2024-03-29T13:58:10Z
https://www.nowavari.ir/?_action=export&rf=summon&issue=15893
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1399
9
2
سازگارپذیری یا پیشگامی: تحلیلی از انتخاب راهبرد مناسب تابآوری سازمانی بر اساس ظرفیت و کیفیت نهادی محیطی درکشده
رضا
منوچهری راد
حسام
زند حسامی
علی
داوری
تابآوری نوعی رفتار سازمانی در پاسخ به بحرانها و چالشهای محیطی است که با هدف بهبود و انسجام عملکرد، موجب تغییر مسیر سازمان ازطریق استفاده از فرصتها و اقدامات نوآور میگردد. از آنجاکه تابآوری چارچوبی ایجاد مینماید که موجب سازگاری یا پیشگامی محیطی خواهد شد، در این مطالعه با هدف فهم ارتباط انتخاب راهبرد تابآوری سازمان با ویژگیهای محیط کسبوکار کشور ایران تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که «چگونه میتوان با افزایش سطح کلی قابلیت تابآوری موجب تعدیل اثرات محیط بر سازمانها و بنگاههای ایرانی شد». این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریه برخاسته از دادهها (رویکرد گلیزری) و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند انجام شده است. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبه 10 کارآفرین تثبیتشده با تجربهی تابآوری و دو پژوهشگر کارآفرینی با تجربهی مرشدی کسبوکار، نشان داد در محیط کسبوکار ایران برهمکنش سه جریان تابآوری: شناختی، عاطفی-ارزشی و رفتاری موجب انتخاب نوعی الگوی پیشگامی میگردد که در آن رویکرد به شش عامل دسترسی به موفقیت، فرصت، تغییرات محیطی، ساختار سازمانی، اطلاعات و یادگیری با رویکرد سازگارپذیری سازمانهای پیرو متفاوت است. براین اساس به سیاستگذاران توصیه میشود با تحلیل و انتخاب الگوی مناسب تابآوری سازمان، مدل کسبوکار سازمان را متحول نمایند.
تاب آوری
سازگارپذیری
پیشگامی
ظرفیت و کیفیت نهادی محیط
2020
08
22
1
33
https://www.nowavari.ir/article_115397_82f9b7e3764284f834bedae572719df3.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1399
9
2
نگاه طیفی به علوم: راهحلی برای مباحثه تجاریسازی تحقیقات علمی
محمدامین
برادران نیکو
حسین
قدرتی
آرش
موسوی
مباحثه تجاری سازی تحقیقات علمی مجموعه استدلالها، نظریهها و آرایی است که در موافقت یا مخالفت با این پدیده معاصر در مدیریت علم و فناوری به نگارش درآمده است. مرور بر این مباحثه در ایران و سراسر دنیا نشان میدهد که اکثر قریب بهاتفاق محققان فضای تحقیقات علمی را یکسان و همگن فرض کردهاند؛ به نحوی که یک قاعده کلی را برای انواع تحقیقات جایز میدانند. در این مقاله نشان میدهیم پیش فرض ایشان صادق نیست. فضای تحقیقات علمی ناهمگن است و میتوان انواع تحقیقات را در طیفی از بنیادی تا کاربردی قرار داد. با حرکت بر روی این طیف، ویژگیهای اقتصادی علم مانند استثناپذیری، رقابتپذیری، عدم تعین و تقسیمپذیری تغییر میکنند. به کمک این دو ملاحظه، نگاه طیفی به علوم و تغییر ویژگیهای اقتصادی، یک پاسخ ممکن به مباحثه تجاری سازی تحیقات علمی را صورتبندی میکنیم. تحلیلهای ما در مقاله نشان می دهند که دولت اگرچه لازم است تامین مالی بخش هایی از تحقیقات علمی را به دست نامرئی بازار بسپرد، اما در طیف تحقیقات بنیادی لازم است دخالت کند و به جبران شکست بازار در این زمینه بپردازد.
کلیدواژهها: تجاری سازی تحقیقات علمی
علوم بنیادی
علوم کاربردی
اقتصاد علم
سیاستگذاری علم و فناوری
استثناپذیری
رقابتی بودن.
