2024-03-29T16:17:46Z
https://www.nowavari.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2449
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
3
بررسی وضعیت نوآوری در خوشه صنعتی نساجی یزد
صباح
قادریان
محسن
گلرومفرد
در دهه اخیر توسعه خوشههای صنعتی به عنوان یکی از رویکردهای نسبتا جدید در توسعه اقتصادی منطقهای و ملی ایران، مورد توجه سیاستگذاران و پژوهشگران قرار گرفته است. توسعه خوشههای صنعتی را میتوان از جنبههای مختلف دانش و فناوری، مالی و سرمایهگذاری، نوآوری و کارآفرینی و همچنین زیرساختی مورد ارزیابی قرار داد. در این مطالعه، با بررسی وضعیت نوآوری در بخش تولیدی خوشه صنعتی نساجی یزد، انواع نوآوری، اهداف، شرایط و محدویتهای موجود در فعالیتهای نوآورانه شناسایی میشود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به روش میدانی اجرا گردیده و در آن برای ارزیابی شاخصهای نوآوری، از رویکرد «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از بنگاههای تولیدی نساجی یزد با تعداد کارکنان حداقل 10 نفر. اطلاعات مورد نیاز با انجام مطالعات میدانی و جمعآوری دادههای 51 بنگاه صنعت نساجی یزد در طی سالهای 88 الی 90 در زمینه فعالیتهای نوآورانه بدست آمد. بر اساس نتایج این پژوهش مشخص شد که وضعیت کلی فعالیتهای مربوط به نوآوری و همچنین همکاری در نوآوری در خوشه صنعتی نساجی یزد نامطلوب میباشد. شرایط بازار و نبود تقاضا و عدم وجود فرهنگ همکاری برای نوآوری، دلیل اصلی این وضعیت شناخته شد؛ به عبارت دیگر مشخص گردید که نوآوری، شاخص بارزی در توسعه و رقابت بنگاههای نساجی یزد نیست و در مقابل، عوامل هزینهای و درآمدی مهمترین هدف در خلق نوآوریها بودهاند.
نوآوری
خوشه صنعتی
موانع
همکاری
نساجی یزد
2013
12
01
1
25
https://www.nowavari.ir/article_14637_13f20b3d62da8535a3d1263a2d1e62b5.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
3
تاثیر قابلیتهای پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاه های بخش دارویی ایران
محمد
نقی زاده
میرعلی
سید نقوی
راضیه
احسانی
امروزه صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع راهبردی، دانشمحور و با نرخ نوآوری بالا در میان کشورها مطرح میباشد. با توجه به بازار گسترده، سرمایهگذاریهای فراوان در بخشهای تحقیق و توسعه و نرخ بالای تغییر در این صنعت، شرکت-های دارویی باید از طریق ارتقای قابلیتهای پویای خود که مبتنی بر درک و پاسخگویی به فرصتهای زودگذر بازار و فناوری است، میزان نوآوری محصول خود را جهت بقا در بازار رقابتی امروز افزایش دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، در پژوهش حاضر تلاش شد تا الگویی جهت ارتقای میزان نوآوری محصول در بنگاههای بخش دارویی ایران با تاکید بر تاثیر قابلیتهای پویا در این شرکتها ارائه شود. پس از تشکیل مدل مفهومی و تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از 60 شرکت دارویی، با استفاده از روش مدلسازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی، جهت و شدت روابط میان سازههایی که منجر به ارتقای نوآوری محصولها در این بنگاهها میشوند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که قابلیتهای پویا در بنگاههای دارویی، تاثیر قابل ملاحظهای بر ارتقای توانایی نوآوری محصول بنگاه دارد که شامل ابعاد کیفیت، کاهش زمان عرضه به بازار، سهم بیشتر بازار و تمایز محصولهای جدید است.
