انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862220130901An Evaluation of Technological Innovation Capabilities Impact on the Competitiveness of Small & Medium Enterprisesتحلیل چگونگی تاثیر قابلیتهای نوآوریهای فناورانه بر رقابت پذیری شرکتهای کوچک و متوسط12414631FAحسام زند حسامیدانشگاه آزاد اسلامیقزوینزینب آشتیانی پورموسسه آموزش عالی کار قزوینJournal Article20130801One of the most important factors that stimulate firms to improve competitiveness and achieve competitive advantage is utilizing technological innovation capabilities. In this paper, various aspects of these capabilities are extracted, and their impacts on competitiveness are evaluated and prioritized. After reviewing the literature, the capabilities are categorized into six dimensions and different aspects of competitiveness are extracted. Due to the limited number of experts in the field of TICs and competitiveness, in this study, we use analysis and cause-and-effect equation methods in the form of multiple attribute decision-making analysis to determine the rate of the effects. The results based on DEMATEL techniques algorithm are analyzed and the rates of influencing and being influenced are measured. Based on the findings, TICs affect the competitiveness of small & medium enterprises, and "learning capability" is determined as the most influential factor. Among the measures of competitiveness, "profitability" scored as the most influenced factor.در دنیای امروز، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقیبان و شدت رقابت، باعث اهمیت یافتن مفاهیمی چون رقابت پذیری شده اند. از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر ارتقای سطح رقابتپذیری بنگاهها و دستیابی به مزیت رقابتی، بهرهگیری از قابلیت نوآوریهای فناورانه است. پژوهش حاضر با هدف استخراج ابعاد مختلف این قابلیتها و بررسی میزان تاثیر آنها بر رقابتپذیری و الویتبندی این ابعاد انجام شد. برای این منظور، پس از بررسی منابع و مقاله های مرتبط، قابلیتها در قالب 6 بعد دسته بندی شدند و ابعاد مختلف رقابتپذیری استخراج گردیدند. برای استخراج میزان تاثیر و چگونگی تاثیر این ابعاد از روش تحلیل و معادلات علت و معلولی در قالب روشهای تصمیمگیری گروهی استفاده شد. برای تعدیل ابعاد و استخراج میزان تاثیر آن ها، ابزار پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت. نتایج کسب شده با روش دیماتل تحلیل شد و میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری ابعاد، مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که ابعاد قابلیتهای نوآوری فناورانه بر رقابتپذیری شرکتهای کوچک و متوسط تاثیرگذارند. همچنین در میان ابعاد قابلیت های نوآوری فناورانه، معیار»قابلیت یادگیری» به عنوان تاثیرگذارترین عامل و در میان ابعاد رقابتپذیری نیز «سودآوری» به عنوان تاثیرپذیرترین عامل شناخته شد.https://www.nowavari.ir/article_14631_e70daa76d64d85b19c0c40bce2ab24c9.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862220130901An Evaluation of the Success Factors of Open Innovation Intermediaries: A Case Study of Nanotechnology Companies Networkبررسی عوامل موفقیت بنگاههای واسطهای نوآوری باز (مطالعه موردی شبکه شرکتهای نانو فناوری کشور)254414632FAمنوچهر منطقیدانشگاه صنعتی مالک اشترعباس طلوعی اشلقیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتبنیامین مشیریدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقاتJournal Article20130801This paper aims to investigate and extract the success factors of innovation intermediary institutions in adopting open innovation approaches in the network of the nanotechnology companies. After reviewing the literature of open innovation with a focus on the role of mediating institutions, a validated questionnaire is developed based on interviews with experts. Moreover, using a statistical analysis software (SPSS) to analyze the factors, we develop a structural equations model (SEM) to determine the success factors. The results show that the success factors include S&T policies and institutions, professional services, economic factors, collaboration networks, the characteristics of business models and the structure of the nanotechnology network in Iran.