بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عوامل کلیدی موفقیت و عملکرد توسعه محصول جدید در حوزه فناوری صنعتی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه آزاد علوم تحقیقات، ایران

2 دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 دکتری مدیریت سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

چکیده

نوآوری باز متکی به منابع دانش خارج از سازمان نظیر دانش مشتری است و تاکنون در حوزه تحقیقات فناوری صنعتی به دانش مشتری توجه نشده است. همچنین، نرخ شکست محصولات فناوری صنعتی بالاست. هدف تحقیق، بررسی تأثیر مدیریت دانش مشتری بر عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید در فناوری صنعتی و عملکرد محصول جدید است. تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است. با بررسی ادبیات موضوع، مدل مفهومی و فرضیه‌ها ارائه شد. سپس برای سنجش آن‌ها پرسشنامه‌ای طراحی و پس از اعمال نظر خبرگان، توسط مشتریان محصولات فناوری صنعتی تکمیل شد. اعضای نمونه از میان مشتریان محصولات جدید این حوزه و به روش طبقه‌ای نسبتی و تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل نتایج آزمون فرضیه‌ها از طریق روش‌های همبستگی و معادلات ساختاری نشان داد که، مدیریت دانش مشتری (شامل سه بعد دانش «از»، «درباره» و «برای» مشتری) با عملکرد توسعه محصول جدید، و عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید با عملکرد آن رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین، رابطة دانش «از» و دانش «درباره» مشتری با عوامل کلیدی موفقیت محصول جدید تأیید اما دانش «برای» مشتری تأیید نشد. یافته‌ها نشان می‌دهد، بکارگیری مدیریت دانش مشتری در توسعه محصول جدید حوزه فناوری صنعتی اثرگذاری زیادی در موفقیت و ارتقای عملکرد این محصولات دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact Analysis of Customer Knowledge Management (CKM) on the Critical Success Factors (CSFs) and New Product Development Performance in Field of Industrial Technology

نویسندگان [English]

  • Ali Shayeste 1
  • Hosein Jalilian 2
  • Abootaleb Shafaghat 3
1 M.Sc. in Business Administration,Azad University,Iran
2 University of Tehran,Tehran,Iran
3 Allame Tabatabaei University,Tehran,Iran
چکیده [English]

Open innovation relies on external knowledge sources such as customers, and Customer knowledge has been neglected in researches about Iranian Defense Industry. In addition, new product failure rate is high in defense industries. This study aims to investigate the impact of Customer Knowledge Management (CKM) on the Critical Success Factors (CSFs) of New Product Development and New Product Development (NPD) performance. This is a metrical and descriptive study. Considering the literature of the study, conceptual models and the hypothesis were presented. Then, in order to evaluate the models and the hypothesis, a questionnaire was designed in order to get elite's opinions about users of defense products. Using relative categorized method, the sample members were selected among the users of new defense products. The analysis of the data through Structural Equation Modeling (SEM) showed that there is a positive and significant correlation between customer knowledge management (knowledge from, about and for customer) with performance of the new product development and critical sources factors. Also the relation between the knowledge “from and the knowledge “about” with critical Success factors was confirmed, but the knowledge “for” customers was not confirmed. The results show that applying customer management knowledge in the process of developing new defense products has a great impact on successes and performance promotion of new product.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge Management
  • Customer Knowledge
  • New Product
  • Innovation
  • Industrial Technology
  • Scale

Abramson, G.,1999. All Along the Watchtower, CIO Enterprise, Section 2, pp. 24-34.

Al-Ghassani, A., Kamara, J., Anumba, C. and Carrillo, P., 2004. An innovative approach to identifying knowledge management problems, Engineering, Construction and Architectural Management, 11(5), pp. 349-357.

Blosch, M., 2000. Customer knowledge. Knowledge and Process Management. 7(4): 265 -268.

Booz, A., Hamilton. 1982. New Product Management for 1980s. Booz Allen & Hamilton Inc, New York.

Brown, S.L., K.M. Eisenhardt. 1995. Product Development: Past Research, Present Findings, and Future Directions. Acad. Management Rev. Volume (20), pp. 343–378.

Bose R., Sugumaran V., 2003. Application of Knowledge Management Technology in Customer Relationship Management. Knowledge and Process Management, 10(1), pp. 3-17.

Bullen, C. V., & Rockart, j. F. 1981. A primer on critical success factors. Cambridge, MA: Center for information Systems Research MIT.

