@article { author = {Ghazinoory, Seyed Sepehr and Narimani, Meysam and Afshari, Zahra and Hasanzadeh, Alireza}, title = {An Analysis of the Policy Rationales of Conventional Economics in the Field of Science, Technology & Innovation Policy-making Based on Thematic Method}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {1-22}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Policy rationales act as intermediator between theoretical foundations and policy implications, which are rooted in abstract concepts on the one hand, and present empirical implications in the field of policy-making on the other. Although conventional economics, also known as open market economy or neoclassic economy, evades offering any prescriptions, it implicitly and explicitly leads to policy rationales based on which specific policy implications are possible. Due to the significance of clear expression of these rationales in the field of science, technology and innovation policy-making, and purely implicit expression of the aforementioned concepts in the field of conventional economics, their explicit elicitation, especially by considering the role of conventional economics in science, technology and innovation policy decisions in Iran's society, bears considerable importance. Accordingly, eliciting conventional economics rationales in the field of science and technology in this study is examined drawing upon valid and relevant studies. By using thematic analysis and data-based strategy, we examine the core rationales of policy-making in the field of science, technology and innovation, having conventional economics approach in mind. As the findings show, some rationales and specific procedures are obtained alongside the concept of market as the core theme. The accumulation of intellectual and human capital, internalizing knowledge activities costs, the development of general-purpose technologies and improving business environment are among the most important rationales.}, keywords = {Conventional Economics,Competitive market,Policy Rationale,Thematic Analysis}, title_fa = {تحلیل خردمایه های سیاستی اقتصاد متعارف در حوزة سیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری مبتنی بر روش زمینه محور}, abstract_fa = {خردمایه‌های سیاست‌گذاری، واسطة میان مبانی نظری و دلالت‌های سیاستی هستند که از یک‌سو ریشه در مفهوم‌های انتزاعی نظری دارند و از سوی دیگر، دلالت‌های عملی چندی را در حوزة سیاست‌گذاری ارائه می‌دهند. رویکرد اقتصاد متعارف که با عنوان اقتصاد بازار آزاد و یا اقتصاد نئوکلاسیک هم از آن یاد می‌شود، اگر چه با ادعای اثباتی بودن، خود را از عرصة تجویز کنار می‌کشد، اما به‌صورت صریح و ضمنی به خردمایه‌های سیاستی چندی منجر می‌شود که دلالت‌های سیاستی ویژه‌ای مبتنی بر آن‌ها قابل ارائه است. به‌دلیل اهمیت بیان شفاف این خردمایه‌ها در حوزة سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری و تصریح صرفاً ضمنی این مفهوم‌ها در حوزة اقتصاد متعارف، استخراج صریح آنها به ویژه با توجه به نقش اقتصاد متعارف در تصمیم‌های سیاستی علم، فناوری و نوآوری جامعة ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. بر همین اساس، در این پژوهش، استخراج خردمایه‌های اقتصاد متعارف در حوزة سیاست‌گذاری علم و فناوری مبتنی بر پژوهش‌های معتبر و مرتبط مورد بررسی قرار گرفته است. با استفاده از روش تحلیل زمینه‌محور1  و راهبرد داده‌بنیاد، خردمایه‌های محوری سیاست‌گذاری در حوزة علم، فناوری و نوآوری از منظر رویکرد اقتصاد متعارف مورد واکاوی قرار گرفته است. همانگونه که نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد در کنار مفهوم بازار به عنوان زمینة محوری، خردمایه‌ها و روندهای خاصی از این پژوهش به‌دست آمده است. انباشت سرمایة فکری و انسانی، درونی‌سازی هزینة فعالیت‌های دانشی، توسعة فناوری‌های با کاربرد عمومی و بهبود فضای کسب‌و‌کار نیز از مهم‌ترین خردمایه‌های سیاستی اقتصاد متعارف هستند. }, keywords_fa = {Conventional Economics,Competitive market,Policy Rationale,Thematic Analysis}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14716.