فراترکیب ابعاد و عوامل موثر بر شکل گیری پنجره های فرصت کارآفرینی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

2 استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه کردستان،کردستان،ایران

3 استادیار گروه مدیریت، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

4 استادیار،گروه مدیریت،دانشگاه ایلام،ایلام،ایران

چکیده

کارآفرینی شامل همه فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط با درک و فهم فرصت‌ها جهت بهره‌برداری از آن‌هاست. تشخیص و بهره‌برداری از فرصت‌ها موضوع اصلی و جوهره علم کارآفرینی دانسته شده است. در واقع بدون مطالعه مکانیزم‌ها و عوامل موثر بر زایش و بالندگی فرصت‌های کارآفرینی نمی توان به فهم دقیقی از کلیت کارآفرینی دست یافت.از طرفی فرصت‌های کارآفرینی دارای یک چارچوب زمانی خاص می باشند و بعد از گذشت این زمان مطلوبیت خود را از دست می دهند. این چارچوب زمانی خاص پنجره فرصت نام گرفته است. شناسایی علائم باز بودن پنجره‌های فرصت کارآفرینی با استفاده از تغییرات محیطی به منظور بهره‌‌برداری از فرصت‌ها هدف این تحقیق می باشد.این تحقیق از نوع تحقیقات بنیادی بوده و برای انجام آن از روش کیفی فراترکیب استفاده شده‌است. در این تحقیق 300 مقاله و کتاب (منابع داخلی و خارجی) مورد بررسی قرار گرفته و پس از غربالگری با روش مهارت‌های ارزیابی 38 مقاله نهایی انتخاب شد. نتایج فراترکیب نشان داد که عوامل شکل‌گیری پنجره های فرصت کارآفرینی دارای 8 مقوله اصلی(تغییرات فناوری، تغییرات جمعیتی، تغییرات اجتماعی و فرهنگی، تغییرات صنعت و بازار، تغییرات اقتصادی، تغییرات سیاسی و قانونی، نقایص بازار و دانش جدید)و 30 مولفه فرعی می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Meta synthesis of dimensions and factors influencing the formation of entrepreneurial opportunity windows

نویسندگان [English]

  • hadi meftahi 1
  • farhad vafaee 2
  • farshid namamian 3
  • seidmehdi vaise 4
1 Ph.D Student of Industrial management, Faculty of Management, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2 Asistant of professor, Faculty of Management, University of Kurdistan, Kurdistan,Iran
3 Asistant of professor of management,,Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
4 Asistant of professor, Faculty of Management, University of Ilam, Ilam,Iran
چکیده [English]

Entrepreneurship includes all activities and actions related to understanding the opportunities to take advantage of these opportunities. Recognizing and exploiting opportunities has been considered as the main subject and essence of entrepreneurship science. In fact, without studying the mechanisms and factors affecting the birth and growth of entrepreneurial opportunities, it is not possible to achieve an accurate understanding of entrepreneurship as a whole. This special time frame is called the opportunity window. The purpose of this study is to identify the signs of openness of entrepreneurial opportunity windows by using environmental changes in order to take advantage of opportunities. This research is a kind of basic research and a Meta synthesis method has been used to do it In this study, 300 articles and books (internal and external sources) were reviewed and after screening, 38 final articles were selected by Critical Appraisal Skills Program method. The Meta-synthesis results showed that the factors shaping entrepreneurial opportunity windows have 8 main categories (technological changes, demographic changes, social and cultural changes, industry and market changes, economic changes, political and legal changes, market defects and new knowledge) and 30 Is a subcomponent.

کلیدواژه‌ها [English]

