شاخص: سهم دانشجویان و فارغالتحصیلان در زیستبوم کارآفرینی (مشتمل بر 3زیرشاخص) و نقش عوامل غیردانشگاهی در زیستبوم کارآفرینی (مشتمل بر 3زیرشاخص) تعیین و جمعبندی شد.
This paper presents a Conceptual Framework for formation of university-based Entrepreneurial Ecosystems in Tehran and its indicators using a qualitative method. The conceptual Framework of the research includes a 3×4 matrix whose rows show the position of the ecosystem in life cycle (i.e. the 4 stages of emergence, Activation, Integration andMaturity) and the columns indicate the ecosystem formation model (i.e. the 3 states of organic and community-oriented, systematic and university-based, and a combination of both). Further in the qualitative section, the suggested indicators of the conceptual Framework were determined through thematic analysis and thematic network.In the quantitative section, the conceptual Framework and its dimensions were verified using the Delphi method. The following Four life cycle indicators were then identified: the level of development of entrepreneurship infrastructures, strength of the communication network between ecosystem actors, Culcural & Manegerial Infrastructures and the resources available in the ecosystem.The following six indicators were also identified for the ecosystem formation: the extent of Student and Alumni intervention, andNon Academic Factors.
https://www.nowavari.ir/article_102632_b472787dcce9278c425444c11ffc372a.pdf
اکوسیستم کارآفرینی دانشگاه پایه
چارچوب مفهومی
الگوی شکلگیری
چرخه عمر
تحلیل مضمون
شبکه مضامین
دلفی
University-based Entrepreneurial Ecosystems
Conceptual Framework
life cycle
Thematic Analysis
comparative analysis
Thematic Network
Delphi
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2020-01-21
8
4
61
84
102633
Original Article
تحلیل تاثیر کارآفرینی بر نابرابری توزیع درآمد در میان استانهای کشور
Impact of entrepreneurship on inequality of income distribution
(Between provinces of the country)
زهرا نجفی
najafi.29@gmail.com
1
مجید صامتی
sameti.majid.ui@gmail.com
2
سمیه جمالی
somayeh.jamali1@gmail.com
3
عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نور
دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد توسعه اقتصادی و برنامهریزی دانشگاه اصفهان، کارشناس مطالعات اقتصادی شهرداری شیراز
در طول سالهای اخیر اهمیت کارآفرینی در پیشبرد رشد و توسعه اقتصادی کشورها و رفع نابرابری توزیع درآمد سهم بالایی به خود اختصاص داده است. به گونهای که کارآفرینان در توسعهی اقتصادی کشورهای توسعهیافته، نقش محوری داشتهاند. در حالیکه در کشورهای درحال توسعه این اهمیت نادیده گرفته شده است. لذا با توجه به اهمیت نقش کارآفرینی، در این تحقیق به بررسی رابطه بین کارآفرینی و نابرابری تویع درآمد در استانهای ایران و در طول سالهای 1395-1390 پرداخته شده است. نتایج بدست آمده حاکی از تایید رابطه U معکوس بین این دو متغیر است و همچنین نتایج نشان داد که اکثر کشورهای مورد بررسی در قسمت نزولی این منحنی قرار دارند، یعنی با افزایش سطح کارآفرینی، نابرابری توزیع درآمد کاهش مییابد. دیگر متغیرهای اثرگذار بر نابرابری توزیع درآمد، نرخ شهرنشینی و چگالی جمعیت است که به ترتیب تاثیر منفی و مثبت بر نابرابری داشتند.
Over the recent years, the importance of entrepreneurship has contributed to the advancement of countries' economic growth and development and the elimination of income distribution inequalities. So that entrepreneurs have played a central role in developing economies in developed countries. While this importance has been neglected in developing countries. Therefore, considering the importance of the role of entrepreneurship, this study examines the relationship between entrepreneurship and income inequality in Iranian provinces during the years 1395-1959. The results confirm the reverse U-relationship between these two variables, and the results also showed that most of the countries surveyed are in the downward curve, that is, with increasing levels of entrepreneurship, income distribution inequality is reduced. Other variables affecting inequality of income distribution, urbanization rate and population density have positive and negative effects on inequality, respectively.
