@article { author = {Hosseini, Seyed Mahmoud and Rezaeian, Ali and Ghareche, Manijeh and Parizadi, Isa}, title = {A Configuration of Control Mechanisms in Innovative Corporations}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {1-32}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {According to traditional management theories, control and innovation are two opposite ends of a continuum. These theories argue that control systems create serious obstacles for creativity and innovation, and in principle, organization's degree of formality is in inverse relation with innovation. But the new proposed approaches in control literature and experimental researches show that control is not only a rigid and static concept concentrated on standardization and minimizing the diversity and novelty, but formal control systems could also positively affect innovation management process. This paper tries to develop a new framework for making innovation compatible with control in organizations by configuration approach, presenting four conceptually organizational configurations. Two of the configurations provide the necessary context for innovation. In other words, organizations can use these two configurations to make the emergence of innovation possible.}, keywords = {control package,managerial control,Strategic Control,Innovation,configuration approach}, title_fa = {پیکربندی سازوکارهای کنترلی در شرکتهای نوآور}, abstract_fa = {نظریه‌های سنتی مدیریت، ‌‌کنترل و نوآوری را نقطة مقابل یکدیگر می‌دانستند و استدلال می‌کردند که نظام‌های کنترلی مانعی بر سر راه خلاقیت و نوآوری در درون سازمان هستند و اصولاً نوآوری با درجة رسمیت سازمانی رابطه  عکس دارد. اما رویکردهای جدید مطرح شده در ادبیات ‌‌کنترل و پژوهش‌های تجربی جدید نشان می‌دهند که ‌‌کنترل بر خلاف نگاه سنتی تنها پدیده‌‌‌ای غیرمنعطف، ایستا و متمرکز بر استانداردسازی و کمینه‌سازی تنوع و تازگی نیست و ‌‌‌نظام‌‌های ‌‌کنترل رسمی می‌توانند نقش مثبت و معناداری در فرآیند مدیریت نوآوری ایفا نمایند. در این مقاله با استفاده از رویکرد پیکربندی و از طریق توسعة چهار پیکربندی، چارچوب جدیدی برای سازگار کردن ‌‌کنترل و نوآوری در سازمان‌‌‌‌ها مفهومی سازمانی ارائه می‌شود. دو پیکربندی از میان پیکربندی‌های استخراج شده، زمینه و بستر لازم برای بروز نوآوری را فراهم می‌سازند. به عبارت دیگر، سازمان‌‌‌‌‌هایی که به‌دنبال نوآوری هستند و اقتضائات سازمانی آنها، نوآوری را الزامی می‌سازد، باید از ‌‌سازوکار‌‌های کنترلی مطرح‌شده در این دو پیکربندی استفاده نمایند تا امکان بروز نوآوری فراهم گردد. }, keywords_fa = {control package,managerial control,Strategic Control,Innovation,configuration approach}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14722.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14722_ec30d914c2613fc2eb7dcaa48f087954.pdf} } @article { author = {Mortazavi, Saeed and Khorakian, Alireza and Nasserinejad, Elahe and Memari, Ali}, title = {Investigating the Relationship between Organizational Climate and Perceived Organizational Innovation in Khorasan Regional Electricity Company}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {33-52}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The concept of perceived organizational innovation refers to employees' perception of organization's support for innovation, leading to an increase in their sense of satisfaction and commitment. Many studies have examined the effect of organizational factors on perceived organizational innovation. The aim of this paper is to study the relationship between organizational climate and the perception of organizational innovation in regards to the role of gender as a moderating variable. The subjects of the study include 150 experts from Khorasan Regional Electricity Company, Khorasan province, Iran. Questionnaire is used to collect data and its validity is confirmed by content and factorial analysis using SPSS and AMOS statistical software. The findings of the model test show that only 3 aspects of organizational climate, including autonomy, cohesion and trust, have positive effects on the perception of organizational innovation, and there is a strong relationship between organizational climate and perceived innovation. Moreover, the hypothesis concerning the moderating role of employees' gender in the relationship between organizational climate and organizational perceived innovation is not confirmed.