  • window of opportunity
  • entrepreneurship
  • Meta synthesis
  • environmental change
ACS, Z. J, 2008. Foundations of high impact entrepreneurship Foundations and Trends in Entrepreneurship, 4(6): 535–620
 Agarwal, A.; Shankar, R. & Tiwari, M. K. 2007. Modeling agility of supply chain. Industrial Marketing Management, 36(4), 443-457.
Ahmad, H., 2010. Personality Traits among Entrepreneurial and Professional CEOs in SMEs. International Journal of Business and Management, Volume 5, Number 9, 203-213.
Angulo-Guerrero, María J., Salvador Pérez-Moreno, and Isabel M. Abad-Guerreroa. 2017. How economic freedom affects opportunity and necessity entrepreneurship in the OECD countries. Journal of Business Research 73: 30–37.
Aparicio,S.,Urbano,D.,and Audretsch,D. 2016.Institutional­ factors, opportunity entrepreneurship and economic growth: Panel data evidence. Technological Forecasting and Social Change,102:45-61.
Ardichvili, A., Cardozo, R., and Ray, S. 2003‘A theory of entrepreneurial opportunity identification and development.’ Journal of Business Venturing, 18(1): 105-123
Arteta, B.M., and Giachetti, R.E. 2004. "A Measure of Agility as the Complexity of the Enterprise.
Bagheri, A. 2017. The impact of entrepreneurial leadership on innovation    work behavior and opportunity recognition in high-technology SMEs, Journal of High Technology Management Research, 28(2):1-8
Blank, R. 2009.Economic change and the structure of opportunity for less-skilled workers in changing  poverty,changing  policies,edited by maria cancian and Sheldon danziger,63-91.NewYork;Russel sage foundation.
Castaño, María-Soledad., ­Méndez, María-Teresa., Galindo, Miguel-Ángel, 2015."The effect of social, cultural,and economic factors on entrepreneurship," Journal of Business Research, Elsevier,68(7):1496-1500.
Chatterji,c.,Ramu,s.2018.Gender and its rising role in modern Indianinnovation and entrepreneurship, Journal of IIMB Management,30(3):62–72.
Choi, Y. R.& Shepherd, D. A. 2004.Entrepreneurs´ decisions to exploit opportunities.Journal of Management, 30,377-395
Christopher, M. 2000. The Agile Supply Chain – Competing in Volatile Markets», Industrial Marketing Management, Vol. 29, pp. 37-44.
Corbett, A. C. 2007. Learning asymmetries and the discovery of entrepreneurial opportunities. Journal of Business Venturing, 22(1), 97-118
Cohen, B., Winn, M. 2007.Market imperfections, opportunity and entrepreneurship. Journal of Business Venturing .22(1): 29– 49.
Dalken , F. 2014. Are Porter’s Five Competitive Forces still Applicable? A Critical Examination concerning the Relevance for Today’s Business, 3rd IBA Bachelor Thesis Conference.
Dove, R. 1999. Knowledge management, response ability, and the agile enterprise. Journal of Knowledge Management 3 (1), 18–35.
Drucker, P.F., 1986. Innovation and Entrepreneurship, p250.
Fuduric, N. 2008. The Sources of Entrepreneurial Opportunities: Perspectives on Individuals and Institutions. Aalborg: Institut for Samfundsudvikling OG Planlægning, Aalborg Universitet
Giachetti, C & Marchi, G. 2017.­"Successive changes in leadership in the worldwide mobile phoneindustry: The role of windows of opportunity and firms’ competitive action," Research Policy, 46(2): 352-364.
Grimshaw JM, Eccles MP, Lavis JN, Hill SJ, Squires JE. 2012. Knowledge translation of research findings. Implementat Sci; 7:50.
He, Chao. 2012."Inflation, Entrepreneurship and Growth".Hanqing      Advanced Institute of Economics and Finance, Renmin University of China.
Hills, G.E., 1995. Opportunity recognition by successful entrepreneurs: A pilot study. Frontiers of    Entrepreneurship Research. Babson College, Wellesley, MA, 103–121.
Holcombe, Randall G., 2003, ‘The Origins of Entrepreneurial Opportunities’, Review of Austrian Economics 16(1), 25–43.
Hougard,S. 2005.The Business Idea The Early Stages of   Entrepreneurship. Springer, Berlin.
Johnson RB, Onwuegbuzie AJ, Turner LA. 2007. toward a definition of mixed methods research. J Mi Methods Res.;1(2):112–33.
Kelley, D., Singer, S. & Herrington, M. 2016. Global Entrepreneurship Monitor: 2015/16 Global Report, Wellesley, MA: Babson College.
Kirzner, 1. M. 1982. Uncertainty, discovery, and human action: A study of the entrepreneurial profile in theMisesian system. In I. M. Kirzner (Ed.)(2000). Method, process and Austrian economics.­Lexington, MA:Lexington Books.
Kohlbacher, F., Herstatt, C. and Levsen, N. 2015, “Golden opportunities for silverinnovation: How demographic changes give rise to entrepreneurial opportunities to meet the needs of people”, Technovation, 39(3):73–82
Koriat, A. 2007. Metacognition and consciousness. In P. D. Zelazo, M.
Lee,k.,Malerba,F. 2017.Catch-up cycles and changes in industrial leadership:Windows ofopportunity and responses of firms and countries in the evolution ofsectoral systems .research policy. 46(2):338-351.
Lee, K., Lim, C., Song, W., 2005. Emerging digital technology as a window ofopportunity and technological leapfrogging: catch-up in digital TV by thekorean firms. Int. J. Technol. Manage. 29, 40–63.
Marino, M., Parrotta, P., Pozzoli, D., 2012. Does Labor Diversity Promote Entrepreneurship? Economics Letters, 116(1):15-19.
Marsili, O.  2010. The distribution of Schumpeterian and Kirznerian opportunities. Small Business Economics, 44(1), 19-35. https://doi.org/10.1007/s11187-014-9585-1.
Mason, J. 2018. Entrepreneurship in knowledge-based services: Opportunity and challenges for new venture, and workforce development. Journal of Business.
Mates, G.; Yakalan, J.; Bradish, P. 2005. Agile networking: Competing through internet and intranets. Prentice Hall, New Jersey.
Minniti M. 2005, “Entrepreneurship and network externalities”, Journal of Economic Behavior and Organisations, 57, 1-27.
Rae, D.  2000, "Understanding entrepreneurial learning: a question of how?", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. 6 No. 3, pp. 145-159
Rana, Irfan Ahmad., Bhatti, Saad Saleem .2018 .Lahore, Pakistan Urbanization challenges and opportunities.72 (13): 348 – 355.
Renko, M. 2008, “The role of market knowledge in recognizing and exploiting entrepreneurial opportunities in technology intensive firms”, Florida International University, FIU Electronic Theses and Dissertations, paper 38, available at: http://digitalcommons.fiu.edu/ etd/38
 
