2024-03-29T13:17:15Z
https://www.nowavari.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2448
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
2
تحلیل چگونگی تاثیر قابلیتهای نوآوریهای فناورانه بر رقابت پذیری شرکتهای کوچک و متوسط
حسام زند
حسامی
زینب
آشتیانی پور
در دنیای امروز، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقیبان و شدت رقابت، باعث اهمیت یافتن مفاهیمی چون رقابت پذیری شده اند. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای سطح رقابتپذیری بنگاهها و دستیابی به مزیت رقابتی، بهرهگیری از قابلیت نوآوریهای فناورانه است. پژوهش حاضر با هدف استخراج ابعاد مختلف این قابلیتها و بررسی میزان تاثیر آنها بر رقابتپذیری و الویتبندی این ابعاد انجام شد. برای این منظور، پس از بررسی منابع و مقاله های مرتبط، قابلیتها در قالب 6 بعد دسته بندی شدند و ابعاد مختلف رقابتپذیری استخراج گردیدند. برای استخراج میزان تاثیر و چگونگی تاثیر این ابعاد از روش تحلیل و معادلات علت و معلولی در قالب روشهای تصمیمگیری گروهی استفاده شد. برای تعدیل ابعاد و استخراج میزان تاثیر آن ها، ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کسب شده با روش دیماتل تحلیل شد و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ابعاد، مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد قابلیتهای نوآوری فناورانه بر رقابتپذیری شرکتهای کوچک و متوسط تاثیرگذارند. همچنین در میان ابعاد قابلیت های نوآوری فناورانه، معیار»قابلیت یادگیری» به عنوان تاثیرگذارترین عامل و در میان ابعاد رقابتپذیری نیز «سودآوری» به عنوان تاثیرپذیرترین عامل شناخته شد.
توانمندی های نوآوری فناوری
رقابتپذیری
شرکتهای کوچک و متوسط
تکنیک دیماتل
2013
09
01
1
24
https://www.nowavari.ir/article_14631_e70daa76d64d85b19c0c40bce2ab24c9.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
2
بررسی عوامل موفقیت بنگاههای واسطهای نوآوری باز (مطالعه موردی شبکه شرکتهای نانو فناوری کشور)
منوچهر
منطقی
عباس
طلوعی اشلقی
بنیامین
مشیری
در کشور ما، تاکنون اقدامات و برنامههای زیادی برای حمایت از شرکتهای فعال در حوزه نانوفناوری، به منظور توسعه خدمات و بازار محصولهای آنها صورت گرفته است. با این وجود هنوز نارسائیهایی در مدل کسبوکار و همچنین موانع جدی در مسیر بازاریابی و تجاریسازی محصولهای آنها دیده میشود. با توجه به این مساله، پژوهش حاضر با هدف بررسی و استخراج عوامل کلیدی موفقیت بنگاههای واسطهای برای در پیش گرفتن رویکرد نوآوری باز در حوزه کسبوکار شرکتهای عضو شبکه نانوفناوری کشور انجام شد. به این منظور پس از مرور ادبیات موضوعی در حوزه نوآوری باز و تأمل بر نقش بنگاههای واسطهای، ضمن تدوین و طراحی پرسشنامه اعتبارسنجی شده متکی بر مصاحبه با خبرگان، عوامل موثر با استفاده از نرم افزار اسپیاساس مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه از نرمافزار لیزرل برای استخراج مدل معادلات ساختاری عوامل موفقیت و رتبهبندی عوامل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد عوامل موفقیت به ترتیب شامل سیاستهای بخشی کسب وکار نانو، نهادها و قوانین، خدمات تخصصی، عوامل اقتصادی، شبکههای همکاری، ویژگیهای مدل کسبوکار شرکتهای نانو و عوامل ساختاری شبکه شرکتهای نانوفناوری کشور است.
