ORIGINAL_ARTICLE
بررسی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر سازوکار بهکارگیری رویکرد نوآوریِ باز در صنعت هوایی ایران
ارتباطات شبکهای، از پایههای اساسی تشکیل اقتصادهای مبتنی بر نوآوری است. در این میان، رویکرد نوآوری باز با استفاده از مفهوم شبکهسازی دانشی، سعی در ایجاد ارتباطات تعاملی بین بازیگران دانشی و صنعتی برای تبادل ایده، فناوری و دانش در درون شبکه و کوتاهسازی مسیر توسعة محصول و نوآوری در محصولات دارد. این پژوهش تلاش میکند تا با استفاده از الگوی شایستگیهای سازمانی برای نوآوری بازِ هافکبرینک و شرول، وضعیت راهبردهای نوآوری باز را در صنعت هوایی ایران بررسی و چالشهای پیادهسازی آن را شناسایی کند. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعة آماری آن شامل 66 نفر از کارشناسان و مدیران بخشهای مختلف صنعت هوایی میباشند. جهت گردآوری دادهها، از ابزار پرسشنامه استفاده شد. در این پژوهش، آزمون تی برای بررسی وضعیت هر یک از متغیرها و روش تاپسیس فازی برای رتبهبندی عوامل مؤثر بر رویکرد نوآوری باز مورد استفاده قرار گرفت. نتایج نشان داد که عامل توانمندی شبکهسازی از بعُد توانمندیهای مشارکتی و عوامل شناسایی فرصتهای نوآورانه و فهم و تبادل از بعُد ظرفیت جذب در شرایط نامطلوب قرار دارند، اما بقیة عوامل دارای وضعیت قابل قبولی هستند. همچنین رتبهبندی عوامل مؤثر بر رویکرد نوآوری باز، نشان داد که عوامل فهم و تبادل، شناسایی فرصتهای نوآورانه و توانمندی شبکهسازی دارای بیشترین اهمیت و عوامل طراحی خاص ساختار و فرآیند، همکاری از بیرون به درون و برعکس و همکاری داخلی دارای اولویت کمتری هستند.
https://www.nowavari.ir/article_14665_7f7c3e2aa01835cfa7d5cd5c111751db.pdf
2014-03-01
1
26
نوآوری باز
سازوکار بهکارگیری نوآوری باز
شبکهسازی
ظرفیت جذب و تاپسیس فازی
حسین
خسروپور
khosropour.h@gmail.com
1
دانشگاه علامه طباطبائی
LEAD_AUTHOR
کامران
فیضی
2
دانشگاه علامه طباطبائی
AUTHOR
سید کمال
طبائیان
ktabaian@gimail.com
3
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
[1] Chesbrough, H.W. Crowther, A.K. “Beyond high-tech: early adopters of Open Innovation in other industries” R&D Management, 36 (3), pp. 229–236,2006.
1
[2] Chesbrough, H. “Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape” Harvard Business School Press, Boston, 2006.
2
[3] Roper, S. Du, J. Love, J.H. “Modelling the innovation value chain” Research Policy, 37 (6/7), pp. 961-977, 2008.
3
[4] Amara, N. Landry, R.J. “Sources of information as determinants of novelty of innovation in manufacturing firms: Evidence from the 1999 statistics Canada innovation survey”Technovation, 25 (3), pp. 245-259, 2005.
4
[5] مشیری، بنیامین. "توسعه نوآوری باز در میان عناصر نظام ملی نوآوری" کنفرانس بینالملی پارکهای علم و فناوری دانمارک (IASP)، کپنهاگ، 2011.
5
[6] von Krogh, G. Spaeth, S. ”The open source software phenomenon: characteristics that promote research” The Journal of Strategic Information Systems, 16 (3), pp. 236–253, 2007.
6
[7] Dahlander, L. Gann, D.M. “How open is innovation?” Research Policy, 39(6), pp. 699–709, 2010.
7
[8] Teece, D.J. “Profiting from technological innovation: implications for integration collaboration, licensing and public policy” Research Policy, 15, pp. 285–305, 1986.
8
[9] March, J. “Exploration and exploitation in organizational learning” Organization Science, 2 (1), pp. 71–87, 1991.
9
[10] Von Hippel, E. “Lead users: a source of novel product concepts” Management Science, 32 (7), pp. 791–805, 1986.
10
[11] Katz, R. Allen, T.J. “Investigating the not invented here (NIH) syndrome: a look at the performance, tenure, and communication patterns of 50 R&D project groups” R&D Management, 12 (1), pp. 7–19, 1982.
11
[12] دربندی، سمانه. خورشید، صدیقه. "رویکرد نوآوری باز و نقش آن در توسعه نوآوری" دومین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی مدیریت نوآوری ایران و دومین کنفرانس ملی تفکر و آثار علمی تخلیی و کاربردهای آن در آموزش، پژوهش، اختراع و نوآوری، تهران، 1388.
12
[13] Hafkesbrink, J. Schroll, M. “Organizational Competences for Open Innovation in Small and Medium Sized Enterprises of the Digital Economy” innowise GmbH, Bürgerstr.pp. 15, Duisburg, Germany, 2010.
13
[14] Raasch, C. Herstatt, C. Abdelkafi, N. “Open Source Innovation - Characterics and Applicability Outside the Software Industry” Arbeitspapier, 53 der technischen Universität Hamburg-Harburg, S. 4, 2009.
14
[15] Staudt, E. Kailer, N. Kriegesmann, B. Meier, A. Stephan, H. Ziegler, A. “Expertise and Innovation - A Survey of Human Resources Development and Beyond Knowledge Management” Innovation: Research and Management, Bochum, Germany, 1997.
15
[16] Mortara, L. Shawcross, J. Mills, J. Napp, J. Minshall, T. “Skills for Open Innovation in: Proceedings of The XX ISPIM Conference Huizingh K.R.E., Conn S., Torkkeli M. & Bitran I” Proceedings of The R&D Management Conference Butler, J. Vienna, Austria, 2009.
16
[17] Schneckenberg, D. “Knowledge needs Liberty - The Link between Corporate Governance and the Use of Web 2.0 to foster Knowledge Management” The XX ISPIM Conference Huizingh K.R.E., Conn S., Torkkeli M. & Bitran, Vienna, Austria: Proceedings of The R&D Management Conference Butler, J. 2009.
17
[18] Gadman, L. “Open source leadership” Proceedings of The XX ISPIM Conference Huizingh K.R.E., Conn S., Torkkeli M. & Bitran I. Vienna, Austria: The R&D Management Conference Butler, J. 2009.
18
[19] Jansen, J. Van Den Bosch, F. Volberda, H. W. “Managing Potential and Realized Absorptive Capacity: How do Organizational Antecedents, Matter?” Academy of Management Journal, 2005.
19
[20] Boscherini, L. Cavaliere, A. Chiaroni, A. Chiesa, V. Frattini, F. “The process of organizational change in Open Innovation models: evidence from a sample of high - tech firms” Huizingh K.R.E., Conn, S., Torkkeli, M. and Britain, I. Proceedings of the XX ISPIM Conference, Vienna, Austria: The R&D Management Conference Butler, J. 2009.
20
[21] Muschik, C. “Organizational competence - A contribution to the structuring of organizational competence and competence development” Research and Management, 17, Bochum, Germany, (2002).
21
[22] Schreyögg, G. Kliesch, M. “Organizational competencies and capabilities of their dynamic: A strategic perspective” QUEM-report documents Professional Development, 94, 2002.
