@article { author = {Dehghanan, Hamed and Hrandi, Ata ollah}, title = {Investigating the Impacts of Social Capital on Innovation Performance with an Emphasis on the Mediatory Role of Knowledge Transfer: A Case Study of Iranian IT Knowledge-based Firms}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-22}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Nowadays, innovational performance is one of the key factors of knowledge-based organizations survival. Innovation in performance leads organizations to maintain competitive advantage and organizational development. Creating an innovational performance needs effective and sustainable communications with all stakeholders and public environment in organization. Social capital is a kind of capital that facilitates the access to information and vital resources in order to improve environmental performance, while takes advantage of environmental opportunities. This study seeks to develop a systematic framework concerning social capital, the mediatory role of knowledge transfer and innovational performance in Iranian knowledge-based organizations, and tries to push the frontiers of knowledge in this area. This study is an applied research of survey type. The data is gathered through random sampling method from information technology knowledge-based organizations in Iran by means of a questionnaire. Structural equation modeling is used here to analyze the data by the help of SmartPLS software. The results indicate that social capital and knowledge transfer have impacts on the innovational performance of Iranian knowledge-based organizations. In addition, the mediatory role of knowledge transfer in increasing the effectiveness of social capital and innovational performance of Iranian knowledge-base organizations is confirmed.}, keywords = {Social Capital,Knowledge transfer,Innovation Performance,Information technology,structural equation modeling}, title_fa = {بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر عملکرد نوآورانه: با تأکید بر نقش میانجی انتقال دانش (مطالعه موردی شرکت های دانش بنیان ایرانی فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات)}, abstract_fa = {امروزه یکی از عوامل کلیدی بقاء سازمان‌های دانش‌بنیان ارتقاء پیوستة عملکرد نوآورانه سازمان می‌باشد. در این سازمان‌ها نوآوری در عملکرد، سبب حفظ مزیت رقابتی و رشد و توسعة سازمانی می‌گردد. از سوی دیگر، خلق عملکرد نوآورانه مستلزم برقراری ارتباطات اثر بخش و پایدار با کلیة ذی‌نفعان و محیط عمومی سازمان است. سرمایة اجتماعی، شکلی از سرمایه است که سبب تسهیل دسترسی به اطلاعات و منابع حیاتی به منظور ارتقاء عملکرد و استفادة مناسب از فرصت‌های محیطی می‌گردد. پژوهش حاضر به‌دنبال طراحی چارچوبی نظام‌مند در خصوص مفاهیم سرمایة اجتماعی، نقش میانجی‌گری انتقال دانش و عملکرد نوآورانه در ارتباط با هم و در شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌باشد و از این طریق سعی دارد اقدام به گسترش مرزهای دانش موجود در این حوزه نماید. این تحقیق از نوع کاربردی با ماهیت پیمایشی است. داده‌های مورد نیاز برای این تحقیق توسط نمونه‌گیری تصادفی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعّال در زمینة فناوری اطلاعات در کشور ایران و به‌وسیلة ابزار پرسشنامه جمع‌آوری شده است. همچنین از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار اسمارت پی.ال.اس1 برای تجزیه و تحلیل داده‌ها استفاده گردیده است. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که سرمایة اجتماعی و انتقال دانش بر عملکرد نوآورانة شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی موثرند. همچنین نقش میانجی‌گری انتقال دانش در اثرگذاری سرمایة اجتماعی بر عملکرد نوآورانة شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی نیز مورد تأیید قرار گرفت.  }, keywords_fa = {Social Capital,Knowledge transfer,Innovation Performance,Information technology,structural equation modeling}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14671.