نوآوری
عوامل موفقیت
مدل کسب وکار
نوآوری باز
بنگاههای واسطهای
2013
09
01
25
44
https://www.nowavari.ir/article_14632_ae8a667f43d9a834811eb193279f3b5d.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
2
افزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز (مطالعه موردی در یک سازمان پژوهشی)
حسین
دهقانی پوده
پیمان
اخوان
سید مهدی
حسینی سرخوش
ظهور پارادایم نوآوری باز در فضای مدیریت نوآوری تصدیق مینماید که سازمانها به منظور تضمین موفقیت خود در توسعه محصولهای جدید، افزون بر تحقیق و توسعه درونی نیازمند توسعه همکاریهای خود با شرکای بیرونی هستند. با توجه به این موضوع، در پژوهش حاضر تلاش شد تا اثر توسعه رویکرد نوآوری باز بر روی موفقیت توسعه محصول جدید در یک سازمان پژوهشی بررسی گردد. برای این منظور، پس از مرور ادبیات پژوهش در حوزه نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید، مدل مفهومی و فرضیههای پژوهش تدوین گردید. سپس برای سنجش ابعاد نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید پرسشنامهای طراحی و در بین 100 نفر از افراد جامعه هدف توزیع شد. فرضیههای پژوهش به کمک آزمونهای آماری همبستگی و رگرسیون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل همبستگی در سازمان مورد مطالعه نشان داد که تمامی ابعاد نوآوری باز با موفقیت توسعه محصول جدید رابطه مثبت و معنادار دارند اما نتایج تحلیل رگرسیون، این رابطه را تنها برای دو بعد از ابعاد نوآوری باز (اکتشاف درونی و بهرهبرداری درونی) مورد تایید قرار داد.
کلمات کلیدی: نوآوری باز
توسعه محصول جدید
موفقیت نوآوری
اکتشاف درونی
اکتشاف بیرونی
بهرهبرداری درونی
بهرهبرداری بیرونی
چارچوب لیشتنهالر
2013
09
01
45
68
https://www.nowavari.ir/article_14633_22ef2606c7545b30d0cc9faed1aae7bf.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
2
تحلیل تاثیر سیاستهای پارک علم و فناوری یزد بر توسعه فناوری موسسه های مستقر در آن با استفاده از رویکرد پویایی های سیستمی
علی
حاجی غلام سریزدی
منوچهر
منطقی
پارک علم و فناوری یزد با هدف توسعه تواناییهای کارآفرینی نیروهای نخبه و مستعد در بعد منطقهای و ملی و همچنین توسعه اقتصاد پایدار از طریق ایجاد و حمایت شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان تاسیس گردیده است. از زمان تاسیس تاکنون سیاستهای پارک بر عملکرد و سطح ایدههای فناورانه شرکتها تاثیر به سزایی داشته است. از آنجایی که این پارک، با اجرای برنامهریزی راهبردی و یک دوره بازنگری، سیاستهای مختلفی را در پیش گرفته، لذا شناسایی تاثیر این سیاستها بر توسعه فناوری موسسهها با هدف افزایش اثربخشی آنها در جهت ارتقای فناوری ضروری است. در این راستا، مقاله حاضر با استفاده از رویکرد پویاییهای سیستمی و از طریق مطالعه کتابخانهای و با تحلیل محتوا و همچنین مصاحبه انفرادی با مدیران فناوری و برنامهریزی و مدیران 7 شرکت برتر پارک، به بررسی تاثیر سیاستهای پارک علم و فناوری یزد بر توسعه فناوری موسسههای مستقر در آن پرداخته است. یافتههای حاصل از مدل بیانگر این هستند که پارک با اتخاذ سیاستهای مختلف در طول یک دهه از فعالیت خود توانسته است تاثیر بسزایی بر سطح فناوری موسسههای خود داشته باشد که در این میان بعضی سیاستها (مانند مرکز تحقیق و توسعه فناوری، فنبازار، مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری) اثر مثبت و بعضی سیاستها (مانند تمرکز بر بازار منطقهایی و تنوع حوزههای فناوری) اثر منفی روی سطح فناوری شرکتها داشته است.