22
[23] Svesson, J. Eriksson, C. “Open Innovation in Small Enterprise - a Living Lab Approach” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
23
[24] Kesting, P. A. “Obstacles to Organisational Change - A Routine-Based View on Dynamic Capabilities” Social Science Research Network, 2006.
24
[25] Teece, D. P. “Dynamic Capibilities and Strategic Management” Strategic Management Journal, 516(18), pp. 509-533, 1997.
25
[26] Antonacopoulou, E. F.S. “Dynamic Capabilities and Organizational Learning: Socio-Political Tensions in Organizational Renewal” Advanced Institute of Management Research, 14(9), 2008.
26
[27] Testa, S. Z. “Thriving on open Innovation by fostering the "An - atman Enterprise" The R&D Management Conference Butler, Austria,(2009.
27
[28] Shimada, T. “A corporate growth strategy selection in open innovation: What is necessary for expanding corporate collaboration domain?” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
28
[29] Fundneider, T. “Enabling Space: Creating the context for Innovation through Open Innovation processes” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
29
[30] Lazzarotti, V. a. “Different modes of open innovation: a theoretical framework and a empirical study” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
30
[31] Knudsen, L. a. “Collaborative Capability in R&D Alliances: Exploring the Link Between Organizational and Individual Level Factors”. Center for Strategic Management and Globalization, Copenhagen Business School, Porcelaenshaven, 24,200(10), 2008.
31
[32] Kock, C. J. “Open Innovation: A "Swingers' club " or "Going Steady?"” 2008.
32
[33] Kunz, R. “How do recent Trends in the Pharmaceutical and Biotech Industry influence Open Innovation Approaches?” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
33
[34] Pynnönnen, M. K. “Characteristics of open innovation business models: A systemic approach for innovation intermediaries” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
34
[35] Pedersen, M. S. “Network characteristics and open innovation in SMEs” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
35
[36] Schroll, A. “Empirical Evaluation of the Open Innovation Approach: Linking Firm, Market and Leader Characteristics to Open Innovation Adoption” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2009.
36
[37] Muschik, C. “Organizational competence - A contribution to the structuring of organizational competence and competence development” Research and Management, 17, Bochum, Germany, 2002.
37
[38] Brunswicker, S. a. “Taking a closer look into Open Innovation in SWE- The "Interplay" of Openness, Performance and Innovation Management Practices” the XX ISPIM Conference, Austria, 2009.
38
[39] Vanhaverbeke, W.C. “Connecting absortive capacity and open innovation” The R&D Management Conference, Butler, Austria, 2008.
39
[40] Chesbrough, H. W. “Open Innovation: A New Paradigm for Understanding Industrial Innovation” New York: Oxford University Press, 2006.
40
[41] Cheng, C. “Does Open Innovation Improve Service Innovation Performance?” the XX ISPIM Conference, Austria, 2009.
41
[42] Ansett, S. “Boundary Spanner: The Gatekeeper of Innovation in Partnerships” pp. 36-44, 2004.
42
[43] Cohen, W. a. “Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation - Technology, Organizations and Innovation” Administrative Science Quarterly, 1990.
43
[44] باقرینژاد، جعفر. درجزینی، مهدی. "نوآوری باز ،کلید موفقیت نوآوری در دنیای کسب و کار امروز" سومین کنفرانس بینالمللی وهفتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، کیش، 1392.
44
[45] اخوان، پیمان. حسینی سرخوش، مهدی. منطقی، منوچهر. "بررسی رابطه نوآوری باز و موفقیت توسعه محصول جدید" سومین کنفرانس بینالمللی وهفتمین کنفرانس ملی مدیریت فناوری، کیش، 1392.
45
[46] Cooper, R. “Perspective: The Stage-Gate® Idea-to-Launch Process-Update, What's New, and NexGen Systems” Journal of Product Innovation Management, 25(6) ,pp. 213-232, 2008.
46
[47] Görnlund, J. Sjödin, D. Frishammar, J. “Open innovation and the stage-gate process: A review” California Management Review, 52(3), pp. 1-26, 2010.
47
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل نقش فنبازار در ایجاد و تقویت نوآوری در سازمان
اهمیت روزافزون فناوری باعث شده است تا سازوکارهای مختلفی در جهت توسعه، تبادل، اشاعه و بهکارگیری آن مطرح شود. فنبازار یکی از مهمترین این سازوکارها محسوب میشود که در سالهای اخیر در کشور ما توجه زیادی را به خود معطوف کرده است. هدف مقالة حاضر، بررسی این نکته است که نهادهای واسطه به ویژه فنبازار چگونه باعث ارتقاء نوآوری در سازمان خواهند شد. برای دستیابی به این هدف، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. برای این منظور، با استفاده از کارکردهای فنبازار و شاخصهای مرتبط با سه بعد محرکها، ظرفیتها و عملکرد نوآوری به بررسی این رابطه پرداخته شده است. فرآیند پردازش الگو با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی در نرم افزار SmartPLS صورت گرفته و با استفاده از ابزار پرسشنامه، نظرات تعدادی از خبرگان حوزة مدیریت فناوری به عنوان ورودی نرم افزار جهت تحلیل روابط بهکارگرفته شده است. نتایج پردازش الگو نشان میدهد فنبازار با کارکردهای تعریف شده، تأثیر مستقیم بر عملکرد نوآوری ندارد و تاثیرگذاری عمدة آن برمحرکها و ظرفیتهای نوآوری است.
https://www.nowavari.ir/article_14666_f53a420fe163acb344dfc4b3172a6ec0.pdf
2014-03-01
27
52
نوآوری
فن بازار
عملکرد نوآوری
محرکهای نوآوری
ظرفیتهای نوآوری
مدلیابی معادلات ساختاری
سید احمد
کمالی
1
دانشگاه
AUTHOR
مسعود
محمدپور
masoudmohammadpour@ymail.com
2
دانشگاه علم و صنعت
LEAD_AUTHOR
[1] Prajogo, Daniel L . and Ahmed, Pervaiz K."Relationships between innovationstimulus innovation capacity and innovation performance" R&D Management, 36(5), pp. 499 - 516, 2006.
1
[2] Cooper, R G. "Winning at New Products- Accelerating the Process from Idea to Lauch" Addison-Wesley Publishing Company, pp. 273-290, 1993.
2
[3] Roberts, K. "What strategic investments should you make during a recession to gain competitive advantage" Strategy and Leadership, pp. 31-39, 2003.
3
[4] Morel, L. andBoly, V "New Product Development Process (NPDP); updating the identification stage Practices" International Journal of Product Development, 3(2), pp. 232- 251,
4
[5] علائی طباطبائی، سید احمدرضا. "چالش های شکلگیری فنبازار در کشور" نشریه پارک علم و فناوری پردیس، صص. 13-18، 1387.
5
[6] طبائیان، سید کمال. بوشهری، علیرضا. " پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه در قالب نظام ملی نوآوری؛ مطالعه موردی فنبازار" نشریه صنعت و دانشگاه، 1388.
6
[7] صمدی، سعید. کلاهدوزان، امین. حسینی، سیدرضا. "فنبازار، جایگاه و کارکرد آن در نظام صنعتی و فناورانه" رشد فناوری، صص. 58-65، 1385.
7
[8] خداد حسینی، سید حمید. سهرابی، روح الله. "طراحی مدل پیشنهادی فنبازار (مرکز مبادلات و معاملات تکنولوژی) در سطح ملی در ایران" اندیشکده آصف، 1382.
