@article { author = {Naghizadeh, Reza and Borumand Kakhki, Ahmad and HEIDARI, HOUSHANG and BAGHERIMOGHADAM, NASER and NAZEMI, AMIR}, title = {Regional Policy models for implementing STI in higher education system; Fuzzy Cognitive Map based Scenario method}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {1}, pages = {9-44}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In view of the global trends in higher education and the promotion of social and economic accountability of universities, the implementation of regional management structure has been one of the major decisions of higher education in the country. This decision requires further analysis based on the behavior of key actors in higher education, whose desired and unintended consequences in the future research approach are known. In this research, using fuzzy cognitive map based scenario planning, the behaviors of the ministry in implementing the regional governance system are investigated and three scenarios are arranged: Hierarchical, Organic and Balanced next 5 to 10 years. In this research, in addition to library studies, focus groups, questionnaire and in-depth interviews have been used to score the importance as well as validate the fuzzy cognitive map. Mental Modeler software calculations showed that the policy model in the third scenario is more desirable for implementing the regional governance of higher education system.}, keywords = {Higher education spatial planning,Regional Governance,Futures Studies,Fuzzy cognitive map,Scenario}, title_fa = {الگوهای سیاست‌گذاری منطقه‌ای علم، فناوری و نوآوری در سطح آموزش عالی؛ سناریوپردازی به روش نقشه شناختی}, abstract_fa = {نظر به روندهای جهانی آموزش عالی و ارتقای پاسخگویی اجتماعی و اقتصادی دانشگاه‌ها به جامعه پیرامونی، پیاده‌سازی ساختار مدیریت منطقه‌ای یکی از تصمیم‌های کلان آموزش عالی کشور بوده است. این تصمیم نیازمند واکاوی بیشتری بر اساس رفتار بازیگران کلیدی آموزش عالی است که پیامدهای خواسته و ناخواسته آن در رویکرد آینده‌پژوهی شناخته می‌گردد. در این تحقیق با استفاده از سناریوپردازی مبتنی بر نقشه شناختی فازی، رفتارهای وزارتخانه در پیاده‌سازی نظام حکمرانی منطقه‌ای (بند اول سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) بررسی شده و با کشف رابطه علّی میان ۱۳ پیشران، سه سناریو آمایش سلسله‌مراتبی، آمایش ارگانیک و آمایش نظارت‌گرایانه (ترکیبی متعادل)، برای 5 تا 10 سال آینده محتمل تعیین شدند. در این تحقیق علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای، از گروه متمرکز، پرسشنامه و مصاحبه عمیق نیز برای نمره‌گذاری میزان اهمیت و همچنین اعتباردهی به نقشه شناختی فازی بهره‌ گرفته شده است. محاسبات نرم‌افزار Mental Modeler نشان داد که الگوی موجود در سناریوی سوم مطلوبیت بیشتری برای پیاده‌سازی نظام حکمرانی منطقه‌ای آموزش عالی را داراست.}, keywords_fa = {آمایش آموزش عالی,حکمرانی منطقه‌ای,آینده‌پژوهی,نقشه شناختی فازی,سناریو}, url = {https://www.nowavari.ir/article_132272.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_132272_8ad86a8723b3edaafd00ba9a45d1bcb2.pdf} } @article { author = {bashirimanesh, nazanin and dehghani, zeynab}, title = {the effect of goverment support on innovation and social responsibility mangemnets}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {1}, pages = {45-74}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Companies in a competitive environment of world trade need to use new ways of innovatation and playing a social role to create value and improve financial performance. Also companies tend to benefit from government support to obtain financial resources and low-cost facilities, production subsidies, and tax exemptions. Government support can play a role in performance of innovation and social responsibility of managers. The aim of this study is to investigate the effect of political communication on innovation and social responsibility. For this purpose, a sample of 132 companies listed on the Tehran Stock Exchange during 1392 to 1397 were examined. Research hypotheses were tested using combined