تأثیر عوامل زمینه‌ای بیرونی بر اتخاذ نوآوری باز با تأکید بر ویژگی‌های بخش: شواهدی از شرکت‌های بخش مواد پیشرفته در ایران

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت فناوری دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگر پژوهشکده مطالعات فناوری

2 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

3 استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی

4 استاد گروه طراحی کاربردی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده

طی دهه گذشته نوآوری باز به‌عنوان یکی از نظریات حوزه مدیریت نوآوری، مورد توجه محققان قرار گرفته است. پژوهشگران معتقدند اتخاذ و کارایی این رویکرد، تحت تأثیر اقتضائات مختلف درون‌بنگاهی و برون‌بنگاهی قرار دارد. شرایط زمینه‌ای صنعت یا بخشی که بنگاه‌ها در آن فعالیت می‌کنند و نیز شرایط محیط نهادی، از جمله اقتضائات برون‌بنگاهی مؤثر بر نوآوری باز به شمار می‌آیند. بخش مواد پیشرفته به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد دانش‌بنیان کمتر مورد توجه محققان حوزه مدیریت نوآوری قرار داشته است. به علاوه، بررسی ادبیات نشان‌دهنده فقدان پژوهش‌های عمیق در رابطه با اتخاذ و کارایی نوآوری باز در بافتار کشورهای درحال توسعه به ویژه ایران است. با شناسایی این شکاف مطالعاتی، پژوهش حاضر با رویکردی کیفی مبتنی بر استراتژی مطالعه چندموردی، به بررسی نوآوری باز در میان بنگاه‌های بخش مواد پیشرفته در ایران پرداخته است. نتایج این پژوهش با تأیید رواج نوآوری باز در میان بنگاه‌های این بخش، نشان‌دهنده غلبه راهبرد نوآوری باز به درون با استفاده از روش‌های مالی و غیرمالی است. بنگاه‌های مورد مطالعه، از راهبردهای نوآوری باز برای فائق آمدن بر هر دو دسته چالش‌های فنی و بازار بهره جسته‌اند. اگرچه بنگاه‌های مورد مطالعه در اتخاذ رویکرد نوآوری باز با چالش‌های مختلفی روبرو بوده‌اند؛ اما دو عامل گسترش آموزش عالی و تحقیقات و نیز رواج اینترنت از جمله عوامل تسهیل‌کننده اتخاذ نوآوری باز در میان شرکت‌های ایرانی هستند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of External Contextual Factors on Open Innovation Adoption with an Emphasis on Sectorial Characteristics: Evidences from Iran's Advanced Materials Firms

نویسندگان [English]

  • Javad Mashayekh 1
  • Seyed Habibollah Tabatabaeian 2
  • Maghsoud Amiri 3
  • Mahmood Mehrdad Shokrieh 4
1 Allameh Tabatabaei University
2 Allameh Tabataba'i University
3 Allameh Tabataba'i University
4 Iran University of Science and Technology
چکیده [English]

Over the past decade, open innovation has been of interest to several researchers as one of the innovation management theories. These researchers believe that the adoption and efficacy of this approach are influenced by different internal and external contingencies to firms. Sector or industry contextual properties and institutional environment conditions are among those external contingencies affecting open innovation in firms. Advanced materials sector, as a pillar of knowledge-based economy, has been less studied by innovation management scholars. In addition, a review of the literature indicates a lack of in-depth research on the adoption and efficacy of open innovation in the context of developing countries, especially in Iran. Having identified these research gaps, this study uses qualitative approach based on multiple case studies to examine open innovation among advanced materials firms in Iran. The results of this study confirms the prevalence of open innovation among the firms in this sector, reflecting the dominance of inbound open innovation strategy using financial and non-financial methods. The studied firms use open innovation strategies to overcome both technical and market challenges. Although they face several challenges in their open innovation practices, the expansion of higher education and research, and the spread of the internet are among the factors facilitating the adoption of open innovation among Iranian firms.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Open Innovation
  • Developing countries
  • advanced materials
  • case study

Baba, Y., Shichijo, N. & Sedita, S. R., 2009. How do collaborations with universities affect firms’ innovative performance? The role of “Pasteur scientists” in the advanced materials field. . Research Policy, 38(5), pp. 756-764.

Chesbrough, H. & Bogers, M., 2014. Explicating open innovation: clarifying an emerging paradigm for understanding innovation. In: H. Chesbrough, W. Vanhaverbeke & J. West, eds. New Frontiers in Open Innovation. Oxford: Oxford University Press, pp. 3-28.

Chesbrough, H. & Crowther, A. K., 2006. Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries. R&D Management, 36(3), pp. 229-236.

Chesbrough, H. W., 2003. Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. USA: Harvard Business Press.

Creswell, J. W., 2013. Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.

Dahlander, L. & Gann, D. M., 2010. How open is innovation?. , 39(6),. Research policy, 39(6), pp. 699-709.

