انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611220220622Investigating the governance structure in technology and innovation policy in Iran based on policy networks analysisبررسی ساختار حکمرانی سیاستگذاری فناوری و نوآوری در کشور مبتنی بر تحلیل شبکههای سیاستی126145883FAزهره کریم میانپژوهشگر، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایراننگار فلاحتیپژوهشگر، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانJournal Article20211011Governance is the result of officially announced rules (policies, laws, etc.) and informal interactions of actors in policy networks. In other words, the policy network depended on the power of a set of governmental and non-governmental actors involved in public policy-making, both formally and informally with institutional connections. In this article, the current situation of governance at four levels and based on the rules and regulations as well as the opinions of experts in the current situation is reviewed using social network analysis. Using the indicators of the position of actors in the network, their influence and their competence, these two situations are compared with each other which provides the basis for providing policy proposals is at all four levels. By comparing these findings with the perceived competency and influence, the proposals are in such forms: increasing the competency and influence of institutions that, despite their high power in the legal system and the opinion of experts, have little competence and influence; Strengthen the legal status of institutions that have high competence and influence and high power from the perspective of experts; And reviewing the missions and roles of institutions that, despite their high competency and influence and high legal status, did not have high power from the perspective of experts.تعارضات در وظایف، موازی کاریها و عدم شفافیتها در تقسیم کار، و همچنین تفاوت وظایف قانونی با اقدامات اجرایی نهادهای مختلف در فضای سیاستگذاری فناوری و نوآوری در ایران، منجر به جلب توجه فعالان این حوزه به ساختار حکمرانی آن شده است. این امر با روند رو به رشد شکلگیری ادبیات نظری در خصوص مطالعهی ساختارهای حکمرانی و آسیب شناسی و اصلاح آنها است. حکمرانی نتیجه قواعد رسمی اعلام شده و تعاملات غیررسمی نقشآفرینان در شبکههای سیاستی است. در این مقاله، وضعیت موجود ساختار حکمرانی درچهارسطح وبراساس قوانین، مقررات و مصوبات این حوزه و همچنین نظرات خبرگان در خصوص وضع موجود با تحلیل شبکه اجتماعی بررسی شده است. با استفاده از شاخصهای پلزنی نقشآفرینان در شبکه، تأثیرگذاری و شایستگی آنها، این دو وضعیت بایکدیگر مقایسه شده و مبنای ارائه پیشنهادات سیاستی در هر چهار سطح قرار گرفته است.. با مقایسه یافتهها در خصوص قدرت پلزنی و مقایسه آن با میزان شایستگی و تأثیر ادراک شده سازمانها، پیشنهادات بصورت افزایش شایستگی و تأثیر نهادهایی که علیرغم قدرت بالا در نظام قانونی و نظر خبرگان، شایستگی و تأثیر کمی دارند؛ تقویت جایگاه قانونی نهادهایی که شایستگی و تأثیر بالا و قدرت بالا از منظر خبرگان دارند؛ و بازنگری در مأموریتها و نقش نهادهایی که علیرغم شایستگی و تأثیر بالا و جایگاه بالای قانونی، از منظر خبرگان قدرت بالایی نداشتند، ارائه شد.https://www.nowavari.ir/article_145883_a66703495f5a81a4389e9a7ba5265091.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611220220622An Investigation of Assessors Decision-Making in Pre-acceleration’s Selection Processشناسایی روش تصمیمگیری ارزیابها در فرایند انتخاب متقاضیان پیششتابدهی2747144767FAآرمین خالقیعضو هیات علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراننیلوفر سلاجقهعضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانJournal Article20210801Accelerators have become important players in entrepreneurial ecosystems recently. These start-ups support organizations use a different evaluation and selection process than other business models such as incubators. The main reason for this difference is the high uncertainty of the start-ups in the early stages. Therefore, in order to evaluate start-up applicants, assessors must develop methods that are appropriate for decision making taking into account incomplete and limited information with high variability. This research aims to identify how expert assessors decide whether to accept or reject an applicant for the pre-acceleration. Examining the 32 verbal protocols from IT accelerators in Tehran it was found that they use the “one reason decision making”, which consists of search, stop, and decision rules. The innovation of this research can be considered in the use of think aloud method and analysis of verbal protocols in the framework of ecological rationality.