@article { author = {Ahmadvand, Emad and Salami, Seyed Reza and Tabatabaeian, Seyed Habiboallah and Bamdad Soofi, Jahanyar}, title = {Windows of opportunity for catch up in nanofibers technology in Iran from a sectoral systems of innovation perspective}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {3}, pages = {1-28}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {  Iran has experienced an evident progress on the path of catch up in nanofibers technology. This qualitative case study has analyzed the catch up process in this technology. The sectoral systems of innovation approach was used as the theoretical framework for the study. The effects of the technological regime, market regime, government policies and foreign sanctions on windows of opportunity in this sector has been explored. The study shows that: High technological opportunities, low appropriateness and low cumulativeness of nanofibers technology make this sector appropriate for a turbulent flow of innovators. Various and large local markets for nanofiber products can help domestic firms to build necessary capabilities for entering the foreign markets. However brand loyalty in one segment of the market and traditional players in another segment are two main market barriers for nanofibers development in Iran. Foreign sanctions against Iran on one hand have limited the financial transactions between Iranian and foreign firms. On the other hand, the sanctions have limited the entrance of foreign companies into Iran’s market. Government support programs for manufacturers of nanotechnology equipment had a crucial role in the success of the domestic firms in Entry Stage of the catch up cycle.}, keywords = {catch up,windows of opportunity,technology regime,market regime,Nanofibers,sectoral systems of innovation}, title_fa = {پنجره فرصت‌های همپایی فناوری نانوالیاف در ایران از منظر نظام بخشی نوآوری}, abstract_fa = { یکی از فناوری‌هایی که طی دو دهۀ گذشته توسعه مشهودی در ایران داشته و در مسیر همپایی پیش رفته است، فناوری نانو الیاف است. این پژوهش به دنبال یافتن پنجره فرصت‌های همپایی فناوری و تحلیل چگونگی تأثیرگذاری آن‌ها در بخش ذکرشده است. بدین منظور از رویکرد کیفی و راهبرد مطالعۀ موردی استفاده شده است. همچنین از چارچوب نظام بخشی نوآوری به‌عنوان مبنای نظری تحلیل‌ها استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که رژیم فناوری نانو الیاف، بازارهای داخلی متنوع و بزرگ، تحریم‌های خارجی و برنامه‌های حمایتی دولت، نقش مؤثری در همپایی شرکت‌های فعال در این حوزه از فناوری دارند. }, keywords_fa = {همپایی,پنجره فرصت,رژیم فناوری,رژیم بازار,نانوالیاف,نظام بخشی نوآوری}, url = {https://www.nowavari.ir/article_87695.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_87695_ba49c3cc8b7bb08e93dab0c3931a8b8b.pdf} } @article { author = {Jalali, S. Hossein and Hasangholipour, Tahmoores}, title = {Presenting a Framework of Organization Design in Technology-based International Strategic Alliances}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {3}, pages = {29-50}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Strategic alliances have gained considerable attention, both among strategic management researches and across managerial decisions in business companies. Despite of this popularity, the failure rate of strategic alliances is high and theoretical literature has being sought the reason in governance mechanism and organizational design of alliances. With considering the importance of this issue and theoretical gap about it, current research devoted to the requirements and specifications of the structure of technology-based international strategic alliances. Findings from this multiple case study research are distinguished three designs and theirs requirements for effective application: parliamentary, technocratic and committee. In high vertical centralization-low horizontal centralization situation, the parliamentary form has most effectiveness; and in low vertical centralization-high horizontal centralization, the technocratic form is best suited. These forms are on a spectrum in which, any points between extremes, is a favourable place for applying of committee-based structure.