Sambamurthy, V., Bharadwaj, A., and Grover, V. 2003. "Shaping Agility through Digital Options: Reconceptualizing the Role of Information Technology in Contemporary Firms," MIS Quarterly (27:2), June, pp. 237‐263.
Sandelowski,M., Barroso,J .2007. Handbook for synthesizing qualitative research. New York: Springer.
Sarasvathy, S.D., Dew, N., Velamuri, S.R., Venkataraman, S., 2003. Three views of entrepreneurial opportunity. In Handbook of Entrepreneurship Research., USA: 141–160.
Schumpeter, J.A. 1994. The theory of economic development. Translated by R. Opic. Cambrige, MA: Harvard University Press
Sherman ,W. S., Black ,Janice. 2015. The role of market structure as a lens to differentiate strategy from entrepreneurship Authors. Society for Advancement of Management (2005) International Business Conference
Seifert, Ralf W., Leleux, Benoît F., Tucci, Christopher L. 2008. Nurturing Science-basedVentures, An         International Case Perspective. Springer-Verlag London Limited.
Shane, S .,Venkataraman, S .2000. "The promise of entrepreneurship as a field of research", Academy of Management Review, 26 (1): 217–226.
Shane, S., Nicolaou, N., Cherkas, L., & Spector, T. D. 2010. Do openness to experience and recognizing opportunities have the same genetic source? Human Resource Management, 49(2), 291–303.
Shane,S. 2003.A General Theory of Entrepreneurship.Edward Elgar, Cheltenham.
Sharifi,H.; Zhang,Z.2001, Agile manufacturing in practice ,Application of a methodology. International Journal of Operations & Production Management, 21 (5/6), 772-794.
Short, J., Ketchen, D., Shook, C., and Ireland, R. 2009. ‘the Concept of “Opportunity” in Entrepreneurship Research: Past Accomplishments and Future Challenges.’ Journal of Management, 36(1): 40-65
Siegel, D., Renko, M. 2012. The role of market and technological knowledge in recognizing entrepreneurial opportunities. Management Decision50(5):797-816.
Simon M., S.M. Houghton, K. Aquino .1956. “Cognitive biases, risk perceptions and venture formation: how individuals decide to start companies”, Journal of Business Venturing, 15, 113-134.
Sobel, R., Clark, J ., Lee, D. 2007. Freedom, Barriers to Entry, Entrepreneurship, and Economic Progress. Review of Austrian Economics, 20(4):129-138.
Stevens, J. 1996. Applied multivariate statistics for the social sciences. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates
Sull, D. N., Wang Y. 2005. The Three Windows of Opportunity. Harvard Business School – Working Knowledge, Jun. 6, 2005.
Timons, J. A. & Spinelli, S. 2007. New Venture Creation: Entrepreneurship for the 21st Century. New York: McGraw-Hill Co.
