per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2015-03-01
3
4
1
24
14736
Original Article
شناسایی، تحلیل و دسته بندی عوامل مؤثر بر شکل گیری شبکه های نوآوری در شرکت های دانش بنیان (مطالعه موردی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)
Identifying, Analyzing and Categorizing Factors Affecting the Formation of Innovation Networks in Knowledge-Based Firms: A Case Study of the University of Tehran Science and Technology Park
مهدی محمدی
memohammadi@ut.ac.ir
1
مهدی حمیدی
2
بهروز محمودی
3
سپیده جوادی
4
دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران
مدیریت فناوری، دانشگاه تهران
مدیریت فناوری، دانشگاه تهران
مدیریت اجرایی، دانشگاه علامه طباطبایی
امروزه با پیچیدهتر شدن فناوریها، شرکتها دیگر قادر نیستند به تنهایی به توسعة محصولات و خدمات نوآورانه بپردازند. از اینرو، همکاری میان آنها در جهت نوآوری در محصول و فناوری به امری مهم تبدیل شده است. در این راستا، شبکهسازی با هدف نوآوری به عنوان یکی از روشهای همکاری مورد توجه سازمانها و شرکتها قرارگرفته است. اما برای تحقق این نوع از شبکهها باید به عواملی که بسترساز شکلگیری این مدل همکاری هستند، توجه کرد. در این راستا مقالة حاضر به شناسایی عوامل مؤثر بر شکلگیری شبکههای نوآوری در شرکتهای دانشبنیان از نظر تاثیرگذاری هر یک از مؤلفهها میپردازد. روش تحقیق استفاده شده در این پژوهش، روش میدانی و از نوع همبستگی بوده و تحلیل نتایج با استفاده از نرمافزار spss و بهرهگیری از روش تحلیل عاملی اکتشافی صورت گرفته است. این پژوهش مجموعة عوامل مؤثر بر شکلگیری شبکههای نوآوری را در چهار دسته ارتباطات، توسعة همکاری، توانمندیهای داخلی و تسهیلکنندگان دستهبندی میکند. نتایج همچنین نشان میدهد که متغیرهایی مانند وجود متخصصان، قوانین و اجرای مناسب، آشنایی شرکتها با نوع فعالیتهای یکدیگر، وجود پایگاه دانش و اعتماد از اهمیت بالایی برخوردارند.
Nowadays, considering complex technologies, companies are no longer capable of developing innovative products and services by themselves. Thus, cooperation among companies in products and technology innovation has become important. Accordingly, organizations and corporations pay more attention to networking with the aim of innovation, as a form of collaboration. However, the formation of these networks requires factors that pave the way for the formation of this mode of cooperation. This study aims to identify factors affecting the formation of innovation networks in knowledge-based firms, and investigate their effectiveness. The methodology of this study includes field study and correlation. The results are analyzed by SPSS software and exploratory factor analysis. The study classifies factors affecting the formation of innovation networks in four categories: communication, cooperation development, internal capabilities, and facilitators. The results also show the significance of the role of variables, such as specialists, regulations and their appropriate implementation, companies' familiarity with each other's activities, the existence of knowledge base, and trust.