شتابدهندهها که در سالهای اخیر به عنوان یکی از بازیگران اصلی اکوسیستمهای کارآفرینی جایگاه ویژهای کسب نمودهاند، از فرآیند ارزیابی و انتخاب متمایزی نسبت به سایر مدلهای پرورش کسبوکار مانند مراکز رشد استفاده میکنند. علت اصلی این موضوع در عدمقطعیت بالای کسبوکار نوپا در مراحل اولیه شکلگیری است. لذا برای ارزیابی کسبوکارهای نوپا برای ورود به شتابدهنده ارزیابها باید روشهایی را توسعه دهند که با اطلاعات ناقص و محدود و تغییرپذیری بالا تناسب داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف شناخت چگونگی تصمیمگیری ارزیابهای خبره در پذیرش یا عدمپذیرش متقاضیان پیششتابدهی از روش پژوهشی تحلیل پروتکلهای کلامی بهره گرفته است. با بررسی 32 پروتکل کلامی حاصل از تصمیمگیری ارزیابهای شتابدهندههای حوزه فناوری اطلاعات شهر تهران در سال 1398 مشخص شد که آنها به جای تمرکز بر چندین معیار بر اساس روش تصمیمگیری مبتنی بر یک دلیل صرفا با یافتن یک مشکل غیرقابل حل تصمیم به عدمپذیرش میگیرند. این موضوع نشان میدهد که وجه مشترک تصمیمگیری در ارزیابی پیششتابدهی در روش تصمیمگیری است که ارزیابهای خبره آن را به کار میبرند. نوآوری این پژوهش را میتوان در استفاده از روش تحلیل پروتکلهای کلامی در چارچوب عقلانیت اکولوژیکی برای توصیف چگونگی تصمیمگیری در فرایند پیششتابدهی دانست.https://www.nowavari.ir/article_144767_aa970f02c6ce658a6254c0cad13e7f86.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611220220622Historical assessment of tax exemptions for knowledge-based companies and technology units in Iranارزیابی تاریخی معافیت های مالیاتی شرکتهای دانش بنیان و واحدهای فناور در ایران4972152492FAمیثم نریمانیعضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایرانسید محمد صاحبکار خراسانیعضو هیات علمی پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایران0000-0003-3790-740Xحمیدرضا سحریپژوهشگر مرکز همکاری های تحول و پیشرفت، تهران، ایرانJournal Article20210916One of the important tools of government in supporting the research and development activities of the enterprise is the use of tax incentives. Study of developed countries shows tax instruments are generally used in the form of expenditures and tax credit. The experience of implementing tax incentives in the law on supporting knowledge-based companies and institutions in Iran, shows the tax instrument has moved from the income approach to the expenditure approach. However, a suitable policy model for this policy transition has not been proposed so far. In order to implement requirements and effectiveness of this historical transition in the form of a policy model, this research carried out as a case study aiding from content analysis method to extract the axial categories. The data gathered through conducting semi-structured interviews consisted of 11 interviewees. Results shows -in terms of implementation- the categories of implementation simplification and policy sustainability are of great importance. In terms of effectiveness- the categories of high technology research and development risk coverage and encouraging new research and development should also be considered.یکی از ابزارهای مهم دولت در حمایت از فعالیتهای تحقیق و توسعه بنگاه، بهکارگیری مشوقهای مالیاتی است. مطالعه کشورهای توسعهیافته نشان میدهد ابزارهای مالیاتی عموماً در قالب هزینهای و بهصورت اعتبار مالیاتی به کار گرفته میشوند. تجربه اجرای مشوقهای مالیاتی قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانشبنیان در ایران نشان میدهد که ابزار مالیات از رویکرد درآمد به سمت رویکرد هزینهای حرکت کرده است. بهمنظور تدوین علل این گذار تاریخی، پژوهش مطالعه موردی کیفی و روش تحلیل محتوا برای استخراج مقولات محوری در این مقاله انجام شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که از منظر اجرایی، مقولات سادهسازی اجرا و پایداری سیاست موردتوجه بوده است. از منظر اثربخشی نیز مقولات پوشش ریسک تحقیق و توسعه فناوریهای بالا و تشویق به تحقیق و توسعه جدید اهمیت بیشتری در این گذار تاریخی داشته است.https://www.nowavari.ir/article_152492_5c4d4a6c0318487b931a6360af880733.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611220220622A robust model for the business of mobile operators in the transition to mobile broadband: The Hamrahe Avval case studyارائه چارچوبی پابرجا برای لایه های کسب و کار اپراتورهای تلفن همراه در گذار به سمت موبایل باند پهن: مورد مطالعه همراه اول73103145884FAبیتا کمالی سراجعلامه طباطباییجهانیار بامداد صوفیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمهدی الیاسیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیابولفضل کزازیاستاد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20211013The dominance of mobile operators in the value chain is at stake, and most mobile operators have not yet found an innovative way to respond to this challenge., the purpose of this study is to identify the steps of