انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53865420170219Factors affecting of the growth of agricultural startupsعوامل مؤثر بر ادامه فعالیت و رشد استارتآپهای کشاورزی11846949FAزهرا یوسفیکارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی_گرایش خدمات کشاورزی.دانشگاه رازی کرمانشاه.نادر نادریاستادیار مدیریت آموزشی و مدیریت کارآفرینی. دانشگاه رازی کرمانشاه.بیژن رضاییاستادیار مدیریت کارآفرینی و مدیریت آموزشی. دانشگاه رازی کرمانشاه.Journal Article20170308In this study, researcher were looking for Factors affecting of the growth of agricultural startups that conducted as a qualitative and Grounded theory. Participants were 15 executives of agricultural startups in 1395 that Their companies were in the growth stage or growth. And were engaged supported by the Science and Technology Park and through interviews with 11 of them reached theoretical saturation. In order to collect data, in-depth interviews with open-ended questions that the main research question were: “What the barriers were for growth their agricultural start-up,s?” and data analysis was performed based on Seven analytical methods grounded theory and Finally, another interview was conducted to check the validity of research results. The research findings in the form of 5 major themes and 5 sub themes which the main themes are: The low share of government funds for agricultural based idea activities, Weakness notification system in introducing based idea products to farmers, Uncertainty in the market agricultural based ideas products, The consequences of the long process of obtaining the necessary permits, Attention of farmers to impact of new start-up product or service on the personal interests and not the public aspects of it.در این پژوهش، محقق به دنبال عوامل مؤثر بر ادامه فعالیت و رشد استارتآپهای کشاورزی بود که به صورت کیفی و به روش تئوریسازی بنیادی صورت پذیرفت. جامعه مدیران استارتآپهای کشاورزی در سال 1395، 15 تن بودند که شرکتهایشان در مرحله پیشرشد و یا رشد قرار داشت و تحت حمایت پارک علم و فناوری فعالیت میکردند و پژوهش، طی مصاحبه با 11 نفر از آنان به اشباع نظری رسید. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق با سؤالات باز بوده که سؤال اصلی پژوهش "برای ادامه فعالیت و رشد استارتآپ کشاورزی خود با چه موانعی روبرو شدهاید؟" بوده و تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش هفت مرحله تحلیلی تئوریسازی بنیادی انجام شد و در نهایت مصاحبه دیگری برای بررسی اعتبار نتایج تحقیق انجام شد. یافتههای تحقیق در قالب 5 مضمون اصلی یا مفهوم و 5 زیر مضمون یا کد بود که مضامین اصلی عبارتند از: پایین بودن سهم بودجه اختصاصی دولت به فعالیتهای ایدهمحور کشاورزی، ضعف سیستم اطلاعرسانی در معرفی محصول ایده محور به کشاورزان، نااطمینانی زیاد در بازار محصولات ایدهمحور کشاورزی، عواقب ناشی از طولانی بودن روند اخذ مجوزهای لازم، توجه کشاورزان به تأثیر محصول یا خدمت استارتآپ جدید روی منافع شخصی و نه جنبههای عمومی آن.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53865420170219Meta-synthesis of success factors for commercialize of products with advanced technologyفراترکیب عوامل موفقیت تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته195446945FAبهمن حاجی پوردانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شهید بهشتی تهرانعلیرضا موتمنیدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه شهید بهشتی تهرانسیدامیرحسین طیبی ابوالحسنیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه شهید بهشتی تهران0000-0002-6743-4976Journal Article20161109One of the main reasons for the rapid development of technology in developed countries is attention to commercialization process of research and technological ideas that countries. Aim of this research according to important role of commercialization in the advancement of Industrial and economic any society, is quality combining in the area of commercialization from previous studies have been carried out. For this purpose, with utilize meta-synthesis approach in this study is to analyze the results and findings of other researchers. With comprehensive studies have been done about success factors for commercialize of products with advanced in scientific databases of Internal and foreign, eventually, 118 articles were identified. Results classified on 3 dimensions (individual, organizational and environmental factors), 19 components (individual manager's mind, individual manager's character, manager's inter-personal abilities, general conditions, experience, human resources, financial resources, technical ability, production ability, marketing and sales abilities, ability of absorption and project management, strategic abilities, organizational absorption capacity, competitors, supporting institutions, infrastructure, social factors, legal factors, political, economic and technological factors) and 99 indices.