https://www.nowavari.ir/article_14736_ec7ff952110a3302100d8f1271957071.pdf
شبکه
شبکه های نوآوری
شرکت های دانش بنیان
پارک علم وفناوری
تحلیل عاملی اکتشافی
network
innovation networks
knowledge-based firms
science and technology park
exploratory factor analysis
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2015-03-01
3
4
25
56
14737
Original Article
فراترکیب مدل های نوآوری منطقه ای مروری بر سال های 2013-1990
The Meta-Synthesis of Regional Innovation Models: A Review of 1990–2013
رضا نقی زاده
rezanaghizadeh@yahoo.com
1
شعبان الهی
elahi@modares.ac.ir
2
منوچهر منطقی
manteghi@mut.ac.ir
3
سید سپهر قاضی نوری
gazinoory@modares.ac.ir
4
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه مالک اشتر
دانشگاه مالک اشتر
در دهههای اخیر مطالعات گستردهای پیرامون «توسعة نوآوری در مناطق» صورت پذیرفته است که بیشتر در حوزة مطالعات کیفی و موردی هستند. مقالة حاضر تلاش نموده است تا با استفاده از روش فراترکیب، یافتههای مطالعات کیفی، مرتبط با مدلهای نوآوری منطقهای را به صورت نظاممند بررسی کند و بر اساس زمینههای اصلی شناساییشده، به تحلیل دلایل و بستر شکلگیری این مدلها بپردازد. در این تحقیق، 300 مقاله برگرفته از پایگاه دادههای سیج1 و اسکوپوس2 در بازة تاریخی سالهای 1990 تا 2013 مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت پس از دو مرحله غربالگری، 48 مقاله به عنوان مقاله با کیفیت بالا و متوسط جهت تحلیل عمیقتر شناسایی شدند. سپس بر اساس نتایج حاصل از روش فراترکیب که از ابزار کدگذاری باز برای تحلیل مقالات استفاده نموده است، سه زمینة اصلی3 و زیر مجموعة آنها شناسایی شدند. زمینههای اصلی شامل سطح توسعهیافتگی مناطق به ویژه در بخش نهادی، کاهش نقش دخالتهای مستقیم دولتها در ارتباط با صنعت و بنگاههای صنعتی، جهانیسازی و افزایش ارتباطات بینالمللی هستند. هر کدام از زمینههای اصلی، شامل تعدادی زمینة فرعی4 نیز هستند که در تحلیلها مورد نظر قرار گرفتهاند. در ادامه بر اساس تحلیل ارائهشده، مناطق از نظر میزان نوآوری، به سهگونه مناطق نوآور پیشرو، مناطق نوآور در حال گذار و مناطق کمتر نوآور تقسیم شدند. این تقسیمبندی میتواند ابزار مناسبی جهت توسعة سیاستهای نوآوری منطقهای باشد.
In recent decades, different studies have been conducted on regional innovation development, most of which have been case studies using qualitative research methodologies. Thus, this paper tries to investigate the findings of the related qualitative studies systematically based on the identified themes, and analyze the reasons and contexts of regional innovation models. No similar study has been done so far on regional innovation models. In this study, we investigate 300 papers from Sage and Scopus databases dated from 1990 to 2013, and finally after two stages of screening, 48 papers are identified as high and average quality papers for deep analysis. Then, three themes, and their related sub-themes, are identified based on the findings from meta-synthesis method using open coding method for analyzing the papers. The main themes are: 1) the level of regional development, especially in institutional section; 2) the decrease of governmental intervention in industries and firms; and 3) globalization and the increase of international relations. Also, each theme has several sub-themes used for the analysis. Based on the analysis, the regions are categorized in three clusters with respect to their innovation levels. Early innovators, transitional innovators and advanced innovators are three regional model categories useful for policy-makers to make better decisions. Finally, some suggestions are offered based on the results for innovation development in the region of Iran.
