TY - JOUR ID - 107464 TI - تأثیر نوآوری بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتیِ جهان JO - مدیریت نوآوری JA - IMJ LA - fa SN - 2322-5386 AU - خوش طینت, بهناز AU - شاه‌آبادی, ابوالفضل AU - شجاعی شاد, مصطفی AU - مرادی, علی AD - گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران AD - استاد گروه اقتصاد دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران AD - دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 8 IS - 4 SP - 151 EP - 171 KW - صادرات غیرنفتی KW - نوآوری KW - شاخص جهانی نوآوری KW - داده‌های نوآوری KW - ستاده‌های نوآوری DO - N2 - توسعۀ صادرات غیرنفتی می‌تواند وضعیت اشتغال را سامان بخشیده و به تأمین منابع ارزی لازم برای واردات کمک نماید. همچنین، از مجرای قطع وابستگی به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت می‌تواند تاب‌آوری اقتصاد را افزایش ‌‌دهد. اما، تحقق این مهم در دنیای پر رقابت کنونی، نیازمند حمایت از ایده‌های خلاق، ساخت کالاها و خدمات جدید، مبتنی بر نیازها و سلایق مشتریان خارجی با استفاده از ابزارها و شیوه‌های نوین تولید و تجاری‌سازی آنها است که تحت عنوان نوآوری از آن یاد می‌شود. بنابراین، تحقیق حاضر سعی نمود تأثیر نهاده‌ها و ستاده‌های نوآوری را بر سهم بازار دو گروه از کشورهای منتخب صادرکننده نفت (گروه نمونه) و کشورهای منتخب نوآور‌محور (گروه کنترل) از صادرات غیرنفتی جهان طی دوره 2017-2007 بررسی نماید. برای این منظور، مدل تحقیق با استفاده از داده‌های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم‌یافته به تفکیک دو گروه از کشورهای یادشده برآورد گردید. نتایج نشان داد، تأثیر نهاده‌ها و ستاده‌های نوآوری بر سهم بازار هر دو گروه از کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان مثبت و معنادار است. البته، ضریب تخمینی این متغیرها در کشورهای صادرکننده نفت بزرگتر است. UR - https://www.nowavari.ir/article_107464.html L1 - https://www.nowavari.ir/article_107464_4b374f20911555144726618e5f836dce.pdf ER -