انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869320201121Causal layered analysis of Cogeneration of heat and power innovation system in Iranتحلیل لایهای علتهای شکست نظام نوآوری فناوری تولید همزمان برق و حرارت در ایران736125704FAحسین حیرانیعضو هیت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشورناصر باقری مقدمعضو هیئت علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تهران، ایرانمحمدحسن فضلیکارشناس ارشد مدیریت فناوری، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایرانJournal Article20210207Regarding the essential role of energy in the development and international competition on energy resources, policymaking for the energy sector technologies is remarkably vital. On the other hand, the first step to technology policymaking is determining the barriers and problems of technology development and then implementing adequate policies. On this basis, this paper aims at providing a model for technology development analysis based on the technological innovation system approach. Compared to other approaches, the causal layered analysis provides a more concise and deeper analysis and consequently more effective policies and also delineates the correlations between different problems. At first, based on the conceptual model of the research, technological innovation system problems were extracted and divided into five categories of functional, structural, contextual, discursive, and visionary problems. Afterward, the intensity of each problem along with the correlations was determined. While the results of the most previous studies suggest the structural and functional problems to be dissolved, the results here reveal the noticeable effect of contextual, discursive, and visionary problems. In the end, some policy suggestions are provided by the authors to address these macro problems.باتوجه به محوریت انرژی درتوسعه اقتصادی کشورها، سیاستگذاری فناوریهای حوزه انرژی ضروری است. گام اول برای سیاستگذاری فناوری، تبیین موانع ومسائل موجوددرمسیرتوسعه وبه دنبال آن ارائه سیاستهای مناسب د جهت رفع این موانع میباشد.براین اساس، هدف این مقاله، ارائه مدلی برای تحلیل فرآیندتوسعه فناوری برپایه نظام نوآوری فناورانه است.باتوجه به اینکه تحلیل نظام نوآوری عوامل کارکردی وساختاری رادربرمیگیرد، چارچوب تحلیل لایهای علتها با هدف دنظرگرفتن لایه های تحلیلی عمیقتر وتبیین مسائل و موانع ریشهای درمسیرانتشارفناوری مورداستفاده قرارگرفتهاست.نوع تحقیق از منظر هدف کاربردی و از منظر روش پیمایشی است. قلمرو زمانی تحقیق نیز از سال 1388 که اولین بهرهبرداری از نیروگاههای chpدر کشور انجام شد تا زمان کنونی است. همچنین قلمرو مکانی تحقیق کشور ایران است. نمونه آماری نیز خبرگان مطلع از فناوری مورد بررسی، در سه لایه دانشگاهی، صنعتی و سیاستگذاری بودهاند. در مرحله اول بر اساس مدل مفهومی تحقیق، مسائل نظام نوآوری تولید همزمان برق و حرارت در پنج دسته مسائل کارکردی، ساختاری، زمینهای، گفتمانی و چشماندازی از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته و گروه کانونی استخراج شده و سپس شدت هر یک از آنها با روش مدلسازی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفت. در حالیکه نتیجه اکثر مطالعات مشابه شامل تحریک عناصر ساختاری و کارکردی نظام نوآوری فناورانه بوده است، نتایج تحقیق حاضر تأثیر بالای موانع زمینهای، گفتمانی و همچنین چشماندازی را بر نظام نوآوری فناوری مورد مطالعه نشان میدهد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869320201121Identification and Modeling of Effective factors in Designing the Process of Developing Aerospace Complex
Productsشناسایی و مدلسازی شاخص های موثر در طراحی فرایند توسعه محصولات پیچیده هوافضایی3778125705FAعلی کاظم زادهدانشجوی دکتری مدیریت تکنولوژی، گروه مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانمنوچهر منطقیاستاد ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.0000-0003-1839-0994عباس طلوعی اشلقیاستاد، دانشکده مدیریت و اقتصاد ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگااه آزاد اسلامی، تهران، ایرانجهانگیر جدیاستادیار ، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر ، تهران، ایرانJournal Article20210207The main successful keys of product development is risk management, and time- investing and cost in the early stages, so that we don't have to make costly changes in the future. and. Therefore, this paper aims identify and modeling the Effective factors in designing process of complex aerospace products ,<br /> This paper intends for practical purpose and for methodological, is a mixed approach , In the quantitative section whit interviews and fuzzy Delphi surveys of system managers and engineers, these factors identified in the process of development complex aerospace products. , the causal relations of these factors were analyzed using the fuzzy DEMATEL approach In the qualitative section.