2024-03-29T14:28:30Z
https://www.nowavari.ir/?_action=export&rf=summon&issue=14721
Innovation Management Journal
2322-5386
2322-5386
1399
9
1
نقد دانشگاهی : چارچوبی برای بروز نوآوری
خلیل
نوروزی
مجتبی
علویان
سینا
سروی
نوآوری و خلاقیت یکی از ملزومات جوامع بشری کمتر توسعه یافته برای حرکت به سمت پیشرفت و توسعه است. لازمه نوآوری و خلاقیت تضارب آراء، نقد منصفانه و وجود محیطی برای تعامل موثر با انسان هاست. اما در این راستا عواملی مانندِ «فقدان روحیه نقد پذیری»، «زودرنجی ناقد و انتقاد شونده»، «نقد نادرست» به عنوان پارامترهای ناسازگار وجود دارند، هدف این پژوهش تمییز دادن نقد موثر و سازنده که موجب پیشرفت باشد با نقد نادرست و مخرب است. به همین منظور، با استفاده از روش تحلیل مضمون و با ابزار مصاحبه تلاش شد پدیده نقد در دانشگاه از جنبه های کارکردی و کژکارکردی شناسایی شود. پس از انجام پژوهش مشخص شد که دو عامل اصلی تخصص و میزان انطباق تخصص با محیط نقد اثر تعیین کنندهای در کارآمدی نقد دانشگاهیان دارد. سه نوع نقد موثر، شامل نقد تخصصی که بهترین نوع نقد، نقد میانجیگرانه و نقد دموکراتیزه شناسایی شدند. همچنین کژکارکرد ورود غیرتخصصی در امور تخصصی شناسایی شد. هم چنین ابزار های توسعه نقد موثر و جلوگیری از بروز کژکارکرد های نقد معرفی گردید. در پایان مدل فعال سازی نقد دانشگاهی ارائه گردیده است.
Innovation
critique
artistic critique
university
2020
05
21
1
22
https://www.nowavari.ir/article_108141_ade7ff7bc5d0af673c61d2c46ecb40e3.pdf
Innovation Management Journal
2322-5386
2322-5386
1399
9
1
ارائه یک چارچوب مفهومی برای مدیریت سبد پروژههای نوآوری باز در شرکتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات
شارا
آقاجانیان
سیدکمال
طبائیان
رضا
رادفر
سید محمد
سید حسینی
در سالیان اخیر مطالعات زیادی در سطح بنگاه جهت بهرهبرداری بیشتر از مزایا و کنترل چالشهای نوآوری باز صورت پذیرفته است. مطالعه مدیریت سبد پروژههای نوآوری باز جهت ایجاد یکپارچگی در سطح پروژه و بنگاه مورد نیاز است. اما تحقیقات در سطح پروژه و سبد پروژه اندک بوده است. در این پژوهش با استفاده از مبانی نظری پیشین، روش مطالعه چندموردی در ۱۰ شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات، بهرهبرداری از روش تحلیل محتوای کیفی و اجرای ۲۳ مورد مصاحبه نیمهساختاریافته به استخراج چارچوب مفهومی کیفی برای مدیریت سبد پروژههای نوآوری باز پرداخته شده است. یافتههای پژوهش در پنج دسته اصلی که شامل مدیریت استراتژیک سبد پروژه نوآوری باز؛ مدیریت فرهنگ در سبد پروژه نوآوری باز؛ مدیریت فرآیندهای سبد پروژه نوآوری باز؛ مدیریت ذینفعان در سبد پروژه نوآوری باز و مدیریت فناوری در سبد پروژه نوآوری باز میباشد، ارائه شده است. در این پژوهش نقش مدیریت فناوری به عنوان یافتهای که تاکنون در ادبیات موضوعی به آن توجه نشده، مطرح شده است. همچنین در حوزه مدیریت فرهنگ نقش مدیریت کاریزماتیک، در حوزه مدیریت فرآیندها نقش مدیریت دانش، مدیریت یکپارچه بازار و ایجاد فرآیندهایی برای واحد تحقیق و توسعه سازمان را میتوان به عنوان مفاهیمی که کمتر مورد توجه قرار گرفتهاند نام برد.
