2024-03-29T18:16:19Z
https://www.nowavari.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5557
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1395
5
4
عوامل مؤثر بر ادامه فعالیت و رشد استارتآپهای کشاورزی
زهرا
یوسفی
نادر
نادری
بیژن
رضایی
در این پژوهش، محقق به دنبال عوامل مؤثر بر ادامه فعالیت و رشد استارتآپهای کشاورزی بود که به صورت کیفی و به روش تئوریسازی بنیادی صورت پذیرفت. جامعه مدیران استارتآپهای کشاورزی در سال 1395، 15 تن بودند که شرکتهایشان در مرحله پیشرشد و یا رشد قرار داشت و تحت حمایت پارک علم و فناوری فعالیت میکردند و پژوهش، طی مصاحبه با 11 نفر از آنان به اشباع نظری رسید. ابزار جمعآوری دادهها، مصاحبه عمیق با سؤالات باز بوده که سؤال اصلی پژوهش "برای ادامه فعالیت و رشد استارتآپ کشاورزی خود با چه موانعی روبرو شدهاید؟" بوده و تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس روش هفت مرحله تحلیلی تئوریسازی بنیادی انجام شد و در نهایت مصاحبه دیگری برای بررسی اعتبار نتایج تحقیق انجام شد. یافتههای تحقیق در قالب 5 مضمون اصلی یا مفهوم و 5 زیر مضمون یا کد بود که مضامین اصلی عبارتند از: پایین بودن سهم بودجه اختصاصی دولت به فعالیتهای ایدهمحور کشاورزی، ضعف سیستم اطلاعرسانی در معرفی محصول ایده محور به کشاورزان، نااطمینانی زیاد در بازار محصولات ایدهمحور کشاورزی، عواقب ناشی از طولانی بودن روند اخذ مجوزهای لازم، توجه کشاورزان به تأثیر محصول یا خدمت استارتآپ جدید روی منافع شخصی و نه جنبههای عمومی آن.
کلمات کلیدی: استارتآپ
رشد
فناوری
نوآوری
2017
02
19
1
18
https://www.nowavari.ir/article_46949_3a9881b59478e7417e0e0bfa9725c094.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1395
5
4
فراترکیب عوامل موفقیت تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته
بهمن
حاجی پور
علیرضا
موتمنی
سیدامیرحسین
طیبی ابوالحسنی
یکی از دلایل اصلی توسعه سریع فناوری در کشورهای توسعه یافته صنعتی، توجه به فرایند تجاریسازی نتایج تحقیقات پژوهشی و ایدههای فناورانه آن کشورها بوده است. پژوهش حاضر با توجه به نقش مهمی که فرآیند تجاریسازی در اعتلای صنعتی و اقتصادی هر جامعه دارد، با هدف ترکیب کیفی نتایج پژوهشهای صورت گرفته در حوزه تجاریسازی و تحلیل جامع آنها، انجام شده است. بدین منظور با به کارگیری رویکرد فراترکیب و شیوه تحلیل تم در این پژوهش، به تجزیه و تحلیل نتایج و یافتههای محققان قبلی پرداخته و با بررسیهای جامع صورت گرفته پیرامون عوامل موفقیت تجاریسازی محصولات با فناوری پیشرفته در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی، تعداد 118 مقاله در این خصوص شناسایی شدند. درنهایت عوامل موفقیت در 3 بعد اصلی (فردی، سازمانی و عوامل محیطی)، 19 مولفه (فردی ذهن مدیر، فردی شخصیتی مدیر، بینفردی مدیر، شرایط عمومی، تجربه، منابع انسانی، منابع مالی، توانمندی فنی، توانمندی تولید، توانمندی بازاریابی و فروش، توانمندی جذب و مدیریت پروژه، توانمندیهای استراتژیک، ظرفیت جذب سازمانی، رقبا، نهادهای حمایتی، زیرساخت، عوامل اجتماعی، عوامل قانونی و دیگرعوامل سیاسی اقتصادی و فناوری) و 99 شاخص شناسایی، طبقهبندی و تحلیل شدند.