}, keywords = {Strategic Alliances,Organizational Design,Alliance Structure,Technology-based Alliances}, title_fa = {چارچوب طراحی سازمان در اتحادهای استراتژیک بین‌المللی مبتنی بر فناوری}, abstract_fa = {اتحادهای استراتژیک به‌تدریج سهم قابل‌توجهی از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه مدیریت استراتژیک و تصمیم‌های مدیران بنگاه‌های تجاری را به خود اختصاص داده‌اند. علیرغم این اقبال روزافزون، نرخ شکست اتحادهای استراتژیک همچنان بسیار زیاد است و پیشینه نظری اصلی‌ترین علت این نرخ شکست را در الگوی اداره و سازمان‌دهی اتحادها می‌داند. پژوهش حاضر با درنظرگرفتن اهمیت مسئله ساختار و خلأ نظری پیرامون آن، به بررسی اقتضائات و ویژگی‌های ساختار اتحادهای استراتژیک بین‌المللی مبتنی بر فناوری پرداخته است. نتایج حاصل از این پژوهش که با استراتژی مورد کاوی چندگانه به انجام رسیده است، سه نوع ساختار پارلمانی، تکنوکراتیک و کمیته‌ای را از یکدیگر تفکیک کرده و اقتضائات لازم برای به‌کارگیری کارآمد هر یک را مشخص ساخته است. در شرایطی که تمرکز عمودی زیاد و تمرکز افقی کم باشد، ساختار پارلمانی بیشترین اثربخشی را دارد و اگر تمرکز عمودی کم و تمرکز افقی زیاد باشد، ساختار تکنوکراتیک کارآمدتر است. این دو ساختار در دو سر یک طیف قرار می‌گیرند که هر نقطه میان آن‌ها، بستر مساعدی برای به‌کارگیری ساختار کمیته‌ای است.}, keywords_fa = {اتحادهای استراتژیک,طراحی سازمان,ساختار اتحاد,اتحادهای فناوری‌محور}, url = {https://www.nowavari.ir/article_88267.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_88267_86a8adcf36dbbcfbda321c7205b55f19.pdf} } @article { author = {Soltani, Morteza and shafiei, maysam and hosseini, s.javid}, title = {Identifying and prioritizing Critical Success Factors of product design in IT industry with Crowdsourcing Approach}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {3}, pages = {51-84}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Crowdsourcing is one of the new cooperative strategiesin open innovation that Using Information Technology (IT) facilities, provides a platform for active online crowds in various activities of companies such as product design. However, in this area, there were not too many projects which have achieved acceptable results. Therefore, this research attempts to identify and prioritize success factors of crowdsourcing in product design and improvement. the type of research is mixed method. The method of analysis for qualitative section is based on content analysis and for quantitative part is based on descriptive survey. Data were collected from experts and specialists in the field of crowdsourcing. Hence, several factors has been extracted from previous studies, then 36 main success factors has been recognized through interviewing approximately ten managers who are experienced in crowdsourcing for product design. The factors were assayed by Delphi method and final dimensions and factors were weighed by experts using best worth method. The study prioritized the quadruple dimensions of crowdsourcing as follows: contributors, IT system, organization management and employees. Among the factors of mentioned dimensions, “contributors operation quality”, “quality of IT System”, “control and supervision process” and “employees efficiency” are the most important ones, respectively.