استراتژی های راه انداری یک کسب و کار پلتفرمی در صنعت بانکی و پرداخت

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه تربیت مدرس، تهران ایران

2 گروه مهندسی فناوری اطلاعات، دانشکده مهندسی صنایع و سیستم‌ها، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

چکیده

در دهه‌های اخیر نیاز به نوآوری از یک سو و هزینه های زیاد توسعه آن از سوی دیگر، موجب شده است تا بنگاه‌های اقتصادی بیش از پیش از رویکرد نوآوری باز استفاده کنند. یکی از مدل‌های پیاده‌سازی این رویکرد، پلتفرمی‌کردن کسب و کار بنگاه است که در سال‌های اخیر پژوهش های زیادی را به خود اختصاص داده است. با این حال، نیاز به تحقیقاتی برای استراتژی های اصلی کسب و کارهای پلتفرمی در کشور ایران با شرایط اقتصادی ویژه خود، وجود دارد. علاوه بر این در هر صنعتی با توجه به ویژگی های خاص آن، این استراتژی ها می تواند متفاوت باشد. هدف از این تحقیق ارائه استراتژی های عملی برای راه‌اندازی یک کسب و کار پلتفرمی در صنعت بانکی و پرداخت ایران است. در این تحقیق پس از مرور مقالات مختلف در حوزه کسب و کارهای پلتفرمی، اطلاعاتی بر اساس مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته و منابع آرشیوی جمع آوری شده و با استفاده از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد، تحلیل و بررسی شده است. بانک‌ها می توانند برای پلتفرمی کردن کسب و کار خود از پنج استراتژی اصلی "ارائه سرویس به صورت محدود"، "ایجاد پلتفرم عمومی"، "الحاق به یک پلتفرم موجود"، "مشارکت در ایجاد و مدیریت پلتفرم" و "سرمایه گذاری" استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Strategies for setting up a platform business within the banking and payment industry

نویسندگان [English]

  • Kazem Kayyal 1
  • Amir Albadvi 2
1 School Of Industrial and SystemEngineering, Tarbiat Modares University,Tehran, Iran
2 School of Industrial and Systems Engineering, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]

In recent decades, the need for innovation on the one hand and the high cost of innovation, on the other hand, led businesses to use open innovation approaches more than before. One of the implementation models of this approach is to turn the business into a platform business which has attracted a lot of research in recent years. However, there is a need for research into the main strategies of the platform business in Iran with its own specific economic conditions. In addition, in any particular industry, given the specific characteristics of that industry, these strategies can vary. The purpose of this research is to provide practical strategies for setting up a platform business in Iran. In this research, after reviewing various articles in the field of platform business, the collected data from semi-structured interviews and archival sources were analyzed using the grounded theory method. In this Research, the banking and payment industry was selected as the case study according to the characteristics of this research. Banks can create a platform business using five main strategies: "providing service to a limited number of customers", "create a public platform", "join an existing platform", "participation in the creation and management of a platform" and "investment".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Open Innovation
  • platform
  • Platform business
  • strategy

Akamavi, R.K., 2005. A research agenda for investigation of product innovation in the financial services sector. Journal of Services Marketing19(6), pp.359-378.

Babcock, C., 2011. Easy-to-use APIs key to business growth. Information Week1313, p.14.

Baldwin, C.Y. and Clark, K.B., 2000. Design rules: The power of modularity (Vol. 1). MIT press.

Belussi, F., Sammarra, A. and Sedita, S.R., 2010. Learning at the boundaries in an “Open Regional Innovation System”: A focus on firms’ innovation strategies in the Emilia Romagna life science industry. Research Policy39(6), pp.710-721.

Birkinshaw, J., Bessant, J. and Delbridge, R., 2007. Finding, forming, and performing: Creating networks for discontinuous innovation. California management review49(3), pp.67-84.

Boudreau, K., 2007. Does opening a platform stimulate innovation? The effect on systemic and modular innovations.

Boudreau, K., 2008. Opening the platform vs. opening the complementary good? The effect on product innovation in handheld computing. HEC working paper available on SSRN; abstract=1251167.

Boudreau, K.J. and Hagiu, A., 2009. Platform rules: Multi-sided platforms as regulators. Platforms, markets and innovation1, pp.163-191.

Bresnahan, T.F. and Greenstein, S., 1999. Technological competition and the structure of the computer industry. The Journal of Industrial Economics47(1), pp.1-40.

Creswell, J. W. 2005. Educational Research: Planning. Conducting and Evaluating Quantitative and Qualitative Research (2nd edition).

Caillaud, B., and Jullien, B., 2003. Chicken & egg: Competition among intermediation service providers. RAND journal of Economics,34(2), pp. 309-328

Charmaz, K., 2000. Grounded Theory: objectivist and constructivist methods in Norman K. Denzin and Yvonne S. Lincoln (eds.) Handbook of Qualitative Research.

