انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538610220210723Identifying the factors affecting the transfer and development of space technology in Iranشناسایی عوامل تأثیرگذار بر انتقال و توسعه فناوری فضایی در ایران124134307FAمحمدرضا محمدعلیهادانشکده صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایرانسیدشهابالدین شاه ابراهیمیدانشگاه علم و صنعت ایران/ تهران0000-0003-2097-338Xعلی بنیادی نائینیعضو هیئت علمی دانشکده مهندسی پیشرفت/ دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران0000-0001-8145-8491Journal Article20200911The need to rely on knowledge-based economics and the strong link between research centers, universities, and industries are not hidden from anyone today. Research centers and universities in Iran are mainly the origins of the development of a wide range of advanced technologies But unfortunately, these technologies are rarely commercialized. On the other hand, in many industries, mature technologies or out-of-class technologies are generally used for production, which leads to reduced productivity and competitiveness. Technology spillover from research institutions to industries can cover this imbalance. In this regard supporting the transfer of advanced technologies like space technologies to other industry sectors can be very impactful in the country's development, Therefore, the purpose of this study is to identify and prioritize the factors affecting the transfer and development of space technology in Iran. In this research, the factors affecting the transfer and development of space technology are identified using literature and interviews with experts; and then Interpretive structural modeling (ISM). The results of this study show that the factors of "inter-organizational communication", "lack of structure", "technology death valley", "knowledge management", "knowledge-base of technologies", "lack of information spread", "interdisciplinary view", " "Defense-related capabilities" and "brain drain" have the most guidance and influence amongst the other factors.لزوم تکیهبر اقتصاد دانشبنیان و ارتباط قوی بین مراکز پژوهشی و دانشگاهها با صنایع امروزه بر کسی پوشیده نیست. امروزه در ایران طیف وسیعی از فناوری های پیشرفته در دانشگاهها و مراکز پژوهشی توسعه می یابند که متأسفانه بهندرت تجاریسازی شده و یا به دنیای صنعت راه می یابند. از سویی دیگر در بسیاری از صنایع عموماً از فناوریهای بالغ و یا از ردهخارج برای تولید استفاده میشود که کاهش بهرهوری و رقابتپذیری را در پی دارد. سرریز فناوری از نهادهای پژوهشی به سمت صنایع میتواند این عدم تعادل را پوشش دهد. بدین منظور حمایت از انتقال فناوریهای پیشرفته نظیر فناوریهای فضایی، به سایر صنایع میتواند نقش اثرگذاری در رشد و اعتلای کشور داشته باشد؛ لذا این پژوهش در پی شناسایی و اولویت بندی عوامل تأثیرگذار بر انتقال و توسعه فناوریهای فضایی در کشور است. در این پژوهش شناسایی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر انتقال و توسعه فناوری فضایی با استفاده از مبانی نظری، مصاحبه با خبرگان و سپس مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) انجام می شود. همچنین نتایج این پژوهش نشان میدهد که عوامل «ارتباطات بین سازمانی»، «فقدان ساختار»، «مسئله وجود دره مرگ فناوری»، «مدیریت دانش»، «پایگاه دانشی از فناوریها»، «نقص در اطلاعرسانی»، «نگاه میانرشتهای»، «قابلیتهای ارتباط با حوزه دفاعی» و «فرار مغزها» بیشترین قدرت هدایتگری و نفوذ نسبت به دیگر عوامل دارند.https://www.nowavari.ir/article_134307_3dac3a78652c7e400b2bbf6e0bdbcf10.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538610220210723The effect of structural factors on the NPD at the enterprise level of the country's spaceتأثیر عوامل ساختاری بر توسعه محصول جدید حوزه فضایی کشور در سطح بنگاه2555132273FAحسین اثباتیدانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانرضا رادفراستاد گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانحبیب الله طباطبائیاندانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی تهرانعباس طلوعی اشلقیاستاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20200911The findings of knowledge, science and the power of exploitation of outer space are the result of the realization and development of new products in the field of space. Three levels of industry, enterprise and process affect NPD. This research focuses on enterprise level and 7 steps of SSM methodology. First, the problematic situation was identified by interviewing experts and reviewing articles. The status of the problem was explained by drawing a structural and communication spatial ecosystem and a CATWOE checklist at the enterprise level. 