TY - JOUR ID - 14721 TI - تجربه آها! کارآفرینانه: رویکرد ترکیبی علومِ شناختی، جامعه شناسی و روانشناسی به کارآفرینی JO - مدیریت نوآوری JA - IMJ LA - fa SN - 2322-5386 AU - رضایی, سعید AU - خالقی, آرمین AU - عیوضی, فاطمه AD - دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 125 EP - 144 KW - واژگان کلیدی: آها! کارآفرینانه KW - فرآیند کارآفرینانه KW - ساختیابی KW - پارادایم انتقادی KW - بازنمود اجتماعی KW - بازنمود ذهنی DO - N2 - نظریه ساخت‌یابی آنتونی گیدنز با رویکردی نو نسبت به ارتباط میان عامل و ساختار، تحولی در حوزة جامعه‌شناسی ایجاد نمود. ساراسون و همکاران (2006 ,Sarason,Dean,Dillard) با به‌کارگیری این نظریه در حوزة کارآفرینی، ساماندهی نوینی از رابطه میان کارآفرین و فرصت معرفی نمودند که در آن، کارآفرین و زمینه فرصت در یک موقعیت هم‌ساخت‌یابی با یکدیگر قرار می‌گیرند. با وجود این، در نظریة آن‌ها و نقدهای مرتبط با آن، بر ضرورت تبیین ماهیت این ساخت‌یابی و فرآیند آن تأکید شده است. این مقاله در پی آن است که با به‌کارگیری پارادایم پژوهشی-انتقادی در ترکیب رویکرد علومِ شناختی با جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، درکی از ماهیت و فرآیندِ ساخت‌یابیِ میان کارآفرین و فرصت ارائه دهد. آها! کارآفرینانه بیان می‌کند که کارآفرین با درک نمودها در دنیای بیرون، بازنمودهای ذهنی را ایجاد می‌نماید و سپس به‌وسیلة همگشت  بازنمودهای ذهنی، پیش‌نمودِ (ایده) واقعیتِ اجتماعیِ مطلوب را خلق و برای بیرونی‌سازی آن، تلاش می‌کند. به بیان دیگر به‌واسطة مقولة بازنمود اجتماعی است که کارآفرین از فرصت تاثیر می‌گیرد و با پیاده‌سازی ایده‌اش، بر آن تاثیر می‌گذارد. در واقع آها! کارآفرینانه به دنبال آن است که علاوه بر توسعة نظری، پژوهش‌های تجربی، شیوة آموزش و سیاست‌گذاری در حوزة کارآفرینی را نیز متحول کند. UR - https://www.nowavari.ir/article_14721.html L1 - https://www.nowavari.ir/article_14721_83b6551fc06eb2f2098c0c431febd100.pdf ER -