Eisenhardt, K. M., 1989. Building theories from case study research.. Academy of management review, 14(4), pp. 532-550.

Eisenhardt, K. M. & Graebner, M. E., 2007. Theory building from cases: Opportunities and challenges. Academy of management journal, 50(1), pp. 25-32.

Faems, D., Janssens, M. & Van Looy, B., 2010. Managing the Co-operation–Competition Dilemma in R&D Alliances: A Multiple Case Study in the Advanced Materials Industry. Creativity and Innovation Management, 19(1), pp. 3-22.

Gassmann, O., 2006. Opening up the innovation process: towards an agenda. R&D Management, 36(3), pp. 223-228.

Hagedoorn, J. & Schakenraad, J., 1991. Inter-firm partnerships for generic technologies—the case of new materials. Technovation, 11(7), pp. 429-444.

Holloway, I. & Wheeler, S., 2013. Qualitative research in nursing and healthcare. John Wiley & Sons.

Hsieh, H. F. & Shannon, S. E., 2005. Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative health research, 15(9), pp. 1277-1288.

Huizingh, E., 2011. Open innovation: State of the art and future perspectives. Technovation, 31(1), pp. 2-9.

Lubik, S., Garnsey, E. .., Minshall, T. & Platts, K., 2013. Value creation from the innovation environment: partnership strategies in university spin-outs. R&D Management, 43(2), pp. 136-150.

Lubik, S. & Garnsey, E., 2015. Early Business Model Evolution in Science-based Ventures: The Case of Advanced Materials. Long Range Planning.

Maine, E. & Garnsey, E., 2006. Commercializing generic technology: The case of advanced materials ventures. Research Policy, 35(3), pp. 375-393.

Maine, E. & Garnsey, E., 2007. The commercialisation environment of advanced materials ventures. International Journal of Technology Management, 39(1-2), pp. 49-71.

Maine, E., Lubik, S. & Garnsey, E., 2012. Overcoming commercialization challenges in science-based business: Strategies for advanced materials ventures. PICMET.

Maine, E., Lubik, S. J. & Garnsey, E. W., 2010. Embracing Uncertainty: Value Creation by Advanced Materials Ventures,  Centre for Technology Management.

Maine, E. & Seegopaul, P., 2016. Accelerating advanced-materials commercialization. Nature Materials, 15(5), pp. 487-491.

Malaman, R., 1990. Innovation in Advanced Materials. In: B. Dankbaar, J. Groenewegen & H. Schenk, eds. Perspectives in Industrial Organization. Springer Netherlands, pp. 151-170.

Mertens, D. M., 2014. Research and Evaluation in Education and Psychology: Integrating Diversity With Quantitative, Qualitative, and Mixed Methods. Sage Publications.

Meyer, C. B., 2001. A case in case study methodology. Field methods, 13(4), pp. 329-352.

Mowery, D., 2009. Plus ca change: Industrial R&D in the “third industrial revolution”. Industrial and corporate change, 18(1), pp. 1-50.

Musso, C., 2009. New learning from old plastics: The effects of value-chain-complexity on adoption time. Technovation, 29(4), pp. 299-312.

National Research Council, 1993. Commercialization of new materials for a global economy . National Academy Press.

Niosi, J., 1993. Strategic partnerships in Canadian advanced materials. R&D Management, 23(1), pp. 17-28.

OECD, 2000. 21st Century Technologies: Promises and Perils of a Dynamic Future. Paris: OECD.

Pavitt, K., 1984. Sectoral patterns of technical change: towards a taxonomy and a theory. Research Policy, 13(6), pp. 343-373.

Schuster, D., 1992. The World Won’t Beat a Path to Your Door. Key Engineering Materials, January, pp. 337-348.

Vanhaverbeke, W., Vermeersch, I. & De Zutter, S., 2012. Open innovation in SMEs: How can small companies and start-ups benefit from open innovation strategies?. Flanders DC study.

Viotti, E. B., 2002. National learning systems: a new approach on technological change in late industrializing economies and evidences from the cases of Brazil and South Korea.. Technological Forecasting and Social Change, 69(7), pp. 653-680.

Wang, Y. & Zhou, Z., 2012. Can open innovation approach be applied by latecomer firms in emerging countries?. Journal of Knowledge-based Innovation in China, 4(3), pp. 163-173.

Xiaobao, P., Wei, S. & Yuzhen, D., 2013. Framework of open innovation in SMEs in an emerging economy: firm characteristics, network openness, and network information. . International Journal of Technology Management, 62(2/3/4), pp. 223-250.

Yin, R. K., 2003. Case study research: Design and methods. Sage publications.

Yoruk, E., 2011. The influence of technological capabilities on the knowledge network component of innovation systems: evidence from advanced materials in Turkey. International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 4(4), pp. 330-362.

رنجبر، ه. و غیره، 1391. نمونه‌گیری در پژوهش‌های کیفی: راهنمایی برای شروع. سالنامه پژوهش علوم سلامت و نظامی، 10(3)، صص. 250-238.