}, keywords = {product design,Crowdsourcing,IT industry,Critical success factors,Delphi method,BWM}, title_fa = {عوامل کلیدی موفقیت پروژه‌های طراحی‌محصول با رویکرد جمع‌سپاری در صنعت فناوری اطلاعات}, abstract_fa = {جمع‌سپاری یکی از راهبردهای همکاری در نوآوری باز است که با بهره‌گیری از امکانات فناوری اطلاعات (IT) بستری را برای حضور فعال جمعیت‌های آنلاین در فعالیت‌های مختلف شرکت‌ها نظیر طراحی‌محصول فراهم کرده‌است. با این حال تعداد پروژه‌هایی که در این حوزه به نتایج قابل قبول نرسیده و کارایی لازم را نداشته‌اند نیز کم نبوده‌است. این پژوهش درصدد شناسایی و تعیین اولویت برای شاخص‌های موفقیت در جمع‌سپاریطراحی‌محصول و بهبود آن بوده‌است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته است که در قسمت کیفی، تحلیل مضمون و در قسمت کمی با روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته‌است. جامعه تحقیق شامل تمام کارشناسان،نخبگان و متخصصان حوزه جمع‌سپاری بود، در همین راستا ابتدا با استفاده از ادبیات پیشین تعدادی عوامل استخراج شد سپس به کمک مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان،مدیران سازمان‌هایی که تجربه استفاده از جمع‌سپاری را در طراحی‌محصول داشته‌اند، در مجموع ۳۶ عامل حیاتی برای موفقیت جمع‌سپاری مورد شناسایی قرار گرفت که با روش دلفی غربالسازی شدند و  به کمک روش بهترین-بدترین (BWM) اولویت‌بندی شدند. از میان ابعاد چهارگانه جمع‌سپاری به ترتیب «مشارکت‌کنندگان»، «سیستم IT»، «مدیریت سازمان» و «کارمندان» و نیز در میان عوامل این ابعاد، «کیفیت عملکرد مشارکت‌کنندگان»، «کیفیت سیستم IT»، «فرآیند کنترل و نظارت» و «کارآیی کارمندان» به ترتیب دارای بیشترین اهمیت بودند.}, keywords_fa = {جمع‌سپاری,طراحی‌محصول,صنعت it,عوامل کلیدی موفقیت,روش دلفی,تکنیک BWM}, url = {https://www.nowavari.ir/article_88595.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_88595_262a63e44f8bf824357e25fa56580b70.pdf} } @article { author = {Moazzez, Hashem and Torabi Khargh, Mohammad and Nilforoushan, Hadi and Sahebkar Khorasani, Seyed Mohammad}, title = {Identifying and analyzing challenges of forming of the engineered collaboration network (a Case study of collaboration network of Poyandeghan Rah Saadat)}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {3}, pages = {85-112}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In recent years, many studies have been conducted on collaboration networks, however, the process of evolution and network creation has been considered in a small number of studies. In this context, comprehensive identification and analysis of the challenges in the network forming process are important in order to solve them and to stabilize the network. In this research, an active collaboration network in the field of medical equipment that engineered by a Hub in 2009 and consisting of a large company, a small and medium-sized company, two subcontractors, three universities, a start-up, an accelerator and a venture capital fund, was studied. The presence of diverse members in the network is the basis for the emergence of various challenges and allows for a comparative analysis between them. For process-centric and rich analyze of information that gathered from deep interviews and supporting documents, a qualitative approach and case study were used. Finally, after analyzing the structure and framework of the network, 4 collaboration models and 28 different challenges were identified in the network, and in order to provide an analysis, those 28 different challenges (based on their existence or absence in each of the 4 identified collaboration models) divided into 7 categories and analyzed}, keywords = {Technological collaboration,engineered collaboration network,Network forming,Collaboration challenges,Medical Equipment,case study}, title_fa = {چالش های شکل دهی شبکه همکاری مهندسی شده (مطالعه موردی شبکه همکاری شرکت پویندگان راه سعادت)}, abstract_fa = {در سالیان گذشته مطالعات بسیاری بر روی شبکه‌های همکاری انجام‌شده، بااین‌وجود روند تکامل و آفرینش شبکه، در تعداد کمی از تحقیقات موردتوجه قرارگرفته است. در این میان شناسایی و تحلیل جامع چالش‌های موجود در روند تشکیل شبکه، باهدف حل آن‌ها و پایدارسازی شبکه از اهمیت بسیاری برخوردار است. در این پژوهش یک شبکه همکاری فعال در زمینه تجهیزات پزشکی که در سال ۱۳۸۸ هسته اولیه آن به‌صورت مهندسی‌شده ایجاد گردید و متشکل از اعضای متنوع می‌باشد، موردمطالعه قرار گرفت. حضور اعضای متنوع در شبکه، زمینه‌ساز بروز چالش‌های مختلف است و امکان ارائه تحلیل مقایسه‌ای بین آن‌ها را به وجود می‌آورد. جهت تجزیه‌وتحلیل‌ فرآیندمحور و غنی اطلاعات جمع‌آوری‌شده از مصاحبه‌های عمیق و اسناد پشتیبان، از رویکرد کیفی و مطالعه موردی استفاده شد. درنهایت ضمن تحلیل ساختار و چارچوب شبکه، 4 مدل همکاری و 28 چالش مختلف در شبکه شناسایی گردید و چالش­های شناسایی‌شده (بر اساس وجود و یا عدم وجود آن‌ها در هر یک از 4 مدل همکاری شناسایی‌شده) به 7 دسته، تقسیم‌بندی گردیدند و مورد تحلیل قرار گرفتند.