تجاریسازی
فناوری
موفقیت
فراترکیب
2017
02
19
19
54
https://www.nowavari.ir/article_46945_696969ee9c576d783010eb363673b747.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1395
5
4
شناسایی شکاف ها و فرصت های فناوری های برق خورشیدی با استفاده از تحلیل محتوای اسناد ثبت اختراع
زهره
بیانلو
حبیب
زارع احمدآبادی
شناسایی شکاف ها و فرصت ها در حوزه های مختلف فناوری جایگاه ویژه ای دارد. این فرایند در مباحثی همچون بحران جهانی انرژی و نیز مشکلات زیست محیطی موجود همچون گرمایش زمین، گازهای گلخانه ای، آلودگی هوا و غیره از اهمیت مضاعفی برخوردار خواهد بود. لزوم استفاده از انرژی های تجدیدپذیر مثل سیستم های برق خورشیدی بعنوان روش جایگزین سوخت های فسیلی با توجه به هزینه های پایین حفظ و نگهداری، عدم نیاز به مواد سوختی و عدم وابستگی به برق شهری ، بیشتر احساس می شود. نگاه ویژه به فناوری برق خورشیدی به عنوان فناوری نوین و نقش اهمیت آن در تحقیقات اخیر، ضرورتی که می تواند شناسایی نوآوری های این فناوری را توجیه کند. در مطالعه حاضر تمامی اسناد ثبت اختراع بین المللی پایگاه ثبت اختراع آمریکا (USPTO) به عنوان جامعترین پایگاه ثبت اختراع، در حوزه برق خورشیدی طی سال های 1985 تا 2016 شناسایی شد. با استفاده از نظر خبرگان این حوزه ، متن کاوی و تحلیل خوشه ای این اسناد ثبت اختراع، حوزه های تحقیقاتی مدنظر مخترعان، شکاف های پژوهشی و نیز فرصت های تحقیقاتی نوآورانه شناسایی گردید. نتایج این پژوهش می تواند در شناسایی فرصت های سرمایه گذاری جدید در بخش تحقیق و توسعه در فناوری برق خورشیدی مفید باشد.
فرصت های فناوری
نوآوری
سند ثبت اختراع
برق خورشیدی
خوشه بندی K میانگین
2017
02
19
55
76
https://www.nowavari.ir/article_46946_0f77c688411c7e250745ca3c493ba2e7.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1395
5
4
سیاست هسته و شبکه از رویا تا واقعیت: تحلیلی بر سیاستهای برون نگر صنایع دفاعی ایران در دهه اخیر
علیرضا
بوشهری
از اواخر دهه هفتاد شمسی، صنایع دفاعی با این واقعیت روبرو شدند که با ظرفیت های موجود امکان پاسخگویی به همه نیازهای متنوع مشتریان برای آنها وجود ندارد. این موضوع، سیاستگذاران دفاعی را واداشت تا به طیفی از "سیاستهای درون نگر" که حاصل دوران جنگ تحمیلی و تحریمهای دفاعی بودند نگاهی دوباره بیفکنند. ثمره این بازنگری، اتخاذ سیاست "هسته و شبکه" بود که صنایع را ترغیب به استفاده از همه ظرفیت های پیرامونی برای نوآوری می کرد. اکنون، بعد از بیش از یک دهه این سوال مطرح است که سیاست مذکور تا چه حد در ارتقای نوآوری موفق بوده و آیا عواملی مثل سابقه بنگاه در دوران قبل از انقلاب در این امر دخیل بوده است یا خیر. برای پاسخ به این سوالها، نمونه ای شامل 114 بنگاه دفاعی از نظر میزان اقبال به سیاست مذکور، ظرفیت جذب، سابقه همکاری با شرکتهای خارجی، اندازه و عملکرد نوآوری مورد بررسی قرار گرفتند و داده های حاصل با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سابقه و اندازه نقشی در عملکرد نوآوری ندارند. در مقابل، باز بودن و ظرفیت جذب تاثیر معناداری بر عملکرد نوآوری دارند. بر اساس نتایج این تحقیق، در صورت ترکیب سیاست هسته و شبکه با سیاست هایی برای تقویت ظرفیت جذب می توان شاهد ارتقای بیش از پیش عملکرد نوآوری در صنایع دفاعی بود.