data and using multiple and logit regression in Stata and Eviews software. The findings of the research hypothesis test show Government support have a negative and significant effect on innovative activities. In companies with Government support, access to financial resources, production subsidies and market sales of products is higher, and as a result, managers of these companies pay less attention to innovation in activities and processes, especially the use of new management accounting techniques. Also, in companies with Government support, due to government financial support, there is less concern about poor social performance, and as a result, the provision of information in this area is reduced}, keywords = {government support,Innovation,social responsibility}, title_fa = {تاثیر حمایت های دولتی برعملکردنوآوری و مسئولیت اجتماعی مدیران}, abstract_fa = {شرکتها در محیط رقابتی تجارت جهانی لازم است از شیوه های جدید نوآوری و ایفای نقش اجتماعی برای خلق ارزش و بهبود عملکرد مالی استفاده کنند. همچنین شرکتها تمایل دارند از حمایتهای دولتی برای کسب منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت، یارانه های تولیدی و معافیتهای مالیاتی بهره مند شوند. حمایت دولت می تواند بر عملکرد نوآوری و ایفای مسئولیت اجتماعی مدیران نقش داشته باشد. براین اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر حمایت های دولتی برعملکرد نوآوری و مسئولیت اجتماعی مدیران است. به این منظور، نمونه ای متشکل از132 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1392 تا 1397 بررسی شدند و فرضیه‌های پژوهش با استفاده از داده‌های ترکیبی و به‌کارگیری رگرسیون چندگانه و لاجیت در نرم افزارهای استتا و ایویوز آزمون شدند. یافته های حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش بیان می کنند، حمایتهای دولتی بر فعالیت های نوآورانه تاثیرمنفی و معناداری دارد. در شرکتهای دارای حمایت دولت دسترسی به منابع مالی، یارانه های تولیدی و بازار فروش محصولات بیشتر است و در نتیجه توجه مدیران این شرکتها به نوآوری فعالیت ها و فرایندها و مخصوصا بکارگیری تکنیک های نوین حسابداری مدیریت کمتر است. همچنین در شرکتهای دارای حمایت دولت نگرانی درباره ضعف عملکرد اجتماعی کمتر است و درنتیجه ارائه اطلاعات در این حوزه کاهش می یابد.}, keywords_fa = {حمایت‌های دولتی,عملکرد نوآوری,مسئولیت اجتماعی}, url = {https://www.nowavari.ir/article_132230.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_132230_b0bd2080b9aedad1cadda9c24b5b3ffb.pdf} } @article { author = {Goodarzi, Maryam and Ghazinoori, Seyed Soroush and Radfar, Reza and Kebriaeezadeh, Abbas}, title = {Business model Analysis of Eight Biopharmaceutical Companies in Iran}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {1}, pages = {75-100}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Business model is considered as a major factor in the competitive advantage of companies that need to recreate their business model through shifting the business environment due to changes in technology and communications. In this qualitative study, which was performed with the aim of identifying the components of the business model in Iranian biopharmaceutical companies and based on a multi-case strategy, in the period of 1397 to 1398, the research data was collected through interviews with 8 active biopharmaceutical companies located in Tehran, Alborz, Golestan and Mashhad provinces (statistical sample) from biopharmaceutical companies in Iran (statistical population) and experts and analyzed using comparison of patterns. Accordingly, after reviewing the research literature and reviewing the various dimensions and components of the business model in the field of biopharmaceuticals, by conducting a case study, the business model of biopharmaceutical companies was presented. The results of this study showed that successful companies in the field of biopharmaceuticals differ from other companies in all three sections of value creation (in value proposition element including currency reduction and diversified medicine portfolio), value delivery (in key resources and key processes elements including tangible and intangible assets), and value acquisition (in revenue structure element including technology sales).