Open Innovation
Portfolio management
Fuzzy front-end
ICT industry
2020
05
21
23
57
https://www.nowavari.ir/article_108140_598ca3a00b4def27746917533ff37103.pdf
Innovation Management Journal
2322-5386
2322-5386
1399
9
1
سه گانه قابلیت، عدم قطعیت و پیچیدگی در پروژههای توسعه محصولات و سامانه های پیچیده
جعفر
قیدرخلجانی
امین
اثنی عشری
محمد حسین
کریمی گوارشکی
بخش قابلتوجهی از پروژههای دفاعی در زمره پروژههای پیچیده قرار دارند. عدم قطعیت و پیچیدگی دو ویژگی مهم و ذاتی این نوع پروژهها است که باعث افزایش زمان و هزینه آنها میشود و برخی به رابطه همافزا بین این مفاهیم اشارهکردهاند. رویکردهای مختلفی مانند توسعه و تعمیق قابلیتهای درونی برای غلبه بر اثرات ناخواسته این دو ویژگی ارائهشده است. در این پژوهش سعی شده است سه مفهوم عدم قطعیت، پیچیدگی و قابلیت در طیفی از پروژههای توسعه محصولات پیچیده مورد بررسی قرار گیرند. در ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع، رجوع به خبرگان و بهکارگیری روش دلفی سه مرحلهای مؤلفههای هرکدام از این سه مفهوم تبیین شد. همچنین، از طریق توزیع پرسشنامه میان مدیران و متخصصان صنایع دفاعی، میزان اهمیت عوامل و عملکرد صنایع دفاعی در مدیریت و بهبود این عوامل موردسنجش قرار گرفت و به کمک تجزیهوتحلیل اهمیت-عملکرد، وضعیت عوامل و اولویتهای بهبود مشخص گردید. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که سازمانهای مرتبط با پروژههای توسعه محصولات پیچیده دفاعی در بخشهای عدم قطعیت، پیچیدگی و قابلیت باید بر عوامل ضعف فرهنگ حاکم در سازمان، ابهام در اهداف، تغییرات در برآوردها، عوامل محیطی، پیچیدگیهای فنی، اهداف، ماهیت پروژه، محیطی و قابلیتهای مدیریت دانش، مدیریت ارزش، مدیریت پروژههای کلان و قابلیتهای نوآورانه که اولویت بالاتری نسبت به سایر عوامل دارند تمرکز بیشتری داشته باشند.
Uncertainty
Capability
Complex Projects
Importance-Performance
2020
05
21
59
99
https://www.nowavari.ir/article_108139_1457a9b7121872968f89d1736019d2ed.pdf
Innovation Management Journal
2322-5386
2322-5386
1399
9
1
ظهور قابلیتهای پویا در یک شرکت کوچک و متوسط دانش بنیان حوزه فین تک
سروش
قاضی نوری
نیما
مختارزاده
محمد
ابویی
متین
رشیدی آستانه
محیط کسب و کار ایران، محیطی پرنوسان و غیرقابل پیش بینی است و فعالیت در آن، نیازمند قابلیتهای منحصر به فردی است. تغییرات مستمر این محیط باعث شده تا شرکتها صرفا با اکتفا به قابلیتها و منابع موجود نتوانند به رقابت بپردازند و در این مسیر موفق شوند. هدف مقاله، بررسی این فرضیه است که چگونه یک شرکت (دانش بنیان) در چنین محیط پرتلاطمی با اکتفا به قابلیتهای خود توانسته عملکرد مناسبی داشته باشد. بر این اساس، تئوریهای حوزه مزیت رقابتی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تئوری قابلیتهای پویا به عنوان تئوری مناسب انتخاب شد. در این مقاله فرض شد که ظهور قابلیتهای پویا منوط به بنیانهای خردی است که در شرکت شکل گرفتهاند و این بنیانها میتوانند در سه لایه (فردی، اجتماعی، سازمانی) گنجانده شوند. ما متغیرهای مرتبط با هر لایه را براساس ادبیات تحقیق استخراج کردیم و پس از مصاحبه با مدیران و کارکنان تخصصی شرکت، آنها را کدگذاری و در لایههای مرتبط با خود قرار دادیم. نتایج نشان داد که در این شرکت دانش بنیان فین تک، لایههای فردی و میانی از اهمیت بسیاری برخوردار هستند.