42 factors influencing NPD were counted in the research background. The evaluation of the level of realization of the strategic goals of the space sphere by these factors was done by SAW method. As a result, 14 factors affecting the NPD of the firm were identified as drivers. The effect of factors on each other was assessed through the interaction matrix and structural analysis was performed. 7 effective structural factors of the country's spatial field were determined for the NPD at the enterprise level and should be considered by the agents of this field. Finally, prioritization and suggestions for improvement in the use of factors are presented based on the relationships between the factors.یافتههای دانشی، علمی و قدرت بهرهبرداری از فضای ماوراء، نتیجه تحقق و توسعه محصولات جدید در حوزه فضایی میباشد. اندیشمندان اثرگذاری سه سطح صنعت، بنگاه و فرآیند را در NPD، بسیار مهم میشمارند. این تحقیق با تمرکز بر سطح بنگاه و 7 گام روششناسی SSM انجام شده است. ابتدا موقعیت مسألهزا از روش اِبرازی(نظر خُبرگان) و اسنادی(بررسی مقالات) شناسایی و مشخص شد، ضعف در سازمانافزار، مهمترین دغدغه این حوزه است. سپس زیستبوم ساختاری و ارتباطی حوزه فضایی در سطح بنگاه ترسیم و وضعیت مسأله با چکلیست CATWOE تبیین شد. در بررسی پیشینه تحقیق، 42 عوامل تأثیرگذار بر توسعه محصول جدید احصاء شد. ارزیابی سطح تحقق اهداف راهبردی حوزه فضایی توسط این عوامل با روشSAW انجام شد و در نتیجه 14 عامل مؤثر بر NPD سطح بنگاه به عنوان پیشران تعیین گردید. با ماتریس تأثیر متقابل، ارزیابی تأثیر عوامل بر یکدیگر انجام و براساس شدت تأثیرگذاری و تأثیرپذیری عوامل، تحلیل ساختاری صورت گرفت. در نهایت، 7 عامل به عنوان عوامل ساختاری مؤثر در سطح بنگاه برای توسعه محصول جدید حوزه فضایی کشور تعیین شد که لازم است مورد توجه کارگزاران این حوزه قرار گیرد. سپس براساس روابط بین عوامل، اولویتبندی و پیشنهادات بهبود در بکارگیری عوامل ارائه شده است.https://www.nowavari.ir/article_132273_a05174042c50063fb55f7a14c96c1474.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538610220210723Identifying factors hindering ecosystem development, entrepreneurship, entrepreneurial universityشناسایی عوامل بازدارنده توسعه زیستبوم کارآفرینی دانشگاه کارآفرین5597134308FAاحمد کیخادانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت مالی آموزش عالی، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکدة علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران،0000-0002-3925-1339میترا عزتیاستادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی دانشگاه تهرانJournal Article20201026The present study was conducted with the aim of identifying internal and external barriers to ecosystem entrepreneurship in the entrepreneurial university. To achieve this goal, using the Meta-synthesis method, valid international databases in the period 2008 to 2020 and domestic in the period 1384 to 1399 were searched and 59 sources were selected for analysis. Findings in the field of external barriers to entrepreneurial ecosystem include seven basic sub-categories (traditional governance structure, dysfunctional rules and supervision, inefficient macro-finances, ineffective policy-making in higher education, weakness in society's soft capacities, lack of macro-level support and incentive mechanisms, weakness in hard capacities of society). Internal barriers to entrepreneurial ecosystem include eight primary sub-categories (inadequate governance within the university, non-entrepreneurial pedagogy, Lack of connection with industry, inadequate rules and supervision within the university, inefficient university finance, weakness in soft capacities within the university, lack of internal support and incentive mechanisms The university and the weakness in the hard capacities within the university, in addition, the findings were classified into secondary and tertiary sub-categories, and finally, based on the research findings, policy recommendations were provided for the higher education system of the country.پژهش حاضر با هدف شناسایی موانع درونی و بیرونی ایجاد زیستبوم کارآفرینی در دانشگاه کارآفرین انجام شده است. برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش فراترکیب، پایگاههای اطلاعاتی معتبر بینالمللی در بازه سالهای 2008 تا 2020 و داخلی در بازه 1384 تا 1399 جستجو و 59 منبع برای تحلیل انتخاب شدند. یافتههای پژوهش در بخش موانع بیرونی ایجاد زیستبوم کارآفرینی شامل هفت مقولهفرعی اولیه (ساختار سنتی حکمرانی، قوانین و نظارت ناکارآمد، مالیه کلان ناکارآمد، سیاستگذاری غیر موثر در آموزشعالی، ضعف در ظرفیتهای نرم جامعه، نبود سازوکارهای حمایتی و تشویقی در سطح کلان، ضعف در ظرفیتهای سخت جامعه) است. موانع درونی ایجاد زیستبوم کارآفرینی در برگیرنده هشت مقولهفرعی اولیه (حکمرانی نامناسب داخل دانشگاه، پداگوژی غیرکارآفرین، گسست دانشگاه با صنعت، قوانین و نظارت نامناسب داخل دانشگاه، مالیه دانشگاهی ناکارآمد، ضعف در ظرفیتهای نرم داخل دانشگاه، نبود سازوکارهای حمایتی و تشویقی در سطح درون دانشگاه و ضعف در ظرفیتهای سخت داخل دانشگاه بودهاست. افزون بر این، یافتهها در سطوح مقولههای فرعی ثانویه و ثالثیه نیز طبقهبندی شدند. در پایان بر اساس یافتههای پژوهش توصیههای سیاستی برای نظام آموزشعالی کشور ارائه شد.https://www.nowavari.ir/article_134308_8602941d0c9925467e9f5577c7ad5b49.