Campbell, A. J., 2003. Creating Customer Knowledge Competence: Managing Customer Relationship Management Programs Strategically.  Industrial Marketing Management, 32(5), pp. 375-383.

Chan, S.L., Ip, W.H., 2011. A dynamic decision support system to predict the value of customer for new product development. Decision Support Systems, Volume (52), pp. 178–188.

Chen, J., Zhu, Z., and Xie, H.Y. 2004.  Measuring Intellectual Capital: A New Model and Empirical Study. Journal of Intellectual Capital, 5(1), pp. 195-207.

Chesbrough, H., 2003. Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Boston: Harvard Business School Press.

Cooper, R.G., 1990. Stage-gate systems: a new tool for managing new products , Business Horizons, Available at: www. Stage-gate systems.co.

Cooper, R. G.1997. The dimensions of industrial new product success and failure, Journal of Marketing; 43(3). 93-103.

Cooper, R.G. Edgett, S.J. Kleinschmidt, E.J., 2004. Benchmarking Best NPD Part 1, Research-Technology Management, 47(1), pp. 31-43.

Davenport, T. H., Harris, J., G. and Kohli, A. K. 2001. How Do They Know Their Customers So Well? Sloan Management Review, 42 (1), pp. 63-73.

Day, G.S., 2000.Managing Market Relationships.Journal of the Academy of Marketing Science, Volume(289), pp. 24-30.

Desouza, K., Awazu, Y. 2005. What do they know? Business Strategy Review, spring, pp.42-45.

Dous, M., Kolbe , L., Salomann , H. and Brenner , W. 2005. Knowledge Management Capabilities in CRM Knowledge Management Capabilites: Making Knowledge for, from and about Customers Work. In Proceedings of the eleventh Americas conference on information systems Omaha. NE, USA.

Drummond, G., Ensor, J., 2001.  Strategic Marketing Planning and Control. 2nd Ed. Butterworth-Heinemann.

Feng, T., Tian, J. 2005. Customer Knowledge Management and Condition Analysis of Successful CKM Implementation. Proceedings of the Fourth International Conference on Machine Learning and Cybernetics. Guanghou, August. 18-21.

Garcia, M., & Annabi, H.2002. Customer Knowledge Management. Journal  of Operational Research Society. p.53.

Garrido-Moreno, A. and Padilla-Meléndez, A. 2011. Analyzing the Impact of Knowledge Managementon CRM Success: The Mediating Effects of Organizational Factors. International Journal of Information Management, 31 (6), pp.437-444

Gebert, H., Geib, M., Kolbe, L. and Brenner, W. 2003. Knowledge-enabled Customer Relationship Management: Integrating Customer Relationship Management and Knowledge Management Concepts. Journal of Knowledge Management, 7 (5), pp. 107-123

Gebert, H., Geib, M., Kolbe, L., & Riempp, G., 2002, Towards customer knowledge management: integrating customer relationship management and knowledge management concepts, Proceedings of the 2nd International Conference on Electronic Business, pp. 286-98.

Gibbert M., Leibold M., Probst G., 2002, Five Styles of Customer Knowledge Management, and How Smart Companies Use them to Create Value. European Management Journal, 20(5).

Gonzalez, F.J.M., Palacios, T.M.B.,2002. The Effect of New Product Development Techniques on New Product Success in Spanish Firms, Industrial Marketing Management, Volume (31), pp.261-271.

Green, D.H. Barclay, D.W. Ryans, A.B., 1995. Entry Strategy and Long-Term Performance: Conceptualization and Empirical Examination, Journal of Marketing, 59(4), pp. 1-16.

Gruner, K. E., & Homburg, C., 2000.  Does Customer Interaction Enhance New Product Success? Journal of Business Research, 49(1), pp. 1-14.

Guo, Y. c., 2007. Researches on know ledge-Enabled customer Relationship management in Electric Power Enterprises. Internal Journal of Business and Management.

Jashapara, A., 2004. Knowledge Management: An Integrated Approach. Prentice Hall, pp. 18-24.

Kanter, R., 1998. When a thousand flowers bloom: Structural, collective and social conditions for innovation in organizations, Research in Organizational Behavior, 10, JAI Press,Greenwich, CT, pp.169.

Khalil, T., 2000. Management of technology McGraw-Hill.

Kohlbacher, F., 2008. Knowledge-based marketing: building and sustaining competitive advantage through knowledge co-creation. Int. J. Management and Decision Making, 9(6).

