%0 Journal Article %T مدل نوآوری پایدار برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در بخش صنایع غذایی %J مدیریت نوآوری %I انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی %Z 2322-5386 %A زارع احمدآبادی, حبیب %A عطاران, محمد کاظم %A ناصرصدر آبادی, علیرضا %A عندلیب اردکانی, داود %D 2021 %\ 11/22/2021 %V 10 %N 3 %P 1-58 %! مدل نوآوری پایدار برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط در بخش صنایع غذایی %K نوآوری پایدار %K صنایع غذایی %K کسب و کارهای کوچک و متوسط %K محیط زیست %R %X نیاز روز افزون جامعه به غذا، کاهش منابع غذایی و عدم تعادل تغذیه‌ای، آسیب‌های زیست‌محیطی در بخش صنایع غذایی، بحران کم آبی و تغییر شرایط آب‌وهوایی، نیاز فوری برای رسیدگی به پیامدهای عمده زیست‌محیطی و حرکت به سوی توسعه پایدار در زنجیـره تامین مواد غذایی را ضروری می‌سازد. هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل نوآوری پایدار برای کسب و کارهای کوچک و متوسط در بخش صنایع غذایی است. بدین منظور ابتـدا با مرور ادبیات پژوهش و انجام مصاحبه با متخصصان و مدیران حوزه صنایع غذایی کشور، مولفـه‌های موثر در شکل‌گیری نوآوری پایدار در سیستم‌های تولیدی صنایع غذایی، شناسائی گردید. برای شناسائی و استخراج عوامل و متغیرها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. در مرحله بعد، سطح‌بندی و تعیین روابط بین عوامل با بهره‌گیری از مدل سازی ساختاری تفسیری صورت گفت. نهایتا، برای تعیین وزن هر یک از عوامل از فرآیند تحلیل شبکه‌ای بهره گرفته شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که سیاست‌های دولت، فشارهای اجتماعی سبز و فرهنگ سبز جامعه مهمترین عوامل در شکل‌گیری نوآوری پایدار می‌باشد. همچنین در مراحل نخستین توسعه، باید تمرکز بر تدوین استراتژی سبز شرکت‌ها، تقویت قابلیت‌های سازمانی و کسب مزیت‌های اقتصادی برای بتگاه‌ها باشد. %U https://www.nowavari.ir/article_139192_ff1d31255d568718528d379cab0aa501.pdf