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14716_01d40927431e6fffae189ef825407cc6.pdf} } @article { author = {Montazeri, Abbas and Khanifar, Hussein and Elyasi, Mehdi and Elyasi, Mehdi}, title = {Proposing a Model for Opening Iran's Defense Innovation System}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {23-48}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The evolution of innovation management and sectoral innovation systems literature shows a tremendous paradigm shift in the innovation context from closed innovation to an open one. Defense innovation context points to the need for taking an open approach toward the creation, development and diffusion of innovation as well. In this study, we propose a model for opening Iran's defense innovation system for the first time. By reviewing the literature and conducting exploratory interviews with experts, the dimensions and elements of the model are extracted. An initial 7 Likert-scale questionnaire is designed, and then its internal consistency is confirmed by the help of 30 experts and also by computing Cronbach's alpha. The developed questionnaire is answered by 245 defense innovation experts and the model dimensions and elements are confirmed by confirmatory factor analysis and structural equation modeling using LISREL software. The results show that for opening the defense innovation system, we have to take the following actions respectively: making the behavior of  main innovation players more open, taking a more open approach toward strategy making process, activating mediator actors in the section, and eventually designing and implementing more open interaction and relationship process between defense and non-defense innovation actors.}, keywords = {innovation management,Sectoral Innovation System,Open Innovation,Innovation System Actors,Structural Equation Modeling (SEM)}, title_fa = {ارائه مدلی برای بازشدن نظام نوآوری بخش دفاعی ایران}, abstract_fa = {سیر تکاملی ادبیات مدیریت نوآوری و نظام‌های نوآوری بخشی، نشان‌دهندة تغییر پارادایم حاکم بر فضای نوآوری از نوآوری بسته به نوآوری باز است. فضای حاکم بر نظام‌های نوآوری بخش دفاعی نیز ضرورت در پیش گرفتن رویکرد باز در تولید، توسعه و انتشار نوآوری‌های دفاعی را نشان می‌دهد. اگرچه در مورد بازشدن فضای نوآوری در سطح بنگاه مطالعات زیادی انجام شده است، اما در مورد بازشدن نظام نوآوری بخشی و ملی و به طور مشخص نظام نوآوری بخش دفاعی، مدل شناخته‌شده‌ای وجود ندارد. در این تحقیق برای نخستین بار، مدلی برای بازشدن نظام نوآوری در سطح بخش دفاعی کشور پیشنهاد شده است. پس از مرور ادبیات و مصاحبه‌های اکتشافی با خبرگان موضوع، ابعاد و مؤلفه‌های مدل پیشنهادی استخراج و بر مبنای آن پرسشنامة اولیه با مقیاس لیکرت 7 تایی طراحی و پایایی روایی آن سنجیده شد. سپس پرسشنامة اصلی بین خبرگان نوآوری دفاعی توزیع شد و ابعاد و مؤلفه‌های مدل پیشنهادی با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و مناسب بودن مدل پیشنهادی نیز با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل تأیید شد. نتایج نشان می‌دهند که برای بازشدن نظام نوآوری بخش دفاعی باید به ترتیب اولویت، رفتار بازیگران اصلی نوآوری دفاعی باز شود؛ سیاست‌گذاری نوآوری با رویکرد بازتری انجام شود؛ نهادهای میانجی دفاعی فعال شده و در نهایت فرآیندهای ارتباطی بین بازیگران مختلف نظام نوآوری بخش دفاعی و غیر دفاعی باز شوند.}, keywords_fa = {innovation management,Sectoral Innovation System,Open Innovation,Innovation System Actors,Structural Equation Modeling (SEM)}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14717.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14717_3643d1f65e6f353485feec573d9feb92.pdf} } @article { author = {Mosleh, Abdolmajid and Allahyari Bouzanjani, Ahmad}, title = {Developing Innovative Products: The Effect of Internal Market-Orientation and the Mediatory Role of Organizational Intelligence}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {49-72}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Innovation, as the most stable phenomenon in today's dynamic environment, is the only solution to the survival of corporations. It is especially of great importance for gaining competitive advantages, because of its effects on the raison d'être of knowledge-based