8
[9] Schumpeter, J.A."Theoric derwirtscha ftilichen Entwickelung" Leipzig: Duncker&Hamboldt, 1926.
9
[10] North, D.C. Walls, J.J."Integrating instutional change and technical change in Economic History: A Transaction Cost Approach"A Wiley-Interscience publication Journal of instutional and theoretical Economies, 150(4), pp. 609- 624, 1994.
10
[11] Kanter, R.M. "The Change Masters: Innovations For Productivity In The American Corporation" University of Illinois, Illinois, 2003.
11
[12] Cameron, K.S. Quinn, R.E."Diagnosing and Changing Organizational Culture: Based on the Competing Values Framework" John Wiley&Sons,New Jeresy, 2005.
12
[13] Beal, M.R."Competitive Effectively; Environmental Scanning, Competitive Strategy, and Organizational Performance in small Manufacturing Firms" Journal of small Bussiness Management, 38(1) , pp. 42- 47, 2000.
13
[14] Krishnan, A.H."Supplier selection practice among Small firms in the United states: Pharmactual industries" Reaearch policy, pp. 287- 321, 2001.
14
[15] Claver, E. "Organizational culture for innovation and new technological behavior" The Journal of High Technology Management Research, 9(1), pp. 55- 68, 1998.
15
[16] Silva, M. Raposo, M. Ferrao, M."SME innovative capacity, Competitive advantage and performance in Traditional industrial region of Portugal" Journal of technology management and innovation, 4(4), pp, 53-68, 2009.
16
[17] صنوبر، ناصر. سلمانی، بهزاد. تجویدی، مینا. "تاثیر محرکهای نوآوری بر ظرفیتهای نوآوری شرکتهای دانشبنیان" سیاست علم و فناوری، صص. 91-106، 1390.
17
[18] Lim, K. "The Relationship between research and innovation in the semiconductor and pharmaceutical industries" Research Policy, pp. 287-321, 2004.
18
[19] Montes, F.J. Moreno, R.A. Fernandez, M.L. "Assessing the Organizational Climate and Contractual Relationship for Perceptions of Support for Innovation" International Journal Manpower, 25(2), pp. 167-180, 2004.
19
[20] Tidd, J. Bessant, J. Pavitt, k. "Managing Innovation: Integrating Technological, Market, and Organizational Change" John Wiley&Sons, Chichester, 1997.
20
[21] Tidd, J. Bessant, J. K, Pavitt. "Managing Innovation: Integrating Technological, Market and Organizational Change" John Wiley&Sons, Chichester, 2005.
21
[22] خدادادحسینی، سید حمید. سهرابی، روح الله. "طراحی مدل پیشنهادی فنبازار (مرکز مبادلات و معاملات فناوری) در سطح ملی در ایران" اندیشکده آصف، اندیشه مدیریت، صص.225-256، 1382.
22
[23] گرگین، سعید. "درآمدی بر فنبازار، رویکردی نو بر انتقال فناوری" فصلنامه طیف برق، صص. 70 -73، 1386.
23
[24] علائی طباطبائی، سید احمدرضا. "چالشهای شکلگیری فنبازار در کشور" نشریه پارک علم و فناوری پردیس، صص. 13-18، 1387.
24
[25] Cooke, P. " Regional innovation, entrepreneurshipand talent systems" international journal of entrepreneurship and innovation management ,7, pp. 53- 68, 2007.
25
[26] Koc, T. Ceylan, C."Factors impacting the innovative capacity in large scale companies" Technovation, 27(3), pp. 105 - 114, 2007.
26
[27] Koc, T. "Organizational Determinants of Innovation Capacity in Software Companies" Computers&Industrial Engineering, 53(3), pp. 373- 385, 2007.
27
[28] آراستی، محمدرضا. کرمی پور، آزیتا. قریشی، بابک. " شناسایی عوامل موثر بر ظرفیت نوآوری بنگاههای اقتصادی:مطالعه موردی شرکت های اتوماسیون صنعتی ایران" فصلنامه علوم مدیریت ایران، صص. 1-30، 1388.
28
[29] Klein, K.J. Sorra, J.S. "The challenge of innovation implementation" Academy of Managment Review, 21(4), pp. 1055 - 1080, 1996.
29
[30] احمدی، پرویز. نصیری واحد، ناهید. "طراحی و تبیین عوامل مؤثر برنوآوری سازمانی گروه ایران ترانسفو" پژوهشهای مدیریت، صص. 155-178، 1386.
30
[31] Heygate, R. "Why are we bungling process innovation" The McKinsey Quarterly, 2, pp. 130 - 139, 1996.
31
[32] Koc, T. and Ceylan, C. "Factors impacting the innovative capacity in large scale companies" Technovation, 27(3), pp. 105 - 114, 2007.
32
[33] Zhuang, L. Williamson, D. Carter, M. "Innovate or liquidate — are all organizations convinced? A two-phased study into the innovation process" Management Decision, 37(1), pp. 57- 71, 1999.
33
[34] Koc, T. "Organizational Determinants of Innovation Capacity in Software Companies" Computers&Industrial Engineering, 53(3), pp. 373- 385, 2007.
34
[35] خاکی, غلامرضا. "روش تحقیق با رویکرد پایان نامه نویسی" انتشارات بازتاب، تهران ، 1382.
35
[36] Cronbach, L.J."Coefficient alpha and the internal structure of tests" Psychometrika, 16(3), pp. 297 - 334, 1951.
36
[37] Fornell, C. Larcker, D F. "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error " Journal of marketing Research, 18(1), pp. 39-50, 1981.
37
[38] Chin, W W. "The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling" Mahwah, NJ : Lawrence Erlbaum Associates, 1998.
38
[39] Gefen, D. D. and Straub, A."Practical guide to factorial validity using PLS-Graph: Tutrial and annotated example" Communications of the AIS, pp. 91- 106, 2005.
39
[40] Werts, C. E. Linn, R. L. Joreskog, K. G."interclass reliability estimates: Testing structural assumptions" Educational and Psychological measurement, 34(1), pp. 25-33, 1974.
40
[41] Hoffman, K. "Small firms, R&D, technology and innovation in the UK: a literature review" Technovation, 18(1), pp. 39-55, 1998.
41
ORIGINAL_ARTICLE
عوامل موثر بر موفقیت پروژه های انتقال فناوری بین المللی با حمایت سازمان تسهیل گر
روابط میان عوامل موفقیت پروژههای انتقال فناوری بینالمللی از زمینههای کلیدی پژوهشی در حوزة مدیریت فناوری است. پژوهشهای پیشین بیشتر به بررسی عوامل مرتبط با گیرنده، منبع، محیط، ماهیت فناوری، روش انتقال و مانند آنها پرداختهاند. در مقالة حاضر علاوه بر عوامل یاد شده، نقش سازمان تسهیلگر انتقال فناوری نیز مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و با راهبرد پیمایش و بررسی مستندات انجام شده و در آن از روش پژوهش آمیخته (ابتدا رویکرد کیفی و سپس رویکرد کمّی) استفاده شده است. فهرست عوامل و معیارهای موفقیت از پژوهشهای پیشین استخراج شده و چارچوب مفهومی موفقیت پروژههای انتقال فناوری بینالمللی، بهدست آمده است. بر مبنای این چارچوب و با در نظرگرفتن الزامات سازمان مورد بررسی توسط گروه کانونی، مدل معادلات ساختاری طراحی شد. در این پژوهش، اطلاعات 191 پروژه از طریق مصاحبة حضوری و بررسی مستندات موجود جمعآوری و تحلیل شده است. از آنجا که دادهها نرمال نبودند؛ برای اعتبارسنجی مدل معادلات ساختاری از روش حداقل مربعات جزئی در نرمافزار SmartPLS استفاده گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد، آمادگی سازمان تسهیلگر، بیشترین تأثیر و پس از آن بهترتیب آمادگی جذب فناوری در گیرنده و قابلیت تبادل فناوری تأثیر معناداری بر موفقیت داشتهاند. همچنین آمادگی انتقال فناوری در منبع، تأثیر معناداری بر موفقیت پروژههای یاد شده نداشته است.