}, keywords = {Organizational climate,Autonomy,Cohesion,organizational perceived innovation}, title_fa = {بررسی رابطه متقابل نوآوری درک شده سازمانی با سایر مولفه های جو سازمانی در کارکنان ستاد شرکت برق منطقه ای خراسان}, abstract_fa = {مفهوم نوآوری درک‌شده سازمانی به درک کارکنان از حمایت سازمان از نوآوری می‌پردازد که باعث افزایش رضایت و تعهد کارکنان می‌شود. پژوهشگران در پژوهش‌های خود اثر عوامل سازمانی بر نوآوری درک‌شده سازمانی را بررسی کرده‌اند. پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثر جو سازمانی و ابعاد آن بر نوآوری درک‌شده سازمانی با توجه به نقش جنسیت به‌عنوان یک متغیر تعدیلگر انجام شده است. جامعه آماری پژوهش را 150 نفر از کارشناسان ستادی شرکت برق منطقه‌ای خراسان تشکیل می‌دهند. برای جمع‌آوری داده‌ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده و روایی آن به صورت محتوایی و تحلیل عاملی مورد تایید قرار گرفته است. برای پردازش داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری SPSS و AMOS استفاده شد. یافته‌های حاصل از آزمون مدل نشان داد که فقط سه بعد جو سازمان شامل خودمختاری، انسجام و اعتماد اثر مثبتی بر نوآوری درک‌شده سازمانی دارند و میان جو سازمانی و نوآوری درک‌شده رابطه بسیار قوی وجود دارد. همچنین فرض نقش تعدیلگری جنسیت کارکنان در رابطه میان جو سازمانی و نوآوری درک‌شده سازمانی مورد تایید واقع نشد.}, keywords_fa = {Organizational climate,Autonomy,Cohesion,organizational perceived innovation}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14723.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14723_0878fbc84a1fd8c17ad4326b69ed8a34.pdf} } @article { author = {Nasrabadi, Shohre and Fallah, Elham and Shirani, Samaneh}, title = {Investigating the Impacts of Knowledge Network on Product Innovation Performance Using Structural Equation Modeling: A Case Study of E-Commerce Companies in Isfahan Province}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {53-75}, year = {2024}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Acquiring new knowledge enables organizations to gain competitive advantage and improves their organizational performance. Knowledge networks are among the main sources of knowledge. The purpose of this study is to investigate the relationship between knowledge management and product innovation performance. To do so, a conceptual framework of product innovation performance is proposed with respect to the factors of knowledge management and product development strategies. Next, the impact of strategic focus on new product development and product innovation performance is empirically studied from the perspective of technical knowledge, customer's knowledge and competitive knowledge. The statistical population is selected from IT experts in the field of knowledge management and innovation, working for e-commerce companies in Esfahan province, Iran, and academics of the field. In this study, structural equation modeling and AMOS software are used to examine and test the conceptual model, and exploratory factor analysis is used to confirm the validity of the research criteria and structural validity. The results show that product innovation performance is created by knowledge management systems. The findings also reveal that some product development strategies have significant impacts on product innovation performance and knowledge networks. Among product development strategies, incremental strategy has no significant impacts on product innovation performance. Also, knowledge networks have a significantly positive effect on product innovation performance.