enterprises. Therefore, the aim of this study is to design a model for developing innovative products in knowledge-based enterprises. To this end, a total of 39 enterprises in Fars Science and Technology Park (FSTP), in Shiraz, Iran, are studied and the needed data is gathered through a questionnaire distributed among the employees in the park. Finally, the structural equation modeling with partial least square approach is used to analyze the data and examine the proposed hypotheses. The results show that internal marketing has an positive and significant effect on organizational intelligence and technological innovation. Furthermore, internal communications, and employees' development and reward systems respectively have higher positive effect on organizational intelligence. Also, employees' development has a positive and significant effect on products innovation, while internal communications and reward systems have no significant and positive effects on products innovation.}, keywords = {Internal Marketing,Organizational Intelligence,Products Innovation,internal communications,employees' development,Reward System}, title_fa = {توسعه محصولات نوآورانه: اثر بازارگرایی درونی و نقش میانجی هوش سازمانی}, abstract_fa = {نوآوری، به عنوان پایدارترین پدیده در محیط پویای امروزی، تنها راه‌کاری است که ادامه حیات شرکت‌ها را در آن باید جستجو نمود. این امر به ویژه از جهت نقشی که در تشکیل فلسفة وجودی شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا می‌نماید، اهمیت بسیار بالایی در ادامه فعالیت و کسب مزیت رقابتی برای این گونه شرکت‌ها دارد. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای توسعة محصولات نوآورانه در مؤسسه‌های دانش‌بنیان انجام شد. برای این منظور، تعداد 39 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس مورد مطالعه قرار گرفت و داده‌های مورد نظر از طریق توزیع پرسشنامه میان کارکنان آن‌‌ها جمع‌آوری گردید. همچنین، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ها نیز از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که وجود رویکرد بازار محور به محیط درونی سازمان، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر افزایش هوش سازمانی و توسعة محصولات نوآورانه دارد. علاوه بر این، بعد ارتباطات درونی مناسب بیشترین تأثیر را بر افزایش هوش سازمانی دارد. پس از آن نیز توسعة کارکنان و نظام پاداش‌دهی مناسب در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار دارند. همچنین، نتایج نشان می‌دهد توسعة کارکنان نیز بر ارائة محصولات نوآورانه تأثیر مستقیم و معنی‌داری دارد؛ در حالی که نظام پاداش‌دهی و ارتباطات درونی فاقد چنین تأثیری هستند. }, keywords_fa = {Internal Marketing,Organizational Intelligence,Products Innovation,internal communications,employees' development,Reward System}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14718.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14718_56ea0ca88113e41652f60491bf7ddec4.pdf} } @article { author = {Namdarian, Leila and Hassanzadeh, Alireza and Majidpour, Mehdi}, title = {Evaluating the Impacts of Foresight on Science, Technology and Innovation (STI) Policy-Making}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {703-102}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Technology foresight has shifted from R&D policy to the broader context of social policy. So the foresight literature shows that there is a gap between foresight and policy-making. Most of the literature is focused on organizing and implementing foresight activities and converting foresight outcomes into policy. Despite the attempts made by some studies, forming foresight as an instrument for science, technology and innovation (STI) policy-making in a theoretical framework is still lacking in the literature of the subject. This paper tries to bridge the existing gap, with an emphasis on foresight role as a policy intelligence instrument, and uses a mixed method for this purpose. The mixed method approach in this paper is the sequential exploratory design "characterized by the collection and analysis of qualitative data followed by the collection and analysis of quantitative data". First, the conceptual framework is developed in the qualitative part of this study by the concept of adaptive foresight and constant comparative method of analysis (CCM). Second, in the quantitative part, quantitative tests are done to evaluate the factors, dimensions and components of the developed theoretical framework. A questionnaire is used as data collection tool, and to test the proposed model, a sample of 15 experts in the field of foresight and policy-making answer the questions on the questionnaire. The results confirm the dimensions of the proposed framework.