<strong>در کشور ما، تاکنون اقدامات و برنامه</strong><strong></strong><strong>های زیادی برای حمایت از شرکت</strong><strong></strong><strong>های فعال در حوزه نانوفناوری، به منظور توسعه خدمات و بازار محصول</strong><strong></strong><strong>های آن</strong><strong></strong><strong>ها صورت گرفته است. با این وجود هنوز نارسائی</strong><strong></strong><strong>هایی در مدل کسب</strong><strong></strong><strong>و</strong><strong></strong><strong>کار و همچنین موانع جدی در مسیر بازاریابی و تجاری</strong><strong></strong><strong>سازی محصول</strong><strong></strong><strong>های آن</strong><strong></strong><strong>ها دیده می</strong><strong></strong><strong>شود. با توجه به این مساله، پژوهش حاضر با هدف بررسی و استخراج عوامل کلیدی موفقیت بنگاه</strong><strong></strong><strong>های واسطه</strong><strong></strong><strong>ای برای در پیش گرفتن رویکرد نوآوری باز در حوزه کسب</strong><strong></strong><strong>وکار شرکت</strong><strong></strong><strong>های عضو شبکه نانوفناوری کشور انجام شد. به این منظور پس از مرور ادبیات موضوعی در حوزه نوآوری باز و تأمل بر نقش بنگاه</strong><strong></strong><strong>های واسطه</strong><strong></strong><strong>ای، ضمن تدوین و طراحی پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه اعتبارسنجی شده متکی بر مصاحبه با خبرگان، عوامل موثر با استفاده از نرم افزار اس</strong><strong></strong><strong>پی</strong><strong></strong><strong>اس</strong><strong></strong><strong>اس مورد بررسی قرار گرفت و در ادامه از نرم</strong><strong></strong><strong>افزار لیزرل برای استخراج مدل معادلات ساختاری عوامل موفقیت و رتبه</strong><strong></strong><strong>بندی عوامل استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد عوامل موفقیت به ترتیب شامل سیاست</strong><strong></strong><strong>های بخشی کسب وکار نانو، نهادها و قوانین، خدمات تخصصی، عوامل اقتصادی، شبکه</strong><strong></strong><strong>های همکاری، ویژگی</strong><strong></strong><strong>های مدل کسب</strong><strong></strong><strong>و</strong><strong></strong><strong>کار شرکت</strong><strong></strong><strong>های نانو و عوامل ساختاری شبکه شرکت</strong><strong></strong><strong>های نانوفناوری کشور است.</strong>https://www.nowavari.ir/article_14632_ae8a667f43d9a834811eb193279f3b5d.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862220130901Enhancing New Product Development Success Based on Open Innovation Approach: A Case Study of a Research Organizationافزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز (مطالعه موردی در یک سازمان پژوهشی)456814633FAحسین دهقانی پودهدانشگاه صنعتی مالک اشترپیمان اخواندانشگاه صنعتی مالک اشترسید مهدی حسینی سرخوشدانشگاه مالک اشترJournal Article20130906The advent of open innovation in innovation management workplace implies that organizations need to develop their cooperation with external partners as well as internal R&D to ensure successful new product development. Thus, this paper tries to examine the effect of developing open innovation approach on new product development success in an R&D organization. To do so, we develop a conceptual model and research hypotheses by reviewing the literature of open innovation and product development success. Then, for measuring open innovation dimensions and new product development success, we develop a questionnaire and distribute it among the target population. The research hypotheses are verified by correlation and regression statistical tests. In the organization under study, correlation analysis supports positive and significant relationship between all dimensions of open innovation and new product development success. Furthermore, regression analysis results indicate that among the open innovation initiatives, internal exploration and internal exploitation have positive and significant effects on new product development success. At the end, some practical implications are presented for innovation management practitioners to develop open innovation in the case study organization by increasing external practices of innovation, and some suggestions are proposed for future research to fill this research gaps.