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14671_762a43d03d2302876bda83321723c785.pdf} } @article { author = {Kazazi, Abolfazl and Tabatabaeian, Seyed Habibollah and Amiri, Maghsoud and Shirazi Shayesteh, Mehdi}, title = {An Analysis of Factors Affecting the Formation and Development of Innovative Cluster in Iranian Helicopter Industry}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {23-45}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Having decades of experience and appropriate internal market, Iran's helicopter industry is one of the most attractive sections for investment at national level, because of providing employment and development for other industries. The main aim of this study is to identify and analyze factors affecting the formation and development of innovative civil helicopter industrial cluster in Iran. By reviewing the literature of industrial clusters and sectoral innovation system, we categorize the affecting factors in a primary model, and then by conducting interviews with 20 science and technology policy-makers and helicopter industry experts, we localize and revise the model. The revised model is tested by confirmatory factor analysis (CFA) and path analysis methods through a questionnaire answered by a statistical population of 404. The results show that economy- and market-related factors, scientific and technological factors, and political and human factors affect the formation and development of civil helicopter industry cluster of Iran.}, keywords = {Industry cluster,Sectoral Innovation System,Innovative Cluster,Industrial Factors,economy-related and market-related factors}, title_fa = {بررسی عوامل موثر بر شکل گیری و توسعه خوشه بالگرد کشور}, abstract_fa = {صنعت بالگردی کشور با سابقه‌ای چندین ده‌ساله به دلیل وجود بازار مناسب داخلی و تأثیر بر اشتغال و توسعة سایر بخش‌های صنعتی، از جذاب‌ترین بخش‌های صنعتی جهت سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. هدف اصلی این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و توسعة خوشة صنعتی بالگرد کشور است. در این مطالعه، با مرور ادبیات مربوط به خوشه‌های صنعتی و نظام‌بخشی نوآوری، عوامل مؤثر در قالب مدل اولیه‌ای دسته‌بندی و سپس از طریق مصاحبه با 20 نفر از خبرگان حوزة سیاست‌گذاری علم و فناوری و صنعت بالگردی کشور، بومی‌سازی و اصلاح شده است. این مدل نیز به روش تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل مسیر و با جمع‌آوری پرسشنامه از نمونة 404 نفری جامعة آماری پژوهش مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج تحلیل مسیر نشان می‌دهد که عوامل اقتصادی و مرتبط با بازار، عوامل علمی و فناورانه، عوامل صنعتی، عوامل سیاسی و عوامل انسانی در شکل‌گیری و توسعة خوشة صنعتی بالگردی کشور تأثیر داشته‌اند.}, keywords_fa = {Industry cluster,Sectoral Innovation System,Innovative Cluster,Industrial Factors,economy-related and market-related factors}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14672.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14672_f68b36d06000ca41b765de0d4e3b6abb.pdf} } @article { author = {Elahi, Sha’ban and Shayan, Ali and Ghazinoory, Sepehr and Khodadad Hosseini, Hamid}, title = {Proposing a Model for Improving the Self-Organization and Learning of Innovation Networks in Ahwaz Science and Technology Park}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {47-74}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Innovation is considered as a factor of nations' advantage and reaching wealth and development. Countries make and implement special policies for innovation development. One way of developing innovation is innovation networks approach. These networks are based on cooperation and learning. In the last decade, there was a major focus on the self-organization and learning of networks, but there is not enough evidence for such studies in Iran. This survey research aims to study through a questionnaire the innovation network of Ahwaz Science and Technology Park, in Ahwaz, Iran. The questionnaire is validated by interviewing 11 experts, and is distributed among 25 companies based in the park. To analyze the data, we perform path analysis and regression test using SPSS software. According to the results, different factors, such as enabling companies, networks embeddedness and favorable environment, have different effects on the cooperation, self-organization and learning of innovation networks. In addition, these factors have different effects on innovation development and network efficiency.