}, keywords = {Policy-related Functions of Foresight,Impacts of Foresight,Adaptive Foresight,Constant Comparative Method,Policy intelligence}, title_fa = {ارزیابی تأثیر آینده نگاری برسیاستگذاری علم، فناوری و نوآوری}, abstract_fa = {تغییر جهت فعالیت‌های آینده‌نگاری از سیاست تحقیق‌وتوسعه به سمت بستر گسترده‌تر سیاست اجتماعی، سبب ظهور شکافی در ادبیات، در زمینة ارتباط میان آینده‌نگاری و سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری  شده است. اغلب پژوهش‌های موجود، بر سازماندهی و پیاده‌سازی آینده‌نگاری و تبدیل دستاوردهای حاصل از این فعالیت‌ها به سیاست متمرکز می‌شوند. با وجود تلاش برخی از پژوهش‌ها، هنوز شکل دادن به آینده‌نگاری به عنوان یک ابزار سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری در قالب چارچوب نظری، یک کمبود در ادبیات موضوع به شمار می‌آید. از این‌رو، هدف این مقاله ارائة یک چارچوب برای ارزیابی اثرات آینده‌نگاری بر سیاست‌گذاری، با تأکید بر نقش آن به عنوان ابزار هوشمندی سیاستی است. در این راستا از روش‌شناسی ترکیبی با رویکرد طراحی اکتشافی ترتیبی  استفاده شد. در بخش کیفی، چارچوب مفهومی پژوهش، با بهره‌گیری از مفهوم آینده‌نگاری انطباقی و روش تحلیل تطبیقی پایدار  تعیین گردید و سپس، به منظور اعتبارسنجی آن، در بخش کمّی از آزمون دوجمله‌ای استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌های کمّی، پرسش‌نامه بود که توسط 15 نفر از خبرگان حوزة آینده‌نگاری و سیاست‌گذاری علم، فناوری و نوآوری در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور تکمیل گردید. تمامی فرضیه‌های پژوهش و  اعتبار چارچوب پیشنهادی پژوهش مورد تایید قرار گرفت.}, keywords_fa = {Policy-related Functions of Foresight,Impacts of Foresight,Adaptive Foresight,Constant Comparative Method,Policy intelligence}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14719.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14719_79648e8188342765d0b466e115f5d0e0.pdf} } @article { author = {Norouzi, Naser and Elahi, Sha’aban and Hasanzade, Alireza and Hajihoseini, Hojatolah}, title = {Proposing a Framework of Science and Technology Policy Instruments Based on Meta-Synthesis Approach}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {103-124}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The realization of policy makers' desired ideals and long-term objectives requires employing appropriate policy tools. Studying the theoretical foundations of policy-making tools makes it clear that each researcher's classification of policy tools depends on their respective policy-making environment and specific objective in their policy statement, and no specific classification covers all policy tools. In this study, more than 67 valid articles and books from the policy instruments literature are identified and different clusters are examined with qualitative meta-synthesis method. This selected framework is validated by conducting purposeful interviews with experts in the field of science and technology and five case-studies on policy documents. The framework merges supply side policies, demand side policies and framework policies. The results point to an imbalance between the supply and demand sides of national policies.