<br /> The findings and results shows the, identifying and classifying the complex product development process risks in six main categories and 32 risk drivers and also attributes of complex aerospace products in nine categories, and the characteristics of the complex aerospace product development process in three categories. The determining of system engineering as the characteristic of complex product development process is new findings of this paper. Finally, a causal framework provides theoretical relations between these factors. It can be argued that, in addition to taking into account key factors, it also illustrates the hypothesis or theoretical relations between the hypotheses.یکی از رموز موفقیت در توسعه محصول، مدیریت ریسک و سرمایه گذاری زمان و هزینه در مراحل اولیه است تا در آینده ناگزیر به انجام تغییرات پر هزینه نشویم. از این روی این مقاله با هدف شناسایی و مدلسازی پارامتر های تاثیر گذار در طراحی فرایند توسعه محصولات پیچیده هوافضایی صورت پذیرفته است،<br /> این مقاله از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی، رویکرد ترکیبی می باشد. در بخش رویکرد کیفی از طریق مصاحبه و نظرسنجی دلفی فازی از مدیران و مهندسین سیستم، این عوامل در فرایند توسعه محصولات پیچیده هوافضایی، شناسایی شدند. در بخش کمی نیز با رویکرد دیمتل فازی، روابط علی و معلولی این عوامل تحلیل شد.<br /> یافته ها و نتایج نشان می دهد، ریسک های فرایند توسعه محصولات پیچیده در شش دسته اصلی و 32 محرک ریسک، ویژگی های محصولات پیچیده در نه دسته و خصوصیات فرایند توسعه محصولات پیچیده در سه دسته شناسایی شدند، تعیین مهندسی سیستم بعنوان خصوصیت قرایند توسعه محصولات پیچیده از نوآوری های این مقاله می باشد. در نهایت با یک چارچوب علی با محوریت ریسک زمانبندی، روابط نظری بین این عوامل ارائه گردید. می توان بیان کرد این چارچوب علاوه براینکه عوامل کلیدی را در نظر می گیرد، بلکه فرضیه یا روابط نظری بین فرضیه ها را نیز نشان می دهد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869320201121A decision support model to distribute the benefits of open innovation processارائه یک مدل پشتیبانی تصمیم جهت توزیع منافع حاصل از نوآوری باز79100125706FAسجاد رحمان زادهگروه سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانمیرسامان پیشواییدانشگاه علم و صنعت0000-0001-6389-6308محمدرضا رسولیگروه سیستم، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت، تهران، ایرانJournal Article20210207Todays, developing of information and communication infrastructures has led the outbound capability usage as one of the strengths of companies in the competitive market. The use of outbound capabilities raises problems in transparency of intellectual property of thepresented ideas. At this paer we aimed to develop a model for the intellectual property of ideas with respect to the features of the innovation process. The main purpose of this model is to provide a suitable decision-making platform for determining the type of organization’s productivity and outbound individuals from the results of the open innovation process. By the aid of this model, the most appropriate type of intellectual property model is proposed to organizations. By using experts’ interview and benefiting the theme analysis process, 6 types of spiritual property models were extracted along with 11 features of the open innovation process. The results show that the brand of the organization, the closure of the innovation space, the high level of participation of the participants and the low level of maturity of the received knowledge are among the factors that enable the organization to take intellectual property of the received knowledge. A significant reduction in organizational costs, short product life cycle, and low degree of complexity in implementing the idea reduce the organization's ability to take intellectual ownership of the received knowledge.امروزه توسعه زیرساختهای اطلاعاتی و ارتباطی سبب شده است که استفاده از توانمندیهای خارج از سازمان به عنوان یکی از نقاط قوت شرکتها در بازار رقابتی باشد. از سوی دیگر، این امر سبب بروز مشکلاتی در زمینه شفاف نبودن مالکیت معنوی دانش دریافتی از خارج سازمان گردیده است. بنابراین در این پژوهش، مدلی جهت بررسی مالکیت معنوی طرحهای نوآورانه با توجه به عوامل موثر بر تعیین نوع آن ارائه شده است. هدف اصلی این مدل، ارائه یک بستر مناسب تصمیمگیری جهت بهرهمندی سازمانها و افراد خارج از سازمان از نتایج فرآیند نوآوری باز میباشد. در واقع به کمک این مدل و پس از تعیین عوامل موثر بر تعیین نوع مدل مالکیت معنوی، مناسبترین مدل به سازمانها پیشنهاد میگردد. از همین رو، در این پژوهش به کمک مصاحبه با خبرگان و با استفاده از فرآیند تحلیل تم، 6 نوع مدل مالکیت معنوی به همراه 11عامل تاثیرگذار بر آن