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538610220210723Value stream mapping network for localized Search engine business ecosystem actors based on stakeholder's analysisنگاشت شبکه جریان ارزش بازیگران بومسازگان کسب و کار جویشگر بومی مبتنی بر تحلیل ذینفعان97125134309FAسحر کوثریگروه سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور0000-0003-3226-7175علیرضا یاریعضو هیات علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعاتفاطمه ثقفیدانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران0000-0003-4843-6885Journal Article20201029According to studies, the driving forces of emerging technology-based business ecosystem are the precise explanation of the types of actors' roles and how they relate to each other. Accordingly, the purpose of this article is to identify the actors, their classification factors, and how they relate to business ecosystem. The type of research was applied –research and the method of its implementation was survey. The method of sampling is non-random and purposeful. In this article, the research strategy has been a case study, the analysis unit of business ecosystem was actors and data collection tools had been selected questionnaires and in-depth interviews and the study of credible scientific documents. Systematic review has been used to extract the framework for analyzing the network of search engine actors. After extracting the initial framework, the components of the framework were approved using the opinion of experts in this field. The value-flow network based on four value streams including information, services, financial and intangible. The findings: 1)provide a framework for entering the ecosystem analysis based on stakeholder analysis, 2)identify the actors of ecosystems in four layers, and 3)map the value network between the actors and the four value streams. The framework can be a model for identifying stablishing value communication for other similar items such as IOT, big data and cloud computing.بر اساس مطالعات انجام شده، پیشران بومسازگان کسب و کارهای مبتنی بر فناوری نوآیند، انواع نقشهای بازیگران و نحوه ارتباط بین آنها است. هدف این مقاله شناسایی بازیگران، عوامل دستهبندی و چگونگی ارتباط بین آنها در بومسازگان کسب و کار است. نوع تحقیق کاربردی و روش اجرای آن پیمایشی است. شیوه نمونهگیری و انتخاب آزمودنیها غیر تصادفی و هدفمند است. در این مقاله استراتژی پژوهش مطالعه موردی و واحد تحلیل بازیگران بومسازگان کسب و کار و ابزار گردآوری داده، پرسشنامه و مصاحبههای عمیق و مطالعه مستندات علمی معتبر است. جهت استخراج چارچوب تحلیل شبکه بازیگران از مرور نظام مند استفاده شد. اجزای چارچوب با استفاده از نظر خبرگان این حوزه تأیید شد و در ادامه با بهره گیری از مرور ادبیات و ترکیب آن با نظر خبرگان، بازیگران بومسازگان کسب و کار جویشگر بومی شناسایی و شبکه جریان ارزش بازیگران این بومسازگان با چهار جریان ارزشی شامل اطلاعات، خدمات، مالی و ناملموس نگاشته شد. در ادامه1)چارچوبی برای ورود به تحلیل بوم سازگان کسب و کار مبتنی بر تحلیل ذینفعان، 2)شناسایی بازیگران بومسازگان جویشگر بومی در چهار لایه 3) نگاشت شبکه ارزش بین بازیگران و جریانهای ارزشی چهارگانه بدست آمد. این چارچوب می تواند الگویی در سایرموارد مشابه مانند بوم سازگان اینترنت اشیا، کلان داده، رایانش ابری باشد.https://www.nowavari.ir/article_134309_3784b866564f46b14605580371d79cb6.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538610220210723Motivating signals to participate in Equity Crowdfunding in IRANسیگنالهای برانگیزانندهی مشارکت در تامین مالی جمعی سهامی در ایران125153134313FAرضا شفاعیگروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمد حسن ابراهیمی سروعلیاگروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمسلم پیمانیگروه مالی و بانکداری، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210402Abstract<br />Information asymmetry between business owners and investors is a common problem in all investments, but this problem becomes more apparent in equity crowdfunding because potential investors in equity crowdfunding are generally non-professional investors and do not have enough time and experience to scrutinize the investment plan. Therefore, based on the received signals, they decide on the quality of the designs and ultimately their participation / non-participation. The purpose of this study is to comprehensively identify these signals and their sources and also to measure their effectiveness.