https://www.nowavari.ir/article_14667_9ff4c3c9d6fa13659c8edf839dc5e31f.pdf
2014-03-01
53
80
انتقال فناوری بین المللی
عوامل موفقیت پروژه
معیارهای موفقیت پروژه
سازمان تسهیل گر
روش پژوهش آمیخته
مدلسازی معادلات ساختاری
حداقل مربعات جزئی
محمدرضا
تقوا
1
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
سید حبیب الله
طباطباییان
2
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
جمشید
صالحی صدقیانی
sadaghiani@atu.ac.ir
3
دانشگاه علامه طباطبایی
AUTHOR
کمال
محمدی
kmpolytech@yahoo.com
4
دانشگاه علامه طباطبایی
LEAD_AUTHOR
منطقی، م. گودرز ناصری، ه. "ارزیابی انتقال فناوری تولید خودرو سمند به سوریه و ارائه مدل کاربردی آن" فصلنامه علمی- پژوهشی بهبود مدیریت، 12(5) ، صص. 99- 82، 1390.
1
Reisman, A. "Transfer of technologies, a cross disciplinary taxonomy" Omega Journal, 33 , pp.189- 202, 2005.
2
لل، س. "سیاست فناوری و تشویق بازار" انتشارات رسا، تهران، 1385.
3
قادری، ر. “تحلیلی بر نقش سازمانهای ملی انتقال فناوری” فصلنامه تخصصی رشد فناوری, صص. 26-22، 1388.
4
WHO, "Increasing access to vaccines through technology transfer and local production , 2010.
5
الیاسی، م. "مدلی برای نقش نهادهای میانجی در توسعه همکاریهای فناورانه بین بنگاهها (مطالعۀ موردی صنایع هوایی و فضایی ایران)" پایاننامه جهت دریافت مدرک دکتری رشته مدیریت فناوری, دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، 1390.
6
Maskus, K.E. and Okediji, R.L. "Intellectual Property Rights and International Technology Transfer to Address Climate Change: Risks, Opportunities and Policy Options" International Centre for Trade and Sustainable Development, Geneva, 2010.
7
Milton, V. J. Wagner, C. L. Rosangela, M. V. and Kalinga, J. "Milton Vieira Junior, Effective management of international technology transfer projects: insights from the Brazilian textile industry" Journal of Manufacturing Technology Management, 25(1), pp. 69-99, 2014.
8
آراستی، م. "شناسایی پارامترهای کلیدی در تدوین راهبرد فناوری سازمان، مؤثر برموفقیت پروژههای انتقال فناوری در محیط( CoPS با رویکرد سازمانهای موجود در کشورهای توسعه یافته" ,سومین کنفرانس مدیرت اجرایی، تهران، 1391.
9
Abdul Wahab, S. Che Rose, R. and Idayu Wati Osman, S. "The Theoretical Perspectives Underlying Technology Transfer: A Literature Review" International Journal of Business and Management, 2012.
10
Mohamed, A. S. Spuan, S. M. Megat, A. M. and Hamouda, R. "Modeling the Technology Transfer process In The Petroleum Industry: Evidence From Libya" Journal Of Mathemathical & Computer Modeling, 55, pp. 451-470, 2012.
11
Gibson, M. “Technology Transfer: An international Good practice Guide for Pharmaceuticals and Allied Industries” Davice Healthcare International Publishing, LLC, Newbury park, CA, US, 2005.
12
Saad, M. Cicmil, S. and Greenwood, M. "Technology transfer projects in developing countries - furthering the Project Management perspectives" International Journal of Project Management, 20, pp. 617-625, 2002.
13
خمسه، ع. “ارزیابی میزان موفقیت فرآیند انتقال فناوری و تعیین بهترین روش انتقال فناوری با مدل AHP؛ مطالعه موردی صنایع آذرآب” دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، پایاننامه برای دریافت درجه دکترای مدیریت تکنولوژی، تهران، 1390.
14
Qiuling, D. "A study on international technology transfer critical factors in Hong Kong / Pearl River Delta manufacturing industries" City university of Hong Kong, Hong Kong, 2008.
15
Waroonkun, T. and Stewart, R. A. "Modeling the international technology transfer process in construction projects: evidence from Thailand" The Journal of Technology Transfer, 33( 6), pp. 667-687, 2008.
16
Stock, G. N. and Tatikonda, M. V. "A typology of project-level technology transfer processes" Journal of Operations Management, 18, pp. 719-737, 2000.
17
Lin, B. W. and Berg, D. "Effects of cultural difference on technology transfer projects: an empirical study of Taiwanese manufacturing companies" International Journal of Project Management,19(5), pp. 287-293, 2001.
18
UNCTAD, "Evalauation of irans Science & technology" UNCTAD, Bokharerst, 2005.
19
Belderbos, R. Van Roy V. and Duvivier, F. "International and domestic technology transfers and productivity growth: firm level evidence," Journal of Industrial and Corporate Change, 22(1), pp. 1-32, 2013.
20
Boonyarith, S. and Siengthai, S. "The headquarters' strategy in knowledge transfer effectiveness: an empirical study in Thailand" International Journal of Innovation and Learning, 15(1), pp. 65-94, 2014.
21
Chang, Y. and Xinjian, C."The Interactive Relationship of Transnational Technology Transfer & Diffusion and National Innovation Capability," International Journal of Business and Management, 21(8), pp. 76-88, 2013.
22
Nguyen, N. T. and Aoyama, A."Exploring Cultural Differences in Implementing International Technology Transfer In the Case of Japanese Manufacturing Subsidiaries in Vietnam" Journal of Contemporary Management Research, 9(1), pp. 13- 34, 2013.
23
Nguyen, N. T. and Aoyama, A."Does the hybridizing of intercultural potential facilitate efficient technology transfer? An empirical study on Japanese manufacturing subsidiaries in Vietnam" Asian Social Science, 8(11), pp. 26-37, 2012.
24
Derakhshani, S. "Factors affecting success in international transfers of technology" The Developing Economies, 22(1), pp. 22-47, 1984.
25
فارسیجانی، ح. و تیموریان، م. “بررسی عوامل موفقیت انتقال فناوری برای رسیدن به کلاس جهانی (موردکاوی: شرکت هپکو)” فصلنامه تخصصی چشم انداز مدیریت، 32، صص، 68 -51، 1388.
26
ظفرنژاد، م. "بررسی عوامل مؤثر بر موفقیت پروژههای اکتساب فناوری (مطالعۀ موردی: صنعت پتروشیمی ایران)" دانشکدۀ مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی امیرکبیر، پایاننامه کارشناسی ارشد مهندسی صنایع (گرایش مدیریت نوآوری و فناوری)، تهران، 1390.