استخراج گردید. نتایج نشان داد مطرح بودن برند سازمان، بسته بودن فضای نوآوری، بالا بودن میزان مشارکت شرکتکنندگان و پایین بودن میزان پختگی دانش دریافتی از جمله عواملی است که سازمان را قادر میسازد تا مالکیت معنوی دانش دریافتی را برعهده بگیرد. همچنین، کاهش قابل توجه هزینههای سازمان، پایین بودن دوره عمر محصول و پایین بودن میزان پیچیدگی اجرای ایده توانایی سازمان را در برعهده گرفتن مالکیت معنوی دانش دریافتی کاهش میدهد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869320201121Conceptual Commercialization Model for small software firms- case study: application developersمدل مفهومی تجاریسازی شرکتهای کوچک نرمافزاری- مطالعه موردی توسعهدهندگان اپلیکیشن101138125707FAشهاب اشراقیپردیس البرز دانشگاه تهران0000-0001-9092-5311رضا بندریانگروه توسعه کسب و کار، دپارتمان مدیریت فناوری، پژوهشگاه صنعت نفتمهدی محمدیالهی شعبانگروه مدیریت فناوری اطلاعات؛ دانشکده مدیریت و اقتصاد؛دانشگاه تربیت مدرس؛ تهران؛ ایرانJournal Article20210207Small firms in the mobile application industry, a subsidiary of the software industry, can play a significant role in the economy of the country. Despite the technological capabilities, they are not successful in commercializing their products and earn adequate money. The purpose of this study is to identify the conceptual model of commercialization in these firms. In this study, by studying 12 firms, some successful and some unsuccessful, in an extended-multi case study the concepts required for commercialization including the dimensions of activities, drivers, internal and external capacities, and performance of the commercialization, and their relationship were discovered and the final conceptual model was presented. Then, in addition, to survey this model through questionnaires from interviewers, the developed conceptual model was tested on four cases. Identifying the internal and external capacities, attention to the portfolio of commercialization projects, and to emphasize on changing the commercialization paths based on the new opportunities or challenges and problems, are the main contributions of this study.شرکتهای کوچک صنعت برنامههای کاربردی که زیرمجموعه صنعت نرمافزار است، میتواند نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته باشد؛ اما علیرغم وجود توانمندیهای فنی، توسعهدهندگان این برنامهها نمیتوانند در تجاریسازی محصولات و کسب درآمد کافی موفق عمل کنند. هدف از این مطالعه، شناسایی مدل مفهومی تجاریسازی محصولات این شرکتهاست. در این مطالعه، با استفاده از روش تحقیق مطالعه موردی بسطیافته، عملکرد 12 شرکت توسعهدهنده برنامه کاربردی مستقر در تهران که در دوره زمانی بهمن 96 تا بهمن 97 حداقل یک برنامه کاربردی در پایگاه کافهبازار منتشر کردهاند، مطالعه شد. با بررسی و تبیین ابعاد فعالیتها، محرکها، ظرفیت-های درونسازمانی و برونسازمانی و عملکرد تجاریسازی و شناخت روابط آنها، مدل مفهومی تجاریسازی در این شرکتها ارائه شد. سپس، با تطبیق یافتهها با چهار مورد از این موارد، مدل بهدست آمده تحت آزمون قرار گرفت. شناسایی ظرفیتهای درون و برونسازمانی، توجه به پورتفوی پروژههای تجاریسازی و تأکید بر تغییر مسیر تجاریسازی بر اساس فرصتهای جدید یا چالشها و مسائل رخ داده در طول زمان، از نوآوریهای این مطالعه است.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869320201121Providing a Model for Financing Small and Medium-Sized Enterprises (SME) in Supply Chainارائه یک مدل تامین مالی برای شرکتهای کوچک و متوسط در زنجیره تامین139170125708FAحمید مرادیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمد علی خاتمی فیروزآبادیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانکامران فیضیگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20210207Due to the limited financing methods of a Small and Medium-Sized Enterprises (SME), choosing the financing method of this type of enterprises is very important for providing liquidity and profitability, so this research presents a model of financing a small and medium manufacturing enterprises based on factoring. The accounts receivable are based on the company's financial and physical flows with the supply chain components, including the bank and the buyers of its products. In this study, in contrast to traditional financing methods that have been considered without considering the company's position in the supply chain, an attempt has been made to develop a mathematical planning model for financing a small and medium manufacturing enterprise in the supply chain by considering both physical and financial dimensions. And be presented in the context of a holistic and systematic approach. In this research, based on the development-applied approach, the model is presented and in order to solve it, goal programming is used and to cover the uncertainty conditions, interval planning is used. The results of the research show that the financing method is superior to the traditional loan-based financing method in terms of generating profit and achieving the desired liquidity.