تاثیر حمایت های دولتی برعملکردنوآوری و مسئولیت اجتماعی مدیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار حسابداری، گروه مدیریت،اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور تهران، تهران،ایران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، دانشگاه پیام نور،عسلویه، ایران

چکیده

شرکتها در محیط رقابتی تجارت جهانی لازم است از شیوه های جدید نوآوری و ایفای نقش اجتماعی برای خلق ارزش و بهبود عملکرد مالی استفاده کنند. همچنین شرکتها تمایل دارند از حمایتهای دولتی برای کسب منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت، یارانه های تولیدی و معافیتهای مالیاتی بهره مند شوند. حمایت دولت می تواند بر عملکرد نوآوری و ایفای مسئولیت اجتماعی مدیران نقش داشته باشد. براین اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر حمایت های دولتی برعملکرد نوآوری و مسئولیت اجتماعی مدیران است. به این منظور، نمونه ای متشکل از132 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1397 بررسی شدند و فرضیه‌های پژوهش با استفاده از داده‌های ترکیبی و به‌کارگیری رگرسیون چندگانه و لاجیت در نرم افزارهای استتا و ایویوز آزمون شدند. یافته های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش بیان می کنند، حمایتهای دولتی بر فعالیت های نوآورانه تاثیرمنفی و معناداری دارد. در شرکتهای دارای حمایت دولت دسترسی به منابع مالی، یارانه های تولیدی و بازار فروش محصولات بیشتر است و در نتیجه توجه مدیران این شرکتها به نوآوری فعالیت ها و فرایندها و مخصوصا بکارگیری تکنیک های نوین حسابداری مدیریت کمتر است. همچنین در شرکتهای دارای حمایت دولت نگرانی درباره ضعف عملکرد اجتماعی کمتر است و درنتیجه ارائه اطلاعات در این حوزه کاهش می یابد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

the effect of goverment support on innovation and social responsibility mangemnets

نویسندگان [English]

  • nazanin bashirimanesh 1
  • zeynab dehghani 2
1 Assistant professor,Department of management, economic& accounting, PNU University of tehran,tehran, Iran
2 MSc. Student in Accounting, pnu university, asaloyeh, Iran.
چکیده [English]

Companies in a competitive environment of world trade need to use new ways of innovatation and playing a social role to create value and improve financial performance. Also companies tend to benefit from government support to obtain financial resources and low-cost facilities, production subsidies, and tax exemptions. Government support can play a role in performance of innovation and social responsibility of managers. The aim of this study is to investigate the effect of political communication on innovation and social responsibility. For this purpose, a sample of 132 companies listed on the Tehran Stock Exchange during 1392 to 1397 were examined. Research hypotheses were tested using combined data and using multiple and logit regression in Stata and Eviews software. The findings of the research hypothesis test show Government support have a negative and significant effect on innovative activities. In companies with Government support, access to financial resources, production subsidies and market sales of products is higher, and as a result, managers of these companies pay less attention to innovation in activities and processes, especially the use of new management accounting techniques. Also, in companies with Government support, due to government financial support, there is less concern about poor social performance, and as a result, the provision of information in this area is reduced

کلیدواژه‌ها [English]

  • Government support
  • innovation
  • social responsibility
Abeysekera, Indra, 2003. Political Economy of Accounting in Intellectual Capital Reporting the European Journal of Management and Public Policy, 2(1), 2003, 65-79. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2326087.
 
Argente, David, Salome Baslandze, Douglas Hanley, and Sara Moreira, “Patents to Products: Product Innovation andFirm Dynamics,” Working Paper 2020.
 
Akcigit, Ufuk, Baslandze, Salomé, and Francesca Lotti.2020. Connecting to Power: Political Connections, Innovation, and Firm Dynamics. NBER Working Paper: No. 25136.
 
Bianchi, M.T., Monteiro, P., Azevedo, G., Oliveira, J., Viana, R.C. and Branco, M.C. 2019, "Political connections and corporate social responsibility reporting in Portugal", Journal of Financial Crime, 26 ( 4), pp. 1203-1215.
 
Boubakri N, Cosset J, Walid S. 2012.  The impact of political connections on firms’operating  performance and financing decisions, J Financ Res. 35,pp:397–423.
 
Bulbul, H. 2007. Competitive and Innovation Applications of Large Food in Turkey, Journal of Economics and Administrative Sciences, Hacettepe University, 25(1), pp: 91-120.
 
Bushman, R. M., & Piotroski, J. D.2006. Financial reporting incentives for conservative accounting: The influence of legal and political institutions. Journal of accounting and economics, 42(1-2), pp: 107-148.
 