https://www.nowavari.ir/article_14737_b8784b94c69b2ac01dd34e3957b3dbb3.pdf
مدل های نوآوری منطقه ای
گونه شناسی منطقه ای
فرا ترکیب
regional innovation models
regional typology
Sage database
Scopus database
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2015-03-01
3
4
57
75
14738
Original Article
بررسی تأثیر مدل سه شاخگی بر نوآوری اجتماعی (مطالعه موردی یک شرکت وابسته به صنایع خودروسازی)
Analyzing the Effects of Three-Dimensional Model on Social Innovation: A Case Study of a Company in Iran's Automotive Industry
علی مبینی دهکردی
mobini@ut.ac.ir
1
مهران کشتکار هرانکی
mehran_2a_1404@yahoo.com
2
دانشگاه تهران
دانشگاه عالی دفاع ملی
در عصری که مهمترین ویژگی آن، عدم اطمینان، پیچیدگی، جهانیسازی و تغییرات فزایندة فناوری است، موفقیت سازمانها منوط به اقدامات نوآورانه از جمله بهکارگیری الگوهای جدید اجتماعی در تعاملات کارکنان است. این مهم با عنوان نوآوری اجتماعی، منجر به یافتن پاسخهای جدید برای نیازها، خواستهها و در نهایت تحقق اهداف سازمانی میشود. تبیین نوآوری اجتماعی میتواند با عمق بخشیدن به درک اهمیت نوآوری اجتماعی، آگاهی و شناخت عوامل سازمانی را در تحقق آن ارتقاء دهد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل ساختاری، زمینهای و رفتاری در قالب مدل سهشاخگی بر نوآوری اجتماعی در یک سازمان وابسته به صنعت خودروسازی انجام شد. نمونة آماری پژوهش تعداد 130 نفر از مدیران، معاونان و رئیسان بخشهای مختلف صنعت یادشده است که با استفاده از فرمول کوکران انتخاب شدهاند. نتایج این تحقیق سه نکته را نشان میدهد. نخست آنکه میان متغیرهای اصلی این پژوهش، رابطة مثبت و معنادار وجود دارد. دوم آنکه در مقایسة عوامل سهشاخگی مشخص گردید عوامل ساختاری؛ رفتاری و زمینهای به ترتیب اولویت دارای بیشترین تأثیر بر نوآوری اجتماعی سازمان مورد مطالعه هستند؛ و در نهایت اینکه تأثیر این عوامل بر فرآیندهای نوآوری اجتماعی در مراحل پنجگانة آن متفاوت است. عوامل ساختاری، بر اجرا در مقیاس وسیع و ایجاد حس مشترک؛ عوامل زمینهای بر اجرا در مقیاس وسیع و نمونهسازی و عوامل رفتاری نیز بر ایجاد حس مشترک و اجرا در مقیاس وسیع به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را دارند.
In an era characterized by uncertainty, globalization and ever-increasing changes in technology, the success of organizations are dependent upon innovative measures, including employing new social patterns in employees' interactions. This issue known as social innovation leads to finding new solutions for needs, requirements and eventually fulfilling organizational goals. Analyzing social innovation can promote the awareness and recognition of organizational factors by deepening the understanding of social innovation. Therefore, the present study aims to examine the role of co-structural, contextual and content factors — in the form of a three-dimensional model — in social innovation in a company related to Iran's automotive industry. The statistical sample of the study consists of 130 managers, deputies and heads of various sectors of industry, selected by Chochran's formula. The results illustrate three points. First, there is a positive and meaningful relationship among the main variables of the study. Second, by comparing the three-dimensional factors, it turns out that co-structural, content and contextual factors respectively have the highest impacts on the social innovation of the organization. Finally, the effects of these factors on social innovation processes are different in the five stages. Co-structural factors have respectively the highest and lowest impacts on big-scale execution and creating a common sense; context factors have respectively the highest and lowest impacts on big-scale execution and sampling; and content factors have respectively the highest and lowest impacts on creating a common sense and big-scale execution.
https://www.nowavari.ir/article_14738_eaf649262b1c8d191dff76961b9be38b.pdf
نوآوری اجتماعی
مدل سه شاخگی
عوامل ساختاری
عوامل رفتاری
عوامل زمینه ای
social innovation
three-dimensional model
co-structural factors
Content Factors
Contextual Factors
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2015-03-01
3
4
77
100
14739
Original Article
بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری در فناوری اطلاعات (مورد مطالعه : شعب بانک کشاورزی شهر تهران)
The Effects of Psychological Capital on Organizational Performance with an Emphasis on the Mediatory Role of Innovation in Information Technology: A Case Study of the Branches of Agriculture Bank in Tehran