<strong>ظهور پارادایم نوآوری باز در فضای مدیریت نوآوری تصدیق می</strong><strong></strong><strong>نماید که سازمان</strong><strong></strong><strong>ها به منظور تضمین موفقیت خود در توسعه محصول</strong><strong></strong><strong>های جدید، افزون بر تحقیق و توسعه درونی نیازمند توسعه همکاری</strong><strong></strong><strong>های خود با شرکای بیرونی هستند. با توجه به این موضوع، در پژوهش حاضر تلاش شد تا اثر توسعه رویکرد نوآوری باز بر روی موفقیت توسعه محصول جدید در یک سازمان پژوهشی بررسی گردد. برای این منظور، پس از مرور ادبیات پژوهش در حوزه نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید، مدل مفهومی و فرضیه</strong><strong></strong><strong>های پژوهش تدوین گردید. سپس برای سنجش ابعاد نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه</strong><strong></strong><strong>ای طراحی و در بین 100 نفر از افراد جامعه هدف توزیع شد. فرضیه</strong><strong></strong><strong>های پژوهش به کمک آزمون</strong><strong></strong><strong>های آماری همبستگی و رگرسیون مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج تحلیل همبستگی در سازمان مورد مطالعه نشان داد که تمامی ابعاد نوآوری باز با موفقیت توسعه محصول جدید رابطه مثبت و معنادار دارند اما نتایج تحلیل رگرسیون، این رابطه را تنها برای دو بعد از ابعاد نوآوری باز (اکتشاف درونی و بهره</strong><strong></strong><strong>برداری درونی) مورد تایید قرار داد. </strong>https://www.nowavari.ir/article_14633_22ef2606c7545b30d0cc9faed1aae7bf.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862220130901Analyzing the Impacts of Yazd Science and Technology Park Policies on Its Resident Institutions' Technology Development Using System Dynamicsتحلیل تاثیر سیاستهای پارک علم و فناوری یزد بر توسعه فناوری موسسه های مستقر در آن با استفاده از رویکرد پویایی های سیستمی699814634FAعلی حاجی غلام سریزدیدانشگاه علم و فرهنگمنوچهر منطقیدانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20130801Yazd Science and Technology Park (YSTP) has been established to develop the entrepreneurial skills of elite and talented people both at regional and national level, and to build a sustainable economy by creating, supporting and directing small and medium enterprises (SMEs). Since then, however, the policies adopted by the park have deeply impacted the resident companies' performance and technological ideas. Since YSTP has revised its strategic planning and tried different policies, it is necessary to identify the impacts of its policies on the resident companies' technology development with an aim to increase their effectiveness and promote technology. This paper investigates the impacts of YSTP policies during two strategic planning periods on the resident companies' technology development by using system dynamics through library research, content analysis and individual interviews with technology and planning managers as well as interview with 7 of the top managers of the park. The findings indicate that the park policies over a decade have had high impacts on the level of its companies' technology. Some policies (such as the Technology Research and Development Center (TRDC), the Technomarket (Technomart), the Innovation Center, and the Research and Technology Fund) have positive impacts, and some policies (such as focusing on regional markets and diversity of technology areas) have negative impacts on the level of the companies' technology development.<strong>پارک علم</strong><strong></strong><strong> و </strong><strong></strong><strong>فناوری یزد با هدف توسعه توانایی</strong><strong></strong><strong>های کارآفرینی نیروهای نخبه و مستعد در بعد منطقه</strong><strong></strong><strong>ای و ملی و همچنین توسعه اقتصاد پایدار از طریق ایجاد و حمایت شرکت</strong><strong></strong><strong>های کوچک و متوسط دانش</strong><strong></strong><strong>بنیان تاسیس گردیده است. از زمان تاسیس تاکنون سیاست</strong><strong></strong><strong>های پارک بر عملکرد و سطح ایده</strong><strong></strong><strong>های فناورانه شرکت</strong><strong></strong><strong>ها تاثیر به سزایی داشته است. از آنجایی که این پارک، با اجرای برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی راهبردی و یک دوره بازنگری، سیاست</strong><strong></strong><strong>های مختلفی را در پیش گرفته، لذا شناسایی تاثیر این سیاست</strong><strong></strong><strong>ها بر توسعه فناوری موسسه</strong><strong></strong><strong>ها با هدف افزایش اثربخشی آن</strong><strong></strong><strong>ها در جهت ارتقای فناوری ضروری است. در این راستا، مقاله حاضر با استفاده از رویکرد پویایی</strong><strong></strong><strong>های سیستمی و از طریق مطالعه کتابخانه</strong><strong></strong><strong>ای و با تحلیل محتوا و همچنین مصاحبه انفرادی با مدیران فناوری و برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی و مدیران 7 شرکت برتر پارک، به بررسی تاثیر سیاست</strong><strong></strong><strong>های پارک علم و فناوری یزد بر توسعه فناوری موسسه</strong><strong></strong><strong>های مستقر در آن پرداخته است. یافته</strong><strong></strong><strong>های حاصل از مدل بیانگر این هستند که پارک با اتخاذ سیاست</strong><strong></strong><strong>های مختلف در طول یک دهه از فعالیت خود توانسته است تاثیر بسزایی بر سطح فناوری موسسه</strong><strong></strong><strong>های خود داشته باشد که در این میان بعضی سیاست</strong><strong></strong><strong>ها (مانند مرکز تحقیق و توسعه فناوری، فن</strong><strong></strong><strong>بازار، مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری) اثر مثبت و بعضی سیاست</strong><strong></strong><strong>ها (مانند تمرکز بر بازار منطقه</strong><strong></strong><strong>ایی و تنوع حوزه</strong><strong></strong><strong>های فناوری) اثر منفی روی سطح فناوری شرکت</strong><strong></strong><strong>ها داشته است.</strong>https://www.nowavari.ir/article_14634_8e6a8a0b328ba1d62102e55a63aa0d11.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862220130901Proposing a Process-Based Approach to Technology Planning at Supra-Corporation Levelرویکردی فرایندی به برنامه ریزی فناوری در سطح فرابنگاهی9912014635FAنیما مختارزادهدانشگاه تهرانمحمد رضا آراستیدانشگاه صنعتی شریفسیدمصطفی رضویدانشگاه تهراناحمد جعفرنژاددانشگاه تهرانJournal Article20160427Competitive challenges have made it a critical need for industries to identify and choose enabling future technologies. Furthermore, the importance of defining direction for industry and the necessity of prioritizing technological investments in different subsectors demonstrate the significance of technology planning at industry level. Reviewing the literature of technology planning at industry level shows that the methodologies employed in most studies are either extended methods of technology planning at firm level or are resulted from a change in the frameworks of technology policy at national level. In this paper, by adopting a qualitative approach and grounded theory method and using semi-structured interviews with 40 academic and industrial experts in the field of oil & gas, auto-making and aerospace, we present a three-level model for technology planning at industry level. At the reference level of the model, the main guidelines of technology development are chosen, and at the portfolio level, technology areas portfolios that best meet the main requirements of the system are defined. At the option level of the model, the technology options that have the potential to reach the desired functional goals are selected. At the end and after an analysis of the extended model, recommendations for further research are presented.<strong>چالش</strong><strong></strong><strong>های رقابتی، نیاز صنایع به شناسایی و انتخاب فناوری</strong><strong></strong><strong>های توانمندساز آینده را حیاتی نموده است. اهمیت تعیین جهت حرکت صنعت و ضرورت اولویت</strong><strong></strong><strong>بندی سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری</strong><strong></strong><strong>های فناورانه در زیر بخش</strong><strong></strong><strong>های مختلف، ضرورت برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی فناوری در سطح صنعت را نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد. بررسی پژوهش</strong><strong></strong><strong>های مختلف نشان می</strong><strong></strong><strong>دهد که در بیشتر موارد، روش</strong><strong></strong><strong>های مورد استفاده برای برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی فناوری در سطح صنعت، یا توسعه</strong><strong></strong><strong>یافته روش</strong><strong></strong><strong>های برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی فناوری در سطح بنگاه هستند و یا از تغییر در چارچوب</strong><strong></strong><strong>های سیاست</strong><strong></strong><strong>گذاری فناوری در سطح ملّی بدست آمده</strong><strong></strong><strong>اند. با توجه به این موضوع در پژوهش حاضر تلاش شد تا با در پیش</strong><strong></strong><strong>گرفتن رویکرد کیفی و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده</strong><strong></strong><strong>های مبتنی بر مصاحبه نیمه ساختاریافته با 40 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعتی در صنایع نفت