27
ثابتی، م. "شناسایی و رتبهبندی عوامل حیاتی موفقیت در انتقال فناوری سیستمهای اطلاعاتی در صنایع خودروسازی ایران" دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، پایاننامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، تهران, 1390.
28
Howells, J. "Intermediation and the role of intermediaries in innovation," Research Policy journal, 35, pp. 715–728, 2006.
29
Shin, J. S. “The Economics of the Latecomers: Catching-up, technology transfer and institutions in Germany, Japan and South Korea” London, Routledge, 2013.
30
Liu, S. Fang, Z. Shi, H. and Guo, B. “Theory of Science and Technology Transfer and Applications” Boca Raton, FL, CRC Press, 2010.
31
Maskus, K. E. "Encouraging International Technology Transfer" International Centre for Trade and Sustainable Development, Geneva, 2004.
32
Taghva, M. R. Tabatabaeian, S. h. and Mohammadi, K."The role of organizational factors in the international technology transfer project success: An empirical investigation" IEEE, 2010.
33
ضمیری، م. "بررسی تاثیر ماهیت تکنولوژی بر موفقیت پروژههای انتقال فناوری از طریق بهکارگیری پرسنل علمی و فنی" دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکدۀ مدیریت، پایاننامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، تهران، 1388.
34
مدنی، س. ح. ا." بررسی و مطالعۀ روشهای انتقال فناوریِ فناوری زیستی به مؤسسات و شرکتهای خصوصی" دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، دانشکدۀ مدیریت و اقتصاد، پایاننامه برای دریافت درجۀ کارشناسی ارشد مدیریت فناوری، تهران، 1384.
35
UNCTAD, "Facilitating Transfer of technology to Developing Countries: A Survey of home country measurs" UNCTAD, NewYork and Genev, 2004.
36
Lin, C. Tan, B. and Chang, S. "The critical factors for technology absorptive capacity" Journal of Industrial Management & Data Systems, 102(6), pp. 300-308, 2002.
37
Steenhuis, H. J. and Bruijn, E. J."International technology transfer: building theory from a multiple case-study in the aircraft industry" academy of management anuual meeting, Honolulilu, 2005.
38
Nahar, N. K. Lyytinen, N. H. and Muravyov, S. V. "Success factors for information technology supported international technology transfer: Finding expert consensus" Journal of Information & management, 43(5), pp. 663-677, 2006.
39
Ustundag, A. Ug˘urlu, S. and Serdar, K. M. "Evaluating the performance of technology transfer offices" Journal of Enterprise Information Management, 24(4), pp. 322-337, 2011.
40
King, D.R. Nowak, M.L. "The impact of government policy on technology transfer: an aircraft industry case study" Journal of Enginerring Technology Management, 20(4), pp. 303 - 318, 2003.
41
Saunders, M. N. Saunders, M. Lewis P. Thornhill, A. “Research Methods for Business Students”, 5 ed., Delhi: Pearson Education India, 2011.
42
داوری، ع. رضازاده، آ. "مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS" سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی، تهران،1392 .
43
Peng, D. X. and Lai, F. "Using partial least squares in operations management research: A practical guideline and summary of past research" Journal of Operations Management, 30, pp. 467 – 480, 2012.
44
Brigs, S. R. and Cheek, J. M. "The role of factor analysis in the development and evaluation of personality scales," Journal of Personality, 54, pp. 106-148, 1986.
45
Cronbach, L. J. "Coefficient alpha and the internal structure of tests" Psychometrika, 16(3), pp. 297-334, 1951.
46
Fornell, C. Larcker, D. F. "Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error" Journal of Marketing Research, 18, pp. 39–50, 1981.
47
Hair, J. F. Black, W. C. Babin, B. J. Anderson, R. E. and Tatham, R. L. “Multivariate data analysis” 7th ed. , Upper Saddle River, Prentice Hall., 2010.
48
Nunnally, J.C. “Psychometric Theory” 2nd Ed. , New York: McGraw-Hill, 1978.
49
Magner, N. Welker, R.B. and Campbell, T.L. "Testing a model of cognitive budgetary participation processes in a latent variable structural equations framework" Accounting and Business Research, pp. 41-50, 1996.
50
Chin, W. W. "Issues and opinion on structural equation modeling," MIS Quarterly, 22(1), pp. 7-16, 1998.
51
Hulland, J."Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: a review of four recent studies" Strategic Management Journal, 20(2), pp. 195-204, 1999.
52
Lohmoller, J. B. “Latent variables path modeling with partial least squares” Heidelberg: Physica, 1989.
53
Cohen, J. “Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences” New Jersey: Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates, 1988.
54
Henseler, J. Ringle, C. M. and Sinkovics, R. R. "The use of partial least squares path modeling in international marketing," Advances in International Marketing, 20, pp. 277-320, 2009.
55
Wetzels, M. Odekerken-Schroder G. and Oppen, C. Van "Using PLS path Modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration," MIS Quarterly, 33(1), pp. 177, 2009.
56
ORIGINAL_ARTICLE
الگوی طراحی ساختار اجتماعات کاری بر مبنای متغیرهای سازمان
اجتماعات کاری، ابزاری برای تبادل تجربههای برتر و فرصتی برای افزایش سطح یادگیری فردی و سازمانی هستند. توسعه این ساختارهای اجتماعی، به یک راهبرد اساسی برای بهبود فرآیند نوآوری تبدیل شده است. محققان و فعالان مدیریت دانش اعتقاد دارند، مدیریت کردن اجتماعات کاری، همسو با اهداف سازمان، نتایج بسیار مطلوبی در فرآیند نوآوری سازمان خواهد داشت. بررسی پژوهشهای قبلی نشان میدهد که در توسعه و مدیریت اجتماعات کاری، روابط میان متغیرهای سازمانی و مولفههای موثر در طراحی اجتماعات کاری بررسی نشده است. به عبارت دیگر، توسعه اجتماعات کاری مستقل از متغیرهای سازمانی بررسی شده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف شناسایی روابط میان متغیرهای سازمانی و مولفههای طراحی اجتماعات کاری انجام شد. بدین منظور پس از شناسایی 17 متغیر سازمانی و 13 مولفه مؤثر در طراحی اجتماعات کاری، روش دلفی فازی برای تبیین ارتباط میان این متغیرها مورد استفاده قرار گرفت. محدوده مطالعه این پژوهش، یک سازمان صنعتی راهبردی بود. دادههای پژوهش با نظرخواهی و توزیع پرسشنامه میان 11 نفر از خبرگان سازمان مورد مطالعه جمعآوری گردید. نتایج این پژوهش نشان میدهد 17 متغیر سازمانی شناسایی شده بر 13 مولفه طراحی اجتماعات کاری اثر گذار هستند. الگوی طراحی شده در این پژوهش، علاوه بر اینکه مبنای مناسبی برای ارزیابی و انتخاب اجتماعات کاری محسوب میشود، به روشنی روابط میان متغیرهای سازمانی و اجتماعات کاری را نیر مشخص میکند.
https://www.nowavari.ir/article_14668_c687c5e212b0dbb653605fbc08023d8c.pdf
2014-03-01
81
100
اجتماعات کاری
نوعشناسی اجتماعات کاری
متغیرهای سازمانی
دلفی فازی
عبدالله
جاسبی
1
دانشگاه علم و صنعت
AUTHOR
جواد
جاسبی
2
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
AUTHOR
مصطفی
جعفری
3
دانشگاه علم و صنعت
AUTHOR
پیمان
اخوان
peyman_akv@yahoo.com
4
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
AUTHOR
مرتضی
پیری
m_piri@iust.ac.ir
5
دانشگاه علم و صنعت
LEAD_AUTHOR
[1] Duguid, P. ‘‘Prologue: community of practice: then and now’’, in Amin, A. and Roberts, J. (Eds), Community, Economic Creativity and Organization, New York, NY, Oxford University Press, pp. 1-10. 2008.
