انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869220200822Pro-activeness or Adaptability: Analyzing Appropriate Organizational Resilience Strategies Based on Perceived Business Environment Capacity & Institutional Qualityسازگارپذیری یا پیشگامی: تحلیلی از انتخاب راهبرد مناسب تابآوری سازمانی بر اساس ظرفیت و کیفیت نهادی محیطی درکشده133115397FAرضا منوچهری راددکتری کارآفرینی، مشاور هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی، تهران، ایران0000-0001-6805-7298حسام زند حسامیاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایرانعلی داوریاستادیار و عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، ایران.0000-0002-3304-8970Journal Article20201004Organizational resilience (OR) is an organizational behavior for answering crisis and challenges. It redirects the organization to use opportunities and innovation, with the results improvement and coherence of the performance. Since the resilience creates framework with adaptive or proactive environmental approach, with the aim of understanding the relationship between organizational resilience strategy and the characteristics of Iran's business environment the current study has tried to answer the question: “How to increase the overall level of OR that moderate environmental effects on Iranian business?” This research is applied in terms of purpose. The research method has used the qualitative grounded theory (Glaisarian approach) with deep targeted interviews. The results of 10 established entrepreneur’s interviews, who have had resilient experience in their work & 2 entrepreneurship researchers, who have had business mentorship experience have shown proactive pattern is selected by the interaction of three resilience stream (Cognitive Resilience, Affective-Value Resilience & Behavior Resilience) in IRAN’s business environment. In This pattern, access to success, opportunity, organizational structure, information and learning is different with adoptive approach. Finally, it is recommended that policy makers reform business model rebuilding and recreation by choosing the appropriate pattern of OR.تابآوری نوعی رفتار سازمانی در پاسخ به بحرانها و چالشهای محیطی است که با هدف بهبود و انسجام عملکرد، موجب تغییر مسیر سازمان ازطریق استفاده از فرصتها و اقدامات نوآور میگردد. از آنجاکه تابآوری چارچوبی ایجاد مینماید که موجب سازگاری یا پیشگامی محیطی خواهد شد، در این مطالعه با هدف فهم ارتباط انتخاب راهبرد تابآوری سازمان با ویژگیهای محیط کسبوکار کشور ایران تلاش شد به این سوال پاسخ داده شود که «چگونه میتوان با افزایش سطح کلی قابلیت تابآوری موجب تعدیل اثرات محیط بر سازمانها و بنگاههای ایرانی شد». این پژوهش از نظر هدف کاربردی است که با روش کیفی نظریه برخاسته از دادهها (رویکرد گلیزری) و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند انجام شده است. یافتههای حاصل از تحلیل مصاحبه 10 کارآفرین تثبیتشده با تجربهی تابآوری و دو پژوهشگر کارآفرینی با تجربهی مرشدی کسبوکار، نشان داد در محیط کسبوکار ایران برهمکنش سه جریان تابآوری: شناختی، عاطفی-ارزشی و رفتاری موجب انتخاب نوعی الگوی پیشگامی میگردد که در آن رویکرد به شش عامل دسترسی به موفقیت، فرصت، تغییرات محیطی، ساختار سازمانی، اطلاعات و یادگیری با رویکرد سازگارپذیری سازمانهای پیرو متفاوت است. براین اساس به سیاستگذاران توصیه میشود با تحلیل و انتخاب الگوی مناسب تابآوری سازمان، مدل کسبوکار سازمان را متحول نمایند.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869220200822Spectral Look at Science: A Solution to the Debate of Commercialization of Scientific Researchنگاه طیفی به علوم: راهحلی برای مباحثه تجاریسازی تحقیقات علمی3462115394FAمحمدامین برادران نیکومرکز پژوهشی جغرافیایی و اجتماعی، دانشگاه حکیم سبزواریحسین قدرتیمرکز پژوهشی جغرافیایی و اجتماعیآرش موسویگروه سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20201004The debate of commercialization of scientific research is all of arguments, theories and ideas written in defending or rejecting this contemporary phenomenon in management of science and technology. A review of this debate in Iran and the world shows that most scholars has assumed the space of scientific research to be similar and homogeneous; allowing one general rule to all kind of researches. In this paper, we show their presupposition is not correct. The space of scientific research is heterogeneous and the kinds of scientific researches can be drawn in a spectrum from fundamental to applied. The economic characteristics of science such as excludability, rivalry, indeterminacy and divisibility change by moving on this spectrum. We formulate one possible answer to the debate of commercialization of scientific researches, by using the achieved comments, spectral look at science and changing economic characteristics. The using method is philosophical-theoretical analysis. The analyses in this paper show that although the government should entrust financing of a part of scientific researches to the invisible hand of market, it must intervene in the spectrum of fundamental and compensate for market failure.