انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611120220522Identification of process challenges in the development of knowledge-based products to combat COVID- 19 virus in Iranشناسایی چالشهای فرایندی در توسعه محصولات دانش بنیان مقابله با بیماری کووید- 19 در ایران145881FAحمیدرضا طهوریعضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران0009-0009-5437-0238زینب ذوالفعلیدانشآموختهی کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20210611Iranian knowledge-based firms also tried to help control this disease by supplying high-tech products. However, they have faced severe problems in the process of product development and market entry. Comprehensive literature review and semi-structured interviews with pioneer firms were conducted to identify the most crucial process challenges and offer the necessary solutions based on the thematic analysis method. Then eleven process challenges were identified in prevention and detection technologies; failure to complete the supply chain inside the country, insufficient acquaintance and interaction of firms with workshop and laboratory capacities for manufacturing and testing, failure to allocate government currency to the import raw materials required for production, obstacles in certificate authority process of mass products, frequent import of foreign kits, insufficient development of manufacturing companies infrastructure, export, failure of governmental organizations for purchasing the products, lack of familiarity in governmental managers with the use of products, difficult access to the facilities of universities and government research institutes, delay in benefiting from the support of financial institutions. Therefore these processes require government intervention and facilitation that most of them were the same in both prevention and detection firms. Also, in this study, seven necessary government measures were offered to solve the problems mentioned above.شرکتهای دانش بنیان ایرانی تلاش کردند از طریق عرضه محصولات با فناوری بالا، به مهار بیماری کرونا کمک کنند اما در فرایند توسعه محصول و ورود به بازار با مشکلات جدی مواجهند. برای شناخت مهمترین چالشهای فرآیندی و ارائه راهکارهای لازم، مطالعات اسنادی و مصاحبههای نیمههدایت شده با شرکتهای پیشگام در این زمینه صورت گرفت و یافتههای پژوهش بر اساس روش تحلیل تم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. فرآیندهای گلوگاهی در دو بخش محصولات پیشگیری کننده و تشخیص دهنده ویروس کرونا شناسایی شدند. در این رابطه 11 فرایند شامل عدم تکمیل زنجیره تامین در داخل کشور، شناخت و تعامل ناکافی شرکتها از ظرفیتهای کارگاهی و آزمایشگاهی جهت ساخت و آزمون، عدم تخصیص ارز دولتی به واردات اولیه مواد مورد نیاز تولید، فرایند تایید محصول و صدور مجوز تولید انبوه، واردات فراوان محصولات خارجی، عدم توسعه کافی زیرساخت شرکتهای تولیدی، صادرات، عدم خرید محصول توسط مراکز دولتی و سازمانها، عدم آشنایی مدیران واحدهای دولتی با کاربرد محصولات، دسترسی دشوار به امکانات دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی دولتی، آهستگی برخورداری از حمایت نهادهای مالی به عنوان گلوگاههای فرایندی شرکتها شناسایی شدند که نیازمند مداخله دولت و تسهیلگری تشخیص داده شدند که اکثر آنها در هر دو گروه شرکتهای پیشگیری و تشخیص مشترک بودند. همچنین در این مطالعه هفت اقدام اساسی دولت برای رفع مشکلات فوق تجویز شد.https://www.nowavari.ir/article_145881_36922c4194d019e743d6c1f1054c0a40.