the robust business model of Iranian mobile phone companies in the face of broadband mobile technology. The present study is a qualitative-quantitative applied study that has used the futures research approach. In this study, 2 questionnaires were used. According to the research conducted in the field of important and effective trends in the mobile operator industry and the studies and experiences of the researcher, the most important trends were evaluated according to the two indicators of future uncertainty and impact and all the high-impact trends that were in the high probability matrix section are important for deciding the right business model. Based on the analysis of extracted business models suitable for mobile operators, 4 layers of activity areas (connection, content, context and trade) were identified and also from the combination of these four layers, 15 business models were created. MATLAB program was selected as the most consistent business model based on the criteria of total desirability, maximum optimal desirability, maximum minimum desirability, etc., No. 9 business model Was selected as the most robust model.برتری اپراتورهای تلفن همراه در زنجیره ارزش در خطر است و اکثر اپراتورهای تلفن همراه هنوز راه نوآورانهای برای پاسخ دادن به این چالش پیدا نکردهاند. هدف این تحقیق شناسایی گام ها و مراحل مدل پابرجای کسب و کار شرکتهای اپراتوری تلفن همراه ایران در مواجهه با فناوری موبایل پهن باند میباشد. پژوهش حاضر کیفی- کمی از نوع کاربردی است که از رویکرد آینده پژوهی استفاده نموده است. در این پژوهش از 2 پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار و با احتمال وقوع بالا و همینطور برای وزن دهی به روندها و از پرسشنامه دوم به منظور تعیین پابرجایی مدلهای کسبوکار بهره برده شد. با پژوهشهای صورت گرفته در زمینه روندهای مهم و موثر بر صنعت اپراتوری و مطالعات محقق، مهمترین روندها با توجه به دو شاخص عدم قطعیت و میزان تاثیر ارزیابی شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل مدلهای کسب و کار استخراج شده مناسب برای اپراتورهای تلفن همراه, 4 لایه حوزه فعالیت (اتصال، محتوا، زمینه و تجارت) شناسایی و همچنین از ترکیب این چهار لایه اقدام به ایجاد ۱۵ مدل کسب و کار شد که از طریق برنامه متلب بر اساس معیارهای مجموع مطلوبیت، بیش بهینه مطلوبیت و ...، مدل کسب و کار شـماره 9 به عنـوان پابرجاترین انتخاب شدhttps://www.nowavari.ir/article_145884_a34003a13ce165230b558ecccc9002e2.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611220220622Presenting a structural capital model with a focus on technology transfer in Iran's petrochemical industryارایه مدل سرمایه ساختاری با محوریت انتقال فناوری در صنایع پتروشیمی ایران105145145876FAمیلاد غلام نژاددانشگاه امام حسین (ع)، تهران، ایرانمسعود موحدیگروه مهندسی صنایع، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران ، ایرانمنوچهر منطقیگروه مدیریت و صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانشهرام علی یاریگروه مهندسی صنایع، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران ، ایرانJournal Article20210727Technology transfer is one of the most important ways to acquire and develop technology for organizations including petrochemical industry. One of the most critical factors influencing technology transfer is the characteristics of the technology receiver. This feature includes mechanisms, structures and processes within an organization, called “structural capital”. Based on the role of the petrochemical industry in other industries and economies and the importance of technology and its transfer in this industry, a model that provides effective structural capital in technology transfer, can provide a framework for understanding and behavior of this capital in technology transfer. This applied research, surveys to present an effective structural capital model in technology transfer in Iran's petrochemical industry<em>.</em> Relying on the literature, structural capital indicators were extracted and summarized by the help of experts, to design a questionnaire. The statistical population of the research covers people who have participated in at least one technology transfer project in the petrochemical industry, using simple random method.<em> </em>The temporal scope of the research focuses on data from the experience of the last thirty years of aforementioned people, which has been collected during a continuous period of Iranian calendar 1399. The spatial and organizational scope of this research includes active production complexes in the petrochemical industry throughout Iran. Using exploratory factor analysis, the dimensions of structural capital were identified and tested using the confirmatory factor analysis. Finally, the structural capital model effective in technology transfer in the petrochemical industry was explained and presented in five dimensions: 1) Renewal capital, 2) Supportive systems and methods, 3) Knowledge management infrastructures, 4) Supporting organizational culture, 5) Appropriate organizational structure.