@article { author = {Sohrabi, Somayeh and Mohammadi, Mahdi}, title = {Identification and clustering modes of learning and innovation in high technology and medium technology firms}, journal = {Innovation Management Journal}, volume = {7}, number = {1}, pages = {91-118}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Management of Technology}, issn = {2322-5386}, eissn = {}, doi = {}, abstract = {Today,Regarding to the importance of innovation, organizations are trying to promote it to gain competitive advantage and market share. In such circumstances, organizational learning capabilities can be the best way to achieve this success and take advantage of opportunities and creating innovation in different forms. In this regard, different modes of learning and innovation is important. In this article has been tried by identification and clustering of learning modes in 728 firms active in high-tech(ICT) and medium-tech (Oil&Gas, Automotive parts manufacturer) industry in Iran as a developing country to help development policies making and innovation capabilities improvement. Therefore, by defining appropriate indicators to assess learning modes by latent class method,four clusters of 1-Average DUI+STI, 2-DUI, 3-Strong(STI+DUI) 4-Moderate STI, have been recognized. Finally, the effect of the above modes on the performance of firms with logistic regression, analysed and identified So as a result we found organizations with combined STI+DUI, have achieved more success in financial growth,export and innovation.}, keywords = {STI,DUI,Clustering,Learning modes,Latent Classs Analysis}, title_fa = {خوشه‌بندی و بررسی عملکرد الگوهای یادگیری در صنایع با سطح فناوری بالا و متوسط}, abstract_fa = {باتوجه به اهمیت نوآوری، امروزه سازمان‌ها در تلاش اند با ارتقای آن به مزیت رقابتی و سهم بیشتر بازار دست پیدا کنند.در چنین شرایطی، افزایش قابلیت‌های یادگیری سازمان می‌تواند بهترین راه برای دستیابی به این موفقیت و همچنین بهره‌برداری از فرصت‌ها و انواع مختلف نوآوری باشد. بدین منظور شناسایی سبک‌های مختلف یادگیری و نوآوری کمک بسزایی در این امر دارد لذا در تحقیقات پیشین دو سبک نوآوری و یادگیری از طریق علم، فناوری و نوآوری (STI)و یادگیری از طریق انجام، استفاده و تعامل (DUI) مورد بررسی قرارگرفته شده اند. در این تحقیق نیز سعی شده است با شناخت الگوهای یادگیری و نوآوری در728 شرکت فعال در دوحوزه با سطح فناوری بالا (صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات) و متوسط(صنعت نفت و گاز و قطعه سازی خودرو) در ایران به عنوان یک کشوردرحال توسعه زمینه‌ای در راستای اتخاذ سیاست‌های توسعه و ارتقای توانمندی نوآوری را فراهم نماید. لذا با تبیین شاخص‌های مناسب ارزیابی الگوهای یادگیری با روش تحلیل کلاس پنهان، چهار خوشه 1-سبک یادگیری تلفیقیDUI متوسط+ STI خوب، 2-سبک یادگیری DUI،3-سبک یادگیری تلفیقی(STI+DUI) قوی،4-سبک یادگیری STI متوسط شناسایی شده است.در آخر تاثیر الگوهای فوق بر عملکرد شرکت ها با روش رگرسیون لجستیک، مورد آزمون قرار گرفته و مشخص می شود سازمان‌هایی که از سبک یادگیری تلفیقی STI+DUI تبعیت می کنند از موفقیت بیشتری در رشدمالی، گستردگی عرضه کالا و نوآوری برخوردارند.}, keywords_fa = {DUI,STI,سبک‌های یادگیری و نوآوری,خوشه بندی,تحلیل کلاس پنهان}, url = {https://www.nowavari.ir/article_69190.html}, eprint = {https://www.nowavari.ir/article_69190_89c048dea5e60f2c23700a19369246fb.pdf} }