}, keywords = {Knowledge Management,Knowledge networks,innovation management,new product development,structural equation modeling,E-commerce companies in Isfahan province}, title_fa = {بررسی تاثیر شبکه دانش بر عملکرد نوآوری محصول با استفاده از مدل معادلات ساختاری (مطالعه موردی:شرکتهای تجارت الکترونیک استان اصفهان)}, abstract_fa = {کسب دانش جدید، علاوه بر ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان‌ها موجب ارتقاء عملکرد سازمانی نیز می‌شود. شبکه‌های دانشی، یکی از منابع اصلی کسب دانش در هر سازمان محسوب می‌شوند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه مدیریت شبکه‌ دانش و عملکرد نوآوری محصول انجام شد. برای این منظور، ابتدا یک چارچوب مفهومی از عملکرد نوآوری محصول با توجه به مولفه‌های مدیریت دانش و راهبردهای توسعه محصول ارائه گردید و در ادامه، تاثیر تمرکز راهبردی بر توسعه محصولات جدید و عملکرد نوآوری محصول از نقطه نظر دانش فنی، دانش رقابتی و  دانش مشتری مورد بررسی تجربی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش را کارشناسان فناوری اطلاعات شرکت‌های تجارت الکترونیک استان اصفهان و خبرگان دانشگاهی در حوزه مدیریت دانش و نوآوری (جهت بررسی روایی محتوا) تشکیل می‌دهند. برای آزمون مدل مفهومی، روش معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS و برای تایید شاخص‌ها و روایی سازه، تحلیل عاملی اکتشافی مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که عملکرد نوآوری محصول از مدیریت شبکه‌های دانشی ایجاد می‌شود. همچنین مشخص گردید که برخی از  راهبردهای توسعه محصول بر عملکرد نوآوری محصول و شبکه‌های دانشی تاثیر معناداری دارند. از بین راهبردهای توسعه محصول، راهبرد افزایشی هیچ‌گونه تاثیر معناداری بر عملکرد نوآوری محصول ندارد. همچنین شبکه‌های دانشی بر عملکرد نوآوری محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد.}, keywords_fa = {Knowledge Management,Knowledge networks,innovation management,new product development,structural equation modeling,E-commerce companies in Isfahan province}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14724.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14724_78115de430cb6624b1bc833db38564f2.pdf} } @article { author = {Mousavi Haghighi, Mohammad Hashem and Tajik, Mehdi}, title = {A New Product Diffusion Model: A System Dynamics Approach}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {77-99}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Innovation diffusion is a complex and dynamic process affected by various variables, such as quality, competition, the time of market entry, advertising and customer's satisfaction. Traditional innovation diffusion models, like Bass model, ignore the dynamics of diffusion process and simplify the assumptions based on which the diffusion process is analyzed. Therefore, this paper seeks to propose a developed and dynamic innovation diffusion model through the application of system dynamics methodology. This methodology has found advocates in various fields as an effective approach in studying dynamic and complex behaviors of economic and social systems. The proposed model is simulated by Vensim DSS software and its validity is verified by statistical and systemic tests. Moreover, the model is applied to a new product of B. A. Foodstuff Company. After ensuring the reproduction of real behavior, some scenarios are performed in order to improve the process. The results of the scenarios indicate that the "word-of-mouth" factor has a greater effect on accelerating the diffusion process than "advertising" factor. Also, factors such as the satisfaction of primary consumers, affecting the advertisement procedure through the "word-of-mouth", plays a major role in innovation diffusion.