یکی از دلایل اصلی توسعه سریع فناوری در کشورهای توسعه یافته صنعتی، توجه به فرایند تجاریسازی نتایج تحقیقات پژوهشی و ایدههای فناورانه آن کشورها بوده است. پژوهش حاضر با توجه به نقش مهمی که فرآیند تجاریسازی در اعتلای صنعتی و اقتصادی هر جامعه دارد، با هدف ترکیب کیفی نتایج پژوهشهای صورت گرفته در حوزه تجاریسازی و تحلیل جامع آنها، انجام شده است. بدین منظور با به کارگیری رویکرد فراترکیب و شیوه تحلیل تم در این پژوهش، به تجزیه و تحلیل نتایج و یافتههای محققان قبلی پرداخته و با بررسیهای جامع صورت گرفته پیرامون عوامل موفقیت تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی، تعداد 118 مقاله در این خصوص شناسایی شدند. درنهایت عوامل موفقیت در 3 بعد اصلی (فردی، سازمانی و عوامل محیطی)، 19 مولفه (فردی ذهن مدیر، فردی شخصیتی مدیر، بینفردی مدیر، شرایط عمومی، تجربه، منابع انسانی، منابع مالی، توانمندی فنی، توانمندی تولید، توانمندی بازاریابی و فروش، توانمندی جذب و مدیریت پروژه، توانمندیهای استراتژیک، ظرفیت جذب سازمانی، رقبا، نهادهای حمایتی، زیرساخت، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و دیگرعوامل سیاسی اقتصادی و فناوری) و 99 شاخص شناسایی، طبقهبندی و تحلیل شدند.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53865420170219Identify gaps and opportunities for Photovoltaic technologies using content analysis of patent documentsشناسایی شکاف ها و فرصت های فناوری های برق خورشیدی با استفاده از تحلیل محتوای اسناد ثبت اختراع557646946FAزهره بیانلوکارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه یزدحبیب زارع احمدآبادیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه یزد0000-0003-0652-7690Journal Article20161201Identify gaps and opportunities in various fields of technology has special place. The process on issues such as global energy crisis and exist environmental problems, such as global warming , greenhouse gases, air pollution , etc... will be more important. It is felt, the use of renewable energy source such as photovoltaic system as an alternative of fossil fuels due to lower maintenance costs, no need for fuel and no dependence on AC power. Looking specifically to photovoltaic technology as a new technology and its important in recent research , need that could justify future study innovations this technology. In this study all international patent of United state Patent and Trademark Office (USPTO) as largest patent database during 1985 to 2016 were identified in the field of photovoltaic. With the use of expert in this field, text mining and clustering analysis of these patents, were identify invertor considered research areas , research gaps and innovational research opportunities. The result of this study will be useful to identify opportunities for investment in research and development in photovoltaic technology.شناسایی شکاف ها و فرصت ها در حوزه های مختلف فناوری جایگاه ویژه ای دارد. این فرایند در مباحثی همچون بحران جهانی انرژی و نیز مشکلات زیست محیطی موجود همچون گرمایش زمین، گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و غیره از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد بود. لزوم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مثل سیستم های برق خورشیدی بعنوان روش جایگزین سوخت های فسیلی با توجه به هزینه های پایین حفظ و نگهداری، عدم نیاز به مواد سوختی و عدم وابستگی به برق شهری ، بیشتر احساس می شود. نگاه ویژه به فناوری برق خورشیدی به عنوان فناوری نوین و نقش اهمیت آن در تحقیقات اخیر، ضرورتی که می تواند شناسایی نوآوری های این فناوری را توجیه کند. در مطالعه حاضر تمامی اسناد ثبت اختراع بین المللی پایگاه ثبت اختراع آمریکا (USPTO) به عنوان جامعترین پایگاه ثبت اختراع، در حوزه برق خورشیدی طی سال های 1985 تا 2016 شناسایی شد. با استفاده از نظر خبرگان این حوزه ، متن کاوی و تحلیل خوشه ای این اسناد ثبت اختراع، حوزه های تحقیقاتی مدنظر مخترعان، شکاف های پژوهشی و نیز فرصت های تحقیقاتی نوآورانه شناسایی گردید. نتایج این پژوهش می تواند در شناسایی فرصت های سرمایه گذاری جدید در بخش تحقیق و توسعه در فناوری برق خورشیدی مفید باشد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53865420170219Nucleus and Network Policy, from Dream to Reality: Analyzing Outward-looking Policies of Defense Industries in Recent Decadeسیاست هسته و شبکه از رویا تا واقعیت: تحلیلی بر سیاستهای برون نگر صنایع دفاعی ایران در دهه اخیر7710046944FAعلیرضا بوشهریعضو هیات علمی دانشکده