عوامل موثر بر یادگیری فناورانه شرکت‌ها در پروژه‌های همکاری تحقیقاتی با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی (مورد مطالعه: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو دکتری، گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 استادیار، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران.

چکیده

انجام پروژه­­های همکاری با دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی، از روش­های متداول در دهه­های اخیر است. برخی از این پروژه­ها منجر به یادگیری برای صنعت شده­اند، درحالی‌که برخی دیگر یادگیری به همراه نداشته­اند. این مقاله به این موضوع پرداخته است که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران چه عواملی بر یادگیری شرکت­ها در پروژه­های همکاری تحقیقاتی با دانشگاه­ها و مراکز پژوهشی تأثیر می­گذارند. بدین منظور، بامطالعه پیشینه پژوهش و انجام یک مطالعه کیفی، عوامل مؤثر بر یادگیری شرکت­های حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در این پروژه­ها شناسایی‌شده و سپس در بخش کمی، مدل حاصل از مرحله قبل مورد آزمون قرارگرفته است. در بخش­های کیفی و کمی پژوهش، به ترتیب از روش­های تحلیل مضمون و مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده‌شده است. قلمرو زمانی پژوهش بین سال­های 1394 تا 1398 است. نتایج پژوهش، تأثیر ویژگی­های دانشگاه/ مرکز پژوهشی، صنعت، ارتباط طرفین، محیط همکاری و قابلیت­های رهبر تیم دانشگاه بر یادگیری شرکت­ها در این همکاری­ها را تائید کردند. همچنین زیرفاکتورهای وابستگی دانشگاه/ مرکز پژوهشی به بودجه عمومی، سازوکارهای کنترل همکاری توسط دانشگاه، صنعت و دولت، قوانین و رویه­ها، میزان تعاملات و مدیریت ­دانش از مهم‌ترین عوامل مؤثر شناسایی‌شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Factors affecting the technological learning of companies in research collaboration projects with universities and research centers (Case study: oil, gas and petrochemical industries)

نویسندگان [English]

  • masoud ahmadi 1
  • Mohammad Naghi zadeh 2
  • Seyed Sorush Ghazinoori 2
  • mehdi goudarzi 2
  • saeed pakseresht 3
1 Department of Technology Management and Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
2 Department of Technology Management and Entrepreneurship, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran
3 oil industry research center, tehran.iran
چکیده [English]