https://www.nowavari.ir/article_102633_042a8ba670dafd3feae4566a43b3dee3.pdf
کارآفرینی
نابرابری توزیع درآمد
پنل دیتا
Entrepreneurship
Income distribution inequality
panel- Data
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2020-01-21
8
4
85
122
102634
Original Article
آسیب شناسی بودجه ریزی پژوهش و فناوری درایران ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻓﺮاﺗﺮﮐﯿﺐ
Diagnosis of Science and Technology Budget in Iran Using Meta-synthesis Method
امیرحسام بهروز
ah.behrooz@ut.ac.ir
1
علی اصغر پورعزت
pourezzat@ut.ac.ir
2
فرهاد دژپسند
f_dejpasand@sbu.ac.ir
3
مجتبی امیری
mojtabaamiri26@gmail.com
4
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
مدیرکل دفتر اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران
دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران
ﻣﻄﺎﻟﻌﺔ ﺣﺎﺿـﺮ ، ﻓﺮاﺗرکیبی ﺑـﺮ ﭘـﮋوﻫﺶﻫـﺎی ﺣـﻮزه بودجه پژوهش و فناوری در ایران، با هدف آسیب شناسی جامع و کل نگر آن است. ﺟﺎﻣﻌﺔ ﭘـﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿـﺮ، مشتمل بر 96 ﻣﻘﺎﻟﺔ ﻋﻠﻤﻲ ﭘﮋوﻫﺸﻲ، علمی -ترویجی، گزارش و طرح پژوهشی است که در بازه سالهای 1381-1398 به زبان فارسی ﺑﻪ ﭼﺎپ رﺳﻴﺪه اﻧﺪ. در این پژوهش از روش هفت مرحله سندلوسکی و باروسو برای فراترکیب مقالات بهره گرفته شده است که پس از غربال گری، به کمک فهرست COREQ 32-item، 69 سند به منزله پژوهش با کیفیت بالا و متوسط جهت تحلیل عمیق تر شناسایی شدند و دردو ﺑﺨـﺶ ﺗﻮﺻـ ﻴﻔﻲ و تحلیلی ﺑﺮرﺳﻲ ﺷﺪه اﻧﺪ. با استفاده از روش تحلیل تم ، به تحلیل و استخراج اطلاعات از مقالات و ارائه یافته های نهایی اقدام شده است. ﻣﻮاﻧﻊ اﺟﺮای بودجه ریزی پژوهش و فناوری، در قالب 139 عامل و مانع اصلی در 19 مولفه ( تم فرعی) در 5 بعد (تم اصلی) خط مشی گذاری حوزه علم و فناوری، تهیه و تنظیم بودجه، تصویب بودجه، اجرای بودجه و نظارت بر بودجه، دسته بندی شدند. چ
The present paper is a meta-synthesis study on the research and technology budget areas in Iran with the aim of comprehensive and holistic diagnosis. The statistic of the present paper consists of 96 documents, including research papers, review papers, reports and research projects which have been published in Persian during the years 2002-2019. In this study, Sandlowski and Barroso's seven-step method was used, and after screening by helping the COREQ 32-item index, 69 documents were identified as high-quality and medium-quality research for deeper analysis, and they have been reviewed in the two sections of descriptive and qualitative. The themes were analyzed and extracted from the articles and final findings using the theme analysis method. The results showed that the barriers to implementation of research and technology budgeting consisted of 139 main factors and obstacles in 19 components (sub themes) in 5 dimensions (Main theme) includes science and technology policy making, budget planning, budget approval, budget execution and budget monitoring.
https://www.nowavari.ir/article_102634_3ff094bd73e286bc919c13c1ceb1567b.pdf
بودجه ریزی
ﻓﺮاﺗرکیب
بودجه علم و فناوری
بودجه پژوهشی
تامین مالی پژوهش و فناوری
Budgeting
Meta-Synthesis
Science and Technology budget
research budget
financing of Research and technology
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2020-01-21
8
4
123
149
102635
Original Article
شناسایی موج های نوآوری نظامی در کشور مبتنی بر اندیشههای فرمانده معظم کل قوا
Identifying the waves of military innovation in the Islamic Republic of Iran based on the ideas of the Supreme Leader
خلیل نوروزی
khalilnoruzi@gmail.com
1
کریم زاهدی خوزانی
karim.zahedi@ut.ac.ir
2
مجتبی علویان
mj.alavian75@gmail.com
3
استادیار دانشگاه امام حسین علیه السلام
دکتری دانشگاه تهران
دانشگاه امام صادق علیه السلام
ضرورت پرداختن به نوآوری نظامی برای صنایع دفاعی کشورها امروزه بیشازپیش احساس میشود. نوآوری نظامی به عنوان حوزهای نوپا، بنیانهای نظری ویژهای دارد. در این پژوهش به بررسی بنیانها، اهداف و الزامات تحقق نوآوری نظامی مبتنی بر اندیشههای مقام معظم رهبری مدظلهالعالی پرداختهشدهاست. برای نیل به این هدف، بیانات معظم له پیرامون نوآوری نظامی گردآوری گشت و مورد پژوهش و تحلیل قرارگرفت. روش استفاده شده درمقاله، کیفی بوده و از راهبرد تحلیل مضمون برای احصای الگوی مورد نظر استفاده گردید. موج سوم اشاره به نوآوری های نهادی دارد که منجر به تاسیس نهادهای انقلابی درحوزه دفاعی و نظامی شد. موچ چهارم به ترسیم انتظارات ایشان برای سرآمد شدن و مرزشکنی در علوم نظامی و دفاعی در دوران کنونی انقلاب اختصاص یافته است. موج پنجم که به عنوان یکی از یافته های روندپژوهی سیر اندیشه معظم له است،تحت عنوان نوآوری دانش پایه، به طرح مقوله علوم بنیادی که می تواند طرح نو در علوم نظامی در اندازند، می پردازد. پس از آن نظام انتظارات صریح معظم له از سازمان های نظامی، مدیران و فرماندهان حوزه نظامی و دفاع و نهایتا پژوهشگران این حوزه مستند به بیانات ایشان استخراج شده است.
