TY - JOUR ID - 14642 TI - طراحی و ارزیابی الگو مفهومی تدوین راهبرد داستانسرایی جهت مدیریت دانش JO - مدیریت نوآوری JA - IMJ LA - fa SN - 2322-5386 AU - صارمی نیا, صبا AU - مشبکی, اصغر AU - دلاوری, وحید AD - دانشگاه تربیت مدرس Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 2 IS - 3 SP - 125 EP - 148 KW - تصمیمگیری KW - مدیریت دانش KW - داستانسرایی KW - مدیریت دانش راهبردی KW - الگو مفهومی راهبردی KW - فن گلوله برفی DO - N2 - امروزه مدیریت دانش یک مزیت رقابتی مهم برای سازمان و از ابزارهای اساسی در خلق نوآوری است. یکی از راه‌های رسیدن به موفقیت در مدیریت دانش، استفاده از راهبرد روشن می‌باشد. در کنار این موضوع استفاده از داستان‌سرایی به عنوان یک ابزار ساده و تضمین شده جهت پیاده‌سازی مدیریت دانش پیشنهاد می‌شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مفهومی و راهبردی داستان‌سرایی جهت مدیریت دانش انجام شد. الگوی ارائه شده در این پژوهش دارای دو مرحله اصلی و 7 گام می‌باشد. مرحله اول الگو، تنها یک گام دارد و در آن با توجه به عامل‌های تاثیرگذار بر انتخاب راهبرد، بهینه‌ترین چشم‌انداز برای ماموریت و راهبرد سازمانی تعیین می‌گردد.  مرحله دوم، دارای 6 گام می‌باشد و در آن با «تحلیل وضع موجود» از نقطه نظر درون و برون‌سازمانی و با استفاده از «تعیین وضع مطلوب»، « راه حل‌هایی برای دستیابی به وضعیت بهینه» ارائه می‌شود و در نهایت با استفاده از «انتخاب راهبرد مناسب» اقدام به «پیاده‌سازی» و «بهبود مستمر» آن بر اساس بازخورد می‌نماید. هر کدام از این گام‌ها با توجه به لایه‌های اصلی مدیریت دانش یعنی افراد، فرآیند و فناوری، بررسی و تنظیم می‌شوند. الگو پیشنهادی این پژوهش با استفاده از نظرسنجی خبرگان، مورد ارزیابی با 95% اطمینان مورد تایید قرارگرفت. نتایج آزمون فریدمن، نشان‌دهنده همگن بودن لایه‌های الگو با 95% اطمینان بود. . UR - https://www.nowavari.ir/article_14642.html L1 - https://www.nowavari.ir/article_14642_80bcac4d11ae7c654605b78c3ee65154.pdf ER -