بابک ضیاء
bziyae@ut.ac.ir
1
محمد حسن مبارکی
mhmobaraki@ut.ac.ir
2
مژگان سعیدیون
3
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
در دو دهه اخیر، عملکرد سازمانی به یکی از موضوعهای مورد توجه و جذاب تبدیل شده و این تمایل هم در زمینههای پژوهشی و هم در زمینههای کاربردی به بروز نوآوریهای بسیاری منجر شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد سازمانی با تأکید بر نقش میانجی نوآوری در فناوری اطلاعات در شعب بانک کشاورزی شهر تهران در سال 1392 انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مدیران و کارکنان شعب و برخی از واحدهای سرپرستی شعب بانک کشاورزی شهر تهران به تعداد 135 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی مورگان 100 نفر محاسبه و برای نمونهگیری از روش طبقهای تصادفی استفاده شد. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامههای استاندارد و تحلیل دادهها با بهکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری و با کمک نرمافزار SmartPLS2 انجام شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که نوآوری در فناوری اطلاعات تأثیر سرمایه روانشناختی بر عملکرد سازمانی را میانجیگری میکند و بین سرمایه روانشناختی و نوآوری در فناوری اطلاعات شعب بانک کشاورزی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
In the past two decades, organizational performance has become one of the most attractive topics of interest, resulting in various innovations in research and applied fields. This paper seeks to investigate the effects of psychological capital on organizational performance, focusing on the mediating role of innovation in information technology among the branches of Agriculture bank in Tehran, Iran. This study is empirical with descriptive-correlative methodology. The research population includes 135 managers and employees working for Agriculture bank in Tehran. A sample of 100 is selected from them for the experiment, using Kerjeici and Morgan table and random sampling. Data gathering tool in this study is a standard questionnaire, while structural equation modeling (SEM) and SmartPLS 2 software are used for data analysis. The results show that innovation in IT mediates the relationship between psychological capital and organizational performance, and there is a significant and positive relationship between psychological capital and innovation in IT. At the end, some suggestions are made to increase innovation in IT and to improve organizational performance.
https://www.nowavari.ir/article_14739_415843535f2c4162424409e2b882c3c7.pdf
سرمایه روانشناختی
نوآوری در فناوری اطلاعات و عملکرد سازمانی
psychological capital
Innovation
Information technology
organizational performance
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2015-03-01
3
4
101
130
14740
Original Article
جستاری در آموزش های تحصیلات تکمیلی مدیریت فناوری در جهان: یک مطالعه تطبیقی
Investigating Graduate Programs in Technology Management: A Comparative Study
سید محمد حسین شجاعی
shojaei@tsi.ir
1
سید حامد مزارعی
2
دانشگاه علامه طباطبایی
پژوهشکده مطالعات فناوری
مطالعه و بررسی وضعیت برنامههای آموزشی، از فعالیتهای مهم هر حوزه دانشی برای ارزیابی خویش است. این مقاله میکوشد پس از مرور مطالعات پیشین درباره برنامههای آموزشی مرتبط با مدیریت فناوری و دریافتن کاستیهای آنها با روشی متفاوت به چهار پرسش دربارهی برنامههای آموزشی تحصیلات تکمیلی در این حوزهی دانشی پاسخ دهد: 1- محل ارائه و نوع برنامه؛ 2- ارتباط میان تمهای برنامهها با محل ارائه؛3- پرتکرارترین درسها و 4- ارتباط میان درسها با تمها و دانشکدهها. برای این منظور ابتدا فهرست اولیهی برنامههای آموزشی از طریق جستجوی اینترنتی کلیدواژههای منتخب در نام برنامهها تهیه شد؛ سپس با جستجوی برنامههای آموزشی مدیریت فناوری در مجموعه برنامههای صد دانشگاه برتر جهان و همچنین دانشگاههای سطح خیلی خوب در فهرست دانشگاهها و مؤسسههای آموزشی خارجی مورد قبول وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تکمیل شد. پس از استخراج دادههای مورد نیاز دربارهی برنامهها از روش تحلیل زمینهمحور عناوین برنامهها و سرفصل دروس و تحلیل آنها بر اساس دادههای بخش نخست برای پاسخ به پرسشهای پژوهش استفاده شد. نتایج این پژوهش، امکان مقایسه تفاوت برنامههای آموزشی را در مناطق و دانشکدههای مختلف و نیز در تمها و محتوای درسی آنها فراهم میکند. به علاوه، برنامههای آموزشی مدیریت فناوری در ایران با نتایج به دست آمده مقایسه شده است.