Chenhall, R. H. 2005. Integrative Strategic Performance Measurement Systems, Strategic Alignment of Manufacturing, Learning and Strategic Outcomes: An Exploratory Study. Accounting, Organizations and Society, 30(5), pp: 395-422.
 
Choy, H., Gul, F.A., & Yao, J. 2011. Does political economy reduce agency costs? Some evidence from dividend policies around the world. Journal of Empirical Finance, 18(1), pp: 16-35.
 
Cull, R., Li, W., Sun, B. & Xu, and L.C.2015. Government connections and financial constraints: evidence from a large representative sample of Chinese firms. Journal of Corporate Finance, 32(1): 271-294
 
Damanpour, F.1987. The Adoption of Technological Administive and Ancillary Innovation: Impact of Organizational Factors. Journal of Management, 13(4), pp: 675-688.
 
Damanpour, F. 1991. Organizational Innovation: A Meta-Analysis of Effects of Determinants and Moderators. Academy of Management Journal. Vol. 34, No.3, Pp. 555-590.
 
Damanpour, F., and Evan, W. M. 1984. Organizational Innovation and Per Formance: The Problem of Organizational Lag. Administrative Science Quarterly, 29( 3),pp: 392–409.
 
Dicko, S., Khemakhem, H. & Zogning, F. 2020. Political connections and voluntary disclosure: the case of Canadian listed companies. Journal of Management and Governance 24,pp: 481–506
 
Erdayosi& Putri. W.A. 2019. The effect of political connection of CSR disclosure with profitability as moderating variable. Journal of applied managerial accounting, 3(2): 247-261
 
Faccio, M. 2006. Politically connected firms. American Economic Review, 96 (1),pp: 369-386.
 
Faccio, M. 2010. Differences between politically-connected and non-connected firms: a cross country analysis. Financial Management, 39) 3(: 905-928.
 
Francis, David , Hussain, Sahar  and Schiffbauer, Marc.2018. Do Politically Connected Firms Innovate, Contributing to Long-Term Economic Growth? Policy Research Working Papers: https://doi.org/10.1596/1813-9450-8502
 
Hung, Mingyi and Kim, Yongtae and Li, Siqi, 2017. Political Connections and Voluntary Disclosure: Evidence from Around the World. Journal of International Business Studies, Forthcoming. Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3083735
 
Khan,A, Dessalegn, G, Mihret, M & Muttakin, B. 2016. Corporate political connections, agency costs and audit quality. International Journal of Accounting & Information Management, 24(4), pp: 357 –374
 
Krammer, Sorin and Jimenez, Alfredo 2019. Do political connections matter for firm innovation? Evidence from emerging markets in Central Asia and Eastern Europe. MPRA Paper .https://mpra.ub.uni-muenchen.de/94942/
 
Leuz, F., and C. Oberholzer-Gee.F. 2006. "Political Relationships, Global Financing and Corporate Transparency: Evidence from Indonesia." Journal of Financial Economics 18 (3), pp: 541–559
 
Mathews, M.R. 1997.Twenty‐five years of social and environmental accounting research: Is there a silver jubilee to celebrate? Accounting, Auditing & Accountability Journal, 2(7), pp.720 – 460
 
Mohammed, N. F. Ahmed, K., ji, X.D. 2011. “Accounting Conservatism, Corporate Governance and Government political support: Evidence from Malaysia”, American Accounting Association Annual Meeting, Denver, Coloroda.
 
Molina.M.2010. “The Corporate Role in a Changing Society: A Model of Sensemaking and of Firm Characterization”, PHD Thesis, Business School, Universitat Ramon Llull.
 
Muttakin, M.B., Mihret, D.G. and Khan, A. 2018. "Corporate political connection and corporate social responsibility disclosures: A neo-pluralist hypothesis and empirical evidence", Accounting, Auditing & Accountability Journal, 31(2).pp: 725-744.
 
OECD. 2005. Oslo manual guidelines for collecting and interpreting innovation data.
Organisation for Economic Co-operation and Development: Statistical Office of the European Communities, Paris.
 
Qu, J.; Cao, J.; Wang, X.; Tang, J.; Bukenya, J.O. 2017. Political Connections, Government Subsidies and Technical Innovation of Wind Energy Companies in China. MPRA Paper, journal/Sustainability, 9(10), 1812; doi: 10.3390
 
Scott, S.G., Bruce, R.A. 1994. Determinants of innovative behavior: A path model of individual innovation in the workplace. Academy of Management Journal, 37 (3), pp: 580–607.
 
Suchman, M. C. 1995. “Managing Legitimacy: Strategic and Institutional Approaches”, Academy of Management Journal, 20(3), pp: 571 - 610.
 