2020
08
22
34
62
https://www.nowavari.ir/article_115394_e5f48882a9c82042098c4b92cbbca0b8.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1399
9
2
پویایی تغییرات سطح فناوری شرکتهای فناور در پارک علم و فناوری یزد
علی
حاجی غلام سریزدی
پارک علم و فناوری یزد در جهت ایجاد، رشد و بقا شرکتهای فناور بعنوان رسالت اصلی خود، همیشه بدنبال بهبود سیستمها و ساختارهای خود بوده است. در این میان، یکی از ضرورتهای پارک بهبود مکانیزم پذیرش، خروج و کمک به توسعه فناوری شرکتهای فناور میباشد که این ضرورت با توجه به سرعت فزاینده تغییرات فناوری در جهان و فاصله فناوری شرکتهای فناور مستقر در پارک یزد با آن دارای اهمیت بیش از پیش شده است. در این راستا پارک یزد بدنبال بررسی ساختار حاکم بر تغییرات سطح فناوری شرکتهای فناور در جهت تعیین اثرگذاری آن و تحقق بهبود سیستمی است. لذا این مقاله با هدف درک پویایی تغییرات سطح فناوری شرکتهای فناور در پارک علم و فناوری یزد تدوین شده است. بررسی این پویایی با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستمها انجام شده که شبیهسازی مدل نشان داد که رصد فناوری به تنهایی نه تنها شکاف فناوری را کاهش نمیدهد که با افزایش نرخ خروج شرکتها، سبب افزایش شکاف میگردد. همچنین مدل نشان داد که وجود ارتباطات بین المللی قوی به همراه رصد فناوری، شکاف فناوری را از طریق نوآوری بنیادین کاهش میدهد.
مدلسازی اسنادی
مدلسازی فردی
رویکرد پویاییشناسی سیستمها
رصد فناوری
شرکتهای فناور
پارک علم و فناوری یزد
2020
08
22
63
94
https://www.nowavari.ir/article_115393_f330e94ef4238a2d86dec5b181674ece.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1399
9
2
طراحی مدل جمع سپاری فراکتالی به کمک تکنیک ارزیابی اثرات سریع و مدل چهار سطحی کانونی
حسین
ممتاز
غلامرضا
هاشم زاده
اصغر
مشبکی
کیامرث
فتحی هفشجانی
حل مسائل از طریق جمعسپاری یکی از رویکردهای مهم است. با این وجود افزایش پیچیدگی بر مشکلات تصمیمگیری در جمعسپاری افزوده و کمتر به آن توجه شده است. هدف این پژوهش ارائه مدل جمعسپاریفراکتالی برای سامانههایپیچیده است. پژوهش حاضر کمّی، کاربردی، مقطعی و از نوع پژوهش اکتشافی است. قلمرومکانی این پژوهش مدیران و کارکنان22 کسبوکار فعال جمعسپاری در کشور ایران و قلمروزمانی، دوره ششماهه با کمک نمونهگیریهدفمند، 7 نفربه عنوان نمونه بوده است. ابزار جمعآوریدادهها پرسشنامهبسته(با روایی ظاهری و محتوایی براساس نظراتخبرگان؛ ضریب اعتبار با روش آلفایکرونباخ قابل-قبول715/0 و حساسیتکلی قابلقبول95/0)است. به منظور اولویتبندی مولفهها در مقابل شاخصها از روشماتریسارزیابیاثراتسریع سپس مدلچهارسطحی-کانونی و سایر روشهای ارئهدهنده روابط به منظور ارائه مدل استفاده شد. در نهایت به منظور قطعیسازی نوع روبط در این سطح از روشادغامیرتبهبندیجزئی با کمک نرمافزار اکسل و متلب(R2018a) استفاده شد.یافتهها نشان میدهند که مدلجمعسپاریفراکتالی برای ایجاد حداقل صفرکارایی دارای هشتخوشه اولویتبندی میباشد. همچنین کسبوکارها میبایست به اثرات مهم استفاده از فناوریاطلاعات به عنوان مهمترین اولویت دردنیای پیچیده و دارای روابطآشوبگون توجه داشته باشند. علاوه بر این پویایی، خودسازمانی، ظهور و جذب اثر معنیدارمثبتی در فناوریاطلاعات دارند که سامانهها در کاربست جمعسپاری بایستی به آن توجه نمایند.