Tumasjan, A., & Braun, R. 2012. In the eye of the beholder: How regulatory focus and selfefficacy interact in influencing opportunity recognition. Journal of Business Venturing, 27(6), 622- 636: University Press. New York: Oxford University Press
Van Hoek R., Harrison A., Christopher M. 2001. "Measuring agile capabilities in the supply chain", International Journal of Operations & Production Management, 21(1/2), pp. 126-148
Zimmer L. 2006, “Qualitative meta-synthesis: a question of dialoguing with texts”, Journal of Advanced Nursing, 53(3), 311-318.
http://amarafzar.ir/news_132899-utab
ابو­الحسینی، حسین؛ فروزنده دهکردی،­لطف­اله؛ یدالهی  فارسی،جهانگیروداوری،علی.1392. مدل نقش دانش بازار و ابعاد آن در تشخیص و بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینی ، مدیریت فردا،12(37)صص157-170.
احمدوند عماد؛ سلامی رضا؛ حبیب‌الله ؛ طباطبائیان جهانیار؛ صوفی بامداد. 1397. پنجره فرصت‌های همپایی فناوری نانوالیاف در ایران از منظر نظام بخشی نوآوری. مدیریت نوآوری،7(3) صص1-28.
سید جوادین, سید رضا, صفری, حسین, ابراهیمی, عباس. 1395. ارائۀ چارچوبی برای شناسایی ریسک‌های راهبرد در شرکت‌های هولدینگ سرمایه‌گذاری. مدیریت بازرگانی 8(1)صص89-116.
چراتچیان،­ایمان؛ قربانی، سعید.1393. تحلیل آثار سیاست‌های پولی و مالی بر کارآفرینی( با تأکید بر بخش زنان)، توسعه کارآفرینی، 7(4) صص793-773
رستمی، م.، فیض بخش، ع.ر. 1392 .ارائه گونه شناسی از فرصت‌های کارآفرینی بر اساس منشأ و فرایند شکل‌گیری آن‌ها. علوم مدیریت ایران. (7)27 صص 1-3
رعیت پیشه، سعید؛ احمدی کهنعلی، رضا؛ عباس نژاد، طیبه .1395. به‌کارگیری رویکرد کیفی فراترکیب جهت ارائه مدل جامع ارزیابی پایداری زنجیره تأمین.  پژوهش­های نوین در تصمیم­گیری، 1(1)،صص 166-139.
رفائی شیرپاک، خسرو. گوروگه سپالی. چینی چیان، مریم.1398.متاسنتز تحقیقات کیفی در علوم بهداشتی، اپیدمیولوژی ایران، جلد 6 ،شماره 1 ،صص 51-5 .
فتاحی،حمیدرضا؛­­­­­­ طباخیان،ندا.1395. بررسی­­نقش­­­­سیاست­های ­دولت ­­در ­بهره­برداری از فرصت‌های کارآفرینانه، سیاست‌های مالی و اقتصادی،4(16)، صص 151-173 .
کمیجانى،اکبر؛ سهیلى احمدى،حبیب و قربانى ،پوریا.1391. نگاهى به نقش عوامل مؤثر اقتصاد کلان در ترکیب انگیزشى کارآفرینان، برنامه‌ریزی منطقه‌ای،17(1)، صص49-72 .
محسنی کیاسری، مصطفی؛ محمدی، مهدی؛ جعفرنژاد، احمد؛ مختارزاده، نیما؛ اسدی فرد، رضا. 1396.دسته‌بندی ابزارهای سیاست نوآوری تقاضامحور با استفاده از رویکرد فراترکیب. مدیریت نوآوری. سال 6 ،شماره 2. صص109-138.
محمدی­الیاسی،­قنبر­؛ ­رکنی،ندا­و­طیبی،کمیل،1390، نقش شبکه­های اجتماعی در تشخیص فرصت‌های کارآفرینی، توسعه کارآفرینی،3(11):صص 26-7.
مدرسی عالم، زهره؛ داودی، آزاده.1393. شاخص‌های دیده­بان جهانی کارآفرینی و ارزیابی آن در ایران (طی سال‌های 1387-1391)، سیاست‌های مالی و اقتصادی، 8(2)،صص 125-146.
ممیز، عباسی، آیتاله، مهدی.1392. آینده فرصت‌های کارآفرینی در حوزه زمینگردی مطالعه موردی؛ منطقه جلفا، تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال دوازدهم، شماره26:صص 7-22.