Xu,S.and Lui,D. 2020. Political connections and corporate social responsibility: Political incentives in China. Business Ethics,29(4):664-693
 
 
 
الیاسی، مهدی، میرزایی، حسین، حساس یگانه، سید یحیی، قاضی نوری، سید سروش. 1398. تاثیر حاکمیت شرکتی بر تلاشهای نوآورانه شرکت‌های فعال در بازار بورس و اوراق بهادار تهران، مدیریت نوآوری8(3):126-99.
 
بادآور نهندی، یونس، تقی زاده خانقاه، وحید. 1397. تأثیر ارتباطات سیاسی بر سرمایه‌گذاری بیشتر از حد و عملکرد شرکت، بررسی‏‌های حسابداری و حسابرسی: 25(2)؛198-181.
 
بخشی، محمدرضا، پناهی، رجب، ملایی، زینب، کاظمی، سیدحسن و محمدی، داود. 1390. ارزیابی وضعیت نوآوری در منطقة جنوب غرب آسیا و تعیین جایگاه ایران: کاربرد روش تصمیم­گیری پرومته. فصلنامة سیاست علم و فناوری، سال 3، شماره3، صص 31-19.
 
برادران حسن زاده، رسول، ابیضی، عیسی، نامور، رامین. 1398. تاثیر ارتباطات سیاسی بر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت با تاکید بر رقابت بازار محصول، پژوهش های تجربی حسابداری 9(1): 325-301
 
بنی مهد، بهمن، عربی،مهدی و حسن پور،شیوا.1395. پژوهش­های تجربی و روش شناسی در حسابداری. انتشارات ترمه. تهران
تقی زاده خانقاه، وحید، زینالی، دکتر مهدی. 1395. بررسی تأثیر مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکت‌ها بر کارایی سرمایه‌گذاری و نوآوری، حسابداری سلامت:(2)5؛ 27-1.
 
پاک‌نیت، مریم، انصاری، رضا، شاهین، آرش. 1395. تحلیل تأثیر توانمندی‌های نوآوری فناورانه بر تجاری‌سازی فناوری و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان استان اصفهان. مدیریت نوآوری، 5(3):84-59
 
جو تید، جان بست، مترجم دکتر محمدرضا آراستی و همکاران.1398. مدیریت نوآوری(یکپارچه‌سازی تغییرات فناورانه، بازار و سازمان)-جلد اول. انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا
 
حسینی، سیدعلی، بحیرایی، افسانه.1398. تأثیر ارتباطات سیاسی بر افشای داوطلبانه در بورس اوراق بهادار تهران. مطالعات تجربی حسابداری مالی16(62):175-151.
 
خوراکیان، علیرضا، کدخدا، نگار، ملازاده یزدانی، بهاره..1396. بررسی نقش سرمایه فکری بر روی رفتار نوآورانه با تأکید بر نقش میانجیگری اشتراک دانش (مورد مطالعه: پژوهشکده هوا خورشید). مدیریت نوآوری:6(10)،134-101
 
شهبازی، کیومرث، حیدری، الهام وکشاورزی، فهیمه.1393.بررسی تأثیر کارآفرینی و نوآوری بر رشد اقتصادی (رهیافت داده­های تابلویی). فصلنامه نوآوری و ارزش آفرینی. 2(5):54-43
 
شهسواری، معصومه، سلمانی، رسول. 1397. بررسی پیامدهای اقتصادی مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت‌ها (با تأکید بر کارایی سرمایه‌گذاری، دانش سرمایه‌گذاری، 7(27),.240-225.
 
صالحی نیا، محسن، تامرادی، علی. 1398. تأثیر ارتباطات سیاسی بر سیاست‌های تأمین مالی، پژوهش‌های حسابداری مالی:2(11)،60-39.
صبوحی، نسترن، محمدزاده، امیر. 1397. بررسی رابطه بین عملکرد اجتماعی، ساختار مالکیت و حاکمیت شرکتی. دانش حسابداری مالی; 5(1)،151-127
لاله ماژین، مریم، زلقی، حسن، بیات، مرتضی، سبحانی، علی. 1396، تأثیر مالکیت دولتی بر عملکرد شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران ، پژوهش­های  حسابداری ­مالی و حسابرسی،  9(36):170-151
 
نمازی، محمد؛ مقیمی، فاطمه. 1397. تأثیر نوآوری و نقش تعدیلی مسئولیت‌پذیری اجتماعی بر عملکرد مالی شرکت‌ها در صنایع مختلف. فصلنامه بررسی‌های حسابداری و حسابرسی25(2): 310-289