تحلیل مدل کسب و کار هشت شرکت بخش زیست دارو در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی،گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استاد گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

4 استاد گروه مدیریت و اقتصاد دارو، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

چکیده

مدل کسب و کار به عنوان فاکتور مهمی در مزیت رقابتی شرکت ها محسوب شده و شرکت ها با تغییر محیط کسب و کار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات نیاز به خلق مجدد مدل کسب و کار خود دارند. در این پژوهش کیفی که با هدف شناسایی اجزای مدل کسب و کار در شرکت های زیست دارویی ایران و براساس استراتژی چند موردی، در بازه زمانی سال 1397 تا 1398 انجام شده است، داده های پژوهش از طریق مصاحبه با 8 شرکت زیست دارویی فعال تولید کننده زیست داروها واقع در استان های تهران، البرز، گلستان و مشهد(نمونه آماری) از بین شرکت های زیست دارویی در ایران(جامعه آماری) و خبرگان جمع آوری و با استفاده از مقایسه الگوها تحلیل شده اند. پس از مرور ادبیات تحقیق و بررسی ابعاد و اجزای مختلف مدل کسب و کار در حوزه زیست داروها، با انجام مطالعه موردی، مدل کسب و کار شرکت های زیست دارویی ارایه گردید. نتایج این پژوهش نشان داد شرکت های موفق تر در حوزه زیست داروها در هر سه بخش خلق ارزش(در بعد ارزش پیشنهادی شامل ارزبری کمتر و سبد دارویی متنوع)، ارایه ارزش(در بعد منابع کلیدی شامل دارایی های ملموس و غیرملموس و فرایندهای کلیدی شامل کل فرایند تولید دارو) و کسب ارزش (در بعد ساختار درامدی شامل فروش فناوری) با شرکت های دیگر متفاوت هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Business model Analysis of Eight Biopharmaceutical Companies in Iran

نویسندگان [English]

  • Maryam Goodarzi 1
  • Seyed Soroush Ghazinoori 2
  • Reza Radfar 3
  • Abbas Kebriaeezadeh 4
1 Ph.D. Candidate in Management of Technology, Department of Management of Technology, Faculty of Management and Economy, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Accounting, AllamehTabataba’i University, Tehran, Iran, (Corresponding Author) ghazinoori@atu.ac.ir
3 Professor, Department of Management of Technology, Faculty of Management and Economy, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
4 Professor, Department of Pharmacoeconomics and Pharmaceutical Management, School of Pharmacy, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
چکیده [English]