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611120220522Identifying the challenges influencing social innovation in the context of a social organization (Case study: Imam Khomeini Relief Foundation)شناسایی چالشهای موثر بر نوآوری اجتماعی در بستر یک سازمان اجتماعی (مورد مطالعه:کمیته امداد امام خمینی(ره))145877FAعلی افروزنیادکتری مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانغلامرضا جندقیاستاد گروه مدیریت دولتی ، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانحسن زارعی متینریاست دانشکده مدیریت، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانJournal Article20201225In recent years, social innovations have attracted the attention of researchers on the subject of creating social value and solving social challenges. Social organizations are one of the most important contexts for social innovation that recognizing their obstacles and challenges is essential for their effective presence in the field of social innovation. The main purpose of this study is to identify the challenges influencing social innovation in Imam Khomeini Relief Foundation as a social organization. Hence, the purpose of this research is development-applied and its research method is thematic analysis. The participants of this study are experienced experts in Imam Khomeini Relief Foundation, which has been done 16 semi-structured interviews by combining purposive sampling and snowball sampling methods. In data analysis, 166 basic themes and 24 organizing themes were extracted, and finally, eight comprehensive themes were identified. These comprehensive themes were: "economic, political, cultural, social, structural, legal, organizational and cognitive challenges influencing social innovation". The findings of the study can help to achieve the excellent goals of the Imam Khomeini Relief Foundation in empowering and self-reliance of the needy and expand the discourse of social innovation among the social organizations.در سالهای اخیر، نوآوریهای اجتماعی با هدف خلق ارزش اجتماعی و حل چالشهای اجتماعی، توجه پژوهشگران را به خود جلب کرده است. سازمانهای اجتماعی یکی از مهمترین بسترهای بروز نوآوری اجتماعی هستند که شناخت موانع و مشکلات آنها برای حضور اثربخش در عرصه نوآوری اجتماعی ضروری است. هدف اصلی این تحقیق، شناسایی چالشهای موثر بر نوآوری اجتماعی در کمیته امداد امام خمینی (ره) به عنوان یک سازمان اجتماعی است. پژوهش حاضر از نظر هدف، توسعهای-کاربردی و روش پژوهش آن تحلیل مضمون است و در بازه زمانی 99-97 انجام گرفته است. مشارکت کنندگان این پژوهش، افراد باتجربه و صاحبنظر در کمیته امداد امام خمینی (ره) می باشند که با ترکیب روشهای نمونه گیری هدفمند قضاوتی و گلوله برفی با 16 نفر از آنان مصاحبههای نیمهساختاریافته صورت گرفته است. در تجزیه و تحلیل دادهها، 166 مضمون پایه و 24 مضمون سازماندهنده استخراج شد که در نهایت، هشت مضمون فراگیر "چالشهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، ساختاری، قانونی، سازمانی و شناختی موثر بر نوآوری اجتماعی" شناسایی گردید. یافتههای پژوهش میتواند به تحقق اهداف متعالی کمیته امداد امام خمینی (ره) در زمینه توانمندسازی و تأمین خوداتکایی نیازمندان و محرومان کمک کرده و گفتمان نوآوری اجتماعی را در میان سازمانهای اجتماعی گسترش دهد.https://www.nowavari.ir/article_145877_4f8d5c6c7d07a170a7e30afbffe46ac5.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611120220522Factors affecting the technological learning of companies in research collaboration projects with universities and research centers
(Case study: oil, gas and petrochemical industries)عوامل موثر بر یادگیری فناورانه شرکتها در پروژههای همکاری تحقیقاتی با دانشگاهها و مراکز پژوهشی (مورد مطالعه: صنایع نفت، گاز و پتروشیمی)145885FAمسعود احمدیدانشجو دکتری، گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمد نقی زادهدانشیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسید سروش قاضی نوریدانشیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمهدی گودرزیدانشیار گروه مدیریت فناوری و کارآفرینی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانسعید پاک سرشتاستادیار، پژوهشگاه صنعت نفت، تهران، ایران.Journal Article20211015Learning in collaboration projects with universities and research centers is a common method in recent decades. Some projects have led to learning for the industry, while others have not. This article addresses the issue of what factors in the Iranian oil, gas, and petrochemical industry affect the learning of companies in collaboration projects