}, keywords = {Innovation Diffusion,Bass Model,customer's satisfaction,system dynamics}, title_fa = {شبیه سازی فرآیند اشاعه محصولات نوین با رویکرد پویایی های سیستم}, abstract_fa = {فرآیند اشاعة نوآوری، فرآیندی پیچیده و پویاست و تحت تأثیر متغیر‌های متعددی مانند کیفیت، رقابت، قیمت، زمان ورود به بازار، تبلیغات و رضایت جامعه قرار دارد. الگوهای سنتی تبیین‌شده به منظور تحلیل و بررسی اشاعة نوآوری همچون الگوی باس، پویایی‌های موجود در این فرآیند را نادیده می‌گیرند و با فرضیه‌های ساده اقدام به تحلیل فرآیند اشاعه می‌کنند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف ایجاد یک مدل توسعه‌یافته و پویا از فرآیند اشاعة محصولات مبتنی بر نوآوری با استفاده از روش‌ پویایی‌های سیستم انجام شد. ‌الگوی پیشنهادی این پژوهش بر اساس این رویکرد طراحی و با نرم‌افزار Vensim DSS شبیه‌سازی و اعتبار آن با استفاده از آزمون‌های آماری و سیستمی مورد سنجش قرار گرفته است. همچنین این الگو بر یک محصول نوین شرکت مواد غذایی «ب آ» پیاده‌سازی ‌گردیده و پس از اطمینان از باز تولید رفتار سیستم واقعی، سناریو‌هایی جهت بهبود روند پذیرش اجرا شده است. نتایج بیانگر آن هستند که عامل «خرید توصیه‌ای» نسبت به متغیر « خرید از طریق تبلیغات رسانه‌ای» تأثیر بیشتری بر تسریع فرآیند اشاعة نوآوری دارد. از این‌رو، عواملی همچون رضایت مشتریان اولیه که بر فرآیند خرید توصیه‌ای تأثیر گذارند، نقش مهمی در نرخ اشاعة نوآوری خواهند داشت.}, keywords_fa = {Innovation Diffusion,Bass Model,customer's satisfaction,system dynamics}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14725.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14725_5891c3c0fdd5ca41fda2f15f04290403.pdf} } @article { author = {Vazirri Goudarzi, Ehsan and Movahedi Sobhani, Farzad}, title = {Proposing a Conceptual Model for Making Knowledge Broker Effective in the Process of Knowledge-sharing}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {101-120}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Knowledge broker is a simple-looking concept. It looks easy, because the task of knowledge broker is to facilitate communications between the one in need of knowledge and the one in possession of the knowledge. We say it just looks easy, because knowledge transfer without knowledge internalization is not effective. The main goal of this study is to identify the characteristics of knowledge broker for making knowledge-sharing process effective. Qualitative research method with data-based approach is used here. Therefore, the duties and characteristics of knowledge brokers are investigated in the context of a domestic knowledge-based organization, and structural connections between these duties and characteristics are explained for making knowledge-sharing process effective. The data of this study is collected through a series of semi-structured interviews with the managers and experts of the organization, and then analyzed by utilizing open, center-based and selective coding method. The findings reveal four characteristics for knowledge brokers, including extroversion, charisma, position, and organizational authorities and ability. Also, according to the conceptual model proposed in this study, knowledge brokers, besides developing communication capacity, improve change capacity in organization and thereby make knowledge-sharing process effective.}, keywords = {Knowledge Management,knowledge-sharing,Knowledge broker,knowledge broker characteristics,Effective knowledge broker}, title_fa = {ارائه یک مدل مفهومی برای اثربخش نمودن واسط دانشی در فرآیند اشتراک دانش}, abstract_fa = {مفهوم واسط دانشی، یک مفهوم سهل و ممتنع است. سهل است، زیرا واسط دانشی، وظیفة برقراری ارتباط میان شخص نیازمند دانش و شخص صاحب دانش را دارد. ممتنع است، زیرا انتقال دانش بدون نهادینه شدن دانش اثربخش نیست. هدف این پژوهش شناسایی ویژگی‌های واسط دانشی برای اثربخش نمودن فرآیند اشتراک دانش است. پژوهش حاضر از نظر روش‌شناسی، یک پژوهش کیفی با رویکرد داده‌بنیاد است. بر این اساس، وظایف واسط‌های دانشی و ویژگی‌های آنها در بستر یک سازمان دانش‌بنیان داخل کشور مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط ساختاری میان ویژگی‌های فوق و وظایف واسط‌های دانشی برای اثربخش نمودن فرآیند اشتراک دانش تبیین شد. داده‌های پژوهش از طریق انجام مجموعه‌ای از مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته با مدیران و خبرگان سازمان مورد مطالعه، جمع‌آوری گردید و با استفاده از شیوة کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌های پژوهش، چهار ویژگی برون‌گرایی، جاذبة شخصیتی، برخورداری از جایگاه و اختیارات سازمانی و توانایی رهبری را برای واسط‌های دانشی آشکار ساخت. همچنین مدل مفهومی ارائه‌شده در این پژوهش نشان داد که واسط‌های دانشی، علاوه بر ایجاد ظرفیت ارتباطی، ظرفیت تغییر در سازمان را ارتقاء می‌بخشند و از این طریق منجر به اثربخش نمودن فرآیند اشتراک دانش می‌شوند.