TY - JOUR ID - 88489 TI - الگویی برای توسعه آینده بنیان مدیریت دانش؛ مورد پژوهی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی JO - مدیریت نوآوری JA - IMJ LA - fa SN - 2322-5386 AU - برومند کاخکی, احمد AU - رادنژاد, نیلوفر AU - اخوان, امیر ناصر AU - مستوفی, محمدجواد AD - پژوهشگر پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی دانشجوی دکتری آینده‌پژوهی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور،تهران، ایران AD - پژوهشگر پژوهشکده چشم‌انداز و آینده‌پژوهی، کارشناس ارشد مهندسی آینده‌پژوهی، دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران) AD - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران ، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 7 IS - 3 SP - 113 EP - 142 KW - توسعه KW - آینده KW - مدیریت دانش KW - الگو KW - پتروشیمی DO - N2 - سرعت تغییرات، رقابت‌، مشتریان آگاه و نوآوری‌ها، چالش‌های آینده و عدم قطعیت‌های جدی پیش‌روی سازمان‌ها است که ضرورت کارآمد­سازی مدیریت دانش و سازگاری آن با شرایط آینده را اثبات می‌کند. چنانچه در مسیر تعالی مدیریت دانش در یک سازمان، فاقد نگاه آینده‌اندیش باشیم، اقدامات توسعه‌ای مدیریت دانش مضاف بر ناتوانی در حل مسئله، نفعی بر پایه نیازهای دانشی آینده نخواهد داشت. در این تحقیق پژوهشگران با موردپژوهش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به نحوه پیوند آینده‌پژوهی با سیر بلوغ مدیریت دانش پرداخته‌اند که نوآوری آن متکی بر ترکیب و کاربست روش‌های آینده‌پژوهی در مسیر کارآمد سازی نظام مدیریت دانش سازمانی است. در این مسیر، مصاحبه، پرسشنامه و مرور ادبیات برای گردآوری داده‌ها صورت گرفته و از منطق تحلیل چارچوب، پنل‌ و گروه‌ متمرکز حول چالش‌های آینده مدیریت دانش شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان ابزارهای تجزیه‌وتحلیل استفاده‌شده است. با شکستن روش‌های آینده‌پژوهی به بن‌مایه‌های کارکردی آن‌ها، درنهایت مدلی برای توسعه آینده بنیان مدیریت دانش سازمانی به‌عنوان خروجی پیشنهادشده است. اثر بلندمدت این مدل (متشکل از سه مرحله آسیب‌شناسی و نیازسنجی، تدوین راهبردهای دانشی و برنامه‌ریزی عملیاتی در توسعه مدیریت دانش)، ارزش‌آفرینی راهبردهای دانشی مطابق با وضعیت کلیدی آینده و همگرا شدن مقاصد مدیریت دانش با راهبردهای کلان و چشم‌انداز سازمان است. درنتیجه تکامل‌یافتگی و بلوغ مدیریت دانش همواره از منظر آینده استمرار می‌یابد. UR - https://www.nowavari.ir/article_88489.html L1 - https://www.nowavari.ir/article_88489_ff53c11d900e1961aba77758906b7980.pdf ER -