Business model is considered as a major factor in the competitive advantage of companies that need to recreate their business model through shifting the business environment due to changes in technology and communications. In this qualitative study, which was performed with the aim of identifying the components of the business model in Iranian biopharmaceutical companies and based on a multi-case strategy, in the period of 1397 to 1398, the research data was collected through interviews with 8 active biopharmaceutical companies located in Tehran, Alborz, Golestan and Mashhad provinces (statistical sample) from biopharmaceutical companies in Iran (statistical population) and experts and analyzed using comparison of patterns. Accordingly, after reviewing the research literature and reviewing the various dimensions and components of the business model in the field of biopharmaceuticals, by conducting a case study, the business model of biopharmaceutical companies was presented. The results of this study showed that successful companies in the field of biopharmaceuticals differ from other companies in all three sections of value creation (in value proposition element including currency reduction and diversified medicine portfolio), value delivery (in key resources and key processes elements including tangible and intangible assets), and value acquisition (in revenue structure element including technology sales).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Model
  • Biopharmaceutical Companies
  • Value Creation
  • Value Capture
  • Value Delivery
Afuah, A & Tucci, C. Internet business models and strategies: Text and cases. McGraw-Hill Higher Education, 2nd ed. 2003.
Agbogbo, et al. 2019. Current perspectives on biosimilars. Journal of Industrial Microbiology & Biotechnology, 46:1297–1311.
Al-Debei, M & Avison, D. 2010. Developing a unified framework of the business model concept. European Journal of Information Systems, 19: 359–376.
Andersson T, Gleadle, P, Haslam, C &Tsitsianis, N. 2010. Bio-pharma: A financialized business model. Critical Perspectives on Accounting, 21(7): 631-641.
Berglund, H & Sandström, C. 2013. Business model innovation from an open systems perspective: Structural challenges and managerial solutions. International Journal of Product Development, 18: 274-285.
Capo, F, Brunetta, F & Boccardelli, P. 2014. Innovative Business Models in the Pharmaceutical Industry: A Case on Exploiting Value Networks to Stay Competitive. International Journal of Engineering Business Management Special Issue: Innovations in Pharmaceutical Industry, 6(23): 1-11.
Cheraghali, AM. 2017. Trends in Iran Pharmaceutical Market. Iranian Journal of Pharmaceutical Research, 16(1): 1-7.
Chesbrough, H & Rosenbloom, R. 2000. The Role of the Business Model in Capturing Value from Innovation: Evidence from Xerox Corporation’s Technology Spinoff Companies. Harvard Business School, 11(3).
Commercial excellence in Pharma 3.0. 2014. EY’s commercial excellence services. www. ey.com
Croufer E. 2009. Putting patients at the center of a new biopharma business model. Arthur D little. https://www.adlittle.com/sites/default/files/prism/ADL_Prism_2_2009_New_Biopharma.pdf.
Ebrahimi, M, Taqhavi-Fard M, Karimi-Alavijeh, K & Halvaei, A. 2016. Identification of the business model components of the Iranian pharmaceutical companies. Journal of Pharmacoeconomics and Pharmaceutical Management. Journal of Pharmacoeconomics and Pharmaceutical Management, 2(3-4): 64-70.
Gassmann, O, Schuhmacher, A, Zedtwitz, MV & Reepmeyer, G. 2018. Leading Pharmaceutical Innovation How to Win the Life Science Race. 3th ed. Switzerland: Springer. 119-121.
Gilbert, J, Henske, P & Singh, A. 2003. Rebuilding Big Pharma’s Business Model. Windhover Information INC.windhover.com, 21(1).
Goodarzi, M, Goodarzi, M, Sheikhi, M and Shabani, M. 2017. Commercialization Process of Biopharmaceuticals Development. 8(4):289-292.
Jonson M, Christensen C, Kagermann H. 2008. Reinventing your business model. Harvard Business Review; (86): 51–59.
Kaplan, S. 2012. The Business Model Innovation Factory: How to Stay Relevant When the World is Changing. Hoboken, NJ: Wiley.1-240.
Kebriaeezadeh, A, Koopaei, AN, Abdollahiasl, A, Nikfar, S & Mohamadi, N. 2013.Trend analysis of Trends in Iran Pharmaceutical Market the pharmaceutical market in Iran; 1997–2010; policy implications for developing countries, DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 21:52.
Luoma O. A Contextual Business Model Framework. Business Model Development in a Product-Service Systems Context. Master thesis. University of Tampere School of Management. Management and Organization. 2014
Mason, K & Spring, M. 2011. The sites and practices of business models. Industrial Marketing Management, 40(6):1032-1041.
Nassiri-Koopaei, N, Majdzadeh, R, Kebriaeezadeh, A, Rashiadian, A, Tabatabai Yazdi, M, Nejat, S & Kikfar, S. 2014. Commercialization of biopharmaceutical knowledge in Iran; challenges and solutions. DARU Journal of Pharmaceutical Sciences, 22:29.
Nikfar, S, Kebriaeezadeh, A, Dinarvand, R, Abdollahi, M, Sahraian, MA, Henry, D & Akbari Sari, A. 2013. Cost-effectiveness of different interferon beta products for relapsing-remitting and secondary progressive multiple sclerosis: decision analysis based on long-term clinical data and switchable treatments. DARU, 21(1):50
Osterwalder, A. 2004. Understanding ICT-Based Business Models in Developing Countries. International Journal of Innovation and Technology and Management, IJITM
Osterwalder, A, Pigneur, Y & Tucci C. L. 2005. Clarifying business models: Origins, present, and future of the concept. Communications of the Association for Information Systems, 16(1): 1–25.
Rasmussen R. Creating and capturing value in the biopharmaceutical sector [Thesis]. Australia: Victoria University; 2008
Sabatier, V, Mangematin, V & Rouselle, T. 2010. From Business model to Business model portfolio in the European biopharmaceutical industry. Long Range Planning, Elsevier, 43 (2-3):431-447.
SANOFI. Our responsibility for the future.2018.https://www.sanofi.com/-/media/Project/One-Sanofi-Web/Websites/ Global/Sanofi-COM/Home/common/docs/about-us/Sanofi-RI2018-EN-PDF-e-accessible_02.pdf
Segres, J. 2018. Towards a Typology of Business Models in the Biotechnology Industry. Elsevier Biotechnology eJournal, 2(4).
Shafer, S, Smith, H J, Linder J. 2005. The power of business models. Business horizons, 48(3):199–207.21.
Steinhöfel, E, Kohl, H & Orth, R. 2016. Business Model Innovation: A Comparative Analysis. 11th European Conference on Innovation and Entrepreneurship. Proceedings; 15-16, Jyväskylä, Finland
Syrovatka, T. 2011. Shift in business models in pharmaceutical industry. Master program in Economic Growth, Innovation and Spatial Dynamics. Lund University.
Strategies for Commercial Innovation in Biopharma. 2015. Industry practices and recommendations. Lenventures Consulting.www.lenventures-consulting.com
Teece, D. 2010. Business Models, Business Strategy and Innovation. Long Range Planning, 43: 172-194.
Zott, Ch, Amit, R & Massa L. 2010. The Business Model: Theoretical Roots, Recent Development and future research. IESE Business School. University of Navarra
Waking the Giant: Business Model Innovation in the Drug Industry.2008. In VIVO. Windhover Information Inc. 26(6).
Weill, P & Vitale, MR. 2001. Place to Space: Migrating to e-Business Models. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Wilson M. E. 2005. Case in Point. Auckland: GSE Publications.
Yin R. K. 2004. The Case Study Anthology: Sage Publications.
 