}, keywords_fa = {همکاری فناورانه,شبکه همکاری مهندسی شده,شکل دهی شبکه,چالش‌های همکاری,تجهیزات پزشکی,مطالعه موردی}, url = {https://www.nowavari.ir/article_88488.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_88488_17767829de49cc38f84bf2ceea611ffd.pdf} } @article { author = {Borumand Kakhki, Ahmad and Radnezhad, Niloofar and Akhavan, Amir Naser and Mostofi, MohammadJavad}, title = {A model for future-based knowledge management development; research study in the National Petrochemical Company}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {3}, pages = {113-142}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The pace of change, competition, informed customers and innovations makes to future challenges and uncertainties. So the efficiency of knowledge management (KM) and its adaptability to the future condition is necessary. If we don’t have a perspective on the organizational KM performance,not only the KM development activities will not be able to solve current problems, but also cannot benefit based on future knowledge needs. In this research, researchers by study on the National Petrochemical Company (NPC) have focused on how to integrate KM maturity to futures studies (FS), whose innovation relies on the combination and application of FS methods in this direction. Interviews, questionnaire and library studies were used for data collection. Using the logic of framework analysis, panels and focus groups on the future challenges of NPC KM result to break functional FS methods. Finally, a model for developing future-based KM has been proposed which consists of three stages: pathology and needs assessment, making knowledge base strategies and operational planning. The effect of this model is the value creation of knowledge strategies in accordance with the key state of the future (activity environment) and the convergence of macro strategies and the vision of organization with the objectives of knowledge management, which results in the evolution of the maturity level of KM from the perspective of the future.}, keywords = {Development,future,Knowledge Management,pattern,Petrochemical}, title_fa = {الگویی برای توسعه آینده بنیان مدیریت دانش؛ مورد پژوهی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی}, abstract_fa = {سرعت تغییرات، رقابت‌، مشتریان آگاه و نوآوری‌ها، چالش‌های آینده و عدم قطعیت‌های جدی پیش‌روی سازمان‌ها است که ضرورت کارآمد­سازی مدیریت دانش و سازگاری آن با شرایط آینده را اثبات می‌کند. چنانچه در مسیر تعالی مدیریت دانش در یک سازمان، فاقد نگاه آینده‌اندیش باشیم، اقدامات توسعه‌ای مدیریت دانش مضاف بر ناتوانی در حل مسئله، نفعی بر پایه نیازهای دانشی آینده نخواهد داشت. در این تحقیق پژوهشگران با موردپژوهش شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به نحوه پیوند آینده‌پژوهی با سیر بلوغ مدیریت دانش پرداخته‌اند که نوآوری آن متکی بر ترکیب و کاربست روش‌های آینده‌پژوهی در مسیر کارآمد سازی نظام مدیریت دانش سازمانی است. در این مسیر، مصاحبه، پرسشنامه و مرور ادبیات برای گردآوری داده‌ها صورت گرفته و از منطق تحلیل چارچوب، پنل‌ و گروه‌ متمرکز حول چالش‌های آینده مدیریت دانش شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان ابزارهای تجزیه‌وتحلیل استفاده‌شده است. با شکستن روش‌های آینده‌پژوهی به بن‌مایه‌های کارکردی آن‌ها، درنهایت مدلی برای توسعه آینده بنیان مدیریت دانش سازمانی به‌عنوان خروجی پیشنهادشده است. اثر بلندمدت این مدل (متشکل از سه مرحله آسیب‌شناسی و نیازسنجی، تدوین راهبردهای دانشی و برنامه‌ریزی عملیاتی در توسعه مدیریت دانش)، ارزش‌آفرینی راهبردهای دانشی مطابق با وضعیت کلیدی آینده و همگرا شدن مقاصد مدیریت دانش با راهبردهای کلان و چشم‌انداز سازمان است. درنتیجه تکامل‌یافتگی و بلوغ مدیریت دانش همواره از منظر آینده استمرار می‌یابد.