}, keywords = {Policy Instruments,Meta-Synthesis,supply side and demand side policies}, title_fa = {ارائه چارچوبی از ابزارهای سیاستی علم و فناوری، با استفاده از رویکرد فراترکیب}, abstract_fa = {تحقق آرمان‌ها و هدف‌های بلند مدت مورد نظر سیاست‌گذاران، نیازمند استفاده از ابزارهای سیاستی مناسب است. با مطالعة مبانی نظری ابزارهای سیاست‌گذاری مشخص است که دسته‌بندی هر پژوهشگر از ابزارهای سیاستی علم و فناوری وابسته به محیط سیاست‌گذاری و هدف‌های خاص او در تبیین سیاست است. در ایران نیز، چارچوب منتخب مورد تأیید سیاست‌گذاران وجود ندارد. از اثرات عدم وجود این چارچوب منتخب، می‌توان به عدم توازن در سیاست‌های علم و فناوری اشاره کرد. در این پژوهش با بررسی بیش از 67 کتاب و مقالة معتبر در مبانی نظری موضوع، دسته‌بندی‌های ابزارهای سیاستی علم و فناوری شناسایی شدند و با استفاده از روش کیفی فراترکیب، چارچوب منتخبی از ابزارهای سیاستی ارائه گردید. اعتبارسنجی این چارچوب منتخب، با مصاحبه‌های هدفمند از خبرگان سیاست‌گذاری در ‌حوزة علم و فناوری و انجام پنج مطالعة موردی از اسناد سیاستی، تأیید گردید. چارچوب یادشده دارای سه بعدِ ابزارهای تحریک طرف عرضه، تحریک طرف تقاضا و ابزارهای زیرساخت مبادله است. از دستاوردهای مطالعه‌های موردی می‌توان به عدم توازن میان سیاست‌های طرف عرضه و تقاضا در سیاست‌های کلان ملّی اشاره کرد.}, keywords_fa = {Policy Instruments,Meta-Synthesis,supply side and demand side policies}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14720.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14720_28ca89774ede7b13f5acecaf3eab64ad.pdf} } @article { author = {Rezaei, Saeed and Khaleghi, Armin and Eivazi, Fatemeh}, title = {An Entrepreneurial Aha! Experience: A Cognitive Science, Sociology and Psychology Synthetic Approach to Entrepreneurship}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {2}, pages = {125-144}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {"Entrepreneurial Aha! Experience" is a combinatorial approach from cognitive science, sociology and psychology to entrepreneurship, which we believe is a perfect view for extending Sarason's structuration view of entrepreneurship. Using the "social representation" concept, it provides novel understandings of structuration theory and clarifies the nature and process of structuration. "Entrepreneurial Aha!" argues that entrepreneurs create mental representation by perceiving external world, combine these mental representations to create fore-presentation (idea) of ideal social reality and try to externalize it through ventures. In other words, it is through social representation that entrepreneurs are influenced by opportunity and influence it by implementing the ideas.}, keywords = {Entrepreneurial AHA! Social Representation,Entrepreneurial Process,Structuration,critical paradigm, social feedback,Mental Feedback}, title_fa = {تجربه آها! کارآفرینانه: رویکرد ترکیبی علومِ شناختی، جامعه شناسی و روانشناسی به کارآفرینی}, abstract_fa = {نظریه ساخت‌یابی آنتونی گیدنز با رویکردی نو نسبت به ارتباط میان عامل و ساختار، تحولی در حوزة جامعه‌شناسی ایجاد نمود. ساراسون و همکاران (2006 ,Sarason,Dean,Dillard) با به‌کارگیری این نظریه در حوزة کارآفرینی، ساماندهی نوینی از رابطه میان کارآفرین و فرصت معرفی نمودند که در آن، کارآفرین و زمینه فرصت در یک موقعیت هم‌ساخت‌یابی با یکدیگر قرار می‌گیرند. با وجود این، در نظریة آن‌ها و نقدهای مرتبط با آن، بر ضرورت تبیین ماهیت این ساخت‌یابی و فرآیند آن تأکید شده است. این مقاله در پی آن است که با به‌کارگیری پارادایم پژوهشی-انتقادی در ترکیب رویکرد علومِ شناختی با جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، درکی از ماهیت و فرآیندِ ساخت‌یابیِ میان کارآفرین و فرصت ارائه دهد. آها! کارآفرینانه بیان می‌کند که کارآفرین با درک نمودها در دنیای بیرون، بازنمودهای ذهنی را ایجاد می‌نماید و سپس به‌وسیلة همگشت  بازنمودهای ذهنی، پیش‌نمودِ (ایده) واقعیتِ اجتماعیِ مطلوب را خلق و برای بیرونی‌سازی آن، تلاش می‌کند. به بیان دیگر به‌واسطة مقولة بازنمود اجتماعی است که کارآفرین از فرصت تاثیر می‌گیرد و با پیاده‌سازی ایده‌اش، بر آن تاثیر می‌گذارد. در واقع آها! کارآفرینانه به دنبال آن است که علاوه بر توسعة نظری، پژوهش‌های تجربی، شیوة آموزش و سیاست‌گذاری در حوزة کارآفرینی را نیز متحول کند.}, keywords_fa = {Entrepreneurial AHA! Social Representation,Entrepreneurial Process,Structuration,critical paradigm, social feedback,Mental Feedback}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14721.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14721_83b6551fc06eb2f2098c0c431febd100.pdf} }