آفوا، آلن. 1387. مدل‌های کسب‌وکار. ترجمه سپهری، محمد. مرادی، مرتضی و ملیحی، سید احسان. رسا.
استروالدر، ا، پیگنیور، ا.1391. خلق مدل کسب‌وکار. ترجمه غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست، حسام‌الدین ساروقی و بهامین توفیقی، بهامین. آریانا قلم.
البدوی، امیر، شکرچیان، سجاد. 1396. عوامل اثرگذار بر انتخاب روش تأمین فناوری: مطالعه موردی فناوری سویه در شرکت دارویی سیناژن. مدیریت نوآوری. سال ششم، شماره 4،زمستان 1396. صفحه 192-163.
توکلی، غلامرضا، رمضان، مجید، ساروقی، حسام‌الدین. 1391. تحلیل رابطه مدل کسب‌وکار و راهبردهای ژنریک پورتر در سازمان‌های با تکنولوژى پیشرفته با رویکرد پیمایشى. مدیریت نوآوری. سال اول، شماره 1 پائیـز 13. صفحه 97-77.
جهش ژن‌های دانش در زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی، نگاهی به تجربیات شتاب‌دهنده زیست‌فناوری پرسیس ژن. 1397. ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصادی دانش‌بنیان. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری. دانش‌بنیان فناور
شرکت فایزر. 2020. https://www.cleverism.com/company/pfizer/
صفایی، آرمان. 1397. مدل‌های استارتاپی 40 مدل کسب‌وکار نوآورانه ویژه استارتاپ­ها و سازمان­های ایرانی+ مصاحبه با 7 استارتاپ ایرانی. تهران: کلید آموزش.
گودرزی، مریم، قاضی نوری، سید سروش، رادفر، رضا، کبریایی زاده، عباس. 1398. واکاوی اجزای مدل کسب‌وکار در شرکت‌های زیست دارویی. پیاورد سلامت. دوره 13. شماره 5. آذر و دی. 335-344.
گودرزی، مهدی، نقی زاده، محمد، بیگلر، احسان. 1397. عوامل مؤثر بر موفقیت شتاب‌دهنده‌های حوزه زیست‌فناوری در ایران. مدیریت نوآوری. سال هفتم، شماره 2. صفحه 112-95.
یکتادوست حسینی، علیرضا. 1397. مطالعه عوامل مؤثر بر عملکرد نوآوری باز در شرکت‌های دارویی ایران. پایان‌نامه دکتری تخصصی داروسازی. دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
ین، رابرت ک. 1381. تحقیق موردی، ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی، چاپ دوم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.