The need for military innovation for defense industries in countries is increasingly felt today. Military innovation as a nascent field has special theoretical foundations. This study examines the foundations, goals, and requirements of realizing military innovation based on the ideas of the Supreme Leader Supreme Leader. The third wave refers to the institutional innovations that led to the establishment of revolutionary institutions in defense and military. The fourth wave is devoted to outlining their expectations of excellence in military and defense sciences during the current revolution. The Fifth Wave, one of the findings of the great think-tank's research process, is called Fundamental Knowledge Innovation, which addresses the concept of the fundamental sciences that can launch a new design in the military. Since then, the system of explicit expectations has been extracted from military organizations, military and defense commanders and commanders, and ultimately documented scholars in their field.
https://www.nowavari.ir/article_102635_408685297503e0e09162251e3a52c3fd.pdf
نوآوری
صنایع نوآور
نوآوری نظامی
نوآوری دفاعی
مقام معظم رهبری
Innovation
Innovation Industries
Military Innovation
Defense Innovation
Iran's supreme leader
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2020-01-21
8
4
151
171
107464
Original Article
تأثیر نوآوری بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتیِ جهان
The Effect of Innovation on Market Share of Selected Countries from Non-Oil Exports of the World
بهناز خوش طینت
khoshtinat.b@gmail.com
1
ابوالفضل شاهآبادی
a.shahabadi@alzahra.ac.ir
2
مصطفی شجاعی شاد
shoja.shad@gmail.com
3
علی مرادی
ali.artiman.moradi@gmail.com
4
گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران
استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران
دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران
توسعۀ صادرات غیرنفتی میتواند وضعیت اشتغال را سامان بخشیده و به تأمین منابع ارزی لازم برای واردات کمک نماید. همچنین، از مجرای قطع وابستگی به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت میتواند تابآوری اقتصاد را افزایش دهد. اما، تحقق این مهم در دنیای پر رقابت کنونی، نیازمند حمایت از ایدههای خلاق، ساخت کالاها و خدمات جدید، مبتنی بر نیازها و سلایق مشتریان خارجی با استفاده از ابزارها و شیوههای نوین تولید و تجاریسازی آنها است که تحت عنوان نوآوری از آن یاد میشود. بنابراین، تحقیق حاضر سعی نمود تأثیر نهادهها و ستادههای نوآوری را بر سهم بازار دو گروه از کشورهای منتخب صادرکننده نفت (گروه نمونه) و کشورهای منتخب نوآورمحور (گروه کنترل) از صادرات غیرنفتی جهان طی دوره 2017-2007 بررسی نماید. برای این منظور، مدل تحقیق با استفاده از دادههای تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیمیافته به تفکیک دو گروه از کشورهای یادشده برآورد گردید. نتایج نشان داد، تأثیر نهادهها و ستادههای نوآوری بر سهم بازار هر دو گروه از کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان مثبت و معنادار است. البته، ضریب تخمینی این متغیرها در کشورهای صادرکننده نفت بزرگتر است.
The development of non-oil exports can regulate the employment situation and help to the provide of necessary foreign exchange resources for imports. It can also increase the resilience of the economy by cutting off dependence on foreign exchange earnings from oil exports. But to achieve this, in today's competitive world, It needs to support creative ideas, build new products and services, based on the needs and preferences of foreign customers using their new tools and methods of production and commercialization, referred to as innovation. Therefore, the present study attempted to examine the effect of inputs and outputs of innovation on the market share of two oil exporting selected countries (sample group) and Innovation -Driven Stage selected countries (control group) from non-oil global exports during the period 2007-2017. For this purpose, the research model was estimated using panel data and generalized method of moments in two groups of countries. The results showed that the effect of inputs and outputs of innovation on the market share of both groups of selected countries from non-oil world exports was positive and significant. Of course, the estimated coefficient of these variables is higher in oil-exporting countries.
https://www.nowavari.ir/article_107464_4b374f20911555144726618e5f836dce.pdf
صادرات غیرنفتی
نوآوری
شاخص جهانی نوآوری
دادههای نوآوری
ستادههای نوآوری
Non-Oil Exports
Innovation
Global Innovation Index
Innovation Input
Innovation output