1
[2] Lave, J. and Wenger, E.C. “Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation”, Cambridge, Cambridge University Press, 1991.
2
[3] Kim, H. W., Zheng, J. R. and Gupta, s. “Examining knowledge contribution from the perspective of an online identity in blogging communities”. Computers in Human Behavior. 27, pp. 1760–1770, 2011.
3
[4] Harvey, J. F. O. Cohendet, P. Simon, L. and Dubois, L E. Another cog in the machine: Designing communities of practice in professional bureaucracies. European Management Journal, 31(1), pp. 27- 40, 2013.
4
[5] Galliers, R.D. Further developments in information systems strategizing: unpacking the concept. In: Galliers, R.D., Currie, W. (Eds.), The Oxford Handbook of Management Information Systems: Critical Perspectives and New Directions. Oxford University Press, USA, Oxford, pp. 329–345, 2011.
5
[6] Wenger, E. McDermott, R. & Snyder, W. M. Cultivating communities of practice: A guide to managing knowledge. Boston, MA: Harvard Business School Press, 2002.
6
[7] Wenger, E. C. & Snyder, W. M. "Communities of practice. The organizational frontier". Harvard Business Review, 78(1), pp. 139–145, 2000.
7
[8] Blackmore, C. Learning systems and communities of practice for environmental decision making PhD thesis Milton Keynes: The Open University, 2009.
8
[9] Iaquinto, B, Ison, R and Faggian, R.,"Creating communities of practice: scoping purposeful design", Journal of Knowledge Management, 15(1), pp. 4 – 21, 2011.
9
[10] Dube, L., Bouhris, A., Jacob, R. "The impact of structuring characteristics on the launching of virtual communities of practice". Journal of Organizational Change Management 18(2), pp. 145–166, 2005.
10
[11] Hara, N., Shachaf, P., Stoerger, S. " Online communities of practice typology revisited". Journal of Information Science, 35 (6), pp. 1–18, 2009.
11
[12] Kostas, A. and Sofos, A. "Internet-Mediated Communities of Practice: Identifying a Typology of Critical Elements". Intelligent Adaptation & Personalization Techniques, 408, pp. 311–334. 2012.
12
[13] Hara, N. and Kling, R. “Communities of practice with and without information technology”. Proceedings of the American Society for Information Science and Technology. 39 (1), pp. 338–349, 2002.
13
[14] Andriessen JHE. “Working with Groupware: Understanding and evaluating collaboration technology”. Springer Verlag: London, 2002
14
[15] Pavlin, S. “Community of practice in a small research institute”. Journal of Knowledge Management, 10(4), pp. 136–144, 2006.
15
[16] Hara, N. “Communities of practice: Fostering peer-to-peer learning and informal knowledge sharing in the work place”. Berlin, Germany, Springer, 2008.
16
[17] Saint-Onge, H. and Wallace, D. “Leveraging Communities of Practice for Strategic Advantage”, Butterworth Heinemann, London and New York, NY. 2003.
17
[18] Dubé, L., Bourhis, A. and Jacob, R. “Towards a typology of virtual communities of practice”, Interdisciplinary Journal of Information, Knowledge, and Management 1, pp. 69-93, 2006.
18
[19] Andriessen JHE, Huis in’t Veld M, Soekijad M. Communities of Practice for Knowledge Sharing. In How to Manage Experience Sharing: From Organizational Surprises to Organizational Knowledge, Andriessen JHE, Fahlbruch B (eds). Elsevier Science Ltd: Oxford, UK, 2004.
19
[20] Verburg, R. & Andrissen, J. “The assessment of communities of practice”. Knowledge and Process Management, 13(1), pp. 13-25, 2006.
20
[21] Garavan, T.N., Carbery, R. and Murphy, E.,“Managing intentionally created communities of practices for knowledge sourcing across organizational boundaries”, The Learning Organization, 14(1), pp. 34-49, 2007.
21
[22] Scarso, E., Bolisani, E., & Salvador, L. "A systematic framework for analysing the critical success factors of communities of practice". Journal of Knowledge Management, 13(6), pp. 431–447, 2009.
22
[23] Storck, J. and Hill, P.A “Knowledge diffusion through ‘strategic communities’”, Sloan Management Review, 41(2), pp. 63-74, 2000.
23
[24] Koch, M., Fusco, J. "Designing for Growth: Enabling Communities of Practice to Develop and Extend Their Work Online. In: Kimble, C., Hildreth, P. (eds.) Communities of Practice: Creating Learning Environments for Educators",Information Age Publishing, 2, 2008.
24
[25] Jafari, M.; Fathian, M.; Jahani, A.; Akhavan, P. “Exploring the contextual dimensions of organization from knowledge management perspective”. Journal of Knowledge Management, Emerald, 38(1), pp. 53-71, 2008.
25
[26] Jeon, S. H., Kim, Y. G. and Koh, J. “Individual, social, and organizational contexts for active knowledge sharing in communities of practice”. Expert Systems with Applications, 38(10), pp. 12423–12431, 2011.
26
[27] جعفری، ن. و منتظر، غ. استفاده از روش دلفی فازی برای تعیین سیاست های مالی کشور، فصلنامه پژوهش های اقتصادی، 1(8)، صص. 91-114، 1387.
27
[28] Wey, W.M. and Wu, K.Y. “Using ANP priorities with goal programming in resource allocation in Transportation”, Mathematical and Computer Modelling, 46(7), pp. 985–1000, 2007.
28
[29] Klir G.J. and Yuan B. “Fuzzy Sets and Fuzzy Logic: Theory and Applications”. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall, 1995.
29
[30] Li, Y.H., Huang, J.W. & Tsai, M.T. Entrepreneurial orientation and firm performance: The role of knowledge creation process. Industrial Marketing Management, 38(4), pp. 440–449, 2009.
30
[31] Fang, Y. H. and Chiu, C-M. In justice we trust: Exploring knowledge-sharing continuance intentions in virtual communities of practice. Computers in Human Behavior. 26(2), pp. 235–246, 2010.
31
[32] Hong, D., Suh, E., & Koo, C. Developing strategies for overcoming barriers to knowledge sharing based on conversational knowledge management: A case study of a financial company. Expert systems with Applications, 38(12), pp. 14417-14427, 2011.