}, keywords_fa = {توسعه,آینده,مدیریت دانش,الگو,پتروشیمی}, url = {https://www.nowavari.ir/article_88489.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_88489_ff53c11d900e1961aba77758906b7980.pdf} } @article { author = {jahanyan, saeed and amini, faeze and shaemi, ali}, title = {Identifying the policies for improving the knowledge absorption capacity and their effects on organizational performance : A System Dynamics Approach}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {3}, pages = {143-168}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to investigate the policies which are most effective on the knowledge absorption capacity and then their effects on organizational performance. In this study we use Balanced Score Card(BSC) as our performance measurement structure. In order to be able to measure the effects of each policy and also their combinations, A system dynamics methodology is applied through which the main variables of the system and its boundaries are identifies. After testing all sections of the model and also the whole model through various validity tests, three separate policies including increased training hours, the competency of interviewers and increased proportion of retired employees been interviewed are performed by a simulation tool by which a stock & Flow model is made during the modeling process. According to the results the best policy for improving absorptive knowledge capacity and hence the organizational performance is a combination of all above mentioned policies. This study leads to a kind of decision support system through which managers in different levels would be able to simulate their potentially effective policies to see if they are actually effective on organizational performance or not. This study is a novel research which combines system dynamics with BSC in the field of knowledge absorption capacity in the organization.}, keywords = {Knowledge Management,knowledge absorption capacity,Balanced Scorecard,Systems Dynamics}, title_fa = {شناسایی سیاستهای بهبود ظرفیت جذب دانش و تاثیر آنها بر عملکرد سازمانی با رویکرد پویایی شناسی سیستم}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش شناسایی سیاستهای تاثیرگذار بر بهبود ظرفیت جذب دانش در سازمان و سنجش میزان تاثیر آنها بر عملکرد سازمان می باشد. به این منظور با استفاده از روش شناسی پویایی شناسی سیستمها ابتدا متغیرهای مربوطه شناسایی شده و سپس با ساخت مدل حالت-جریان امکان شبیه سازی سیستم برقرار می شود. پژوهش حاضر یک طرح کاربردی برای نظام تصمیم گیری سازمان فراهم می کند که سطح دانش کسب شده، دانش منتشر شده، دانش مورد استفاده و بخشی از دانشی که از سازمان خارج میشود را در گذر زمان اندازه گیری می کند. طبق نتایج مدل حاضر، بهترین سیاست برای افزایش سطح دانش مورد استفاده در سازمان ،ترکیب سه سیاست افزایش ساعات آموزش، آموزش و متخصص کردن مصاحبه کنندگان و افزایش درصد مصاحبه شوندگان بازنشسته است که میتواند سطح دانش مورد استفاده را در حالت بهینه نگه دار. این پژوهش با شبیه سازی سیستم مدیریت دانش سازمان یک سیستم پشتیبان تصمیم گیری در زمینه مدیریت دانش ارائه کرده است به گونه ای که با اعمال سیاستهای مختلف در این سیستم و مقایسه آثار آن بهترین سیاست اتخاذ می گردد. پژوهش حاضر منجر به تولید ابزاری برای نظام تصمیم گیری سازمان شده است که سطح دانش کسب شده، دانش منتشر شده، دانش مورد استفاده و دانشی که از سازمان خارج می شود را در گذر زمان اندازه گیری می کند}, keywords_fa = {مدیریت دانش,ظرفیت جذب دانش,کارت امتیازی متوازن,پویایی شناسی سیستم}, url = {https://www.nowavari.ir/article_88596.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_88596_15e1cc4847f929a0801ee2f4611c7a6e.pdf} }