<br />This is a mixed research in which, qualitative data were gathered through semi structured interviews and analyzed with thematic analyze method. Quantitative part of the research forms the main part of it and contains a descriptive survey which its data were analyzed by second order confirmatory factor analysis. Based on the results, three sources of signals, respectively including: ECF platform, third parties and business owners and are involved in motivating investors to participate, and for each source, four effective signals were identified.چکیده<br />عدم تقارن اطلاعاتی میان صاحبان طرحها و سرمایهگذاران، مشکل متداول در تمام سرمایهگذاریهاست ولی این مشکل در تامین مالی جمعی سهامی بگونه بارزتری ظهور میکند چراکه سرمایهگذاران بالقوه در تامین مالی جمعی سهامی، عموما سرمایهگذاران غیرحرفهای هستند و زمان و تجربه کافی برای بررسی موشکافانهی طرحهایECF ندارند و به همین جهت، بر اساس علائم و سیگنالهای دریافتی نسبت به کیفیت طرحها و نهایتا مشارکت/عدم مشارکت در آنها تصمیمگیری میکنند. هدف پژوهش حاضر، شناسایی جامع این سیگنالها و منابع ارسال آنها و نیز سنجش میزان تاثیرگذاری آنهاست. پژوهش حاضر پژوهشی آمیخته است که در آن، دادههای پژوهش کیفی، بهروش مصاحبه نیمهساختاریافته گردآوری و با روش تحلیل مضمون مورد بررسی قرار گرفتند. بخش کمی که بخش اصلی پژوهش است، به صورت توصیفی پیمایشی انجام شد و دادههای آن با تحلیل عاملی تاییدی مرتبه دوم مورد تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده، سه منبع ارسال سیگنالها، به ترتیب میزان تاثیرگذاری شامل: پلتفرمECF، اشخاص ثالث و مجریان طرح، در برانگیختن سرمایهگذاران به مشارکت نقش دارند و برای هر یک از منابع، چهار سیگنال موثر شناسایی شد.https://www.nowavari.ir/article_134313_3a36467bc24c3eb32693b890cc0176e6.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538610220210723Selecting the appropriate strategies for innovation financing in private equity fundsانتخاب استراتژیهای مناسب برای تأمین مالی نوآوری در صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی134311FAمحمدهاشم بت شکندانشیار-گروه مالی و بانکداری-دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی-تهران-ایرانمحمدمهدی بحرالعلوماستادیار-گروه مالی و بانکداری-دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی- تهران- ایرانغزل البرزیانفارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت مالی- گروه مالی و بانکداری- دانشکده مدیریت و حسابداری- دانشگاه علامه طباطبائی- تهران- ایرانJournal Article20210316In order to improve productivity, competitiveness and support the financing of the private sector, this study seeks to select appropriate strategies of venture capital and private equity funds as one of the new financial institutions in financing private companies with a significant amount of resources under management in Iran. In this research, focusing on the various stages of the life cycle of these funds, including four stages of fundraising, investing, managing and monitoring and exit, various strategies of private equity funds including venture capital funds, growth equity funds, leverage buyout funds and distressed funds have been examined. In this regard, by studying the background of the research as well as available samples, first, the common strategies at each stage of the life cycle of these funds are defined and the questions of the questionnaire are designed using the Delphi method and finally considered by the experts in the form of a structured questionnaire. After analyzing the data through statistical tests, appropriate strategies with the ruling conditions of this fledgling financial institution in the country during the four stages of the life cycle, including fundraising, investing, managing and monitoring and exit explained.در راستای بهبود بهرهوری، رقابتپذیری و حمایت از تأمین مالی بخش خصوصی، این پژوهش به دنبال انتخاب استراتژیهای مناسب صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه و خصوصی به عنوان یکی از نهادهای مالی نوین در تأمین مالی شرکتهای خصوصی با حجم منابع تحت مدیریت قابل توجه در ایران است. در این پژوهش با تمرکز بر مراحل مختلف چرخه عمر این صندوقها شامل چهار مرحله تجهیز منابع، سرمایهگذاری، مدیریت و نظارت و خروج، استراتژیهای مختلف صندوقهای سرمایهگذاری خصوصی شامل صندوقهای سرمایهگذاری جسورانه، رشدی، تملک اهرمی و صندوقهای سرمایهگذاری در شرکتهای درمانده بررسی شده است. در این راستا با مطالعه و بررسی پیشینه پژوهش و همچنین نمونههای موجود، ابتدا استراتژیهای رایج در هر مرحله از چرخه عمر این صندوقها تعریف و سوالات پرسشنامه با استفاده از روش دلفی طراحی شده است و در نهایت در قالب پرسشنامه ساختاریافته مورد نظرخواهی از خبرگان قرار گرفته است. پس از تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمونهای آماری، استراتژیهای مناسب با شرایط حاکم بر این نهاد مالی نوپا در کشور طی مراحل چهارگانه چرخه عمر شامل تجهیز منابع، سرمایهگذاری، مدیریت و نظارت و خروج صندوقها تبیین شده است.https://www.nowavari.ir/article_134311_5336974fab423ce7e7bcf8cf7a3a51d0.pdf