مباحثه تجاری سازی تحقیقات علمی مجموعه استدلالها، نظریهها و آرایی است که در موافقت یا مخالفت با این پدیده معاصر در مدیریت علم و فناوری به نگارش درآمده است. مرور بر این مباحثه در ایران و سراسر دنیا نشان میدهد که اکثر قریب بهاتفاق محققان فضای تحقیقات علمی را یکسان و همگن فرض کردهاند؛ به نحوی که یک قاعده کلی را برای انواع تحقیقات جایز میدانند. در این مقاله نشان میدهیم پیش فرض ایشان صادق نیست. فضای تحقیقات علمی ناهمگن است و میتوان انواع تحقیقات را در طیفی از بنیادی تا کاربردی قرار داد. با حرکت بر روی این طیف، ویژگیهای اقتصادی علم مانند استثناپذیری، رقابتپذیری، عدم تعین و تقسیمپذیری تغییر میکنند. به کمک این دو ملاحظه، نگاه طیفی به علوم و تغییر ویژگیهای اقتصادی، یک پاسخ ممکن به مباحثه تجاری سازی تحیقات علمی را صورتبندی میکنیم. تحلیلهای ما در مقاله نشان می دهند که دولت اگرچه لازم است تامین مالی بخش هایی از تحقیقات علمی را به دست نامرئی بازار بسپرد، اما در طیف تحقیقات بنیادی لازم است دخالت کند و به جبران شکست بازار در این زمینه بپردازد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869220200822Dynamics of Technology Changes in Technology-Based Firms in Yazd Science and Technology Parkپویایی تغییرات سطح فناوری شرکتهای فناور در پارک علم و فناوری یزد6394115393FAعلی حاجی غلام سریزدیپژوهشگر پسادکتری پویایی شناسی سیستمها، دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، مدیر گروه پژوهشی پویایی شناسی سیستمها در0000-0002-1698-8389Journal Article20201004Yazd Science and Technology Park has always sought to improve its systems and structures to create, grow, and survive the technology-based firms (TBFs) as its main mission. Meanwhile, one of the necessities of the park is to improve the entrance, exit, and help to develop the technology of TBFs. This necessity has become more important due to the increasing speed of technological changes in the world and the distance between the environment technology level and TBFs technology level. In this regard, Yazd Park seeks to investigate the structure of technological change in TBFs to determine its effectiveness and achieve system improvement. Therefore, this paper is designed to understand the dynamics of technology level changes in TBFs in Yazd Science and Technology Park. The study of this dynamics was carried out using the system dynamics, which simulated the model, showed that technology monitoring not only does not reduce the technology gap but also increases it by increasing the exit rate of companies. The model also showed that the presence of strong international communications coupled with technology monitoring reduces the technology gap through fundamental innovation.پارک علم و فناوری یزد در جهت ایجاد، رشد و بقا شرکتهای فناور بعنوان رسالت اصلی خود، همیشه بدنبال بهبود سیستمها و ساختارهای خود بوده است. در این میان، یکی از ضرورتهای پارک بهبود مکانیزم پذیرش، خروج و کمک به توسعه فناوری شرکتهای فناور میباشد که این ضرورت با توجه به سرعت فزاینده تغییرات فناوری در جهان و فاصله فناوری شرکتهای فناور مستقر در پارک یزد با آن دارای اهمیت بیش از پیش شده است. در این راستا پارک یزد بدنبال بررسی ساختار حاکم بر تغییرات سطح فناوری شرکتهای فناور در جهت تعیین اثرگذاری آن و تحقق بهبود سیستمی است. لذا این مقاله با هدف درک پویایی تغییرات سطح فناوری شرکتهای فناور در پارک علم و فناوری یزد تدوین شده است. بررسی این پویایی با استفاده از رویکرد پویایی شناسی سیستمها انجام شده که شبیهسازی مدل نشان داد که رصد فناوری به تنهایی نه تنها شکاف فناوری را کاهش نمیدهد که با افزایش نرخ خروج شرکتها، سبب افزایش شکاف میگردد. همچنین مدل نشان داد که وجود ارتباطات بین المللی قوی به همراه رصد فناوری، شکاف فناوری را از طریق نوآوری بنیادین کاهش میدهد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869220200822Design of fractal CrowdSourcing model Rapid Impact Assessment Technique and Focal Four-Level Modelطراحی مدل جمع سپاری فراکتالی به کمک تکنیک ارزیابی اثرات سریع و مدل چهار سطحی کانونی95126115395FAحسین ممتازگروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانغلامرضا هاشم زادههیئت علمی دانشگاه تهران جنوباصغر مشبکیسازمانعضو هیات علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانکیامرث فتحی هفشجانیعضو هیات علمی واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20201004In recent years, solving problems through crowdsourcing is one of the approaches that has been considered by many organizations. The purpose of this study is to present a model in order to CS in the case of complex organizations with many components, by considering the fractal rules. The present study is quantitative, practical, cross -sectional and type of exploratory research. <br />The statistical population of this study is managers and employees of active businesses in the field of CS in Iran, with the help of purposeful sampling (judgment) were selected seven people as a sample. The data collection tool is a closed questionnaire (with apparent validity and content based on the opinions of experts; Credit coefficient with Cronbach”s alpha method is acceptable at 0.715 and acceptable overall sensitivity is 0.950), in order to prioritize the components against the Indicators of the RIAM method, then from the FFLM to provide the model, and also in order to re-validate The internal relations of the level focal model, The methods of relationship provider(model); Finally in order to determine the type of connection of the model components at this level, a partial ranking method was used with the help of excel and Matlab (R2018 a) software.<br />The findings show that the fractal CS model has eight priority clusters to create at least zero efficiency. Also,حل مسائل از طریق جمعسپاری یکی از رویکردهای مهم است. با این وجود افزایش پیچیدگی بر مشکلات تصمیمگیری در جمعسپاری افزوده و کمتر به آن توجه شده است. هدف این پژوهش ارائه مدل جمعسپاریفراکتالی برای سامانههایپیچیده است. پژوهش حاضر کمّی، کاربردی، مقطعی و از نوع پژوهش اکتشافی است. قلمرومکانی این پژوهش مدیران و کارکنان22 کسبوکار فعال جمعسپاری در کشور ایران و قلمروزمانی، دوره ششماهه با کمک نمونهگیریهدفمند، 7 نفربه عنوان نمونه بوده است. ابزار جمعآوریدادهها پرسشنامهبسته(با روایی ظاهری و محتوایی براساس نظراتخبرگان؛ ضریب اعتبار با روش آلفایکرونباخ قابل-قبول715/0 و حساسیتکلی قابلقبول95/0)است. به منظور اولویتبندی مولفهها در مقابل شاخصها از روشماتریسارزیابیاثراتسریع سپس مدلچهارسطحی-کانونی و سایر روشهای ارئهدهنده روابط به منظور ارائه مدل استفاده شد. در نهایت به منظور قطعیسازی نوع روبط در این سطح از روشادغامیرتبهبندیجزئی با کمک نرمافزار اکسل و متلب(R2018a) استفاده شد.<br />یافتهها نشان میدهند که مدلجمعسپاریفراکتالی برای ایجاد حداقل صفرکارایی دارای هشتخوشه اولویتبندی میباشد. همچنین کسبوکارها میبایست به اثرات مهم استفاده از فناوریاطلاعات به عنوان مهمترین اولویت دردنیای پیچیده و دارای روابطآشوبگون توجه داشته باشند. علاوه بر این پویایی، خودسازمانی، ظهور و جذب اثر معنیدارمثبتی در فناوریاطلاعات دارند که سامانهها در کاربست جمعسپاری بایستی به آن توجه نمایند.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869220200822An analysis on the new product development processes in food industry (Study of food companies in Tehran province)تحلیلی بر فرایندهای توسعه محصول جدید در صنایع غذایی (مطالعه شرکتهای صنایع غذایی استان تهران)127150115396FAمصطفی محسنی کیاسریاستادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.کیارش فرتاشاستادیار دانشگاه شهید بهشتیمحسن مرادیانکارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی دانشگاه شهید بهشتیعلی اصغر سعدآبادیدانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری، گروه سیاستگذاری علم و فناوریJournal Article20201004New product development is a key issue in the life cycle of firms as well as an important factor in retaining market share in today's dynamic environment. The food industry has a good potential for the new product development due to the nature of its production, on the basis of basic human needs and high demand in the market. This study aims at identifying key activities of the new product development process and determining the challenging and normal activities among to provide a better use of these processes in Iran's food industry by studying Food companies in Tehran province between 1397 and 1398. First, activities related to the new product development process in the literature were gathered, after approval of experts, were distributed in a sample of food industry innovation experts to identify activities of product development. Then, selected activities were distributed by a questionnaire in research statistical population which led to 94 filled questionnaires from 114 companies surveyed. Research results indicate that the companies' interaction-related activities with the supply network, identification of rules and regulations, analyzing the value creation from ideas, capability of market research and marketing and accurate design and product engineering are among the most common challenges of developing new products which calls for more attention of food companies to these activities.