انتقال فناوری از مهمترین راههای کسب و توسعه فناوری برای سازمانها بهویژه در صنایع پتروشیمی است. از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر انتقال فناوری، ویژگیهای گیرنده فناوری میباشد. این ویژگی که شامل ساز و کار، ساختارها و ﻓﺮاﻳﻨﺪﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد درون ﻳﻚ ﺳﺎزﻣﺎن میباشد، سرمایه ساختاری نام دارد. با توجه به نقش صنعت پتروشیمی در سایر صنایع و اقتصاد کشورها و اهمیت فناوری و انتقال آن در این صنعت، مدلی که سرمایه ساختاری موثر در انتقال فناوری را ارایه نماید، میتواند چارچوبی برای درک و رفتار این سرمایه در انتقال فناوری را فراهم کند. بنابراین در این تحقیق به دنبال ارایه مدل سرمایه ساختاری موثر در انتقال فناوری در صنایع پتروشیمی ایران میباشیم. <br /><br />تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها پیمایشی میباشد. براساس ادبیات شاخصهای سرمایه ساختاری استخراج و با کمک خبرگان به جمعبندی این شاخصها پرداخته شد و پرسشنامه طراحی گردید. با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی ابعاد تشکیل دهنده سرمایه ساختاری شناسایی و با استفاده تحلیل عاملی تاییدی مدل ارایه شده، آزمون گردید. درنهایت مدل سرمایه ساختاری موثر در انتقال فناوری در صنایع پتروشیمی در پنج بعد 1)سرمایه نوپدیدی، 2) سیستمها و روشهای حمایتی، 3) زیرساختهای مدیریت دانش، 4) فرهنگ سازمانی حمایتگر و 5) ساختار سازمانی مناسب تبیین و ارایه شد.https://www.nowavari.ir/article_145876_80ea8e331399db6e65352196e84fa087.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611220220622Identify policy tools to develop technological collaboration of large industrial companies with knowledge-based companiesشناسایی ابزارهای سیاستی برای توسعه همکاریهای فناورانه شرکت های بزرگ صنعتی با شرکت های دانش بنیان147173152491FAحمیدرضا شکریکارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0003-1517-5068سیدمهدی سادات رسولعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانرضا اسدی فردعضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات فناوری، تهران، ایرانسید حمزه حسنیپژوهشگر پژوهشکده سیاست گذاری علم، فناوری و صنعت دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانJournal Article20210609Imposing sanctions on some industries in Iran over the years have led many large industries to seek supplies from domestic companies. In these circumstances, and given that many needs are met through the collaboration of companies, the development of technological collaboration seems essential. Therefore, many large companies are looking for technological collaboration with other companies. Despite the need for technological collaboration in the current situation, technological collaboration faces serious challenges and in some cases this collaboration does not take shape. Hence, the government could develop collaborations by establishing policy tools. So, this research aims to identify the policy tools for the development of technological collaboration between industries and knowledge-based companies to achieve the desired situation in country. In this regard, by conducting purposeful interviews with experts in the field, the policy tools for the development of technological collaboration were extracted and examined by content analysis. These tools can be classified into three categories: supply stimulation tools, demand stimulation tools and infrastructure improvement tools.تحریم برخی از صنایع در کشور طی سالیان گذشته، موجب شد تا بسیاری از شرکتهای بزرگ صنعتی به دنبال تأمین نیازمندیها از شرکتهای داخلی باشند. در این شرایط و با توجه به اینکه بسیاری از نیازمندیها در سایه همکاری شرکتها رفع میشود، توسعه همکاری فناوارنه ضروری به نظر میرسد. علیرغم لزوم همکاریهای فناورانه در شرایط کنونی، همکاریهای فناورانه با چالشهای جدی روبروست و در برخی از موارد این همکاریها شکل نمیگیرد. در اینجا دولت میتواند با بهکارگیری ابزارهایی این همکاریها را توسعه دهد. هدف مقاله حاضر، شناسایی ابزارهای سیاستی توسعه همکاریهای فناورانه شرکتهای بزرک صنعتی با شرکتهای دانشبنیان برای نیل به وضعیت مطلوب در ایران است. در این راستا با بررسی اسناد و مستندات و مصاحبه هدفمند از خبرگان این حوزه، ابزارهای سیاستی توسعه همکاریهای فناورانه استخراج و با روش تحلیل مضمون موردبررسی قرار گرفت. این ابزارها را میتوان در سه دسته ابزارهای تحریک عرضه، ابزارهای تحریک تقاضا و ابزارهای بهبود زیرساخت دستهبندی کرد.https://www.nowavari.ir/article_152491_9cd04e5f6e63cf0ee7c9b041d39f0bb6.pdf