Learning in collaboration projects with universities and research centers is a common method in recent decades. Some projects have led to learning for the industry, while others have not. This article addresses the issue of what factors in the Iranian oil, gas, and petrochemical industry affect the learning of companies in collaboration projects with universities and research centers. For this purpose, by studying the research background and conducting a qualitative study, the factors affecting the learning of oil, gas, and petrochemical companies in these projects have been identified and then in the quantitative part, the model obtained from the previous stage has been tested. In the qualitative and quantitative parts of the research, the methods of thematic analysis and Structural Equation Modeling have been used, respectively. The research period covers the years 2014 to 2019. The results of the study confirmed the effect of characteristics of university/ research center, industry, mutual relations, collaboration environment, and university team leader on learning of companies. Also, the sub-factors of university/research center dependence on the public budget, cooperation control mechanisms by university, industry, and government, laws, and procedures, the number of interactions, and knowledge management have been identified as the most important effective factors.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Research collaboration
  • Oil
  • gas
  • and petrochemical industries
  • Technological learning
  • University-Industry relationship
Adelowo, C. M. 2020. Sources of technological learning among tenants of Nigeria’s incubators, African Journal of Science, Technology, Innovation and Development, 12(5), 601–617.
Ankrah, S. N., Burgess, T. F., Grimshaw, P., Shaw, N. E. 2015. Asking both university and industry actors about their engagement in knowledge transfer: What single-group studies of motives omit. Technovation, 33, 50–65.
Bishop, K., D’Este, P., Neely, A. 2011. Gaining from interactions with universities: Multiple methods for nurturing absorptive capacity. Research Policy, 40(1), 30-40.
Barclay, D., Higgins, C., & Thompson, R. 1995. The partial latest squares (PLS) approach to causal modeling: personal computer adoption and use as an illustration, Technology studies, 2(2), 258-309.
Creswell, J. W. 2003. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed method approaches, (2nded). Thousand Oaks, CA: Sage.
Chen, G., Guoliang, Y., He, F., Chen, K. 2019. Exploring the effect of political borders on university-industry collaborative research performance: Evidence from China’s Guangdong province. Technovation, 82-83, 58-69.
Clauss, T., Kesting, T. 2016. How businesses should govern knowledge-intensive collaborations with universities: An empirical investigation of university professors, Industrial Marketing Management, 62, 185-198.
De Wit‑de Vries, E., Dolfsma, W. A., Windt, V., Henny, J., and Gerkema, M. P. 2018. Knowledge transfer in university–industry research partnerships: a review. The Journal of Technology Transfer, 44, 1236–1255.
Dooley, L., Kirk, D. 2007. University-industry collaboration grafting the entrepreneurial paradigm onto academic structures. European Journal of Innovation Management, 10(3), 316-332.
Dzhengiz, T. 2020. A Literature Review of Inter-Organizational Sustainability Learning, Sustainability, 12(12), 48-76.
Fernandes, G., Pinto, E. B., Araújo, M., Machado, R. J. 2018. The roles of a Program and Project Management Office to support collaborative university–industry R&D. Total Quality Management & Business Excellence , 31(5-6), 583-608.
Fontanella, B.J.B., Luchesi, B.M., Saidel, M.G.B., Ricas, J., Turato, E.R., Melo, D.G. 2011. Sampling in qualitative research: a proposal for procedures to detect theoretical saturation. Cadernos de Saúde Pública, 27, 388-394. (In Spanish)
Garcia, R., Araujo, V., Mascarini, S., Gomes Dos San, E., Costa, A. 2018. Is cognitive proximity a driver of geographical distance of university–industry collaboration? Area Development and Policy, 3(4), 1-19.
Guba, E. G., Lincoln, Y. S. 1989. Fourth generation evaluation. Newbury Park, CA: Sage.
Hitt, M. A., Ireland, R. D., Lee, H. 2000. Technological learning, knowledge management, firm growth and performance: an introductory essay. J. Eng. Technol. Manage, 17(5), 231-246.
Huang, M.H., Chen, D.Z. 2016. How can academic innovation performance in university–industry collaboration be improved? Technological Forecasting and Social Change, 123, 210-215.
Huang, C.Y., Yang, C.W., Fang, H.C. 2019. The contrasting interaction effects of university industry collaboration motivation with demographic characteristics on university industry collaboration performance inTaiwan, Technology Analysis & Strategic Management, 31(9), 1-15.
Inkpen, A. C., Tsang, E. W. K. 2005.Social Capital, Networks, and Knowledge Transfer, Academy of Management Review, 30(1), 146-165.
Janowicz-Panjaitan, M., Noorderhaven, N. G. 2008. Formal and informal inter organizational learning within strategic alliances. Research Policy, 37, 1337–1355.
Katz, J. A., Martin, B. 1997. What is research collaboration? Research Policy, 26(5), 1-18.
Lundvall, B. A. 1992. National innovation system: towards a theory of innovation and interactive learning. London: Pinter.
Kunttu, L., Neuvo, Y. 2018. Balancing learning and knowledge protection in university-industry collaborations. The Learning Organization, 26(2), 190-204.
Maietta, O. W. 2015. Determinants of university–firm R&D collaboration and its impact oninnovation: A perspective from a low-tech industry. Research Policy, 44, 1341–1359.
Minbaeva, D., Park, C., Vertinsky, I., Cho, Y. S. 2018. Disseminative capacity and knowledge acquisition from foreign partners in international joint ventures. Journal of World Business, 53(5), 712-724.
Moos, E., Rousseau, D., Parent, S., St, Laurent, D., & Saintonge, J. 1998, Correlates of attachment at school age: Maternal reported stress, Mother- Child interaction and behavior problems, Child Development, 69(5), 1390-1405.
Oliver, A. L., Montgomery, K., Barda, S. 2019. The multi‑level process of trust and learning in university–industry innovation collaborations. The Journal of Technology Transfer, 45, 758–779.
Rivards, S., Huff, S. L. 1998. Factors of success of end-user computing, Communications of the ACM, 31(5), 552-570.
Subramanian, A. M., Bo, W., Kah-Hin, C. 2018. The role of knowledge base homogeneity in learning from strategic alliances. Research Policy, 47(1), 158-168.
Sherwood, L., Covin, J. 2008. Knowledge Acquisition in University–Industry Alliances: An Empirical Investigation from a Learning Theory Perspective. Product Development & Management Association, 25, 162–179.
Ting, S. H., Yahya, S., Tan, C. L. 2018 .The influence of researcher competence on university-industry collaboration: The mediating role of domain knowledge transfers and spillovers. Journal of Entrepreneurship in Emerging Economies, 11(2), 277-303.
Tseng, F.C., Huang, M.H., Chen, D.Z. 2018. Factors of university–industry collaboration affecting university innovation performance. The Journal of technology Transfer, 45, 560–577.
Wolcott, H. 2009. Qualitative Research, London: Sage.
دادور، سیدعباس.، منطقی، منوچهر.، باقری، ابوالفضل.، 1394. ارائه مدلی مشتمل بر عامل­های کلیدی موفقیت برای همکاری میان دانشگاه­ها و صنایع دفاعی کشور، مدیریت نوآوری، 4(1)، 25-52.
داوری، علی.، رضازاده، آرش.، 1393. مدل‌سازی معادلات ساختاری با نرم‌افزار PLS، تهران: جهاد دانشگاهی.
صمیمی، علی.، قاضی­نوری، سروش.، معزز، هاشم.، کشمیری، مهدی.، 1397. بررسی قابلیت­های کوچک و متوسط فناور در شکل­گیری و تداوم همکاری­های فناورانه (مطالعه چند موردی)، مدیریت نوآوری، 7(4)، 1-34.
محمدزاده، سعید. (1399)، تحول در صنعت نفت اجتناب­ناپذیر است. [آنلاین] پرتال شرکت ملی نفت ایران. دسترسی در https://www.nioc.ir [9 دی 1400].
مدیریت پژوهش­ و فناوری شرکت ­ملی نفت ­ایران، 1395. [آنلاین] پرتال پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران. نگاهی به فعالیت­های پژوهش و فناوری شرکت ملی ­نفت ایران. دسترسی در https://rtd.nioc.ir [9 دی 1400].
میری­مقدم، مژده.، قاضی­نوری، سپهر.، توفیقی، جعفر.، الهی، شعبان.، 1394. یادگیری فناورانه در صنعت نفت: مطالعه موردی فازهای توسعه­ا­ی میدان گازی پارس جنوبی، سیاست علم و فناوری، 7(2)، 17-34.
مقدس، مارال.، 1398. بررسی چالش­های همکاری دانشگاه-صنعت (موردمطالعه: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ)، مدیریت نوآوری، 8(1)، 89- 106.