32
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی سیستم تصمیم گیری جهت اولویت بندی فناوری های مناسب مدیریت دانش در شرکت های بیمه
امروزه مدیریت دانش به عنوان یکی از عناصر کلیدی سازمانها برای کسب مزیت رقابتی محسوب میشود و یکی از مهمترین ابعاد آن فناوری اطلاعات میباشد. با توجه به رشد روز افزون فناوری اطلاعات و نیاز شرکتهای بیمه به استفاده از فناوری برای مدیریت دانش سازمانی، مساله انتخاب فناوری مناسب در فرآیندهای مدیریت دانش از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله با استفاده از معیارهای شناسایی شده از ادبیات موضوع و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی، فناوریهای هر مرحله از فرآیندهای مدیریت دانش در شرکتهای بیمه ایران، ملت، البرز و سینا با استفاده از نرمافزار Expert Choiceبا یکدیگر مقایسه شدند. دادههای مورد نیاز پژوهش، با استفاده از دو پرسشنامهها جمعآوری شد. پرسشنامهها اول برای تعیین معناداری معیارهای انتخاب و فناوریهای هر یک از فرآیندهای مدیریت دانش و پرسشنامهها دوم برای اولویتبندی و تعیین وزن شاخصها مورد استفاده قرار گرفت. نتیجههای حاصل از مقایسه فناوریهای مدیریت دانش براساس 12 معیار انتخاب شده، نشان میدهد که فناوری پایگاه دانش در فرآیند کسب دانش، فناوری نظامهای آموزشی در فرآیند تسهیم دانش، فناوری نقشه دانش در فرآیند سازماندهی دانش و در نهایت فناوری نظام برنامهریزی منابع سازمان در فرآیند کاربرد دانش در شرکتهای بیمه دارای بیشترین اولویت بودهاند. در پایان این مقاله، نرمافزار تصمیمگیری طراحی شده جهت کمک به کارکنان شرکتهای بیمه در انتخاب فناوری مناسب برای هر یک از فرآیندهای مدیریت دانش تشریح شده است.
https://www.nowavari.ir/article_14669_50daf59874137af7cbec004f033ac24a.pdf
2014-03-01
101
122
فناوریهای مدیریت دانش
سیستم تصمیمگیری انتخاب فناوری مدریت دانش
روش تحلیل سلسله مراتبی
شرکتهای بیمه
الهام
فلاح
fallah.elham88@yahoo.com
1
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
علیرضا
حسن زاده
ar_hasanzadeh@modares.ac.ir
2
دانشگاه تربیت مدرس
AUTHOR
آمنه
خدیور
3
دانشگاه الزهرا
AUTHOR
بهنام
مولوی
molavimailbox@gmail.com
4
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
LEAD_AUTHOR
[1] Scmaltz, Robert. “Information technology support for knowledge menegement in cooperations” Institute of information system, 2008.
1
[2] Lindvall, M. Rus, I. and Sinha, S. “Technology support for knowledge management” Advances in Learning Software Organizations, 2640, pp. 94-103, 2003.
2
[3] Smut, hunil. ”key characterics in selecting software tools for knowledge management” school of computing, 11th International Conference on Enterprise Information Systems, ICEIS 2009.
3
[4] Houseman, Oliver. ”a methodology for the selection of newtechnologies in aviation industry” decision engineering report series, 2004.
4
[5] آزادی احمدآبادی، قاسم. و آاحمدآ، اکرم. "فناوری اطلاعات در مدیریت دانش کاربرد ها و تاثیرات" مجله تدبیر، 111، ص 4، 1388.
5
[6] افزاره، عباس. "مدیریت دانش ضمنی و آشکار و فناوری اطلاعات" دانشکده مهندسی صنایع ،دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1390.
6
[7] رادینگ، آلن." مدیریت دانش : موفقیت در اقتصاد جهانی مبتنی بر اطلاعات" ترجمه محمدحسین لطیفی، چاپاول،تهران، انتشارات سمت،1383.
7
[8] Ray, loye. “Requirement for knowledge management: business drivinginformation technology” Journal of knowledge management, 12, 2008.
8
[9] اخگر، بابک، و جهانیان، خشایار. "قطب نمای مدیریت دانش )گام به گام راهنمای عملی مدیریت دانش)" ناشر تهران ، گلچین علم،1389.
9
[10] Liao, S. H. “Knowledge management technologies and applications—literature review from 1995 to 2002” Expert systems with applications, 25(2), pp. 155-164, 2003.
10
[11] Yates, D. and Paquette, S. “Emergency knowledge management and social media technologies: A case study of the 2010 Haitian earthquake” International Journal of Information Management, 31(1), pp. 6-13, 2011.
11
[12] امانتی ، فلورا. " مدیریت دانش و فناوری اطلاعات" پیام ارتباطات،25، 1381.
12
[13] چیت سازیان، علیرضا. " مدیریت دانش و سرمایه های انسانی" ماهنامه تدبیر ، 177، 1385.
13
[14] Marwick, A. D. “Knowledge management technology” IBM systems journal, 40(4), pp. 814-830, 2001.
14
[15] آراسته، عبدالله."فناوری مدیریت دانش" مجله تدبیر، شماره911، 1388.
15
[16] Nor’ashikin, Ali. And Alexei, Tretiakov. ”The use of information technologies for knowledge sharing by secondary healthcare organization in New Zealand” Department of Management, Massey University, Palmerston. 2012.
16
[17] Anderson, K. “from Information Technology to Knowledge Technology: Taking the User into Consideration” journal of knowledge management, 2(2), 2005.
17
[18] Fowler, A. “The role of AI-based technology in support of the knowledge management value activity cycle” The Journal of Strategic Information Systems, 9(2), pp.107-128, 2000.
18
[19] Tyndale, P. “A taxonomy of knowledge management software tools: origins and applications” Evaluation and program planning, 25(2), pp. 183-190, 2002.
19
[20] Tseng, S. M. “The effects of information technology on knowledge management systems” Expert systems with applications, 35(1), pp. 150-160, 2008.
20
[21] Sher, P. J. and Lee, V. C. “Information technology as a facilitator for enhancing dynamic capabilities through knowledge management” Information & Management, 41(8), pp. 933-945, 2004.
21
[22] یعقوبی، نورمحمد. و کوچکزاده، رقیه. " پشتیبانی فناوری اطلاعات از مدیریت دانش" فصلنامه مدیریت صنعتی، 41(7)، 1390.
22
[23] ساعتی، توماس. " تصمیم گیری برای مدیریان" مترجم: توفیق، علی اصغر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی تهران، 1377.
23
[24] آذر، عادل. و رجب زاده، علی. "تصمیم گیری کاربردی" نشر نگاه دانش، ۱۳۸۱.
24
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین راهبرد مدیریت دانش در یک آزمایشگاه تحقیقاتی- صنعتی با بهرهگیری از رویکرد پویا
برای اطمینان از پیادهسازی موفق سیستم مدیریت دانش، قبل از اجرا باید یک راهبرد مناسب جهت مدیریت دانش انتخاب گردد. با توجه به پویایی دانش در سازمان، راهبرد انتخابی نیز باید از پویایی برخوردار باشد. پژوهش حاضر در تلاش است با استفاده از رویکرد پویا در راهبردسازی مدیریت دانش، راهبرد مناسبی جهت مدیریت دانش در یک آزمایشگاه پژوهشی- صنعتی بصورت طیفی از کدگذاری تا شخصیسازی، تدوین نماید. در ابتدا با مرور مبانی نظری، مهمترین عوامل سازمانی تأثیرگذار بر راهبردسازی مدیریت دانش از الگوهای مفهومی موجود استخراج شد که عبارتند از: فرهنگ سازمان، راهبرد کسب و کار، ساختار سازمان، وضعیت فرآیندهای خلق دانش سازمان، راهبرد منابع انسانی و میزان بلوغ نظام فناوری اطلاعات. بدین منظور در اولین گام به تعیین محدوده راهبرد کلان مدیریت دانش بر طیفی از کدگذاری تا شخصیسازی پرداخته شد. در گام بعدی، با سنجش وضعیت فرآیندهای خلق دانش الگوی نوناکا در آزمایشگاه، راهبرد نهایی با هدف ایجاد تعادل میان دانش ضمنی و آشکار سازمان انتخاب گردید. این موضوع باعث میشود، راهبرد انتخابی در زمره راهبردهای پویای مدیریت دانش قرار گیرد. جامعه آماری پژوهش شامل دو دسته کارکنان و همچنین مدیران رده-های مختلف آزمایشگاه بود. بر اساس نتیجههای بدست آمده از پژوهش، راهبرد شخصیسازی به عنوان راهبرد اصلی و راهبرد کدگذاری به عنوان راهبرد فرعی و مکمل، جهت مدیریت دانش در آزمایشگاه شناخته شدند.