}, keywords = {Business Model,Biopharmaceutical Companies,value creation,Value Capture,Value Delivery}, title_fa = {تحلیل مدل کسب و کار هشت شرکت بخش زیست دارو در ایران}, abstract_fa = {مدل کسب و کار به عنوان فاکتور مهمی در مزیت رقابتی شرکت ها محسوب شده و شرکت ها با تغییر محیط کسب و کار در اثر تغییرات فناوری و ارتباطات نیاز به خلق مجدد مدل کسب و کار خود دارند. در این پژوهش کیفی که با هدف شناسایی اجزای مدل کسب و کار در شرکت های زیست دارویی ایران و براساس استراتژی چند موردی، در بازه زمانی سال 1397 تا 1398 انجام شده است، داده های پژوهش از طریق مصاحبه با 8 شرکت زیست دارویی فعال تولید کننده زیست داروها واقع در استان های تهران، البرز، گلستان و مشهد(نمونه آماری) از بین شرکت های زیست دارویی در ایران(جامعه آماری) و خبرگان جمع آوری و با استفاده از مقایسه الگوها تحلیل شده اند. پس از مرور ادبیات تحقیق و بررسی ابعاد و اجزای مختلف مدل کسب و کار در حوزه زیست داروها، با انجام مطالعه موردی، مدل کسب و کار شرکت های زیست دارویی ارایه گردید. نتایج این پژوهش نشان داد شرکت های موفق تر در حوزه زیست داروها در هر سه بخش خلق ارزش(در بعد ارزش پیشنهادی شامل ارزبری کمتر و سبد دارویی متنوع)، ارایه ارزش(در بعد منابع کلیدی شامل دارایی های ملموس و غیرملموس و فرایندهای کلیدی شامل کل فرایند تولید دارو) و کسب ارزش (در بعد ساختار درامدی شامل فروش فناوری) با شرکت های دیگر متفاوت هستند.}, keywords_fa = {مدل کسب و کار,شرکت زیست دارویی,خلق ارزش,کسب ارزش,ارایه ارزش}, url = {https://www.nowavari.ir/article_132763.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_132763_e8f7e49bb15889c6c18467391718dd6a.pdf} } @article { author = {bandarian, reza and eshraqi, shahab and Mohammadi, Mehdi and oghalaiee, Asghar}, title = {The Conceptual framework for developing a commercialization strategy for technological innovation based on extensive view on commercialization in technological startups of the upstream petroleum Industry}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {1}, pages = {101-132}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Despite the literature's emphasis on the need for technological start-ups in the upstream petroleum industry, these companies cannot benefit of their technological innovations and face serious challenges in commercializing their innovations. They are mainly acquired and their beneftins exploited by large established companies that own complementary assets.In the context of commercialization in the literature, the internal and external requirements of the industry are not taken into account. Therefore, in this study, by examining eight projects from four active companies in the upstream petroleum industry, while recognizing the strategic options of commercialization and effective factors within and outside the organization, the conceptual framework of planning a commercialization strategy for technological innovation in the upstream petroleum industry was examined.This research was based on the extended case study method and the coding method was used in data analysis. According to the findings, in addition to the conceptual framework, flowchart for decision-making was obtained to select the commercialization strategic option by managers and start-up owners.}, keywords = {Commercialization,Commercialization Strategy developing,Technological Innovation,Startup,Upstream petroleum industry}, title_fa = {چارچوب مفهومی تدوین راهبرد تجاری‌سازی نوآوری فناورانه بر اساس دیدگاه مبسوط به تجاری‌سازی در استارت‌آپ‌های فناورانه حوزه بالادستی صنعت نفت}, abstract_fa = {با وجود تأکید ادبیات بر لزوم وجود استارت‌آپ‌های فناورانه در حوزه بالادستی صنعت نفت، این شرکت‌ها نمی‌توانند از منافع نوآوری‌های فناورانه خود بهره‌مند شوند و با چالش جدی در تجاری‌سازی این نوآوری‌ها روبه‌رو هستند و عمدتاً توسط شرکت‌های استقراریافته بزرگ که صاحب دارایی‌های مکمل هستند، تصاحب شده و منافع آنها استثمار می‌شود. در چارچوب‌های تجاری‌سازی موجود در ادبیات، الزامات و شرایط محیطی و محاطی این صنعت لحاظ نشده است. از این رو، در این تحقیق با بررسی هشت پروژه از چهار شرکت فعال در حوزه بالادستی صنعت نفت، ضمن شناخت گزینه‌های راهبردی تجاری‌سازی و عوامل مؤثر درون و برون‌سازمانی، چارچوب مفهومی تدوین راهبرد تجاری‌سازی نوآوری فناورانه در حوزه بالادستی صنعت نفت بررسی شد. این تحقیق بر مبنای روش تحقیق مطالعه موردی بسط‌یافته انجام و از شیوه کدگذاری در تحلیل داده‌ها استفاده شد. در یافته‌های تحقیق علاوه بر چارچوب مفهومی، فلوچارت تصمیم‌گیری به دست آمد که برای انتخاب گزینه راهبردی تجاری‌سازی توسط مدیران و صاحبان استارت‌آپ‌ها به کار می‌رود.