with universities and research centers. For this purpose, by studying the research background and conducting a qualitative study, the factors affecting the learning of oil, gas, and petrochemical companies in these projects have been identified and then in the quantitative part, the model obtained from the previous stage has been tested. In the qualitative and quantitative parts of the research, the methods of thematic analysis and Structural Equation Modeling have been used, respectively. The research period covers the years 2014 to 2019. The results of the study confirmed the effect of characteristics of university/ research center, industry, mutual relations, collaboration environment, and university team leader on learning of companies. Also, the sub-factors of university/research center dependence on the public budget, cooperation control mechanisms by university, industry, and government, laws, and procedures, the number of interactions, and knowledge management have been identified as the most important effective factors.<strong>انجام پروژههای همکاری با دانشگاهها و مراکز پژوهشی، از روشهای متداول در دهههای اخیر است. برخی از این پروژهها منجر به یادگیری برای صنعت شدهاند، درحالیکه برخی دیگر یادگیری به همراه نداشتهاند. این مقاله به این موضوع پرداخته است که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران چه عواملی بر یادگیری شرکتها در پروژههای همکاری تحقیقاتی با دانشگاهها و مراکز پژوهشی تأثیر میگذارند. بدین منظور، بامطالعه پیشینه پژوهش و انجام یک مطالعه کیفی، عوامل مؤثر بر یادگیری شرکتهای حوزه نفت، گاز و پتروشیمی در این پروژهها شناساییشده و سپس در بخش کمی، مدل حاصل از مرحله قبل مورد آزمون قرارگرفته است. در بخشهای کیفی و کمی پژوهش، به ترتیب از روشهای تحلیل مضمون و مدلسازی معادلات ساختاری استفادهشده است. قلمرو زمانی پژوهش بین سالهای 1394 تا 1398 است. نتایج پژوهش، تأثیر ویژگیهای دانشگاه/ مرکز پژوهشی، صنعت، ارتباط طرفین، محیط همکاری و قابلیتهای رهبر تیم دانشگاه بر یادگیری شرکتها در این همکاریها را تائید کردند. همچنین زیرفاکتورهای وابستگی دانشگاه/ مرکز پژوهشی به بودجه عمومی، سازوکارهای کنترل همکاری توسط دانشگاه، صنعت و دولت، قوانین و رویهها، میزان تعاملات و مدیریت دانش از مهمترین عوامل مؤثر شناساییشدهاند.</strong>https://www.nowavari.ir/article_145885_ee07c40cf0aa1a71a9064a90c5a325b1.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611120220522Identification of key factors of development of IT-based service businessesشناسایی مؤلفههای کلیدی توسعه کسبوکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات145880FAحسین حاجی پورفرددانشجوی دکتری مدیریت فنّاوری، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانبهزاد سلطانیدانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه کاشان، کاشان، ایرانعباس طلوعی اشلقیاستاد مدیریت صنعتی، گروه مدیریت فنّاوری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانسید حبیب الله طباطبائیاناستاد مدیریت صنعتی دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده مدیریت و حسابداری تهران، ایرانJournal Article20210503According to international rankings, a significant number of IT-based service businesses are among the top 100 companies in the world. The purpose of this study is to identify the key components affecting the development of information technology-based service businesses in Tehran. This research has been done qualitatively using content analysis approach during the years 1396 to 1399. The data of this research has been provided through interviews with 12 managers and entrepreneurs, technology policy makers and experts in the field of information technology, as well as referring to archival sources. Analysis of data from participants' experiences led to the formation of 287 initial concepts or codes, 13 sub-categories and 3 main categories. Internal organizational factors consist of the right project team, business model, access to resources, innovation and effective marketing. Environmental incentives and barriers come from the categories of sanctions, inadequate legislation, weak infrastructure, recession, and problems with the IT innovation system. The sub-categories of financing facilitation, tax concessions and social security insurance form the third main category under the title of policy factors. Findings of this study can effectively help policymakers and decision makers in the field of information technology-based service businesses.