مدیریت و فناوریهای نرم، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20161015In the late 1370s, Iran Defense firms confronted the reality that they cannot answer all their customers’ needs with their then-existing capacities. As a result, policy makers changed the inward-looking policies by adopting a new policy called “nucleus and network”. Now, after more than a decade, the question is whether this policy has been successful in increasing innovation performance and whether factors like history of firms before Islamic revolution has influenced this performance. To answer these questions, orientation toward the nucleus and network policy, openness, absorptive capacity, history of cooperation with foreign firms, size, and innovation performance of 114 defense firms were analyzed using multiple regression Technic. Results showed that history and size had no effect and openness and absorptive capacity had significant positive effect on innovation performance of the firms. Based on these results, combining the nucleus and network policy with policies for strengthening absorptive capacity of firms, a significant change in firms’ performance will be achieved.از اواخر دهه هفتاد شمسی، صنایع دفاعی با این واقعیت روبرو شدند که با ظرفیت های موجود امکان پاسخگویی به همه نیازهای متنوع مشتریان برای آنها وجود ندارد. این موضوع، سیاستگذاران دفاعی را واداشت تا به طیفی از "سیاستهای درون نگر" که حاصل دوران جنگ تحمیلی و تحریمهای دفاعی بودند نگاهی دوباره بیفکنند. ثمره این بازنگری، اتخاذ سیاست "هسته و شبکه" بود که صنایع را ترغیب به استفاده از همه ظرفیت های پیرامونی برای نوآوری می کرد. اکنون، بعد از بیش از یک دهه این سوال مطرح است که سیاست مذکور تا چه حد در ارتقای نوآوری موفق بوده و آیا عواملی مثل سابقه بنگاه در دوران قبل از انقلاب در این امر دخیل بوده است یا خیر. برای پاسخ به این سوالها، نمونه ای شامل 114 بنگاه دفاعی از نظر میزان اقبال به سیاست مذکور، ظرفیت جذب، سابقه همکاری با شرکتهای خارجی، اندازه و عملکرد نوآوری مورد بررسی قرار گرفتند و داده های حاصل با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سابقه و اندازه نقشی در عملکرد نوآوری ندارند. در مقابل، باز بودن و ظرفیت جذب تاثیر معناداری بر عملکرد نوآوری دارند. بر اساس نتایج این تحقیق، در صورت ترکیب سیاست هسته و شبکه با سیاست هایی برای تقویت ظرفیت جذب می توان شاهد ارتقای بیش از پیش عملکرد نوآوری در صنایع دفاعی بود.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53865420170219Designing and Devising a Suitable Innovation Sample for I.R.I Army According to Supreme Leaders Statementsطراحی و تبیین الگوی مناسب ﻧﻮآوری در ارتش ﺑﺮ مبنای تدابیر فرمانده کل قوا (ﻣﺪ ﻇﻠﻪ)10112446947FAامید اردلانعضو هیات علمی دانشگاه افسری امام علی)ع(، تهران، ایرانسید مهدی الوانیهیات علمی دانشگاه علامه طباطباییناصر شهلائیدانشیار دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا، تهران، ایران.Journal Article20161205The aim of this study was derived from a project that was in the army, define and design a suitable model for innovation in the army of the Islamic Republic is based on the supreme leader. This research is based on the purpose and nature of the exploratory study based on applied research achievements.A survey, documents related to the speech of the Leader of the Revolution and the number 106 Commanders and deputies education, research and university faculty members are military officers.109 lectures, the numbers of holiness, through content analysis, 67 items were extracted. Using factor analysis, finally presented in the form of 12. In this study, data collection tools for documents and questionnaires were used The use of library and field required data have been collected.The results show that the appropriate model based on innovation and creativity in the military commands of the supreme leader is a model that contains Individual aspects (scientific power, scientific courage, motivation), organizational aspects (goals and strategies based on science, organizational structure, organizational culture and climate, technology, equipment, systems, human resources, education and research system) And dimensions bureau (Basiji spirit and thinking, knowledge and faith) is.هدف از این تحقیق که برگرفته از پروژه ای است که در سطح ارتش انجام گرفته، طراحی و تبیین الگوی مناسب نوآوری علمی در ارتش ج.ا.