@article { author = {Ghanbari Ghaleroudkhani, Feze and Moazen Jamshidi, MirHadi}, title = {The Factors Affecting on Creativity and Innovation of Military Personnel: A Meta-Analysis}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {10}, number = {4}, pages = {63-88}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to identify the factors affecting creativity and innovation of military personnel using a meta-analysis approach. This study is a quantitative research and has been done based on meta-analysis approach. In this regard, the related articles published in research journals, in Persian and English, were reviewed. Regarding to the input and output criteria, 18 studies used the meta-analysis, were analyzed using CMA 2 software. The findings show among antecedents of creativity and innovation in Military Organizations, 1 item (7%) had an effect size of less than 0.3, 4 items (27%) had an effect size of 0.3 to 0.5 and 10 items (66%) had an effect size greater than 0.5. Factors such as learning, the quality of the education system, psychological empowerment, organizational culture, knowledge management, organizational conditions and leadership style have the highest effect size and motivational needs as respect and self-actualization have the lowest effect size. Military organizations emphasizing factors such as ability to innovate, leadership style and culture and by ways such as holding meetings, conferences, workshops, and justifying and developing a learning culture, could increase the motivation to produce new and practical ideas for their employees.}, keywords = {creativity,Innovation,military organization,Meta-analysis}, title_fa = {فراتحلیل عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری کارکنان سازمان‌ها}, abstract_fa = {هدف از انجام این تحقیق، شناسایی عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری کارکنان سازمان‌های نظامی با بکارگیری روش فراتحلیل و نرم‌افزار CMA2 می‌باشد. در این راستا، کلیه مقالات چاپ‌شده در نشریات فارسی زبان و انگلیسی زبان، ازطریق پایگاه‌های علمی معتبر و با استفاده از کلیدواژه‌هایی چون خلاقیت، نوآوری، سازمان‌های نظامی و ... مورد بررسی قرار گرفتند. پس از انجام بررسی و در نظر گرفتن معیارهای ورودی و خروجی، 18 مطالعه وارد فرایند فراتحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد از بین عوامل موثر بر خلاقیت و نوآوری در سازمان‌های نظامی، 1 مورد (7 درصد) دارای اندازه اثر کمتر از 3/0، 4 مورد (27 درصد) دارای اندازه اثر بین 3/0 تا 5/0 و 10 مورد (66 درصد) دارای اندازه اثر بالاتر از 5/0 هستند و به ترتیب متغیرهای یادگیری، کیفیت سیستم آموزشی، توانمندسازی روانشناختی، منابع مادی، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و سبک رهبری دارای بیشترین اندازه اثر و نیازهای انگیزشی چون احترام و خودشکوفایی دارای کمترین اندازه اثر هستند. بنابراین، سازمان‌های نظامی با تاکید بر عواملی چون آموزش، سبک رهبری و فرهنگ و با روش‌هایی چون برگزاری گردهمایی‌ها، همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و توجیهی و توسعه فرهنگ یادگیری، می‌توانند انگیزه تولید ایده‌های نو و عملی را در کارکنان خود افزایش دهند.}, keywords_fa = {خلاقیت,نوآوری,سازمان نظامی,فراتحلیل}, url = {https://www.nowavari.ir/article_144771.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_144771_03f84d85c570448174cae711979f929b.pdf} }