Kotler, P., and Armstrang, G., 2015.  Marketing Principles. 16th Edition.

Kridan, A.B., Goulding, J.S., 2006. A case study on Knowledge Management implementation in banking sector, The Journal of Information and Knowledge Management Systems, 36 (2), pp.211-222.

Lee, M., Dohyeong, N., 1994. Determinants of Technical Success in Product Development when Innovative Radicalness is Considered. Journal of Product Innovation Management, 11(1). pp. 62-68.

Lin, Y., Su, H.-Y. & Chien, S.,2006. A Knowledge-enabled Procedure for Customer Relationship Management. Industrial Marketing Management, Volume (35), pp. 446-456

Maital, S. and Sehadri, D., 2007. Innovation management Sage publications.

McNally, R.C. Akdeniz, M.B. Calantone, R.J., 2011. New Product Development Processes and New Product Profitability: Exploring the Mediating Role of Speed to Market and Product Quality  Journal of Product Innovation Management, 28(1), pp. 63-77.

Morel, L. and Boly, V., 2006. Innovation process evaluation : From self -assessment to detailed technological audit.

Morris, L., 2006. permanent innovation Oxford university press.

MU,Y., Peny,G., Tan,Y. 2007. New product development in Chinese enterprise key successes factors managerial prospective. International Journal of Emerging Marketing, 2(2), pp. 723-143.

Murillo G., Annabi H.2002. Customer Knowledge Management. Journal of the Operational Research Society, Volume (53), pp. 875-84.

Ozer, M., 2006. New product development in Asia: An introduction to the special issu. Industrial Marketing Management, Volume (35), pp. 252–261.

Parry, M. E., & Song, X.M., 1994. Identifying new product successes in China, Journal of Product Innovation, 11(1). pp. 15-30.

Poolton, J., Barclay, I. 1998. New Product Development from Past Research to Future Applications. Industrial Marketing Management, 27(3), 197-212.

Quinn, R. E. 1985. The Transformation of Organization Culture. Sabe,.

Quintas, P., Lefrere, P, & Jones, G.,1997. Knowledge Management: A Strategy Agenda, Journal of Long Range Planning, 30(3), p. 385.

Radfar, R., Rezaei-Malek, N., 2012.  Improving Performance of Customer Relationship Management

through Applying Knowledge Management. International Journal of Management Business Research, 2 (2), pp. 136- 150.

Rainey, L. D., 2005. Product Innovation: Leading Change through Integrated Product Development. Cambridge University Press, New York.

Rezvani, Z., 2009.  New Product Development based on Customer Knowledge Management, Master s thesis, Lulea University of Technology, Department of Business Administration and Social Sciences.

Rockart, J.F., 1979.  Chief Executives Define Their Own Data Needs. Harvard Business Review, 57(2), pp. 238-241.

Roper, S. Du, J. Love, J.H., 2008. Modeling the Innovation Value Chain, Research Policy, 37(6/7),  pp.961-977.

Rollins M., Halinen A., 2005.  Customer Knowledge Management Competence: Towards a Theoretical Framework. In Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences;pp. 1–10.

Rowley J.,2002. Eight Enhancing Questions for Customer Knowledge Management in e-Business. Journal of Knowledge Management; 6(5), pp.500-511.

Sakhaee, N., Shahbaznezhad H., ShamiZanjani M., 2009.  A Comprehensive Model for Customer Knowledge Management Mechanisms. Available at SSRN 2660769, 2012.

Sakrani, H., Bogue, j., Butt, T., 2013. New Prouct Development and Customer Knowledge Management in Pakistan Firms: an Exploratory Study of Processes and Activities. Available at http://pakacademicsearch.com/journals/516/4/14.

Saraph, J. V., Benson, P. G., and Schroeder, R. G., 1989.  An Instrument for Measuring the Critical Factors of Quality Management. Decision Sciences, 20(4).

Schmidt, J.B. and Calantone, R.J., 2002. Escalation of Commitment During New Product Development, Journal of the Academy of Marketing Science, 30(2), pp.103-118.

Shami Zanjani M., Rouzbehani R., Dabbagh H., 2008. Proposing a Conceptual Model of Customer Knowledge Management: A Study of CKM Tools in British Dotcoms. International Journal of Social, Behavioral, Educational, Economic, Business and Industrial Engineering, 2(2).

Sofianti, T.D., Suryadi, K., Govindaraju, R., Prihartono, B., 2010. Customer Knowledge Co-creation Process in New Product Development, Proceedings of the World Congress on Engineering. Vol I WCE 2010, June 30 - July 2, 2010, London, U.K.