ا بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری است. اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی هدف و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی دﺳﺘﺎورد ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﺰ ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ، اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ های رهبر انقلاب و ﻧﻴﺰ تعداد 106 نفر از فرماندهان و معاونان آموزش و پژوهش و اعضای هیات علمی دانشگاه های افسری ارتش می باشند. با بررسی تعداد 109 سخنرانی معظم له، از طریق روش تحلیل محتوا 67 گویه استخراج شد. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی، در نهایت در قالب 12 عامل ارائه گردید. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از اﺑﺰارﻫﺎی اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک و ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪه ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﻣﻴﺪاﻧﻲ داده ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﮔﺮدآوری ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺪل ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻮآوری در ارﺗﺶ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎت رهبر انقلاب ﻣﺪﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪة اﺑﻌﺎد ﻓﺮدی(قدرت علمی، جرات علمی، انگیزش)، اﺑﻌﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ(اﻫﺪاف و راﻫﺒﺮد بر مبنای تولید علم، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮓ و جو ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻓﻨﺎوری و تجهیزات، ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻧﻈﺎم آﻣﻮزشی و نظام پژوهشی) و اﺑﻌﺎد مکتبی(روحیه و تفکر بسیجی، معرفت و ایمان) اﺳﺖ.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53865420170219Firm Future Readiness: Concept Presentation and Composite Indexآمادگی آینده بنگاه: ارائه مفهوم و شاخص ترکیبی12515346948FAامیر قدیریپژوهشگر/ پژوهشکده مطالعات فناوریسید حبیب ا... طباطبائیاندانشیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطباییمهدی محمدیدانشکده علوم و فنون دانشگاه تهرانمحمدمهدی ذوالفقارزادهعضو هیات علمی/ دانشگاه تهرانامیر ناظمیعضو هیات علمی/ مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورJournal Article20161218Companies are the motor of growth and development in all countries and they have special importance in all planning and policy making activities. Every decision in almost all companies is based on knowledge and future information of managers and experts inside the company who often makes their decisions based on looking to the future. Today, in an increasingly changing world, there are more necessary to focus on the future and identify future events and occurrences and managers and experts in a company should, having a good knowledge on these changes, increase their readiness for encountering to them and avoid from “strategic surprises”. In this research, tried to introduce a new concept in the field of futures studies i.e. “Company Future Readiness” in a composite indicator, so that companies using that can evaluate and promote their future readiness in encountering to future and its changes. For this, methodology of developing composite indicators was used and basic conceptual framework was developed based on literature review. Then by a survey on large knowledge based companies, data was gathered so that the basic framework was analyzed by using factor analysis method. By doing this research, a company future readiness composite indicator was developed which consists of 17 variables and 120 questions.بنگاههای اقتصادی موتور رشد و توسعه در هر کشوری هستند و از اهمیت ویژهای در برنامهریزیها و سیاستگذاریها برخوردارند. مبنای تصمیمگیری در اغلب بنگاههای اقتصادی، دانش و آیندهنگری مدیران و کارشناسان تصمیمساز در آن بنگاه است که اغلب، تصمیمهای خود را با نگاه به آینده اتخاذ مینمایند. دنیای سرشار از تغییرات فزاینده امروز، ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر آینده و شناسایی وقایع و تحولات آینده را افزون ساخته است و مدیران و تصمیمگیران هر واحد اقتصادی، میبایست با آگاهی نسبی نسبت به این تغییر و تحولات، آمادگی خود را برای مواجهه با آنها افزایش داده و از غافلگیریهای راهبردی در کسب و کار خود پرهیز نمایند. در این پژوهش تلاش شده تا مفهوم جدیدی در حوزه آیندهپژوهی یعنی مفهوم «آمادگی آینده بنگاه » در قالب یک شاخص ترکیبی معرفی شود تا بنگاهها بتوانند با استفاده از آن، آمادگی خود را جهت مواجهه با آینده و تغییر و تحولات آن ارزیابی و ارتقا دهند. بدین منظور از روش توسعه شاخص ترکیبی استفاده شده و با مطالعه ادبیات، چارچوب اولیه شاخص ترکیبی تدوین شد. سپس با پیمایش بنگاههای بزرگ دانشبنیان، به جمعآوری اطلاعات از بنگاهها پرداخته شد تا چارچوب اولیه شاخص ترکیبی، با استفاده از روش تحلیل عاملی، تجزیه و تحلیل گردد. در این پژوهش، شاخص ترکیبی آمادگی آینده بنگاه توسعه داده شد که شامل 17 متغیر و 120 پرسش است.