انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53867220180823Looking at the concept and dimensions of science and technology diplomacy:
A meta-synthesis approachواکاوی مفهوم و ابعاد دیپلماسی علم و فناوری مبتنی بر رویکرد فراترکیب12486887FAعفت نوروزیپژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوریجواد مشایخپژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوریمصطفی محسنی کیاسریپژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری0000-0001-7935-1759Journal Article20181126In spite of the widespread attention of politicians and scholars in the field of science and technology diplomacy in recent years, it seems there is no consensus on this interdisciplinary concept. Naturally, understanding a concept and its constituent parts is necessary for deal with it wisely. In this paper, it has been attempted to provide a conceptual framework for the configuration of the science and technology diplomacy, using the meta-synthesis approach and the systematic analysis of scientific literature in this field. For this purpose, identifying 120 related sources and conducting the necessary methodological steps, 58 sources were finally analyzed. Meta-synthesis on previous studies shows that the developed academic concepts about science and technology diplomacy can be classified under the four main pillars including the what (nature), the why (purpose), the how (implementation considerations), and the which (outcomes and effects). Additionally, more details of the identified dimensions were extracted as subcategories. For example, the implications of science and technology diplomacy consist of sub-categories of diplomacy and foreign policy, science and technology, economics, security, and soft power. These different dimensions of science and technology diplomacy will provide scholars with a platform for the development of academic literature based on proposed dimensions and will provide policy makers and decision makers with a reasonable logic to begin planning and evaluating actions taken.علیرغم اقبال گسترده سیاستمداران و محققان طی سالهای اخیر به موضوع دیپلماسی علم و فناوری، به نظر میرسد تلقی مشترکی از این مفهوم میانرشتهای حاصل نشده است. بهطور طبیعی درک یک مفهوم و ابعاد تشکیلدهنده آن، برای مواجهه عالمانهی با آن ضروری است. در این مقاله با استفاده از رویکرد فراترکیب تلاش شده است با تحلیل نظاممند ادبیات علمی این حوزه، یک چارچوب مفهومی برای پیکربندی موضوع دیپلماسی علم و فناوری ارائه شود. بدین منظور ضمن شناسایی 120 منبع مرتبط، پس از طی مراحل لازم، در نهایت 58 منبع مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. فراترکیب مطالعات پیشین نشان میدهد مفاهیم دانشی توسعهیافته حول موضوع دیپلماسی علم و فناوری را میتوان ذیل چهار بعد اصلی چیستی (ماهیت)، چرایی (هدف)، چگونگی (ملاحظات پیادهسازی و اجرا) و پیامدها (اثرات) دستهبندی نمود. علاوه بر این، جزییات دقیقتری از ابعاد شناساییشده بهصورت مقولههای فرعی استخراج گردید. بهعنوان مثال، پیامدهای دیپلماسی علم و فناوری متشکل از مقولههای فرعی دیپلماسی و سیاستخارجی، علم و فناوری، اقتصاد، امنیت و قدرت نرم میباشد. این نوع ترسیم ابعاد مختلف دیپلماسی علم و فناوری، برای محققان و اندیشمندان، بستری برای توسعهی ادبیات آکادمیک بر اساس ابعاد پیشنهادی فراهم خواهد نمود و برای سیاستگذاران و تصمیمگیران نیز منطقی کاربردی برای شروع برنامهریزی و ارزیابی اقدامات انجام شده به دست میدهد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53867220180823Interaction between Organizational Silence and Innovation in Public Sector Organizations:A Study on Knowledge Workers of Humanities faculties in Tehran Provinceبرهمکنش سکوت سازمانی و نوآوری در سازمانهای بخش عمومی: مطالعهای درباره کارکنان دانشی دانشکدههای علوم انسانی استان تهران254686885FAخلیل نوروزیدکترای سیاست گذاری علم و فناوری، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران.محمدعلی صادقی کیاکارشناس ارشد سیاستگذاری عمومی، دانشکده مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران.Journal Article20180729Innovation deals with information and its success stops responding to the optimal and interactive flow of information and communication. Meanwhile, what disrupts the flow of knowledge and information is organizational silence. Organizational silence is a phenomenon in which employees deliberately refrain from comments, criticisms, suggestions and, in general, the sharing of hidden and hidden knowledge and information. This research seeks to identify as one of the most important barriers to innovation in public sector organizations the main aspects of the silence of knowledge workers in Tehran's School of Humanities. The present research is purpose-oriented, applied and methodically based on the methodology of foundation data. The statistical population of the research is the knowledge workers of the Faculties of Humanities of Tehran province and sampling has been done to saturation data. In this research, after identification of types of silence in the organization, the factors of silence, the consequences and strategies of reducing silence as the main dimensions of organizational silence of knowledge workers, a narrative on avoiding the breakdown of organizational silence and failing to move towards innovation in faculty Humanities.