}, keywords_fa = {تجاری‌سازی,طرح‌ریزی راهبرد تجاری‌سازی,نوآوری فناورانه,استارت‌آپ,حوزه بالادستی صنعت نفت}, url = {https://www.nowavari.ir/article_132229.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_132229_a4183591e560f6fdc2c8a6487b80a4c0.pdf} } @article { author = {Megari, Mohammad Ali and zakeri, amir and Pishvaei, , Mir Saman}, title = {A framework proposal for innovation network orchestration in the electric vehicle industry of Iran}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {1}, pages = {133-159}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Electric vehicle technology is a paradigm shift in the automobile industry and has a huge transformation capacity in the transportation industry, which requires a lot of investment. Therefore, there is no other way to develop this technology than the network collaboration. The main question of this study is to achieve the appropriate framework including roles and capabilities required for the innovation network orchestration considering the Iran electric vehicles industry. For this purpose, by using the existing literature of the orchestration, the role implementation capabilities required by the orchestrtior body were specified. Using case study approach in the Iranian car industry and the actors associated with the electric vehicle, semi-structured interviews were held with ten field experts; and comparative qualitative content analysis to establish a relationship between the capabilities and statements of research experts; and analysed by Interpretive Structural Modeling (ISM) in order to structure the complex problem of the capabilities configuration of a network orchestrator. Finally, present the network of twelve capabilities themes and a structured model including twelve recognized orchestrator capabilities in the electric vehicle industry is proposed in six levels. The most essential and fundamental capabilities are knowledge protection and knowledge processing and knowledge protection. In addition, the "power of influence - dependency" graph analysis is also used to explain the relation of capabilities.}, keywords = {collaboration,Innovation Network,Orchestration,Electric Vehicle,Interpretive structural modeling}, title_fa = {ارائه مدلی به منظور ساختاردهی به قابلیتهای میانداری شبکه نوآوری در صنعت خودروی برقی ایران}, abstract_fa = {فناوری خودروی برقی، یک تغییر الگوواره در تولید خودرو محسوب می‌شود و ظرفیت ایجاد تحول بزرگی در صنعت حمل و نقل را دارا می‌باشد و البته مستلزم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی است. لذا راهی جز همکاری‌های شبکه‌ای برای توسعه این فناوری وجود ندارد. سوال اصلی این پژوهش دستیابی به الگوی مناسب ایفای نقش و توانمندی‌های مورد نیاز برای میاندار شبکه نوآوری صنعت خودروی برقی ایران است.به همین منظور با استفاده از مدل‌های موجود، قابلیت‌های اجرای نقش مورد نیاز در نهاد میاندار شناسایی شده و با روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی با شرایط کشور تطبیق داده شده است. به منظور ساختاردهی قابلیت‌های متنوعی که یک میاندار شبکه باید داشته باشد، از روش مدل سازی ساختاری تفسیری استفاده شده است. با برگزاری 10 مصاحبه نیمه ساخت یافته با خبرگان مرتبط با موضوع تحقیق و مطالعه اسناد مرتبط، 12 قابلیت برای میاندار شبکه تعیین شد و روابط متقابل میان قابلیت‌ها مورد تحلیل قرار گرفت. در نهایت مدلی از قابلیت‌های میاندار شبکه نوآوری خودروی برقی در ایران ارائه شده است، که قابلیت‌های دوازده‌گانه را براساس اهمیت و تأثیرگذاری به 6 سطح طبقه‌بندی کرده است. زیر بنایی‌ترین قابلیت‌ها شامل پردازش دانش و حفاظت دانش می‌باشد. علاوه بر این در قالب تحلیل نمودار قدرتِ نفوذ - وابستگی نیز به تبیین ارتباط قابلیت‌ها پرداخته شده است.