ارائه چارچوبی پابرجا برای لایه های کسب و کار اپراتورهای تلفن همراه در گذار به سمت موبایل باند پهن: مورد مطالعه همراه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 علامه طباطبایی

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

4 استاد، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی

چکیده

برتری اپراتورهای تلفن همراه در زنجیره ارزش در خطر است و اکثر اپراتورهای تلفن همراه هنوز راه نوآورانه‌ای برای پاسخ دادن به این چالش پیدا نکرده‌اند. هدف این تحقیق شناسایی گام ها و مراحل مدل پابرجای کسب و کار شرکتهای اپراتوری تلفن همراه ایران در مواجهه با فناوری موبایل پهن باند می‌باشد. پژوهش حاضر کیفی- کمی از نوع کاربردی است که از رویکرد آینده پژوهی استفاده نموده است. در این پژوهش از 2 پرسشنامه استفاده شد. پرسشنامه اول جهت شناسایی عوامل تاثیرگذار و با احتمال وقوع بالا و همینطور برای وزن دهی به روندها و از پرسشنامه دوم به منظور تعیین پابرجایی مدل‌های کسب‌وکار بهره برده شد. با پژوهش‌های صورت گرفته در زمینه روندهای مهم و موثر بر صنعت اپراتوری و مطالعات محقق، مهمترین روندها با توجه به دو شاخص عدم قطعیت و میزان تاثیر ارزیابی شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل مدلهای کسب و کار استخراج شده مناسب برای اپراتورهای تلفن همراه, 4 لایه حوزه فعالیت (اتصال، محتوا، زمینه و تجارت) شناسایی و همچنین از ترکیب این چهار لایه اقدام به ایجاد ۱۵ مدل کسب و کار شد که از طریق برنامه متلب بر اساس معیارهای مجموع مطلوبیت، بیش بهینه مطلوبیت و ...، مدل کسب و کار شـماره 9 به ‌عنـوان پابرجاترین انتخاب شد

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A robust model for the business of mobile operators in the transition to mobile broadband: The Hamrahe Avval case study

نویسندگان [English]

  • bita kamali seraj 1
  • jahanyar bamdad soofi 2
  • Mehdi Elyasi 3
  • abolfazl kazazi 4
1 allameh tabatabaei
2 faculty member of allameh tabatabaei university
3 Assistant Professor, faculty of accounting and management, Allameh Tabataba'i University
4 Assistant Professor, faculty of accounting and management, Allameh Tabataba'i University
چکیده [English]

The dominance of mobile operators in the value chain is at stake, and most mobile operators have not yet found an innovative way to respond to this challenge., the purpose of this study is to identify the steps of the robust business model of Iranian mobile phone companies in the face of broadband mobile technology. The present study is a qualitative-quantitative applied study that has used the futures research approach. In this study, 2 questionnaires were used. According to the research conducted in the field of important and effective trends in the mobile operator industry and the studies and experiences of the researcher, the most important trends were evaluated according to the two indicators of future uncertainty and impact and all the high-impact trends that were in the high probability matrix section are important for deciding the right business model. Based on the analysis of extracted business models suitable for mobile operators, 4 layers of activity areas (connection, content, context and trade) were identified and also from the combination of these four layers, 15 business models were created. MATLAB program was selected as the most consistent business model based on the criteria of total desirability, maximum optimal desirability, maximum minimum desirability, etc., No. 9 business model Was selected as the most robust model.

کلیدواژه‌ها [English]