Su C. T., Chen Y. H., Sha D. Y. 2006. Linking Innovative Product Development with Customer Knowledge: A Data-mining Approach. Technovation, 26(7), pp.784–795.

Sveiby, K. E. 1997.  The New Organizational Wealth, Managing and Measuring Knowledge-Based Assets. Berrett-Koehler Publishers Inc.

Tonsu, C. & Chen, C. 2006. Linking Invasive Product Development with Customer Knowledge: A Data- mining Approach, www.emeraldinsight.com

Taylor, a., & Greve, H., 2006. Superman or the fantastic four? Knowledge combination and experience in innovative team. Academy of Management Journal, Volume (49), pp.23-40.

Von Hippel, E. A.1976. Has a customer already developed your next product?. Working papers from Massachusetts Institute of Technology (MIT), Sloan School of Management.

Twiss, B., 1986. Managing Technological Innovation 3th Edition, London: Longman-Pitman.

Willaert, S.S.A., Graaf, R.D. and Minderhoud, S.,1998. Collaborative Engineering: A Case Study of Concurrent Engineering in a Wider Context, Journal of Engineering and Technology Management, 15(1), pp. 87-109.

ابراهیمیان، ب.، کاملی، ب.، 1395، رابطه مدیریت دانش و خلاقیت کارکنان و ارائه راهکارهای آن (مطالعه موردی در یک سازمان دفاعی)، مطالعات مدیریت بر آموزش نظامی، سال نهم، شماره دوم.

اقدسی، م.، رنجبرفرد، م.، 1388. سنجش سطح بلوغ مدیریت دانش مشتری در شرکت‌های بیمه ایران، فصلنامه صنعت بیمه، سال بیست و چهارم، شماره 1 و 2، صص. 24-3.

امیری اقطاعی، ر.، تیمورپور، ب.، 1391. طراحی مدل ساختاری مدیریت دانش مشتری بانک با استفاده از مدل‌سازی ساختاری مسیری، پژوهش‌های مدیریت منابع انسانی، دوره 4، شماره 3، صص.22-1.

امینی، آ.، انعامی علمداری، س.، 1389. مدیریت دانش و راهبرد نوآوری در سازمان‌های دفاعی، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره دهم، صص. 90-73.

برادران قهفرحی، پ.، زعفریان، ر.، مهدوی،م.، 1389. بکارگیری فناوری دومنظوره در فرآیند توسعه محصول جدید صنایع دفاعی، اولین کنفرانس سالانه مدیریت، نوآوری و کارآفرینی

‌برزین‌پور، ف.، اخوان، پ.، قمی، ح.، 1393. شناسایی، اولویت‌بندی و سنجش میزان استفاده از ابزارهای مناسب مدیریت دانش در فرآیندهای دانشی دانشگاه افسری امام علی(ع)، شماره 55، سال یازدهم، صص. 71-47.

جعفری خانشیر، س.، رادفر، ر.، حسنوی، ر.، 1391. تبیین کارکردهای مدیریت فناوری در توسعه محصول جدید با روش تحلیل سلسله مراتبی فازی، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت نوآوری، شماره 1، صص. 60-41.

جلال‌پور، ح.، 1393. بومی سازی چرخه مدیریت دانش در سازمان‌های نظامی- دفاعی (مطالعه موردی ستاد فرماندهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران)، کنفرانس ملی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات.

حاجی‌کرمی، ع.، منصوریان، ت.، 1391. بررسی و تبیین مدیریت دانش مشتری در بهبود عملکرد سازمانی. کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال چهارم، شماره 8، صص. 92-75.

‌حورعلی، م.، منتظری، ع. و الیاسی، م.، 1394. شناسایی و اولویت‌بندی اصول مورد نیاز برای بهبود فضای نوآوری بنگاه‌های دفاعی ایران با رویکرد نوآوری باز، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت نوآوری، سال چهارم، شماره 2، صص. 86-57.

خزائی، س.، 1384. ترجمه و گزارش مدیریت دانش در عرصه نظامی، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، مرکز آینده‌پژوهی علوم و فناوری دفاعی، معاونت اطلاع‌رسانی و خدمات علمی.

دادور، س.، منطقی، م. و باقری، ا. 1394. ارائه مدلی مشتمل بر عامل‌های کلیدی موفقیت برای همکاری میان دانشگاه‌ها و صنایع دفاعی کشور، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت نوآوری، سال چهارم، شماره 1، صص. 52-25.