Dynamic Capabilities
sense
Seized
Reconfiguration
Fintech
Knowledge-based enterprise
2020
05
21
101
138
https://www.nowavari.ir/article_102631_df8f17ca3f27b4bbad22fb46be866dba.pdf
Innovation Management Journal
2322-5386
2322-5386
1399
9
1
عوامل ضروری برای موفقیت همکاری فناورانه نامتقارن بین شرکتهای بزرگ و کوچک در بخش نانوفناوری ایران
آرمان
خالدی
شعبان
الهی
مهدی
مجیدپور
رضا
اسدی فرد
تغییرات فضای کسبوکار در طی سالهای اخیر باعث شده است که بسیاری از شرکتهای بزرگ به دنبال همکاری فناورانه نامتقارن با شرکتهای کوچک باشند. با این حال به دلیل پیچیدگی و چندبعدی بودن فرآیند همکاری نرخ شکست آنها بالا است. لذا شناسایی عوامل موثر بر موفقیت همکاریهای فناورانه نامتقارن ضروری است. با این حال اغلب مطالعات قبلی متمرکز بر بررسی یک یا چند عامل محدود بوده یا در بافت کشورهای توسعهیافته انجام شدهاند. لذا پژوهش حاضر سعی دارد با مطالعه 8 مورد تجربه همکاری فناورانه نامتقارن در بخش نانو فناوری ایران عوامل ضروری برای موفقیت همکاریها را شناسایی کند. لذا با روش مطالعه چند موردی و مقایسه میزان حضور عوامل در بین موردهای موفق و ناموفق، یک گونهشناسی از عوامل موثر بر همکاری فناورانه نامتقارن در بخش نانو فناوری ایران ارائه شد. در نهایت نیز با توجه به گونهشناسی عوامل، 16 عامل به عنوان عوامل ضروری برای موفقیت همکاریهای فناورانه نامتقارن شناخته شدند که از جمله مهمترین آنها میتوان به شفافیت اهداف و وظایف طرفین همکاری، همراستایی فناوری با نیاز متقاضی و تقارن اطلاعات اشاره کرد.
Asymmetric Technological collaboration
large firms
Small Firms
2020
05
21
139
168
https://www.nowavari.ir/article_108142_c0e46a65bb19abb160d463621eab0437.pdf
Innovation Management Journal
2322-5386
2322-5386
1399
9
1
شناسایی و اولویتبندی معیارهای موفقیت پروژههای تحقیق و توسعه در پژوهشگاه صنعت نفت ایران با رویکرد تحلیل سلسله مراتب فازی
سمانه
همتی
مجتبی
عزیزی
ایمان
شفیعی
امروزه شرکتهای صنعتی با رقابت سختی در بازارهای جهانی مواجه هستند، لذا از پروژههای تحقیق و توسعه جهت بقا در بازار و یا کسب برتری نسبت به رقبا استفاده مینمایند. برای ارزیابی دقیق میزان موفقیت پروژههای تحقیق و توسعه و تلاش در جهت بهبود آن، به معیارهای منحصربهفردی متناسب با ویژگیهای خاص این پروژهها نیاز است. با وجود مطالعات متعددی که در خصوص معیارهای موفقیت پروژههای ساخت و احداث صورت پذیرفته است، شناسایی و دستهبندی معیارهای موفقیت پروژههای تحقیق و توسعه کمتر مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. هدف این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی معیارهای موفقیت پروژههای تحقیق و توسعه در پژوهشگاه صنعت نفت ایران بهعنوان یکی از بزرگترین پژوهشگاههای ایران میباشد. ابتدا از طریق مرور ادبیات و همچنین انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگانی از پژوهشگاه صنعت نفت در خصوص تجربیات 10 سال اخیر آنها، معیارهای موفقیت در پروژههای تحقیق و توسعه شناسایی شدند، سپس با استفاده از فرآیند تحلیل سلسلهمراتب فازی، معیارهای شناسایی شده اولویتبندی شد. بر اساس نتایج کسب شده، 6 معیار اصلی و 17 زیرمعیار برای موفقیت پروژههای تحقیق و توسعه در پژوهشگاه صنعت نفت شناسایی شد که سه معیار: تکنیکی، سازمانی و فناوری-دانشی در بین معیارهای اصلی و چهار معیار: رضایت بهرهبردار، کسب اعتبار، تطابق با الزامات کارفرما و تأثیر بر کسب و کار سازمان در بین زیرمعیارهای شناسایی شده، بالاترین اولویت را کسب کردند.
Project Success Criteria
Research and Development Projects
Iran Petroleum Industry Research Institute
Fuzzy Analytical Hierarchy Process (FAHP)
2020
05
21
169
204
https://www.nowavari.ir/article_108138_5396e75ec8549c379329cad6b1e5b75c.pdf