قابلیتهای پویا
نوآوری محصول
قابلیت های سازمانی
بازآرایی
2013
12
01
27
51
https://www.nowavari.ir/article_14638_ff89d1bfa0e35d6557c2ecc4c8dd9a01.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
3
ارائه مدلی برای انتخاب روش مناسب قیمت گذاری و ارزش گذاری فناوری (مطالعه موردی کاشی نانو آنتی باکتریال)
محمدعلی
شفیعا
مهدی
محمدی
امیر
الداغی
عقیل
حمیدی
امروزه با ظهور کسب و کارهای فناورانه و شکلگیری اقتصاد دانشبنیان، تقاضا برای قیمتگذاری فناوری افزایش یافته است. تاکنون روشهای زیادی برای قیمتگذاری فناوری معرفی شدهاند، ولی همه آنها دارای محدودیتهایی هستند که استفاده از آنها را در شرایط خاصی میسر میکند. این مقاله با هدف ایجاد مدلی به منظور انتخاب روش مناسب قیمت گذاری فناوری در پروژه های مختلف انجام شد. برای رسیدن به این هدف، شاخصهای موثر بر انتخاب روش مناسب، در سه بعد طبیعت فناوری، سیاست درون سازمانی و تعاملات بیرونی، امتیازدهی شدند.در بخش اول این مقاله به بررسی پیشینه پژوهش و مفاهیم مرتبط به قیمتگذاری فناوری پرداخته شده است و چهار روش قیمتگذاری فناوری که بیشترین کاربرد را از لحاظ تئوری و عملی دارند به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفتهاند. در ادامه روش پژوهش، ابعاد و شاخصهای مدل معرفی، تشریح و از طریق تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی امتیازدهی گردیدهاند و مبتنی بر این رویکرد، روش مناسب قیمتگذاری در شرایط مختلف مشخص شده است. در انتها نتیجههای حاصل از مدل تجزیه و تحلیل شده و فرآیند استفاده از نتیجههای پژوهش، در مرحله کاربرد تشریح و در نمونه واقعی نیز پیادهسازی شده است.
قیمتگذاری فناوری
انتخاب روش مناسب
ارزشگذاری فناوری
روش تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی
2013
12
01
51
71
https://www.nowavari.ir/article_14639_0bc9475fdb8b7af9d9f16c06cfcb959e.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
3
بررسی و تحلیل تاثیر رفتارهای تیمسازی موفق بر نوآوری سازمانی درک شده کارکنان (مورد مطالعه : اداره کل راه آهن اصفهان)
یعقوب
مهارتی
علیرضا
خوراکیان
مسلم
فخری فخرآبادی
زمانی که برای رسیدن به یک هدف نیاز به تخصص، تجربه و مهارت افراد مختلف باشد، تیمسازی در سازمان شکل میگیرد و با ترکیب واقعیتها و دیدگاههای متفاوت برای ایجاد قابلیتهای جدید، باعث نوآوری در سازمانها میشوند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تحلیل تاثیر رفتارهای تیمسازی موفق بر نوآوری سازمانی درک شده توسط کارکنان در راهآهن اصفهان انجام شد. بر اساس مدل این پژوهش، تاثیر رفتارهای تیمسازی موفق در 5 بعد، شامل ابرازنظر، آزمایشکردن، بازتاب، گوشدادن آگاهانه و یکپارچهسازی بر نوآوری سازمانی درک شده توسط افراد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از نظر جهتگیری، کاربردی، از لحاظ هدف، آزمون فرضیه و از نظر راهبردی از نوع پیمایشی میباشد. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان راهآهن اصفهان به تعداد 538 نفر بودند که از میان آنها 224 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش جهت آزمون فرضیهها و برازندگی مدل از مدلیابی معادلات ساختاری1 و روش حداقل مربعات جزئی2 استفاده شد. یافتهها نشان دادند که از بین مولفههای تیمسازی موفق فقط بین یکپارچهسازی و نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.