دانش‌کهن، ح.، الیاسی، م.، پیله‌وری، ن. و طباطبایی بافقی، س.، 1394. بررسی و اولویت‌بندی عوامل کلیدی موفقیت نوآوری در صنعت پهباد ایران، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت نوآوری، سال چهارم، شماره 4، صص. 130-107.

دهقانی پوده، ح.، اخوان، پیمان.، حسینی خوش، سید مهدی.، 1392. افزایش موفقیت توسعه محصول جدید مبتنی بر رویکرد نوآوری باز (مطالعه موردی در یک سازمان پژوهشی). نشریه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 2. صص. 68-45.

دیواندری، ع.، محمدیان، م.، شامی زنجانی، م.، عابدی، ا.، 1393. تدوین و تبیین چارچوب استقرار مدیریت دانش مشتری در بانک‌های تجاری خصوصی ایران. مدیریت بازرگانی، دوره6، شماره 1، صص. 66-41.

رضایی، ب.، خیراندیش، م.، 1392. تأثیر شایستگی‌های اجتماعی افسران بر موفقیت مدیریت دانش، فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 49، سال سیزدهم، صص. 106-79.

رضائی، م.، کراری، ح.، مصطفوی، ل.، 1387. مدیریت دانش در توسعه محصول جدید، هفتمین همایش مراکز تحقیق و توسعه صنایع و معادن.

رضوانی، ح.، رشیدایی آبندانسری، ا.، 1392. بررسی مهمترین عوامل درون و برون سازمانی مؤثر بر عملکرد محصول جدید در صنایع غذایی، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 10، صص. 58-39.

سازمان صنایع دفاع ایران.، 1392. نظامنامه مدیریت پروژه.

‌سری‌نیواسان، ن. س.، نارایانا، و.، 2009. مدیریت نوآوری صنعتی (مفاهیم و اقدامات)، ترجمه کیانا، و.، ملکی‌فر، ع.، بوشهری، ع.، وحیدی مطلق، و.، مؤسسه آموزشی تحقیقاتی صنایع دفاعی.

سعیدا اردکانی، س.، طالعی‌فر، ر.، حاتمی‌نسب، س.، محمدی، ف، 1390. بررسی و رتبه‌بندی عوامل و مولفه‌های توسعه محصول جدید (مطالعه دیدگاه مدیران SMEs واقعی در صنایع غذایی و آشامیدنی استان فارس)، تحقیقات بازاریابی نوین، سال اول، شماره اول، صص 126-101.

سلطانی، م.، نیکوکار، غ.، دارابی، د.، 1393. انتخاب مدل مناسب مدیریت دانش برای یکی از سازمان‌های تحقیقاتی نظامی، مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 3، صص. 554-535.

‌سهرابی، ب.، دارمی، ه. 1390. مدیریت دانش، تهران، انتشارات سمت، صص. 58-67.

سیدحسینی، س.، ایرانبان، سیدجواد.، 1383. راهبرد توسعه محصول جدید: رویکردها و یافته‌ها، دانش مدیریت، شماره 64، صص. 105-81.

سیدنقوی، م.، خانی پردنجانی، س.، علیزاده، ح.، 1391. سرمایه‌های فکری و مدیریت دانش: پژوهشی در سازمان‌های دانش‌بنیان، نشریه علمی- ترویجی منابع انسانی ناجا، سال هفتم، شماره 30، صص. 158-131.

شامی زنجانی، م.، نجف‌لو، ف.، 1390. ارائه چارچوب مفهومی برای نوع‌شناسی دانش مشتری، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 3، شماره 9، صص. 189-163.

شلینگ، ملیسا. ا.، 1387. مدیریت استراتژیک نوآورى تکنولوژی ”، چاپ اول، ترجمه محمد اعرابى و محمد تقى زاده مطلق، . تهران: دفتر پژوهش‌هاى فرهنگى.

شهلائی، ن.، 1390. ارائه الگوی مناسب شکل‌گیری سازمان‌های یادگیرنده در ارتش جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مدیریت نظامی، سال یازدهم، شماره 41، صص. 42-11.

صادقی، منصور.، صادقی، علیرضا.، 1392. تحلیل مدل عوامل برون‌سازمانی مؤثر در توسعه نوآوری سازمان‌های پژوهشی صنعتی، نشریه مدیریت نوآوری، سال دوم، شماره 1. صص. 20-1.