Chesbrough, H.W., 2003. Open innovation: The new imperative for creating and profiting from technology. Boston: Harvard Business School Press.

Chesbrough, H., 2006. Open innovation: a new paradigm for understanding industrial innovation. Open innovation: Researching a new paradigm400, pp.0-19.

Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W. and West, J., 2006. Open Innovation: Researching a New Paradigm. Oxford: Oxford University Press. 

Chesbrough, H. and Crowther, A.K., 2006. Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries. R&d Management36(3), pp.229-236.

Cusumano, M.A. and Gawer, A., 2002. The elements of platform leadership. MIT Sloan management review43(3), p.51.

Dittrich, K. and Duysters, G., 2007. Networking as a means to strategy change: the case of open innovation in mobile telephony. Journal of product innovation management24(6), pp.510-521.

Eisenmann, T., Parker, G. and Van Alstyne, M.W., 2006. Strategies for two-sided markets. Harvard business review84(10), p.92.

Eisenmann, T.R., Parker, G. and Van Alstyne, M., 2009. Opening platforms: how, when and why?. Platforms, markets and innovation, pp.131-162.

Eisenmann, T.R., Parker, G. and Van Alstyne, M., 2011. Platform Envelopment. Strategic Management Journal 32(12) 1270-1285.

Enkel, E., Gassmann, O. and Chesbrough, H., 2009. Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&d Management39(4), pp.311-316.

Evans, D., Hagiu, A. and Schmalensee, R., 2006. Invisible Engines: How Software Platforms Drive Innovation and Transform Industries (Vol. 1). The MIT Press.

Farrell, J., Monroe, H.K. and Saloner, G., 1998. The vertical organization of industry: Systems competition versus component competition. Journal of Economics & Management Strategy7(2), pp.143-182.

Gawer, A. and Cusumano, M.A., 2002. Platform leadership: How Intel, Microsoft, and Cisco drive industry innovation (Vol. 5, pp. 29-30). Boston, MA: Harvard Business School Press.

Gawer, A. and Henderson, R., 2007. Platform owner entry and innovation in complementary markets: Evidence from Intel. Journal of Economics & Management Strategy16(1), pp.1-34.

Gawer, A., 2009. Platforms, Markets and Innovation: An Introduction. Edward Elgar Publishing.

Glaser, B. and Strauss, A.1967. Discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Alidline.

Greenstein, S., 1998. Industrial economics and strategy: Computing platforms. IEEE Micro18(3), pp.43-53.

Henderson, R.M. and Clark, K.B., 1990. Architectural innovation: The reconfiguration of existing product technologies and the failure of established firms. Administrative science quarterly, pp.9-30.

Komninos, N., 2004. Regional Intelligence: distributed localised information systems for innovation and development. International Journal of Technology Management28(3-6), pp.483-506.

Lee, J., 2001. A Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation, University of Nebreska, In Proquest UMI Database.

Martovoy, A., Mention, A.L. and Torkkely, M., 2012. Role of the inbound open innovation in banking services. Proceedings of the 2nd Innovation for Financial Services Summit. Luxembourg: Public Research Centre Henri Tudor.

Martovoy, A. and Dos Santos, J., 2012. Co-creation and co-profiting in financial services. International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management 116(1-2), pp.114-135.

Mention, A.L. and Martovoy, A., 2013. Open and collaborative innovation in banking services: Evidence from Luxembourg. Luxembourg-Kirchberg: Public Research Centre Henri Tudor.

Nambisan, S. and Sawhney, M., 2007. A buyer's guide to the innovation bazaar. Harvard Business Review85(6), pp.109-118.

Nieto, M.J. and Santamaría, L., 2007. The importance of diverse collaborative networks for the novelty of product innovation. Technovation27(6-7), pp.367-377.

Oliveira, P. and von Hippel, E., 2011. Users as service innovators: The case of banking services. Research policy40(6), pp.806-818.

Parker, G.G. and Van Alstyne, M.W., 2000, October. Internetwork externalities and free information goods. In Proceedings of the 2nd ACM Conference on Electronic Commerce (pp. 107-116). ACM.

Parker, G.G. and Van Alstyne, M.W., 2005. Two-sided network effects: A theory of information product design. Management science51(10), pp.1494-1504.

Parker, G and Van Alstyne, M., 2008. Managing Platform Ecosystems. In Proceedings of the 29th International Conference on Information Systems, Paris, France, December 14-17.Paper 53. http://aisel.aisnet.org/icis2008/53

Parker, G. and Van Alstyne, M., 2012. A digital postal platform: Definitions and a roadmap. MIT Center for Digital Business, Working Paper.

Rochet, J.C. and Tirole, J., 2003. Platform competition in two‐sided markets. Journal of the european economic association1(4), pp.990-1029.

Schueffel, P.E. and Vadana, I.I., 2015. Open Innovation in the Financial Services Sector-A global literature review. Journal of innovation management3(1), pp.25-48.

Shapiro, C., Varian, H.R. and Becker, W.E., 1999. Information rules: a strategic guide to the network economy. Journal of Economic Education30, pp.189-190.