Investigating and studying educational programs is one of the main activities of any academic discipline for self-evaluation. This paper reviews previous studies about educational programs of technology management (and related fields) to find their shortcomings, and then tries to answer four questions about technology management graduate programs in a different way: 1) How are these programs geographically distributed worldwide and which schools/faculties offer them? 2) How do the program themes relate to regions and schools/faculties? 3) What courses have the highest frequencies? 4) How do the courses relate to themes and schools/faculties? An initial list of educational programs is prepared by keywords searching on the Internet. The list is then finalized by searching information technology management (educational) programs in 100 top universities worldwide along with other educational institutes ranked as "very good" by the Iranian Ministry of Science, Research and Technology. After extracting the needed data about the programs, we use thematic method for analyzing the titles of programs and courses based on the initial data for answering the research questions. The results are useful for policy-makers, the scientific community of technology management, and whoever interested in learning technology management. Also, the Iranian IT educational programs are compared with the results.
https://www.nowavari.ir/article_14740_e3d7ad58548d8c932b3172e86c7dc0cd.pdf
آموزش
مدیریت فناوری
مدیریت نوآوری
سیاستگذاری علم و فناوری
کارآفرینی
Education
Technology Management
innovation management
science & technology policy
Entrepreneurship
per
انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی
مدیریت نوآوری
2322-5386
2015-03-01
3
4
131
152
14741
Original Article
اولویت بندی عوامل اثرگذار بر ارزیابی طرح های سرمایه گذاری خطرپذیر
The Prioritization of Criteria Affecting the Evaluation of Venture Capital Projects
شهرزاد درخشان
1
پرستو محمدی
p.mohammadi@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
دانشگاه تربیت مدرس
موضوع کارآفرینی و تجاریسازی طرحهای مبتنی بر ایده نوین، از جمله مسائلی است که اخیراً مورد توجه محققان قرار گرفته و علت آن نقش غیرقابلانکار این طرحها در پیشرفت اقتصادی و فناورانه ایران است. این در حالی است که ارزیابی این طرحها یکی از مسائل چالشبرانگیز در ارتباط بین کارآفرین و سرمایهگذار خطرپذیر است. هدف از این پژوهش بررسی و اولویتبندی عوامل مدنظر سرمایهگذاران خطرپذیر در ارزیابی طرحهای مبتنی بر ایده نوین است. بدین منظور با استفاده از روش پیمایش، اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه تهیه گردید. جهت تجزیه تحلیل دادهها از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که معیار ملاحظات مالی محصول دارای بالاترین اولویت است و معیارهای شخصیت و توانایی کارآفرین به ترتیب در اولویتهای بعدی قرار گرفتهاند. همچنین از بین 46 زیر معیار اولیه، 24 زیر معیار به مرحله نهایی تجزیه و تحلیل رسیدهاند که توصیه میشود در فاز غربالگری از این زیر معیارها استفاده گردد. نتایج این پژوهش در 4 طرح مبتنی بر ایده نوین یکی از شرکتهای سرمایهگذاری خطرپذیر اعتبارسنجی شد. صحت اولویتبندی طرحها بر اساس نتایج، در این اعتبارسنجی، برابر83 درصد بوده است.
The evaluation of new idea projects is one of the most challenging issues in the relationship between entrepreneurs and venture capitalists. The aim of this paper is to identify and rank important criteria used by venture capitalists in the evaluation of new idea projects. To do so, the required data is gathered by a questionnaire. The data analysis is performed using partial least squares method, a subsidiary to structural equations modeling. The results show that the financial considerations of product have the highest priority and personality traits and the ability of entrepreneur respectively rank the next. Also, 24 of 46 basic criteria have reached the final stage of analysis and are recommended to be used in the screening phase. The results are validated for 4 new ideas projects. The accuracy of ranking these projects is 83 percent based on the results of this study.
https://www.nowavari.ir/article_14741_4d68710abb85f6a948e9b9e99420bd7d.pdf
سرمایه گذار خطرپذیر
ارزیابی طرح ها
اولویت دهی
مدلسازی معادلات ساختاری
حداقل مربعات جزئی
partial least square model
SEM
venture capital project