نوآوری با اطلاعات سروکار دارد و موفقیت آن متوقف به جریان مطلوبی از اطلاعات و ارتباطات است. در این میان، آن چه جریان دانش و اطلاعات را مختل میکند، سکوت سازمانی است. سکوت سازمانی، پدیدهای است که طی آن، کارکنان به صورت آگاهانه از اظهار نظرها، نقدها، پیشنهادها و در کل از تسهیم دانش و اطلاعات آشکار و پنهان خودداری میکنند. این پژوهش به دنبال آن است که به عنوان یکی از مهمترین موانع نوآوری در سازمانهای بخش عمومی، ابعاد اصلی سکوت کارکنان دانشی دانشکدههای علوم انسانی استان تهران را شناسایی کند. پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ روش متکی بر روششناسی داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش کارکنان دانشی دانشکدههای علوم انسانی استان تهران بوده و نمونهگیری تا اشباع دادهها پیش رفته است. در این پژوهش تلاش شده است، پس از شناسایی انواع سکوت در سازمان، عوامل سکوت، پیامدها و راهبردهای کاهش سکوت به عنوان ابعاد اصلی سکوت سازمانی کارکنان دانشی، روایتی بر اجتناب از شکستن سکوت سازمانی و عدم توفیق در حرکت به سمت نوآوری در دانشکدههای علوم انسانی ارائه گردد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53867220180823Investigating the Impact of Human Resources Management Functions on Creativity, Product Innovation and Process Innovation (Case Study: Knowledge-Based Companies Based in Science and Technology Park of University of Tehran)بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی برخلاقیت و نوآوری در محصول و فرآیند (مورد مطالعه: شرکتهای دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران)476886890FAغزاله طاهری عطارگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانرضا رستم لوگروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20181010The creativity of staff has a significant impact on organizational innovation and survival. The good performance of the organization in the field of innovation can maintain the competitive advantage and growth of the organization. An organization looking for creativity and innovation should not overlook the importance and impact of human resource management function on organization innovation. In this research, we used a sample of 107 knowledge-based companies from Tehran University of Science and Technology Park to investigate the relationship between human resource management function with employee creativity, product innovation and process innovation. The present research is based on the purpose of applied research and is a survey-descriptive research data collection. Data collection was done through a questionnaire. reliability of the questionnaires was confirmed by calculating the Cronbach's alpha coefficient and composite reliability (CR) and validity of the questionnaires by calculating the convergent and divergent validity criteria, which is specific to the structural equation modeling. Also, for analyzing aggregated data, Structural Equation Method has been used with using Smart PLS software. The results of this study showed that HRM practices have a direct and positive effect on employees' creativity and employees' creativity have a direct and positive effect on product and process innovation. Also, the mediator role of Employees creativity in the impact of HRM practices on product innovation and process innovation was confirmed.خلاقیت کارکنان تاثیر بسزایی در نوآوری و بقای سازمانی دارد. عملکرد خوب سازمان در حوزه نوآوری میتواند موجب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعه سازمان شود. سازمانی که به دنبال خلاقیت و نوآوری است نباید از اهمیت و تاثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر خلاقیت و نوآوری غافل شود. در این پژوهش با استفاده از نمونهای 107 تایی از شرکتهای دانش بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به بررسی رابطه بین کارکردهای مدیریت منابع انسانی با خلاقیت کارکنان و نوآوری محصول و نوآوری فرآیند پرداخته شده است. پژوهش حاضر بر اساس هدف، پژوهشی کاربردی و از نظر جمعآوری دادهها پژوهشی پیمایشی- توصیفی است. جمعآوری دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه انجام شده است. پایایی پرسشنامهها با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی (CR) و روایی پرسشنامهها با محاسبه دو معیار روایی همگرا و واگرا که مختص مدلسازی معادلات ساختاری است، مورد تایید قرار گرفت. همچنین برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اسمارت پی.ال.