فناوری
پارک علم و فناوری
برنامه ریزی راهبردی
رویکرد پویایی های سیستمی
2013
09
01
69
98
https://www.nowavari.ir/article_14634_8e6a8a0b328ba1d62102e55a63aa0d11.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
2
رویکردی فرایندی به برنامه ریزی فناوری در سطح فرابنگاهی
نیما
مختارزاده
محمد رضا
آراستی
سیدمصطفی
رضوی
احمد
جعفرنژاد
چالشهای رقابتی، نیاز صنایع به شناسایی و انتخاب فناوریهای توانمندساز آینده را حیاتی نموده است. اهمیت تعیین جهت حرکت صنعت و ضرورت اولویتبندی سرمایهگذاریهای فناورانه در زیر بخشهای مختلف، ضرورت برنامهریزی فناوری در سطح صنعت را نشان میدهد. بررسی پژوهشهای مختلف نشان میدهد که در بیشتر موارد، روشهای مورد استفاده برای برنامهریزی فناوری در سطح صنعت، یا توسعهیافته روشهای برنامهریزی فناوری در سطح بنگاه هستند و یا از تغییر در چارچوبهای سیاستگذاری فناوری در سطح ملّی بدست آمدهاند. با توجه به این موضوع در پژوهش حاضر تلاش شد تا با در پیشگرفتن رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه برخاسته از دادههای مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختاریافته با 40 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعتی در صنایع نفت و گاز، خودروسازی و هوافضا، ضمن توسعه مدل برنامهریزی فناوری در سطح صنعت، به معرفی ابعاد و مولفههای مختلف آن پرداخته شود. مدل ارائه شده در این پژوهش، دارای سه سطح میباشد. در سطح مرجع آن، خطوط کلان توسعه فناوری انتخاب میگردد. در سطح میانی مدل، سبد حوزه-های فناوری که پاسخ مناسبی به نیازمندیهای کلیدی سیستم میدهند، تعیین میشود و در سطح خرد مدل، گزینههای فناوری که پتانسیل لازم جهت دستیابی به اهداف عملکردی مورد نیاز را دارند، انتخاب می گردند. در انتهای این مقاله، پس از تحلیل مدل توسعهیافته، پیشنهاداتی برای تحقیقاتی آتی ارائه گردیده است.
برنامه ریزی فناوری
سطح صنعت
تئوری برخاسته از دادهها
رویکرد فرایندی
2013
09
01
99
120
https://www.nowavari.ir/article_14635_a7b8fe3153dd52eac83cdda21ab2fb7b.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
2
الگوی تصمیم گیری شرکتهای کوچک و متوسط دانش بنیان در شرایط پیچیده و عدم قطعیت عمیق
فاطمه
مشهدی حاجی علی
مجتبی
رفیعی
مصطفی
علیمیری
تغییرات سریع و پیچیدگیهای حاکم بر دنیای امروز، فضایی متلاطم را برای کسبوکارهای امروزی ایجاد نموده است. در این بین، بسیاری از صاحبنظران معتقدند تحولهای فناوری در صدر فهرست تغییر و تحولهای دوران معاصر قرار میگیرد. شرکتهای دانشبنیان به عنوان عناصر مهم در پیشرفت و بهکارگیری فناوری، در این فضای متغیر با چالشهای زیادی مانند کمبود اطلاعات، پدیدههای ناشناخته و مسایل نوظهور مواجه میشوند که تصمیمگیری را برای آنها بسیار مشکل میکند. این مقاله با هدف شناسایی الگویهای تصمیمگیری مدیران این شرکت در شرایط پیچیده انجام شده است. در این راستا، ابتدا مبانی و الگوهای غالب و اصلی تصمیمگیری در چارچوب الگوهای عقلایی، اداری و شهودی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، به بررسی انواع و ویژگیهای محیط، تصمیمگیران و ماهیت مساله تصمیمگیری پرداخته شد. پس از استخراج متغیرهای پژوهش، مطالعه میدانی، با روش توصیفی–پیمایشی در میان 130 نفر از کارشناسان و مدیران شرکتهای دانشبنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شد. نتیجه بررسی ها نشان داد که این شرکتها در شرایط پیچیده از الگوی تصمیمگیری شهودی استفاده می کنند. همچنین مشخص شد که در این الگو ویژگیهای تصمیمگیرنده و مساله تصمیم نقش موثری در نحوه تصمیمگیری دارند.
تصمیمگیری
عدم قطعیت عمیق
پیچیدگی محیطی
شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان
الگوهای تصمیمگیری
2013
09
01
121
150
https://www.nowavari.ir/article_14636_aaf7484c32aa12157c1e8b4a2b6c6535.pdf