}, keywords = {Innovation,Innovation Network,Ahwaz Science and Technology Park,Self-Organization,Learning,Science and Technology Policy-making,Embeddedness}, title_fa = {مدلی برای بهبود خودسازمان دهی و یادگیرندگی شبکه های نوآوری در پارک علم و فناوری اهواز}, abstract_fa = {نوآوری عامل برتری ملت‌ها و ایجاد ثروت و دستیابی به پیشرفت محسوب می‌شود. کشورهای مختلف برای توسعة نوآوری، سیاست‌ها و برنامه‌های خاصی را تدوین و پیاده‌سازی می‌کنند. یکی از راهکارهای توسعة فناوری‌های پیشرفته و نوآوری، رویکرد شبکه‌های نوآوری است. این شبکه‌ها مبتنی بر همکاری و یادگیری هستند. در دهة اخیر، تأکید قابل توجهی بر خودسازمان‌دهی شبکه‌های نوآوری و یادگیرنده‌بودن آنها شده است. اما با این وجود، خلاء بررسی نحوة بهبود آن و تبیین دقیق آثار و پیش‌نیازهای آن در ایران وجود دارد. پژوهش حاضر با این هدف، به بررسی شبکه‌های نوآوری در پارک علم و فناوری اهواز پرداخته است. روش پژوهش کمّی و از نوع پیمایش با ابزار پرسشنامه است. برای تأیید روایی پرسشنامه با 11 نفر از خبرگان مصاحبه انجام و سپس پرسشنامه‌ای بین شرکت‌های پارک علم و فناوری توزیع شد. تعداد 25 شرکت در این پژوهش مشارکت نمودند. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های رگرسیون و تحلیل مسیر با نرم‌افزار SPSS استفاده شد. بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، عوامل مختلفی نظیر توانمندی شرکت‌ها، تعبیه‌شدگی شبکه و محیط مساعد می‌توانند تأثیر گوناگونی بر توسعة همکاری‌ها، خودسازمان‌دهی و یادگیرنده‌بودن شبکه داشته باشند. همچنین خودسازمان‌دهی و یادگیرندگی این شبکه نیز تأثیر گوناگونی بر توسعة برونداد نوآوری و اثربخشی شبکه دارند.}, keywords_fa = {Innovation,Innovation Network,Ahwaz Science and Technology Park,Self-Organization,Learning,Science and Technology Policy-making,Embeddedness}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14684.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14684_5406e5fdeead724f9dbb1d0db5942b90.pdf} } @article { author = {Hashemzadeh, Ebrahim and Hajihosseini, Hojjat-ollah and Radfar, Reza and Malekzadeh, Keramat}, title = {Effective Factors in Creating Innovation Capabilities: A Case Study of an Iranian Aviation Industrial-Research Center}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {75-100}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The need for technological Innovation and the importance of developing advanced technologies, such as aviation industry technologies, have made the identification of necessary factors and contexts for the creation of innovation capabilities a strategic process. In this study, effective factors in creating and enhancing innovation capabilities are identified and ranked, their influences on different innovations achieved in a research centers in Iran's aviation industry are investigated, and some solutions are suggested to enhance these capabilities. First, through library studies, the effective factors in innovation and innovation capabilities are identified and classified into four main groups. Next, data is collected by the designed questionnaire and analyzed by correlation, Friedman and regression tests, which indicate that the network cooperation and interaction have the greatest positive effects on innovation capabilities in the research center. Other important influencing factors are technological efforts, managerial features and the characteristics of human resources. Also, the priorities of the achieved innovations (as the results of innovation capabilities), in order of importance, include product innovation, organizational innovation and process innovation. Moreover, technological efforts is identified as the most important factor in the creation of product innovation, while managerial features is considered as the most important factor in organizational and process innovation.