جمعسپاری
فراکتال
مدلجمعسپاریفراکتالی
ماتریسارزیابیاثراتسریع
FFLM
روشPoSets
2020
08
22
95
126
https://www.nowavari.ir/article_115395_9e54ba882d66aed804b76eced5c4b57f.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1399
9
2
تحلیلی بر فرایندهای توسعه محصول جدید در صنایع غذایی (مطالعه شرکتهای صنایع غذایی استان تهران)
مصطفی
محسنی کیاسری
کیارش
فرتاش
محسن
مرادیان
علی اصغر
سعدآبادی
توسعه محصول جدید موضوعی کلیدی در چرخه حیات بنگاهها و عاملی مهم در حفظ سهم بازار در محیط پویای امروز برای بنگاهها است. صنایعغذایی بهدلیل ماهیت مبتنی بر نیازهای انسانی و بازاری پرتقاضا برای توسعه محصول جدید میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی فعالیت های کلیدی فرایند توسعه محصول جدید و تعیین فعالیتهای چالشی و عادی از میان آنها در فرآیندهای توسعه محصول جدید در به کارگیری بهتر این فرایندها در صنایع غذایی ایران در بازه زمانی 1397 تا 1398 با مطالعه شرکتهای صنایعغذایی مستقر در استان تهران انجام گرفتهاست. در ابتدا فعالیتهای مرتبط با فرایند توسعه محصول جدید از پیشینه استخراج و پس از تایید خبرگان در نمونهای متشکل از متخصصین حوزه نوآوری صنایع-غذایی توزیع گردید و فعالیت های مورد استفاده در این صنعت شناسایی شد. سپس این فعالیت ها در قالب پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و 94 پرسشنامه تکمیل شده از جامعه آماری 114 شرکتی تحقیق دریافت و با توجه به نرمال نبودن دادهها از آزمون دوجملهای و فریدمن تحلیل آماری برای شناسایی فعالیتهای فرآیند توسعه محصول جدید استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد فعالیتهای ارتباط شرکتها با شبکه تامین، شناسایی قوانین و مقررات و تحلیل ارزشآفرینی ایده، توانمندی در تحقیقات بازار و بازاریابی و طراحی دقیق و مهندسی محصول از جمله فعالیتهای چالشی شایع در توسعه محصولات جدید در فرایند توسعه محصول جدید است.
توسعه محصول
صنایع غذایی
فرآیند توسعه محصول
تهران
فعالیتهای توسعه محصول
2020
08
22
127
150
https://www.nowavari.ir/article_115396_7f060ea8e8e6dc9d93263309561ef511.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1399
9
2
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا در دور اول تأمین مالی خطرپذیر با در نظر گرفتن اختیارات حقیقی قبل و بعد از تجاریسازی
میثم
دهقانی عشرت آباد
امیر
البدوی
محمدمهدی
سپهری
علی
حسین زاده کاشان
ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا به سبب وجود عدم اطمینان بالا در خصوص آینده آنها امری پیچیده و موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران خطرپذیر بوده است. در تحقیق پیش رو، با در نظر گرفتن عدم اطمینانهای موجود در دور اول تأمین مالی و نیز انعطافپذیری موجود برای سرمایهگذاران خطرپذیر در مراحل قبل (اختیار رها کردن) و بعد (اختیار توسعه) از تجاریسازی محصول، رویکرد جدیدی برای تعیین ارزش کسبوکارهای نوپا، ارائه گردید. به دلیل عدم وجود جواب تحلیلی برای رویکرد توسعه دادهشده، از روش عددی شبیهسازی مونتکارلو حداقل مربعات (لانگ اشتاف-شوارتر) برای حل آن استفاده شد. مقایسه نتایج حاصل از مدل با نتایج سه سناریو دیگر، مؤید نقش و اهمیت انعطافپذیریهای مذکور در اتخاذ تصمیم سرمایهگذاری خطرپذیر در کسبوکارهای نوپا میباشد. در بخش پایانی نیز پیشنهادهایی برای توسعه مدل تحت شرایط رقابتی و یا توسعه آن برای سایر مراحل سرمایهگذاری ارائه شد.
ارزشگذاری
سرمایهگذاری خطرپذیر
اختیار رها کردن
اختیار توسعه
روش مونتکارلو حداقل مربعات خطا
2020
08
22
151
175
https://www.nowavari.ir/article_115392_a29bc2f6fbd27161f5d25da7e80d4b10.pdf