}, keywords_fa = {همکاری,شبکه نوآوری,میاندار (ارکستر),خودروی برقی,مدل سازی ساختاری تفسیری}, url = {https://www.nowavari.ir/article_132228.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_132228_4682f4afaeb2d2f47056de14124e9742.pdf} } @article { author = {payandeh, reza and Manteghi, Manouchehr and shahbazi, meisam}, title = {Exploring and Discovering Collaboration Patterns Between Iranian Banks and Fintechs}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {1}, pages = {161-188}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Bank-fintech collaboration has become one of the crucial topics in the study of financial technology and the banking system transformation. Yet, there has been very little research into this phenomenon, so as to establish best practices, because neither bank-fintech collaboration nor associated and relevant characteristics have been evaluated. The purpose of this study is to discover the patterns of bank-fintech collaboration, accordingly, the key question of the research is: What are the collaboration patterns of Iranian banks with fintechs? To answer this question, we have benefited from a theoretically founded and empirically proven taxonomy including cooperation, innovation, banking, and fintechs dimension. In this study, while distributing the questionnaire among 144 senior bank managers, the situation of cooperation between 16 Iranian banks and fintechs was examined. To analyze the data, clustering algorithms, one of the most useful data mining methods, were utilized. The results show: Firstly, the patterns are divided into the five optimal clusters: perfectionist pattern, transformational pattern, impatient pattern, smart pattern, and shareholding pattern. Second, for a variety of reasons, including a low verity of fintech types in the market, most of the banks studied are in the same cluster and have relatively similar behaviors. Third, clustering results indicate that the public or private factor cannot be considered as a distinguishing factor in the relationship between banks and fintechs.}, keywords = {collaboration,Innovation,Bank,Fintech,Clustering}, title_fa = {واکاوی و کشف الگوهای همکاری بانک‌های ایران با فین‌تک‌ها}, abstract_fa = {همکاری بانک و فین‌تک به یکی از موضوعات مهم در مطالعات کسب‌وکارهای فناوری مالی و تحول در سیستم بانکداری تبدیل شده است، بااین‌حال تاکنون پژوهش دقیقی پیرامون وضعیت و الگوی همکاری بانک‌های ایران با فین‌تک‌ها انجام نشده است. هدف این پژوهش کشف الگوهای همکاری بانک‌ها با فین‌تک‌ها از منظر بانک‌هاست و بر این اساس سؤال اصلی پژوهش بدین شرح است: چه الگوهای همکاری میان بانک‌های ایران و فین‌تک‌ها وجود دارد؟ در این پژوهش تلاش گردید تا ضمن توزیع پرسشنامه در میان 144 نفر از مدیران ارشد بانکی و تولید داده‌های موردنیاز، وضعیت همکاری 16 بانک ایرانی با فین‌تک‌ها در چهار بخش همکاری، نوآوری، بانک و فین‌تک مطابق با چارچوب مفهومی مدنظر موردبررسی قرار گیرد. به منظور تحلیل داده‌های به دست آمده، از الگوریتم‌های خوشه‌بندی که یکی از کاربردی‌ترین روش‌های داده‌کاوی است استفاده گردید. نتایج حاصل نشان می‌دهد: اول اینکه الگوی همکاری بانک‌های موردمطالعه در پنج خوشه بهینه تقسیم‌بندی می‌شود: الگوی سرآمدانه، الگوی تحول‌طلبانه، الگوی شتابانه، الگوی زیرکانه و الگوی سرمایه‌گذارانه. دوم اینکه به دلایل گوناگونی از جمله عدم توسعه گونه‌های مختلف فین‌تک و مدل‌های کسب‌وکار مربوط به آن، اکثر بانک‌های موردمطالعه در یک خوشه قرار می‌گیرند و رفتار نسبتاً مشابهی دارند. سوم اینکه نتایج خوشه‌بندی نشان می‌دهد عامل دولتی و خصوصی بودن بانک‌ها نمی‌تواند به‌عنوان عامل متمایزکننده در رابطه بین بانک‌ و فین‌تک مطرح شود.}, keywords_fa = {همکاری,نوآوری,بانک,فین‌تک,خوشه‌بندی}, url = {https://www.nowavari.ir/article_132274.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_132274_c5b8c95de70f17ec5d64eb1f7018b473.pdf} }