توسعه محصول جدید موضوعی کلیدی در چرخه حیات بنگاهها و عاملی مهم در حفظ سهم بازار در محیط پویای امروز برای بنگاهها است. صنایعغذایی بهدلیل ماهیت مبتنی بر نیازهای انسانی و بازاری پرتقاضا برای توسعه محصول جدید میباشد. این پژوهش با هدف شناسایی فعالیت های کلیدی فرایند توسعه محصول جدید و تعیین فعالیتهای چالشی و عادی از میان آنها در فرآیندهای توسعه محصول جدید در به کارگیری بهتر این فرایندها در صنایع غذایی ایران در بازه زمانی 1397 تا 1398 با مطالعه شرکتهای صنایعغذایی مستقر در استان تهران انجام گرفتهاست. در ابتدا فعالیتهای مرتبط با فرایند توسعه محصول جدید از پیشینه استخراج و پس از تایید خبرگان در نمونهای متشکل از متخصصین حوزه نوآوری صنایع-غذایی توزیع گردید و فعالیت های مورد استفاده در این صنعت شناسایی شد. سپس این فعالیت ها در قالب پرسشنامه در جامعه آماری توزیع و 94 پرسشنامه تکمیل شده از جامعه آماری 114 شرکتی تحقیق دریافت و با توجه به نرمال نبودن دادهها از آزمون دوجملهای و فریدمن تحلیل آماری برای شناسایی فعالیتهای فرآیند توسعه محصول جدید استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد فعالیتهای ارتباط شرکتها با شبکه تامین، شناسایی قوانین و مقررات و تحلیل ارزشآفرینی ایده، توانمندی در تحقیقات بازار و بازاریابی و طراحی دقیق و مهندسی محصول از جمله فعالیتهای چالشی شایع در توسعه محصولات جدید در فرایند توسعه محصول جدید است.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869220200822Startup valuation in the first round of venture financing by considering real options before and after commercializationارزشگذاری کسبوکارهای نوپا در دور اول تأمین مالی خطرپذیر با در نظر گرفتن اختیارات حقیقی قبل و بعد از تجاریسازی151175115392FAمیثم دهقانی عشرت آباددانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانامیر البدویگروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدمهدی سپهریاستاد دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلی حسین زاده کاشاندانشیار دانشکده مهندسی صنایع و سیستمها، دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20201004Startup valuation in venture capital investment has been a complex and important issue in negotiations between entrepreneurs and venture capitalists due to the high degree of uncertainty about their future. Considering the uncertainty in the first round of financing as well as the flexibility available to venture capitalists in the previous (abandon option) and the subsequent (expand option) stages of product commercialization in this research, we present a new approach to determining the value of startup companies. Due to the lack of an analytical solution for the developed approach, the numerical method of least squares Monte-Carlo simulation (Longstaff-Schwartz) was used to solve it. Comparing the result of the model with the results of three other scenarios confirms the role and importance of the aforementioned flexibilities in the making of a venture investment decision. Finally, there were suggestions for developing an approach under competitive interactions or developing it for other stages of investment.ارزشگذاری کسبوکارهای نوپا به سبب وجود عدم اطمینان بالا در خصوص آینده آنها امری پیچیده و موضوعی مهم در مذاکرات میان کارآفرینان و سرمایهگذاران خطرپذیر بوده است. در تحقیق پیش رو، با در نظر گرفتن عدم اطمینانهای موجود در دور اول تأمین مالی و نیز انعطافپذیری موجود برای سرمایهگذاران خطرپذیر در مراحل قبل (اختیار رها کردن) و بعد (اختیار توسعه) از تجاریسازی محصول، رویکرد جدیدی برای تعیین ارزش کسبوکارهای نوپا، ارائه گردید. به دلیل عدم وجود جواب تحلیلی برای رویکرد توسعه دادهشده، از روش عددی شبیهسازی مونتکارلو حداقل مربعات (لانگ اشتاف-شوارتر) برای حل آن استفاده شد. مقایسه نتایج حاصل از مدل با نتایج سه سناریو دیگر، مؤید نقش و اهمیت انعطافپذیریهای مذکور در اتخاذ تصمیم سرمایهگذاری خطرپذیر در کسبوکارهای نوپا میباشد. در بخش پایانی نیز پیشنهادهایی برای توسعه مدل تحت شرایط رقابتی و یا توسعه آن برای سایر مراحل سرمایهگذاری ارائه شد.