  • robust planing
  • Business model
  • Mobile operators
  • Mobile broadband
Ahokangas, P., Matinmikko, M., Atkova, I., Minervini, L. F., Yrjölä, S., & Mustonen, M. (2016). Coopetitive business models in future mobile broadband with licensed shared access (LSA). EAI Endorsed Transactions on Cognitive Communications2(7).
Afuah, A. (2004). Business models: A strategic management approach. McGraw-Hill/Irwin.
Al-Debei, M. M., & Avison, D. (2011). Business model requirements and challenges in the mobile telecommunication sector. Journal of Organisational Transformation & Social Change8(2), 215-235.
Breedveld, S., Nicol, R., & Wilms, M. (2010). The future of telecommunications. the boston consulting group(BCG)
Berger, R. (2016). Roland Berger Trend Compendium 2030.
Buvat, J. (2011). Innovating the telco business model drivers and emerging trends. CapGemini, Tech. Rep.
Chesbrough, H, 2010.  Business model innovation: Opportunities and barriers. Long Range Planning, 43, 354-363.
Chesbrough, H. (2007). Business model innovation: it's not just about technology anymore. Strategy & leadership
Dasí, À., Elter, F., Gooderham, P. N., & Pedersen, T. (2017). New business models in-the-making in extant MNCs: digital transformation in a telco. In Breaking up the Global Value Chain. Emerald Publishing Limited.
Deloitte: to be or not tobe, The future of the telco business model, The future of the telecommunication landscape in 2030: A scenario approach
Euchner, J, Ganguly, A, 2014.  Business Model Innovation in Practice. Research-Technology Management, 57(6), 33-39.
Ey-digital-transformation-for-2020-and-beyond, A global telecommunications study, 2017
Future telco,2014, Profitability in Telecommunications:Seven Levers Securing the Future.detecon consulting
Faber E., 2003.  Bouwman H. Designing Business Models for Mobile Services Exploring the Connections between Customer Value and Value Networks. Third International Conference on Electronic Business. Singapore.
Frost, S. (2014). World’s Top Global Mega Trends to 2025 and Implications to Business, Society and Cultures.
Greenberg, E., Hirt, M., & Smit, S. (2017). The global forces inspiring a new narrative of progress. McKinsey Special Collection
Glimstedt, R., Hedström, A., & Medin, C. (2007). Mobile Operators Future Business Model-Strategic Implications of Emerging Networks.
Gorevaya, E., & Khayrullina, M. (2015). Evolution of Business Models: Past and Present Trends. Procedia Economics and Finance, 27, 344-350.
Grabowska, M, 2015.  Innovativeness in business models. Procedia Computer Science 65, pp: 1023-1030.
GSMA: Delivering the Digital Revolution: Will mobile infrastructure keep up with rising demand?,2018
Heuveldop, N. (2017). Ericsson mobility report. Ericsson AB, Technol. Emerg. Business, Stockholm, Sweden, Tech. Rep. EAB-17, 5964.
https://www.forbes.com/sites/bernardmarr/2017/12/04/9-technology-megatrends-that-will-change-the-world-in-2018/#1d7bbb685eed
Intelligence, G. S. M. A. (2014). Understanding 5G: Perspectives on future technological advancements in mobile. White paper, 1-26.
IBM Global Business Services, 2010. Expanding the innovation horizon:The global CEO study 2006. Retrieved January 2010 from www-07.ibm.com/sg/pdf/global_ceo_study.pdf
KPMG: Super Insights Report 2018 KPMG.com/au/superinsights The impact of regulatory changes, scrutiny, evolving member expectations and technology on the sector.2018.
KPMG: embracing disruption,telecom CEO2017.
Mihailović, J. (2019). The future of mobile operators-new business models. Management: Journal of Sustainable Business and Management Solutions in Emerging Economies24(2), 73-84
Moqaddamerad, S., Ahokangas, P., Matinmikko, M., & Rohrbeck, R. (2017). Using scenario-based business modelling to explore the 5G telecommunication market. Journal of Futures Studies22(1), 1-18.
Mulyana, K. H., & Noviaristanti, S. DIGITAL TRANSFORMATION CHALLENGES IN TELKOMSIGMA. In Proceedings of The 2 nd Conference on Managing Digital Industry, Technology and Entrepreneurship (CoMDITE 2021) (p. 197).
Patterson, G., Mittal, S. B., & Weinelt, B. (2017). Digital Transformation Initiative Telecommunications Industry (White Paper). In World Economic Forum.
Parikh, J., & Basu, A. (2020). Technologies assisting the paradigm shift from 4g to 5g. Wireless Personal Communications, 1-22.
Panetta, K. Gartner top 10 strategic technology trends for 2018. 2017.
Pateli A. G., Giaglis G. M, 2005. Technology Innovation-induced Business Model Change: a Contingency Approach. Journal of Organizational Change Management , 18(2).
Profitability in Telecommunications: Seven Levers Securing the Future2014
Rao, S. K., & Prasad, R. (2016). Telecom operators’ business model innovation in a 5G world. Journal of Multi Business Model Innovation and Technology4(3), 149-178.
Rayna, T., Striukova, L, 2015. From rapid prototyping to home fabrication: How 3D printing is changing business model innovation. Technological Forecasting and Social Change, Volume 102, pp: 214-224.
Schlautmann,A, von den Hoff,K et al,2008, New business models  for mobile operators, Arthur D Little
 Song, J., & Tang, S. (2009, September). Innovative Mobile Operators' Business Model Classification in the Process of Transformation. In 2009 International Conference on Management and Service Science (pp. 1-4). IEEE.
Teece, D. J. (2014). The foundations of enterprise performance: Dynamic and ordinary capabilities in an (economic) theory of firms. Academy of management perspectives, 28(4), 328-352.
Teece D. J,2010.  Business models, business strategy and innovation. Long Range Planning 2010; 43: 172-194.
Zhang, Y., Zhao, S., & Xu, X. (2016). Business model innovation: an integrated approach based on elements and functions. Information Technology and Management17(3), 303-310.
 
مقسم، ی.، سعیدی، پ.، دیده‌خانی، ح. و مهرابیان، ا.، 1398. توسعه کسب‌وکارهای تولیدی کوچک و متوسط بر پایه تأثیرپذیری از عملکرد و نوآوری در فناوری. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 7 (1)، 163-194.
گودرزی، م.، قاضی‌نوری، س.، رادفر، ر. و کبریایی‌زاده، ع.، 1400. تحلیل مدل کسب‌وکار هشت شرکت بخش زیست‌دارو در ایران. مدیریت نوآوری، 10 (1)، 75-100.
توکلی، غ.، رمضان، م. و ساروقی، ح.، 1397. تحلیل رابطه مدل کسب‌وکار و راهبردهاى ژنریک پورتر در سازمان‌هاى با فناوری پیشرفته با رویکرد پیمایشى. مدیریت نوآوری، 1 (1)، 77-97.
منطقی، م. و ثاقبی سعیدی، ف.، 1392. مدل‌‌های کسب‌وکار؛ مبانی، ارزیابی، نوآوری. فصلنامه رشد فناوری، 35 (9)، 1-10.
نیک‌بین، ح.، بدیع‌زاده، ع.، داوری، ع. و حسینی‌نیا، غ.، 1397. ارائه مدل کسب‌وکار مؤثر در حوزه کسب‌وکارهای الکترونیکی با روش شبکه خزانه. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 6 (2)، 137-159.