<strong>به استناد رتبهبندیهای بینالمللی، تعداد قابلتوجهی از کسبوکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات، در فهرست صد شرکت برتر دنیا قرار دارند. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفههای کلیدی مؤثر بر توسعه کسبوکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات در تهران است. این پژوهش به روش کیفی و با رویکرد تحلیل محتوا طی سالهای 1396 تا 1399 انجامشده است. دادههای این پژوهش از طریق مصاحبه با 12 نفر از مدیران و کارآفرینان، سیاستگذاران فناوری و صاحبنظران حوزه فناوری اطلاعات و همچنین رجوع به منابع آرشیوی فراهمشده است. تحلیل دادههای حاصل از تجارب مشارکتکنندگان منجر به شکلگیری 287 مفهوم یا کد اولیه، 13 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی گردیدند. عوامل درونسازمانی از تیم مناسب پروژه، مدل کسبوکار، دسترسی به منابع، نوآوری و بازاریابی مؤثر تشکیلشده است. محرکها و موانع محیطی از مقولههای تحریمها، قوانین نامناسب، ضعف زیرساختها، رکود اقتصادی و مشکلات نظام نوآوری فناوری اطلاعات شکلگرفته است. مقولههای فرعی تسهیل تأمین مالی، امتیازات مالیاتی و بیمه تأمین اجتماعی مقوله اصلی سوم را تحت عنوان عوامل سیاستی شکل دادهاند. یافتههای حاصل از این پژوهش میتواند سیاستگذاران و تصمیمگیران حوزه کسبوکارهای خدماتی مبتنی بر فناوری اطلاعات را در برنامهریزی کشور بهطور مؤثر یاری نماید</strong>https://www.nowavari.ir/article_145880_ae70d3ec3c30ac51eb6778ccc08b81d5.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611120220522Explaining the Dynamics of Human Actions in the Organization with a Critical Ethnographic Approach: Theory Building of the Dwarfism Epidemicتبیین پویایی کنشهای انسانی در سازمان با رویکرد قومشناسی انتقادی: ساخت نظریه همهگیری (سرایت) کوتولگی145875FAعلی حاجی غلام سریزدیاستادیار و عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهشی پویایی شناسی سیستمها، موسسه آموزش عالی امام جواد(ع)، یزد، ایرانJournal Article20190629One of the most important factors in developing in science and technology parks is the understanding of human-organizational actions that are complex and dynamic phenomena. These actions are more important in the science and technology parks because of the focus of knowledge workers and the heterogeneity of human resources. Therefore, it is necessary to analyze these actions using valid theories and make the necessary planning accordingly. In this regard, this paper focuses on the theory of the dynamics of human-organizational actions derived from critical ethnography and using the systems dynamics. The name of this theory, which explains the effect and weaknesses of the organization's weak and evil forces on good and knowledge forces, and then on the whole organization, is the theory of dwarfism epidemic. This theory explains the behavior of some science and technology parks in Iran. After explaining the theory and constructing its model, simulating a model under various policies showed that when forces are effective based on performance evaluation in system change, the epidemic is weakened. In other words, the use of good forces by theories of organizational forgetfulness and organizational ignorance has a positive effect in the short run, but in the long run does not correct the behavior of dwarfism.