طالبی، ک.، سلیمی ترکمانی، م.، زارع، هادی.، 1389، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل اساسی موفقیت در توسعه محصول جدید در کسب و کارهای کوچک و متوسط مستقر در پارک علم و فناوری تهران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره‌های 19 و 20، صص 100-83.

عارفی‌نیا، ج.، 1391. بررسی و مقایسه مدل‌های مدیریت دانش و ارائه یک مدل تلفیقی جهت مدیریت دانش پلیسی، دانش انتظامی، خراسان رضوی، صص. 188-153.

عبدی، ف.، 1389. بررسی رابطه بین دو دسته عوامل سازمانی (ساختار و فرهنگ) با مدیریت دانش در دانشگاه افسری امام علی(ع)، فصلنامه مدیریت نظامی، شماره 39، صص. 130-109.

عصاری، م.، حسینی شکیب، م.، خمسه، ع.، 1394. رتبه‌بندی عوامل کلیدی موفقیت توسعه محصول جدید و ارائه راهکارهای بهبود در صنایع دفاعی، کنفرانس بین‌المللی اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم اجتماعی.

فرهنگی، ع.، میرا، س.، 1390. ارائه الگوی مفهومی کسب بازخور مشتریان در رویکرد مدیریت دانش مشتریان، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 3، شماره 9، صص. 138-107.

فیروزشاهی، م.، نورنگ، ا.، احمدوند، ع.، تربتی، ا.، ارسنجانی، م.، 1391. ارائه الگویی فرآیندی- عملیاتی به منظور اجرای نظام مدیریت دانش در سازمان‌های دفاعی- نظامی، فصلنامه راهبرد دفاعی، سال دهم، شماره 36، صص. 139-105.

کاتلر، فیلیپ.ف.، آرمسترانگ، گری.، 1395. اصول بازاریابی، ترجمه فروزنده، بهمن. اصفهان، انتشارات آموخته

کاظمی، ر. م.، خوانساری شامخ، ن.، حسین‌پور، د.، 1394، عوامل حیاتی موفقیت توسعه محصول جدید در صنعت پوشاک، مطالعات مدیریت ورزشی، شماره 34، صص. 36-17.

کزازی، ا.، طباطبائیان، س.، امیری، مقصود. و شیرازی شایسته، م.، 1393. بررسی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و توسعه خوشه بالگرد کشور، نشریه علمی- پژوهشی مدیریت نوآوری، سال سوم، شماره 1، صص. 45-23.

مانیان، ا.، اصغری‌زاده، ع.، و دهقان بنادکی،م. 1390. نقش مدیریت دانش در عملکرد فرآیند توسعه محصول جدید (پژوهشی پیرامون شرکت‌های SME صنعت نرم‌افزار استان یزد)، مدیریت فناوری اطلاعات، دوره 3 شماره 8، صص. 150-133.

محمدی فاتح، ا.، جوکار، ع.، 1390، استقرار مدیریت دانش در نیروهای مسلح؛ ارائه موردکاوی تطبیقی از صنایع هوافضای کشورهای دیگر، مدیریت نظامی، شماره 44، سال یازدهم‌، صص. 158-123.

محمدی فاتح، ا.، شرفی‌نژاد، ن.، دهبان، ا.، 1393. چرخه مدیریت دانش در سازمان‌ها، تهران، موسسه کتاب مهربان نشر

مرکز مدیریت دانش ودجا.، 1393. نظام‌نامه مدیریت دانش دفاعی، صص. 21-20.

موسی‌خانی، م.، حقیقی،م.، ترک‌زاده، س.، 1391. ارائه مدلی جهت کسب وفاداری مشتری با استفاده از مدیریت دانش مشتری در صنعت بانکداری کشور، مدیریت بازرگانی، دوره 4، شماره 12.

مینایی، ح.، حاجیانی، ا.، دهقان بوده، ح.، جعفرزاده‌پوز، ف.، 1393. ارزیابی اثر فرآیندهای مدیریت دانش در فعالیت‌های دیپلماسی دفاعی جمهوری اسلامی ایران، نشریه راهبرد، شماره 70، سال بیست و سوم، صص. 60-39.

نظری زاده، ف.، 1391. مدل‌ها و عوامل موفقیت نوآوری، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی.

ونوس، د.، روستا، ا.، ابراهیمی، ع.، 1393. مدیریت بازاریابی، انتشارات سمت.