Strauss, A. and Corbin, J., 1998. Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, 2nd Ed., Sage.

Van Alstyne, M.W., Parker, G.G. and Choudary, S.P., 2016. Pipelines, platforms, and the new rules of strategy. Harvard business review, 94(4), pp.54-62.

Vanhaverbeke, W., 2011. The benefits of open innovation in low tech SMEs: The quilts of Denmark story.

West, J., 2003. How open is open enough?: Melding proprietary and open source platform strategies. Research policy32(7), pp.1259-1285.

Zeng, S.X., Xie, X.M. and Tam, C.M., 2010. Relationship between cooperation networks and innovation performance of SMEs. Technovation, 30(3), pp.181-194.

ادیب حاج باقری، محسن. 1385. روش تحقیق گراند تئوری: راه و روش نظریه پردازی در علوم انسانی و بهداشتی. تهران. انتشارات بشری.

استروالدر، الکساندر، پیگنیور، ایو. 1391. خلق مدل کسب و کار. ترجمه توکلی، غلامرضا، وطن دوست، بابک، ساروقی، حسام الدین، توفیقی، بهامین. تهران. انتشارات آریانا قلم.

افسری، مهران. 1394. معرفی دو روش برای تحقق بانکداری باز / چرا به بانکداری باز نیاز داریم؟. وب سایت راه پرداخت. قابل دسترس در: https://way2pay.ir/49129 

باقری نژاد جعفر، جاوید غزاله. 1393. ارائه مدل نوآوری باز در صنعت بانکداری ایران : مطالعه موردی بانک پارسیان. فصلنامه علمی-پژوهشی نوآوری و ارزش­آفرینی، (۵)، ۲۱-۴۲

تید، جو. بسنت، جان. 1394. ترجمه آراستی، محمدرضا و همکاران. مدیریت نوآوری یکپارچه سازی تغییرات فناورانه، بازار و زمان. تهران. انتشارات رسا.

چسبرو، ه.1389. ترجمه باقری س. ک.، شاوردی م. نوآوری باز پارادایم نوین آفرینش و تجاری‌سازی فناوری. تهران. انتشارات رسا

دانایی‌فرد، حسن، امامی، سیدمجتبی. 1386. استراتژی‌های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه‌پردازی ‌داده‌بنیاد. دوفصلنامه علمی - پژوهشی اندیشه مدیریت راهبردی، 1(2)، 69-97

فتحی، سایه. 1396. آینده روشن: بررسی الزامات بانکداری مدرن در میزگرد مسعود خاتونی و حمیدرضا مختاریان. روزنامه دنیای اقتصاد (ضمیمه)، شماره 4270. قابل دسترس در: https://way2pay.ir/92054

فراستخواه, مقصود. 1395. روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی، با تاکید بر «نظریه برپایه». تهران. انتشارات آگاه

مختاریان، حسن. 1396. چرا بانکداری باز و بررسی چالش‌های آن در ایران / قلعه‌ها مشغول فرو ریختن‌اند. وب سایت راه پرداخت. قابل دسترس در: https://way2pay.ir/81412

مختاریان، حمید رضا. 1396. حرکت به سمت بانکداری باز / تصویر آینده بانک ملی ایران با وجود فناوری‌های مدرن مالی. وب سایت راه پرداخت. قابل دسترس در  https://way2pay.ir/92095

نامداری، نیما. 1395. بانکداری باز و چشم‌اندازهای پیش رو. وب سایت راه پرداخت. قابل دسترس در:  https://way2pay.ir/59847

وب سایت راه پرداخت. 26 فروردین 1397. حضور کاسپین با رویکرد بانکداری باز و حمایت از فین‌تک‌ها در فاینکس ۲۰۱۸، گفتگو با مصطفی جاویده معاون توسعه نرم‌افزار شرکت کاسپین. قابل دسترس در: https://way2pay.ir/95861

وب سایت راه پرداخت. 30 مرداد 1396. مدرن‌سازی کربنکینگ بانک ملت جهت ارائه زیرساخت به فین‌تک‌ها، گفتگو با مرتضی ترک تبریزی، مدیر امور فناوری اطلاعات بانک ملت. قابل دسترس در: https://way2pay.ir/76175 .

وب سایت راه پرداخت. گفتگوها و یادداشت های مربوط به فینوتک در راه پرداخت. قابل دسترس در: https://way2pay.ir/89105 و https://way2pay.ir/116606 و https://way2pay.ir/109758 و https://way2pay.ir/59855

ویکی پدیا. دانش نامه آزاد. 1397. رابط برنامه نویسی کاربردی. <https://fa.wikipedia.org/wiki/رابط_برنامه‌نویسی_کاربردی>

ویکی پدیا. دانش نامه آزاد. 1397. کیت توسعه نرم افزار. <https://fa.wikipedia.org/wiki/کیت_توسعه_نرم‌افزار>