به علت محدود بودن روشهای تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط، انتخاب روش تامین مالی این نوع شرکتها جهت تامین نقدینگی و سودآوری از اهمیت به سزایی برخوردار است. لذا این تحقیق به ارائه یک مدل برای تامین مالی شرکتهای کوچک و متوسط مبتنی بر عاملیت حسابهای دریافتنی با در نظر گرفتن جریانات مالی و فیزیکی شرکت با اجزای زنجیره تامین شامل بانک و خریداران محصولاتش پرداخته است. در این پژوهش بر خلاف روشهای تامین مالی سنتی که بدون در نظر گرفتن موقعیت شرکت در زنجیره تامین بوده تلاش شده است که یک مدل برنامه ریزی ریاضی به منظور تامین مالی شرکت کوچک و متوسط در زنجیره تامین با در نظرگرفتن هم زمان ابعاد فیزیکی و مالی و در چارچوب یک نگرش کل گرا و سیستمی ارائه گردد. در این تحقیق مبتنی بر رویکرد توسعهای-کاربردی مدل ارائه و به منظور حل آن از برنامهریزی آرمانی و جهت پوشش شرایط عدم قطعیت از برنامه ریزی بازه ای استفاده شده است. نتایج حاصل از تحقیق نشان داده است که روش تامین مالی پیشنهادی از لحاظ ایجاد سود و رسیدن به نقدینگی مطلوب نسبت به روش سنتی تامین مالی مبتنی بر وام برتری دارد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53869320201121Identifying and ranking the factors affecting the interaction of banks and new financial technologies (fintechs) with a combined approachشناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تعامل بانکها و فناوریهای نوین مالی(فینتکها) با رویکرد ترکیبی171196125710FAفریبا نجفیگروه مدیریت بازرگانی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایران0000-0003-4045-4069منصور ایراندوستاستادیار گروه مدیریت بازرگانی ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایرانهیرش سلطان پناهاستادیار گروه مهندسی صنایع ، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی ، سنندج ، ایرانامیر شیخ احمدیاستادیار ،گروه مهندسی کامپیوتر ، واحد سنندج ، دانشگاه آزاد اسلامی ،سنندج، ایرانJournal Article20210207Nowadays, financial technology companies (fintechs) are trying to provide new banking services to meet the needs of their clients, so banks are trying to interact with these companies. The purpose of this study was to identify factors affecting banks' interaction with fintechs using sequential heuristic method. For this purpose the data were collected in two stages. In the qualitative section, data were collected and then coded through interviews with 11 bank managers and financial technology service providers selected as targeted judging samples, and four categories of factors including stakeholder characteristics, environmental factors, organizational factors and financial factors. Were identified. Then, in a quantitative step, in a descriptive survey method, based on the findings of the qualitative stage, a design questionnaire and after measuring the validity and reliability between 83 bank managers and financial technology service providers using Cochran's formula and stratified random sampling O selected, distributed,<br /> Nonparametric and Friedman tests have been used to examine the factors and rank them. The results show that all identified factors have a favorable effect on this relationship. Also, the characteristics of the highest ranking stakeholders and environmental factors, financial factors and organizational factors are in the next ranks, respectivelyامروزه ارائه دهندگان خدمات فناوری مالی سعی در ارائه خدمات نوین بانکی مطابق با نیازهای روز مشتریان دارند، لذا بانکها درصدد برقراری تعامل با آنها میباشند. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و رتبهبندی عوامل موثربر تعامل بانکها و فناوریهای نوین مالی به روش ترکیبی اکتشافی متوالی انجام شده است. بدین منظور دادهها در دو مرحله جمعآوری شدهاند. در بخش کیفی از طریق مصاحبه با 11 تن از مدیران بانکها و ارائه دهندگان خدمات فناورانه مالی که به صورت نمونه گیری قضاوتی هدفمند انتخاب شدهاند، دادهها جمع آوری و کدگذاری گردید. چهار دسته عوامل شامل ویژگیهای ذینفعان، عوامل محیطی، عوامل سازمانی و عوامل مالی شناسایی شدند. سپس در مرحله کمّی به شیوه توصیفی پیمایشی، بر مبنای یافتههای حاصل از مرحله کیفی، پرسشنامهای طراحی و پس از سنجش روایی و پایایی بین83 نفر از مدیران بانکها و ارائه دهندگان خدمات فناوری مالی که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدهاند، توزیع گردید، برای بررسی عوامل و رتبه بندی آنها از آزمونهای ناپارامتریک دوجملهای و فریدمن استفاده شده است یافتهها نشان میدهد که کلیه عوامل شناسایی شده در حد مطلوبی بر این ارتباط اثر گذارند همچنین، ویژگیهای ذینفعان بالاترین رتبه و عوامل محیطی، عوامل مالی و عوامل سازمانی به ترتیب در رتبههای بعدی قرار دارند.