TY - JOUR ID - 14718 TI - توسعه محصولات نوآورانه: اثر بازارگرایی درونی و نقش میانجی هوش سازمانی JO - مدیریت نوآوری JA - IMJ LA - fa SN - 2322-5386 AU - مصلح, عبدالمجید AU - اله یاری بوزنجانی, احمد AD - دانشگاه خلیج فارس AD - دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 3 IS - 2 SP - 49 EP - 72 KW - بازاریابی درونی KW - هوش سازمانی KW - محصولات نوآورانه KW - ارتباطات درونی KW - توسعة کارکنان KW - نظام پاداشدهی DO - N2 - نوآوری، به عنوان پایدارترین پدیده در محیط پویای امروزی، تنها راه‌کاری است که ادامه حیات شرکت‌ها را در آن باید جستجو نمود. این امر به ویژه از جهت نقشی که در تشکیل فلسفة وجودی شرکت‌های دانش‌بنیان ایفا می‌نماید، اهمیت بسیار بالایی در ادامه فعالیت و کسب مزیت رقابتی برای این گونه شرکت‌ها دارد. از این‌رو، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگویی برای توسعة محصولات نوآورانه در مؤسسه‌های دانش‌بنیان انجام شد. برای این منظور، تعداد 39 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری فارس مورد مطالعه قرار گرفت و داده‌های مورد نظر از طریق توزیع پرسشنامه میان کارکنان آن‌‌ها جمع‌آوری گردید. همچنین، برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و بررسی فرضیه‌ها نیز از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که وجود رویکرد بازار محور به محیط درونی سازمان، تأثیر مثبت و معنی‌داری بر افزایش هوش سازمانی و توسعة محصولات نوآورانه دارد. علاوه بر این، بعد ارتباطات درونی مناسب بیشترین تأثیر را بر افزایش هوش سازمانی دارد. پس از آن نیز توسعة کارکنان و نظام پاداش‌دهی مناسب در رتبه‌های بعدی اهمیت قرار دارند. همچنین، نتایج نشان می‌دهد توسعة کارکنان نیز بر ارائة محصولات نوآورانه تأثیر مستقیم و معنی‌داری دارد؛ در حالی که نظام پاداش‌دهی و ارتباطات درونی فاقد چنین تأثیری هستند. UR - https://www.nowavari.ir/article_14718.html L1 - https://www.nowavari.ir/article_14718_56ea0ca88113e41652f60491bf7ddec4.pdf ER -