%0 Journal Article %T شناسایی مؤلفه‌های کلیدی توسعه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات %J مدیریت نوآوری %I انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی %Z 2322-5386 %A حاجی پورفرد, حسین %A سلطانی, بهزاد %A طلوعی اشلقی, عباس %A طباطبائیان, سید حبیب الله %D 2022 %\ 05/22/2022 %V 11 %N 1 %P - %! شناسایی مؤلفه‌های کلیدی توسعه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات %K توسعه فناوری اطلاعات %K کسب‌وکارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات %K خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات %K نظام نوآوری فناوری اطلاعات %R %X به استناد رتبه‌بندی‌های بین‌المللی، تعداد قابل‌توجهی از کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، در فهرست صد شرکت‌ برتر دنیا قرار دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه­های کلیدی مؤثر بر توسعه کسب­وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات در تهران است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا طی سال‌های 1396 تا 1399 انجام‌شده است. داده‌های این پژوهش از طریق مصاحبه با 12 نفر از مدیران و کارآفرینان، سیاست‌گذاران فناوری و صاحب‌نظران حوزه فناوری اطلاعات و همچنین رجوع به منابع آرشیوی فراهم‌شده است. تحلیل داده‌های حاصل از تجارب مشارکت‌کنندگان منجر به شکل‌گیری 287 مفهوم یا کد اولیه، 13 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی گردیدند. عوامل درون‌سازمانی از تیم مناسب پروژه، مدل کسب‌وکار، دسترسی به منابع، نوآوری و بازاریابی مؤثر تشکیل‌شده است. محرک‌ها و موانع محیطی از مقوله‌های تحریم‌ها، قوانین نامناسب، ضعف زیرساخت‌ها، رکود اقتصادی و مشکلات نظام نوآوری فناوری اطلاعات شکل‌گرفته است. مقوله‌های فرعی تسهیل تأمین مالی، امتیازات مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی مقوله اصلی سوم را تحت عنوان عوامل سیاستی شکل داده‌اند. یافته‌های حاصل از این پژوهش می‌تواند سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران حوزه کسب‌وکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات را در برنامه‌ریزی کشور به‌طور مؤثر یاری نماید %U https://www.nowavari.ir/article_145880_ae70d3ec3c30ac51eb6778ccc08b81d5.pdf