<strong>یکی از مهمترین عوامل در توسعه پارکهای علم و فناوری درک کنشهای انسانی – سازمانی است که پدیدهای پیچیده و پویا میباشد. این کنشها در پارکهای علم و فناوری به دلیل محوریت کارگران دانشی و همچنین ناهمگونی نیروهای انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ بنابراین نیاز است تا با استفاده از نظریههای معتبر این کنشها را تحلیل و بر این اساس برنامهریزی لازم صورت گیرد. در این راستا این مقاله به تبیین نظریه تشریح کننده پویایی کنشهای انسانی-سازمانی حاصل از قومشناسی انتقادی و با استفاده از رویکرد پویاییشناسی سیستمها میپردازد. این نظریه که تبیینکننده اثرگذاری و توفق نیروهای ضعیف و بد سازمان بر نیروهای خوب و دانشی و سپس بر کل سازمان است نظریه همهگیری (سرایت) کوتولگی نامگذاری شدهاست. این نظریه تبیینکننده رفتار بعضی از پارکهای علم و فناوری در ایران میباشد. بعد از تبیین نظریه و ساخت مدل آن؛ شبیهسازی مدل تحت سیاستهای مختلف نشان داد که اثرگذاری نیروها در تغییر سیستم بر اساس ارزیابی عملکرد باعث تضعیف همهگیری میشود. بهعبارتدیگر استفاده نیروهای خوب از نظریههای فراموشی سازمانی و جهل سازمانی در کوتاهمدت دارای اثر مثبت میباشد ولی در بلندمدت رفتار همهگیری کوتولگی را اصلاح نمیکند. ولی با ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد و اثرگذاری افراد بر اساس آن در تغییر ساختارها و سیستمهای سازمان، رفتار مدل نشاندهنده بهبود اساسی سازمان بود.</strong>https://www.nowavari.ir/article_145875_d983dbc68c4cad5d6f7d866379d10b1c.pdfانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-538611120220522Semantic Measures for Araye Innovation Platform, Derived from Usage-based Linguisticsسنجههای معنایی برای سکوی سایبری نوآوری با الهام از زبانشناسی کاربردپایه151024FAمهدی فشارکیدانشیار مجتمع برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانمهدی امجدیمجتمع برق و کامپیوتر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایرانJournal Article20211108Meaningful innovations in Araye platform, require the measurement of various semantic qualities in different computational points. The focus of Araye theory on semantic computations in realization of operational intentions paves the way for leveraging semantic measurement ideas from the field of natural language processing for development of new semantic measures for Araye theory. <br /><br />Remarkable semantic computation ideas have been proposed in usage-based linguistics throughout recent years. In this paper, we combine basic ideas and methods of measure theory with usage-based linguistic ideas to generate a set of semantic measures for analysis of meaningful collective operations in Araye theory. For that, we first generate a set of basic semantic/linguistic measures as a first measurement layer and then develop more sophisticated semantic measures of “Agency” and “Interoperability” upon them.نظریه آرایهای با ارائه تعریف موسّعی از زبان، خلاقیت معنادار در هر حوزه عملیاتی را معادل خلق معنای زبانی توصیف میکند. در این تعریف، هر مفهوم معناداری در یک حوزه عملیاتی معادل یک کلمه تلقی میشود و هر ترکیبی از این کلمهها معادل یک سازه زبانی گرفته میشود. چنین تعریفی فضای بسیار وسیعی برای خلاقیت عاملهای هوشمند فراهم میکند. نظریه آرایهای چنین فضایی را به صورت یک سکوی سایبری پشتیبانی از خلق معنا توصیف میکند. محدودیت اساسی خلق معنا در سکوی آرایهای اعتبار معنایی ساختوسازهای زبانی است. این مسئله معادل مسئله اعتبارسنجی نوآوری و تضمین اثربخشی در سکوهای نوآوری رایج است. زبانشناسی کاربردپایه در دهههای اخیر ایدههای بدیعی برای محاسبه کمیتهای معنایی در ساختوسازهای زبان طبیعی ارائه کرده است. محدودیت فعلی بهرهگیری از چنین محاسباتی در حوزههایی غیر از زبان طبیعی، عدم دسترسی به دادههای انبوه معنایی است که با تکیه بر یک سکوی سایبری مرتفع میشود. در این مطالعه، با ترکیب اصول و ابزارهای اساسی نظریه عمومی سنجه با ایدههای زبانشناسی کاربردپایه و ملاحظات خاص نظریه آرایهای، مجموعهای از سنجههای معنایی برای تحلیل خلق معنا در یک عملیات جمعی توسعه داده شده است. برای این کار، ابتدا دستهای از سنجههای پایه معنایی/زبانی بر مبنای مفاهیم اساسی زبانشناسی کاربردپایه ساخته شده و سپس، این سنجهها برای ساخت سنجههای پیچیدهتر «عاملیت» و «تعاملپذیری» با هم ترکیب شدهاند. https://www.nowavari.ir/article_151024_52ed274a1903c32ea8b1193d3eda6631.pdf