اس استفاده گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد که کارکردهای مدیریت منابع انسانی تاثیر مثبت و مستقیمی بر خلاقیت کارکنان و خلاقیت کارکنان تاثیر مستقیم و مثبتی بر نوآوری محصول و نوآوری فرآیند دارد. همچنین نقش میانجی خلاقیت کارکنان در اثرگذاری کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر نوآوری محصول و نوآوری فرآیند مورد تایید قرار گرفت.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53867220180823Identifying The Dimensions and Causes of Decline In Satisfaction Of Knowledge-Based Companies In Collaboration With The Fund's From The Perspective Of Executives And Policy Makers: A Case Study Of Innovation And Prosperity Fundشناسایی ابعاد و علل کاهش رضایت شرکتهای دانشبنیان در همکاری با صندوقهای مالی از نگاه مجریان و سیاستگذاران: مطالعه موردی صندوق نوآوری و شکوفایی9212086889FAرضا نقی زادهعضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورمهدی هاجریدانشجوی دکترای سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه تهرانساجده بساونددانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت فناوریJournal Article20181009Since the concept of knowledge-based economy emerged, the knowledge-based firms, as a main driver of economic growth and development, has become more important. Therefore, identifying and solving their challenges is important too. One of the main challenges of knowledge-based firms is providing their essential funding which need different mechanisms because of their different nature from other enterprises. Understanding the importance of these firms funding, increase the importance of financing funds in technology such as the Innovation and Prosperity Fund. Thus the interaction knowledge-based firms with financial funding and increasing their satisfaction from getting services tailored to their needs has become one of the policy issues for financing funds in innovation area. In this regard, in this research, the affecting factors on reducing satisfaction of knowledge-based firms in cooperation with the Innovation and Prosperity Fund from the viewpoint of the executives and policymakers are identifiead and analyzed based on quantitative and qualitative combination methodology and focusing on the case study research strategy. In the first step, 18 factors that affect on reducing satisfaction of knowledge-based firms in cooperation with national financial funds were identified and classified in 6 categories. After that, based on case study research strategy, these factors are examined in the Innovation and Prosperity Fund and a framework, which shows the affecting factors on reducing satisfaction of knowledge-based firms in cooperation with the Innovation and Prosperity Fund from the viewpoint of the executives and policymakers , is presented.با شرکتهای دانشبنیان به عنوان قلپ تپنده و محرک اصلی رشد و توسعه اقتصاد دانش بنیان از اهمیت فراوانی برخوردارند. با توجه به اهمیت این شرکت ها، شناسایی و برطرف ساختن چالشها آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از چالش های جدی شرکت های دانش بنیان تأمین سرمایه مالی مورد نیاز آنها، متناسب با مرحله توسعه این شرکت ها میباشد که با توجه به ماهیت متفاوت فعالیت آنان نیاز به ساز و کارهای متفاوتی نسبت به سایر بنگاههای اقتصادی دارد. درک لزوم تأمین سرمایه مالی در این شرکتها اهمیت صندوق های تامین مالی حوزه فناوری همچون صندوق نوآوری و شکوفایی را افزایش داده است و نوع تعامل شرکت های دانش بنیان و صندوق های تامین مالی و افزایش رضایتمندی شرکت های دانش بنیان به یکی از مسائل سیاستی در حوزه نوآوری تبدیل شده است. در این پژوهش تلاش شده است تا با استفاده از روش شناسی ترکیبی کمی و کیفی و با تمرکز بر استراتژی پژوهش مطالعه موردی، عوامل موثر بر کاهش رضایتمندی شرکتهای دانش بنیان در همکاری با صندوق نوآوری و شکوفایی از نگاه مجریان و سیاستگذاران شناسایی و تحلیل شوند. در همین راستا، بر اساس 18 عامل مؤثر شناسایی شده و بررسی آن در صندوق نوآوری و شکوفایی، چارچوب عوامل موثر بر کاهش رضایتمندی شرکتهای دانش بنیان در همکاری با صندوق های تامین مالی ارائه شد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53867220180823Factors Affecting the Success of the Biotechnology Accelerators in Iranعوامل مؤثر بر موفقیت شتاب دهنده های حوزه زیست فناوری در ایران9511286886FAمهدی گودرزیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیمحمد نقی زادهاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیاحسان بیگلرکارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20180224Accelerators are a relatively new type of institutions which support entrepreneurial ecosystem across the world that rapidly grows and they offer the necessary services to startups in the early stages of their development. The emergence of this phenomenon has opened up a new path in front of the entrepreneurs and in a short period of time, the startups have