}, keywords = {Innovation,Innovation Capability,technology,Aviation industry}, title_fa = {عوامل مؤثر در ایجاد توانمندیهای نوآوری (مطالعه موردی یک مرکز پژوهشی صنعت هوایی در ایران)}, abstract_fa = {ضرورت نوآوری و به‌ویژه نوآوری فناورانه برای رقابت در عرصه‌های داخلی و جهانی از یک سو و اهمیت توسعة فناوری‌های صنعت هوایی، به‌عنوان یکی از حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته از سوی دیگر، شناسایی عوامل و بسترهای لازم برای ایجاد توانمندی‌های نوآوری در این صنعت را به فرآیندی راهبردی تبدیل نموده است. در پژوهش حاضر، سعی شده است تا ضمن شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر در ایجاد و تقویت توانمندی‌های نوآوری، میزان اثرگذاری این عوامل بر انواع  نوآوری‌های محقق‌شده در یکی از مراکز پژوهشی صنایع هوایی ایران بررسی و راهکارهایی به‌منظور تقویت این توانمندی‌ها پیشنهاد گردد. بدین منظور، ابتدا از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، عوامل مؤثر در نوآوری و توانمندی‌های نوآوری، شناسایی و در قالب چهار گروه اصلی دسته‌بندی گردید. در گام بعدی از طریق توزیع پرسشنامة طراحی‌شده، وضعیت متغیرهای پژوهش مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها به کمک آزمون‌های همبستگی، فریدمن و رگرسیون نشان داد که در مرکز مورد مطالعه، همکاری‌ها و تعاملات شبکه‌ای بیشترین اثر مثبت را بر توانمندی‌های نوآوری داشته و اولویت اثرگذاری سایرعوامل به‌ترتیب، تلاش‌های فناورانه، ویژگی‌های مدیریتی و ویژگی‌های نیروی انسانی بوده است. هم‌چنین اولویت نوآوری-های محقق‌شده (به‌عنوان نتایج توانمندی در نوآوری)، به ترتیب شامل نوآوری محصول، نوآوری سازمانی و نوآوری فرآیند تعیین گردید. در این میان، مؤثرترین عامل در ایجاد نوآوری در محصول، تلاش‌های فناورانه و مؤثرترین عامل در ایجاد نوآوری در فرآیندها و نوآوری سازمانی، ویژگی‌های مدیریتی بوده است. }, keywords_fa = {Innovation,Innovation Capability,technology,Aviation industry}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14712.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14712_69b213647477cf0f5de9c8de85c58e99.pdf} } @article { author = {Sanjaghi, Mohammad Ebrahim and Ghazanfari, Seyed Mohammad Javad and Saeidizadeh, Afsaneh}, title = {Investigating the Impacts of Emotional Intelligence on Organizational Learning with an Emphasis on the role of Cooperative Culture: A Case Study of a Governmental Organization}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {125-146}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {In the past decade, many studies have examined the impact of emotional intelligence on different variables, while their focus has been only on organizational learning as an important factor for adaptability to environment. However, there is a lack of research on the relationship between three variables: emotional intelligence, organizational learning and organizational culture. This study tries to investigate the mediating role of cooperative culture in the relationship between emotional intelligence and organizational learning in a governmental organization. To this end, a conceptual model is designed based on library studies, and a quantitative approach is adopted. To gather data, we distribute a questionnaire among 120 participants selected randomly from the organization and asked them to express their viewpoints about the variables. The gathered data is analyzed through structural equation modeling (SEM) using LISREL 8.8. The results indicate that emotional intelligence has not any direct effects on organizational learning, but has an indirect meaningful and positive effect through organizational culture. In addition, this study introduces a new conceptual model concerning the impacts of emotional intelligence on organizational learning through cooperative culture.}, keywords = {Emotional Intelligence (EI),Organizational Learning (OL),Organizational Culture (OC),Cooperative Culture (COC)}, title_fa = {بررسی تأثیر هوش هیجانی بر یادگیری سازمانی با تأکید بر نقش فرهنگ مشارکتی (مطالعه موردی یک سازمان دولتی)}, abstract_fa = {پژوهش‌های زیادی در دهة اخیر، تأثیر هوش هیجانی بر متغیرهای مختلف را بررسی کرده‌اند. در این میان تنها پژوهش‌های معدودی به بررسی تأثیر هوش هیجانی بر یادگیری سازمانی (به عنوان عامل مهم ایجاد تحول و سازگاری با محیط) پرداخته‌اند و همچنین ارتباط هر سه متغیر هوش هیجانی، یادگیری سازمانی و فرهنگ سازمانی مورد بررسی قرار نگرفته است. پژوهش‌ حاضر با هدف بررسی ارتباط سه متغیر یاد شده در یک سازمان انفورماتیک دولتی  انجام شد. به این منظور مدل مفهومی و فرضیه‌های پژوهش بر اساس مطالعات کتابخانه‌ای طراحی گردید. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسش‌نامه استفاده شد. نمونه آماری مورد بررسی، 120 نفر از کارکنان سازمان مورد بررسی بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرم‌افزار لیزرل 8.8، انجام شد. یافته‌های پژوهش نشان دادند که هوش هیجانی بر یادگیری سازمانی ‌تأثیر مستقیم ندارد، اما به طور غیرمستقیم از طریق فرهنگ سازمانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین پژوهش حاضر، یک مدل مفهومی جدید برای تبیین ارتباط هوش هیجانی و یادگیری سازمانی از طریق فرهنگ مشارکتی ارائه داده است. }, keywords_fa = {Emotional Intelligence (EI),Organizational Learning (OL),Organizational Culture (OC),Cooperative Culture (COC)}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14713.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14713_0fc41da772b6012efcfe77d245aa9886.pdf} } @article { author = {Mohammadi, Mehdi and Roshani, Saeed and Rezaeinik, Nafiseh}, title = {Conceptualizing Technology Management Based on Content Analysis and Clustering the Constructs of Definitions}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {1}, pages = {101-124}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {This paper is focused on a systematic review of definitions offered in the literature of technology management and related concepts, such as the aims and processes of technology management. The reviews show that there is no consensus about definitions among researchers of this field, so it is necessary to propose an integrated definition for technology management. In this study, to identify researchers' approaches, we use a quantitative content analysis method for different technology management definitions. Also, NVIVO software is used to count the frequencies of words, and QDA miner software for clustering different definitions. According to the results, clustering different definitions of technology management indicates that there are at least three main approaches: 1) Goal-oriented definitions; 2) Nature-oriented definitions; and 3) Process-oriented definitions. Finally, after analyzing the content of the definitions, we propose a new and appropriate definition for technology management.}, keywords = {Technology Management Definitions,technology management aims,technology management processes,technology management nature}, title_fa = {مفهوم سازی مدیریت فناوری مبتنی بر رویکرد تحلیل محتوا و خوشه سازی سازه های تعاریف}, abstract_fa = {این مقاله بر مرور نظام‌مند تعریف‌های ارائه شده از سوی نویسندگان مختلف از مدیریت فناوری و مفاهیم پیرامون آن مانند هدف‌های مدیریت فناوری، فرآیندهای مدیریت فناوری و سایر موارد متمرکز است. مرور مبانی نظری نشان می‌دهد که یکپارچگی چندانی میان نویسندگان مختلف وجود ندارد، بنابراین ضروری است تا تعریفی یکپارچه از مدیریت فناوری ارائه شود. برای برای شناسایی رویکردهای غالب نویسندگان مختلف در این پژوهش از روش تجزیه ‌و‌ تحلیل محتوای تعریف‌ها از نوع تجزیه ‌و ‌تحلیل کمّی استفاده شده‌است. برای شمارش فراوانی واژه‌ها از نرم افزار NVIVO و برای خوشه‌بندی تعریف‌های استخراج‌شده، از نرم افزار QDAminer استفاده شده‌است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که حداقل سه رویکرد عمده در میان نویسندگان مختلف وجود دارد که عبارتند از: تعریف‌های مبتنی بر هدف مدیریت فناوری، تعریف‌های مبتنی بر ماهیت مدیریت فناوری و تعریف‌های مبتنی بر فرآیندهای مدیریت فناوری. در نهایت، مقالة حاضر پس از تجزیه و تحلیل محتوای تعریف‌های جمع‌آوری‌شده به ارائة تعریفی مناسب از مدیریت فناوری پرداخته است. }, keywords_fa = {Technology Management Definitions,technology management aims,technology management processes,technology management nature}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14714.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14714_b2a1c1275f1bf3551ba2ae5a40c5f61f.pdf} }