https://www.nowavari.ir/article_14670_6d2b86618b62d03f37d00c92b628901b.pdf
2014-03-01
123
146
راهبرد مدیریت دانش
راهبرد پویا
راهبرد شخصیسازی
راهبرد کدگذاری
بهنام
مولوی
molavimailbox@gmail.com
1
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
LEAD_AUTHOR
فرشید
قنبرپور
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
AUTHOR
رضا
انصاری
rezaansar@yahoo.com
3
دانشگاه اصفهان
AUTHOR
[1] Forcada, N., Fuertes, A., Gangolells, M., Casals, M. and Macarulla, M. "Knowledge management perceptions in construction and design companies", Automation in Construction, 2013; 29: 83–91.
1
[2] Alavi, M. and Leidner, D. "Review Knowledge management and knowledge management systems: Conceptual foundations and research issues", MIS Quarterly, 2001; 25(1): 107–136.
2
[3] Bhatt, G. D. "Knowledge management in organizations", Journal of Knowledge Management, 2001; 5(1): 68–75.
3
[4] Hansen, T. "What's your strategy for managing knowledge", Harvard Business School Publishing, Decision Support Systems, 2001; 31:112-128.
4
[5] الهی، شعبان. خدیور، آمنه. حسن زاده، علیرضا. (1389). "ارائه یک متدولوژی برای ایجاد راهبرد مدیریت دانش، مطالعه و بررسی سه سازمان نمونه". مدرس علوم انسانی، دوره 14، شماره 3.
5
[6] Edgar S. M. "Maturity model of Knowledge Management in the interpretativist perspective", International Journal of Information Management, 2012; 32: 365– 371.
6
[7] Davenport, T. H., and Prusak, L. (2000), "Working knowledge: How organizations manage what they know", Boston: Harvard Business School Press.
7
[8] Knapp, E.M. (1998). "Knowledge Management", Business and Economic Review, 44(4), 3-7.
8
[9] Darroch, J., and McNaughton, R. "Examining the link between knowledge management practices and types of innovation", Journal of Intellectual Capital, 2002; 3(3): 210-222.
9
[10] Percin, S. "Use of analytic network process in selecting knowledge management strategies", Management Research Review, 2010; 33(5): 452 – 471.
10
[11] Lee, H. and Choi, B. "Knowledge management enablers, Processes, and Organizational Performance: An integrative view and empirical examination", Journal of Management Information System, 2003; 20(1): 179-228.
11
[12] Kim, Y.G., Sung-Ho, Y. and Jang-Hwan, L. "Knowledge strategy planning: Methodology and case study", Decision Support Systems, 2002; 11: 432-454.
12
[13] Zack, M.H. "Developing a knowledge strategy", California Management Review, 1999; 41(3): 125-145.
13
[14] Keskin, H. "The relationships between explicit and tacit oriented KM strategy, and firm performance", Journal of American Academy of Business, 2005; 7(1): 169-75.
14
[15] Choi, B., Poon, S.K. and Davis, J.G. "Effects of knowledge management strategy on organizational performance: a complementarity theory-based approach", Omega, 2008; 36(2): 235-251.
15
[16] Kamara, M., Chimay, J. and Patricia, M. C. "A CLEVER approach to selecting a knowledge management strategy", International Journal of Project Management, 2002; 20: 205-211.
16
[17] Schulz, M. and Jobe, L.A. "Codification and tacitness as knowledge management strategies: an empirical exploration", Journal of High Technology Management Research, 2005; 12(1): 139-65.
17
[18] Jordan, J. and Jones, P. "Assessing your company’s knowledge management style", Long Range Planning, 1997; 30(3): 392-408.
18
[19] Liebowitz, J. "A knowledge management strategy for the Jason organization: a case study", Journal of Computer Information Systems, 2003; 44(2): 1-5.
19
[20] Bierly, P.E. and Chakrabarti, A.K. "Technological learning, strategic flexibility, and new product development in the pharmaceutical industry", IEE Transactions on Engineering Management, 1996; 43(4): 368-380.
20
[21] Choi B. and Lee, H. "Knowledge management strategy and its link to Knowledge creation process", Expert Systems with Applications, 2003; 23: 173-187.
21
[22] Wu, W. and Lee, Y.T. "Selecting knowledge management strategies by using the analytic network process", Expert Systems with Applications, 2007; 32 (3): 841-857.
22
[23] Maier, R. and Remus, U. (2001), "Toward a framework for knowledge management strategies: Process orientation as strategic starting point", Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on System Sciences, Hawaii, US.
23
[24] Wei-Wen, Wu. "Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach", Expert Systems with Applications, 2008; 35: 828–835.
24
[25] Kalseth, K. "Knowledge management from a business strategy perspective", journal of FID review, 2007; 1(37): 141-156.
25
[26]. Bose, R. "Knowledge management metrics" Industrial Management Data Systems, 2004; 5(6): 104-118.
26
[27] Minsoo, S. "A framework for evaluating economics of knowledge management systems", Information & Management, 2004; 4: 154-169.
27
[28] Spender, J.C. "Making knowledge the basis of a dynamic theory of the firm", Strategic Management Journal, 1996; 17: 214-223.
28
[29] Lemon, M. "Organizational culture as a knowledge repository for increased innovative capacity", Technovation, 2004; 8: 45-58.
29
[30] Robbins, S. P. (1987). "Organization theory", 2th. Ed., Englewood cliffs, N. J. Prentice-Hall.
30
[31] Cameron, KS and Quinn, RE. (1999), "Diagnosing and changing organizational culture", Addison-Wesley, Reading, MA.
31
[32] Gray, J. Densten, L. "Towards an integrative model of organizational culture and knowledge management", International Journal of Organisational Behaviour, 2005; 9(2): 594-603.
32
[33] Lee, H. and Choi, B. "Knowledge management strategy and its link to knowledge creation", process Expert Systems with Applications, 2002; 23: 173–187.
33
[34] Nonaka, I. and Takeuchi, H. (1995). "The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation", Oxford University Press.
34
[35] Nezafati, N., Afrazeh, A., Jalali, S. and Mohammad J. "A dynamic model for measuring knowledge level of organizations based on Nonaka and Takeuchi Model (SECI)” Scientific Research and Essay, 2009; 4 (5): 531-542.
35
[36] Peng, L. And Jyun-Yu, w. "The relationship between management styles, user participation, and systems success over MIS growth stages", Information of management, 1997; 32: 203-213.
36
[37] Kubo, L. and Aysc, S. "An inquiry into knowledge worker motivation in the Japanese financial benefits", Journal of Knowledge Acquisition, 2006; 3(3): 112-123
37
[38] Ardichvili, A. "Motivation and barriers to participation in virtual knowledge sharing communities of practice", Journal of Knowledge Management, 2003; 7(1): 203-219
38