و گاز، خودروسازی و هوافضا، ضمن توسعه مدل برنامه</strong><strong></strong><strong>ریزی فناوری در سطح صنعت، به معرفی ابعاد و مولفه</strong><strong></strong><strong>های مختلف آن پرداخته شود. مدل ارائه شده در این پژوهش، دارای سه سطح می</strong><strong></strong><strong>باشد. در سطح مرجع آن، خطوط کلان توسعه فناوری انتخاب می</strong><strong></strong><strong>گردد. در سطح میانی مدل، سبد حوزه-های فناوری که پاسخ مناسبی به نیازمندی</strong><strong></strong><strong>های کلیدی سیستم می</strong><strong></strong><strong>دهند، تعیین می</strong><strong></strong><strong>شود و در سطح خرد مدل، گزینه</strong><strong></strong><strong>های فناوری که پتانسیل لازم جهت دستیابی به اهداف عملکردی مورد نیاز را دارند، انتخاب می گردند. در انتهای این مقاله، پس از تحلیل مدل توسعه</strong><strong></strong><strong>یافته، پیشنهاداتی برای تحقیقاتی آتی ارائه گردیده است.</strong>https://www.nowavari.ir/article_14635_a7b8fe3153dd52eac83cdda21ab2fb7b.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862220130901The Decision Making Models of Knowledge-Based Small and Medium Enterprises in Complex Situation and Deep Uncertaintyالگوی تصمیم گیری شرکتهای کوچک و متوسط دانش بنیان در شرایط پیچیده و عدم قطعیت عمیق12115014636FAفاطمه مشهدی حاجی علیدانشگاه آزاد اسلامی اراکمجتبی رفیعیگروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورمصطفی علیمیریدانشگاه آزاد اسلامی اراکJournal Article20130701Rapid changes in today's complex world have created a situation of uncertainty for businesses. In the turbulent and chaotic business environment, technology change is on the top of the list of today's major transformations. Knowledge-based enterprises as important elements of developing and using technology are facing many challenges, such as lack of information, unknown phenomena, high risks and emerging issues, where the task of decision-making is very hard. This study aims to identify patterns of decision-making to help managers make decisions in response to dynamic market changes. The decision-making principles and models are analyzed using rational and intuitive administrative decisions models. This paper examines three main features of decision-making environments, including conditions of deep uncertainty and complexity, decision-maker (entrepreneur) and the nature of decision-making (knowledge). This study is of descriptive-survey type conducted in the University of Tehran Science and Technology Park with the participation of 130 experts and managers. The results show that the intuitive model is the main decision-making model in firms working in uncertain environment. Also, it is clearly indicated that in this model, the features of decision-making play an important role in decision-making quality.<strong>تغییرات سریع و پیچیدگیهای حاکم بر دنیای امروز، فضایی متلاطم را برای کسبوکارهای امروزی ایجاد نموده است. در این بین، بسیاری از صاحب</strong><strong></strong><strong>نظران معتقدند تحول</strong><strong></strong><strong>های فناوری در صدر فهرست تغییر و تحول</strong><strong></strong><strong>های دوران معاصر قرار میگیرد. شرکتهای دانشبنیان به عنوان عناصر مهم در پیشرفت و بهکارگیری فناوری، در این فضای متغیر با چالشهای زیادی مانند کمبود اطلاعات، پدیدههای ناشناخته و مسایل نوظهور مواجه میشوند که تصمیمگیری را برای آنها بسیار مشکل می</strong><strong></strong><strong>کند. این مقاله با هدف شناسایی الگویهای تصمیمگیری مدیران این شرکت در شرایط پیچیده انجام شده است. در این راستا، ابتدا مبانی و الگوهای غالب و اصلی تصمیمگیری در چارچوب الگوهای عقلایی، اداری و شهودی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه، به بررسی انواع و ویژگیهای محیط، تصمیمگیران و ماهیت مساله تصمیم</strong><strong></strong><strong>گیری پرداخته شد. پس از استخراج متغیرهای پژوهش، مطالعه</strong><strong></strong><strong> میدانی، با روش توصیفی</strong><strong>–</strong><strong>پیمایشی در میان 130 نفر از کارشناسان و مدیران شرکتهای دانش</strong><strong></strong><strong>بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شد. نتیجه بررسی ها نشان داد که این شرکتها در شرایط پیچیده از الگوی تصمیمگیری شهودی استفاده می کنند. همچنین مشخص شد که در این الگو ویژگیهای تصمیمگیرنده و مساله تصمیم نقش موثری در نحوه تصمیمگیری دارند.</strong>https://www.nowavari.ir/article_14636_aaf7484c32aa12157c1e8b4a2b6c6535.pdf