developed very quickly. Identifying success factors of accelerators can minimize failure of the startups. <br /> The determinants of success in the field of biotechnology accelerators, has shaped the main question of this research. After reviewing literature, interviewing with managers and experts in the field of biotechnology, twenty factors have been identified. After designing the questionnaire and distributing it among selected statistical sample, by using Binomial test, the important success factors have been identified. Some factors such as strategic intent of accelerator for development and teams’ support, teams’ investigaton criteria of ideas and capabilities, presented services to the teams, training programs, accessibility to market, customer and investor networks through and after the accelerating program.ظهور پدیده شتابدهنده ها مسیری نوین پیش روی کارآفرینان و کسبوکارهای نوپا گذاشته است. ویژگی های خاص حوزه زیست فناوری و همچنین جدید بودن مفهوم شتابدهنده ها در ایران، شناخت عوامل موفقیت این موسسات را ضروری می نماید. در فرایند انجام این پژوهش، بیست عامل کلیدی موفقیت در حوزه مورد نظر با مطالعه پژوهش های پیشین و مصاحبه های صورت گرفته با مدیران و خبرگان شتاب دهنده های زیست فناوری که می تواند باعث موفقیت شتاب دهنده ها شود، شناسایی گردید. پس از طراحی پرسشنامه و توزیع آن بین نمونه منتخب و جمع آوری نظرات، با استفاده از آزمون دوجمله ای تعداد یازده عامل مهم در چهار مرحله آگاهی، انتخاب و ثبتنام، برنامه شتابدهی و در نهایت روز نمایش شناسایی گردید. عواملی همچون اهداف استراتژیک شتاب دهنده برای توسعه و حمایت از تیم ها، معیارهای بررسی تیم ها بر اساس ایده، توانایی و جذابیت توسط شتاب دهنده، خدمات ارائه شده توسط شتاب دهنده به تیم ها، نحوه اجرای برنامه آموزش و میزان انعطاف پذیری آن نسبت به زمان استقرار تیم ها، دسترسی شتاب دهنده به شبکه بازارها، مشتریان و سرمایه گذاران در طول برنامه شتابدهی و عامل دسترسی به شبکه سرمایه گذاران برای تزریق سرمایه بعد از پایان برنامه به تیم های خروجی برخی از عوامل مهم را شکل می دهند.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53867220180823Strategies for setting up a platform business within the banking and payment industryاستراتژی های راه انداری یک کسب و کار پلتفرمی در صنعت بانکی و پرداخت14216886989FAکاظم کیالدانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایرانامیر البدویگروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20181215In recent decades, the need for innovation on the one hand and the high cost of innovation, on the other hand, led businesses to use open innovation approaches more than before. One of the implementation models of this approach is to turn the business into a platform business which has attracted a lot of research in recent years. However, there is a need for research into the main strategies of the platform business in Iran with its own specific economic conditions. In addition, in any particular industry, given the specific characteristics of that industry, these strategies can vary. The purpose of this research is to provide practical strategies for setting up a platform business in Iran. In this research, after reviewing various articles in the field of platform business, the collected data from semi-structured interviews and archival sources were analyzed using the grounded theory method. In this Research, the banking and payment industry was selected as the case study according to the characteristics of this research. Banks can create a platform business using five main strategies: "providing service to a limited number of customers", "create a public platform", "join an existing platform", "participation in the creation and management of a platform" and "investment".در دهههای اخیر نیاز به نوآوری از یک سو و هزینه های زیاد توسعه آن از سوی دیگر، موجب شده است تا بنگاههای اقتصادی بیش از پیش از رویکرد نوآوری باز استفاده کنند. یکی از مدلهای پیادهسازی این رویکرد، پلتفرمیکردن کسب و کار بنگاه است که در سالهای اخیر پژوهش های زیادی را به خود اختصاص داده است. با این حال، نیاز به تحقیقاتی برای استراتژی های اصلی کسب و کارهای پلتفرمی در کشور ایران با شرایط اقتصادی ویژه خود، وجود دارد. علاوه بر این در هر صنعتی با توجه به ویژگی های خاص آن، این استراتژی ها می تواند متفاوت باشد. هدف از این تحقیق ارائه استراتژی های عملی برای راهاندازی یک کسب و کار پلتفرمی در صنعت بانکی و پرداخت ایران است. در این تحقیق پس از مرور مقالات مختلف در حوزه کسب و کارهای پلتفرمی، اطلاعاتی بر اساس مصاحبههای نیمه ساختار یافته و منابع آرشیوی جمع آوری شده و با استفاده از روش نظریهپردازی داده بنیاد، تحلیل و بررسی شده است. بانکها می توانند برای پلتفرمی کردن کسب و کار خود از پنج استراتژی اصلی "ارائه سرویس به صورت محدود"، "ایجاد پلتفرم عمومی"، "الحاق به یک پلتفرم موجود"، "مشارکت در ایجاد و مدیریت پلتفرم" و "سرمایه گذاری" استفاده کنند.