}, keywords_fa = {Knowledge Management,knowledge-sharing,Knowledge broker,knowledge broker characteristics,Effective knowledge broker}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14734.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14734_35a829be158fd12c23ca9777acfc2bd5.pdf} } @article { author = {Tabatabaeenasab, Seyed Mohammad and Ebrahimpour, Mahsa}, title = {Designing Products by Integrating Kano and QFD Models Using TOPSIS: A Case Study of Cell-Phone}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {3}, number = {3}, pages = {121-144}, year = {2014}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Various methods have been devised and tested to develop new products or services. But, nowadays considering advantages and disadvantages of each, hybrid methods seem more appealing. In this paper, QFD and Kano methods are combined. The resulting hybrid method is a new product covering both competitive and innovative characteristics. At the first step, the needs of customers are identified through interviews with the focus group and classified by Kano method through surveying 282 users. Then, the correlation between each characteristic and the related requirements are identified by experts and considered in the final QFD matrix. Simultaneously, 18 characteristics ranked by TOPSIS reach the final matrix. In the QFD matrix, goals are determined by various analyses, and the cell-phone meeting the competitive and creative requirements is introduced. Finally, those attributes leading to satisfaction and competitive advantages remain in the QFD matrix and considered in the final product design. The design procedure in this method can reduce the risk of new product introduction and accordingly increase the competitiveness of enterprises.}, keywords = {Quality Function Deployment (QFD),Kano model,New Product Development (NPD),TOPSIS,cell-phone,customer's satisfaction}, title_fa = {طراحی محصول با استفاده از مدل ترکیبی کانو و گسترش عملکرد کیفیت با استفاده از تاپسیس (مطالعه موردی تلفن همراه)}, abstract_fa = {تاکنون روش‌های متعددی برای توسعة محصولات و خدمات، ابداع و آزمون شده است. امروزه با توجه به مزایا و معایب هر روش، رویکردهای تلفیقی بیشتر مورد توجه است. در این پژوهش نیز تلفیقی از دو روش گسترش عملکرد کیفیت و کانو مدنظر قرار گرفته است. خروجی روش تلفیقی، محصول جدیدی است که ضمن پوشش نیازهای اساسی و الزامات رقابتی، مشخصه‌های نوآورانه را نیز شامل می‌شود. در پژوهش حاضر، در گام اول نیازهای مشتریان از طریق مصاحبه با گروه کانون، شناسایی و با پیمایشی بر 282 نفر از کاربران به روش کانو گروه‌بندی گردید. سپس رابطة هر مشخصه و نیاز مرتبط با آن توسط خبرگان تعیین و در ماتریس نهایی گسترش عملکرد کیفیت لحاظ شد. همزمان، 18 مشخصه پس از رتبه‌بندی به کمک تاپسیس به ماتریس نهایی راه یافتند. بعد از تشکیل ماتریس گسترش عملکرد کیفیت با استفاده از تحلیل‌های گوناگون، اهداف تعیین شدند و گوشی تلفن همراه واجد مشخصه‌های نوآور و رقابتی معرفی گردید. در نهایت، مشخصه‌‌هایی که رضایت مشتری و همچنین مزیت رقابتی را به دنبال دارند، در ماتریس گسترش عملکرد کیفیت باقی‌ماندند و در طراحی نهایی محصول لحاظ گردیدند. مسیر طراحی با این روش می‌تواند خطر عرضة محصول جدید را کاهش و قدرت رقابت پذیری بنگاه‌ها را افزایش دهد.}, keywords_fa = {Quality Function Deployment (QFD),Kano model,New Product Development (NPD),TOPSIS,cell-phone,customer's satisfaction}, url = {https://www.nowavari.ir/article_14735.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_14735_24902358206bde3de7ae00d881d7bc29.pdf} }