سیاستگذاری
هسته و شبکه
صنایع دفاعی
نوآوری
عملکرد
2017
02
19
77
100
https://www.nowavari.ir/article_46944_fded88c24021a3e276eac9f02c981945.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1395
5
4
طراحی و تبیین الگوی مناسب ﻧﻮآوری در ارتش ﺑﺮ مبنای تدابیر فرمانده کل قوا (ﻣﺪ ﻇﻠﻪ)
امید
اردلان
سید مهدی
الوانی
ناصر
شهلائی
هدف از این تحقیق که برگرفته از پروژه ای است که در سطح ارتش انجام گرفته، طراحی و تبیین الگوی مناسب نوآوری علمی در ارتش ج.ا.ا بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری است. اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی هدف و ﻣﺎﻫﻴﺖ ﺗﺤﻘﻴﻖ از ﻧﻮع اﻛﺘﺸﺎﻓﻲ و ﺑﺮ ﻣﺒﻨﺎی دﺳﺘﺎورد ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﻴﺰ ﻛﺎرﺑﺮدی اﺳﺖ. ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﻴﻖ، اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ های رهبر انقلاب و ﻧﻴﺰ تعداد 106 نفر از فرماندهان و معاونان آموزش و پژوهش و اعضای هیات علمی دانشگاه های افسری ارتش می باشند. با بررسی تعداد 109 سخنرانی معظم له، از طریق روش تحلیل محتوا 67 گویه استخراج شد. سپس با استفاده از روش تحلیل عاملی، در نهایت در قالب 12 عامل ارائه گردید. در اﻳﻦ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﺑﺮای ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت از اﺑﺰارﻫﺎی اﺳﻨﺎد و ﻣﺪارک و ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﮔﺮدﻳﺪه ﻛﻪ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی ﻛﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪ ای و ﻣﻴﺪاﻧﻲ داده ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻴﺎز ﮔﺮدآوری ﺷﺪه اﻧﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪ ﻛﻪ ﻣﺪل ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﻮآوری در ارﺗﺶ ﺑﺮ اﺳﺎس ﻓﺮﻣﺎﻳﺸﺎت رهبر انقلاب ﻣﺪﻟﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﺑﺮﮔﻴﺮﻧﺪة اﺑﻌﺎد ﻓﺮدی(قدرت علمی، جرات علمی، انگیزش)، اﺑﻌﺎد ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ(اﻫﺪاف و راﻫﺒﺮد بر مبنای تولید علم، ﺳﺎﺧﺘﺎر ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻓﺮﻫﻨﮓ و جو ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ، ﻓﻨﺎوری و تجهیزات، ﻧﻈﺎم ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻧﻈﺎم آﻣﻮزشی و نظام پژوهشی) و اﺑﻌﺎد مکتبی(روحیه و تفکر بسیجی، معرفت و ایمان) اﺳﺖ.
خلاقیت
نوآوری
نوآوری علمی
مدل نوآوری
ارتش ج.ا.ا
2017
02
19
101
124
https://www.nowavari.ir/article_46947_525b5268e002746cfc03391ad0cbda65.pdf
مدیریت نوآوری
2322-5386
2322-5386
1395
5
4
آمادگی آینده بنگاه: ارائه مفهوم و شاخص ترکیبی
امیر
قدیری
سید حبیب ا...
طباطبائیان
مهدی
محمدی
محمدمهدی
ذوالفقارزاده
امیر
ناظمی
بنگاههای اقتصادی موتور رشد و توسعه در هر کشوری هستند و از اهمیت ویژهای در برنامهریزیها و سیاستگذاریها برخوردارند. مبنای تصمیمگیری در اغلب بنگاههای اقتصادی، دانش و آیندهنگری مدیران و کارشناسان تصمیمساز در آن بنگاه است که اغلب، تصمیمهای خود را با نگاه به آینده اتخاذ مینمایند. دنیای سرشار از تغییرات فزاینده امروز، ضرورت توجه و تمرکز بیشتر بر آینده و شناسایی وقایع و تحولات آینده را افزون ساخته است و مدیران و تصمیمگیران هر واحد اقتصادی، میبایست با آگاهی نسبی نسبت به این تغییر و تحولات، آمادگی خود را برای مواجهه با آنها افزایش داده و از غافلگیریهای راهبردی در کسب و کار خود پرهیز نمایند. در این پژوهش تلاش شده تا مفهوم جدیدی در حوزه آیندهپژوهی یعنی مفهوم «آمادگی آینده بنگاه » در قالب یک شاخص ترکیبی معرفی شود تا بنگاهها بتوانند با استفاده از آن، آمادگی خود را جهت مواجهه با آینده و تغییر و تحولات آن ارزیابی و ارتقا دهند. بدین منظور از روش توسعه شاخص ترکیبی استفاده شده و با مطالعه ادبیات، چارچوب اولیه شاخص ترکیبی تدوین شد. سپس با پیمایش بنگاههای بزرگ دانشبنیان، به جمعآوری اطلاعات از بنگاهها پرداخته شد تا چارچوب اولیه شاخص ترکیبی، با استفاده از روش تحلیل عاملی، تجزیه و تحلیل گردد. در این پژوهش، شاخص ترکیبی آمادگی آینده بنگاه توسعه داده شد که شامل 17 متغیر و 120 پرسش است.
آیندهپژوهی
بنگاه
شاخص ترکیبی آمادگی آینده بنگاه٬ تحلیل عاملی
2017
02
19
125
153
https://www.nowavari.ir/article_46948_98497ba2b669a2e8e807a2d4e24a01ac.pdf