رفتارهای تیمسازی
نوآوری سازمانی
کارتیمی
تیمهای نوآور
2013
12
01
73
98
https://www.nowavari.ir/article_14640_89aa8db09cc108452dd8e9f01cabe6ec.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
3
چارچوب مفهومی تحلیل بینسیستمی هولونیک: مطالعه نظری رابطه نظام مالی و نظام نوآوری
روح اله
ابوجعفری
شعبان
الهی
عادل
پیغامی
کاظم
یاوری
هماکنون جریان مطالعههای نظام نوآوری با مساله میزان کاربردی بودن مفهومها و نظریههای این رشته روبروست که ناشی از عدم نظریهپردازیهای دقیق است. اگر چه این رشته در ابتدا با استفاده از رویکرد سیستمی به حل مسالههای خود پرداخت، اما در ادامه از روشهای سیستمی جدید کمتر بهره برد. در این پژوهش ضمن اشاره به دو رویکرد گسترده و محدود در مطالعههای نظام نوآوری، نقاط ضعف هر کدام در مورد تبیین دقیق نوآوری، مورد بررسی قرار میگیرد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه راهکاری برای حل کاستیها در مطالعههای نظام نوآوری با استفاده از رویکرد جدید سیستمها و بحثهای اخیر جامعهشناسی سیستمی است که در قالب چارچوب مفهومی تحلیل بینسیستمی هولونیک پیشنهاد میگردد. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است. برای اعتبارسنجی چارچوب مفهومی، با استفاده از رویکرد کلنگر، یکی از موضوعهای مطرح شده در مطالعههای نظام نوآوری یعنی تامین مالی نوآوری با کمک این چارچوب مورد بررسی قرار گرفت تا نقاط قوت تحلیل جدید نسبت به چارچوبهای گذشته مشخص گردد. یافتههای این پژوهش نشان داد که با استفاده از مفهوم کارکرد سیستم برای تعیین مرز سیستم و هولون واسطه، میتوان برداشت دقیقتری از رابطه بین دو نظام مالی و نظام نوآوری ارائه داد، به گونهای که در سیاستگذاریها، خطاهای سیستمی کمتر رخ دهد. بر این اساس برای توسعه کارکردهای نظام نوآوری، باید پوشش نااطمینانی (مانند خدمات بیمهای در نظام مالی) و نهادهای سیاستگذار نظام مالی (مانند بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار) به عنوان بخشهای جدید در مطالعههای این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. لذا این چارچوب مفهومی تحلیل جامعتری نسبت به چارچوبهای قبلی ارائه میکند.
تحلیل بینسیستمی
نظام مالی
نظام نوآوری
تحلیل هولونیک
2013
12
01
99
124
https://www.nowavari.ir/article_14641_5d81d506f2d029bec38a382cc111dd4d.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1392
2
3
طراحی و ارزیابی الگو مفهومی تدوین راهبرد داستانسرایی جهت مدیریت دانش
صبا
صارمی نیا
اصغر
مشبکی
وحید
دلاوری
امروزه مدیریت دانش یک مزیت رقابتی مهم برای سازمان و از ابزارهای اساسی در خلق نوآوری است. یکی از راههای رسیدن به موفقیت در مدیریت دانش، استفاده از راهبرد روشن میباشد. در کنار این موضوع استفاده از داستانسرایی به عنوان یک ابزار ساده و تضمین شده جهت پیادهسازی مدیریت دانش پیشنهاد میشود. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مفهومی و راهبردی داستانسرایی جهت مدیریت دانش انجام شد. الگوی ارائه شده در این پژوهش دارای دو مرحله اصلی و 7 گام میباشد. مرحله اول الگو، تنها یک گام دارد و در آن با توجه به عاملهای تاثیرگذار بر انتخاب راهبرد، بهینهترین چشمانداز برای ماموریت و راهبرد سازمانی تعیین میگردد. مرحله دوم، دارای 6 گام میباشد و در آن با «تحلیل وضع موجود» از نقطه نظر درون و برونسازمانی و با استفاده از «تعیین وضع مطلوب»، « راه حلهایی برای دستیابی به وضعیت بهینه» ارائه میشود و در نهایت با استفاده از «انتخاب راهبرد مناسب» اقدام به «پیادهسازی» و «بهبود مستمر» آن بر اساس بازخورد مینماید. هر کدام از این گامها با توجه به لایههای اصلی مدیریت دانش یعنی افراد، فرآیند و فناوری، بررسی و تنظیم میشوند. الگو پیشنهادی این پژوهش با استفاده از نظرسنجی خبرگان، مورد ارزیابی با 95% اطمینان مورد تایید قرارگرفت. نتایج آزمون فریدمن، نشاندهنده همگن بودن لایههای الگو با 95% اطمینان بود. .
تصمیمگیری
مدیریت دانش
داستانسرایی
مدیریت دانش راهبردی
الگو مفهومی راهبردی
فن گلوله برفی
2013
12
01
125
148
https://www.nowavari.ir/article_14642_80bcac4d11ae7c654605b78c3ee65154.pdf