TY - JOUR ID - 115394 TI - نگاه طیفی به علوم: راه‌حلی برای مباحثه تجاری‌سازی تحقیقات علمی JO - مدیریت نوآوری JA - IMJ LA - fa SN - 2322-5386 AU - برادران نیکو, محمدامین AU - قدرتی, حسین AU - موسوی, آرش AD - مرکز پژوهشی جغرافیایی و اجتماعی، دانشگاه حکیم سبزواری AD - مرکز پژوهشی جغرافیایی و اجتماعی AD - گروه سیاست علم مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 34 EP - 62 KW - کلیدواژه‌ها: تجاری سازی تحقیقات علمی KW - علوم بنیادی KW - علوم کاربردی KW - اقتصاد علم KW - سیاستگذاری علم و فناوری KW - استثناپذیری KW - رقابتی بودن.‏ DO - N2 - مباحثه تجاری سازی تحقیقات علمی مجموعه استدلال‌ها، نظریه‌ها و آرایی است که در موافقت یا مخالفت با این پدیده معاصر در مدیریت علم و فناوری ‏به نگارش درآمده است. مرور بر این مباحثه در ایران و سراسر دنیا نشان می‌دهد که اکثر قریب به‌اتفاق محققان فضای تحقیقات علمی را یکسان و همگن ‏فرض کرده‌اند؛ به نحوی که یک قاعده کلی را برای انواع تحقیقات جایز می‌دانند. در این مقاله نشان می‌دهیم پیش فرض ایشان صادق نیست. فضای ‏تحقیقات علمی ناهمگن است و می‌توان انواع تحقیقات را در طیفی از بنیادی تا کاربردی قرار داد. با حرکت بر روی این طیف، ویژگی‌های اقتصادی علم ‏مانند استثناپذیری، رقابت‌پذیری، عدم تعین و تقسیم‌پذیری تغییر می‌کنند. به کمک این دو ملاحظه، نگاه طیفی به علوم و تغییر ویژگی‌های اقتصادی، یک ‏پاسخ ممکن به مباحثه تجاری سازی تحیقات علمی را صورتبندی می‌کنیم. تحلیل‌های ما در مقاله نشان می دهند که دولت اگرچه لازم است تامین مالی ‏بخش هایی از تحقیقات علمی را به دست نامرئی بازار بسپرد، اما در طیف تحقیقات بنیادی لازم است دخالت کند و به جبران شکست بازار در این زمینه ‏بپردازد.‏ UR - https://www.nowavari.ir/article_115394.html L1 - https://www.nowavari.ir/article_115394_e5f48882a9c82042098c4b92cbbca0b8.pdf ER -