انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862320131201Innovation Status in Yazd Textile Industrial Clusterبررسی وضعیت نوآوری در خوشه صنعتی نساجی یزد12514637FAصباح قادریاندانشگاه صنعتی امیرکبیرمحسن گلرومفرددانشگاه صنعتی امیرکبیرJournal Article20130827In the last decade, the policy of industrial clusters development as a relatively new approach in Iranian local and national economic development has been considered by policy makers and researchers. The development of industrial clusters can be evaluated based on different aspects, including: knowledge and technology, finance and investment, and innovation and entrepreneurship. In this study, different kinds of innovations and existing conditions, targets and limitations are identified by examining the formation of innovation in the production sector of the textile industrial cluster in Yazd, Iran. This study is of descriptive-analytical type conducted as a field research. In order to evaluate the innovation indicators, the OECD approach is used. The subject population of the study consists of Yazd textile manufacturing firms having at least 10 employees. The data is gathered through field study and from 51 production companies in Yazd textile industry from 2009 to 2011. The results show that the general status of innovation activities and cooperation is not desirable, with the main reason being "the market conditions, lack of request for innovation and lack of collaboration culture". In other words, innovation is not a clear indicator of the development and competitiveness of the textile enterprises in Yazd. By contrast, expenditure and revenue factors are the main objective of innovation creation.<strong>در دهه اخیر توسعه خوشه</strong><strong></strong><strong>های صنعتی به عنوان یکی از رویکردهای نسبتا جدید در توسعه اقتصادی منطقه</strong><strong></strong><strong>ای و ملی ایران، مورد توجه سیاستگذاران و پژوهشگران قرار گرفته است. توسعه خوشه</strong><strong></strong><strong>های صنعتی را می</strong><strong></strong><strong>توان از جنبه</strong><strong></strong><strong>های مختلف دانش و فناوری، مالی و سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری، نوآوری و کارآفرینی و همچنین زیرساختی مورد ارزیابی قرار داد. در این مطالعه، با بررسی وضعیت نوآوری در بخش تولیدی خوشه</strong><strong></strong><strong> صنعتی نساجی یزد، انواع نوآوری، اهداف، شرایط و محدویت</strong><strong></strong><strong>های موجود در فعالیت</strong><strong></strong><strong>های نوآورانه شناسایی می</strong><strong></strong><strong>شود.</strong> <strong>این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که به روش میدانی اجرا گردیده و در آن برای ارزیابی شاخص</strong><strong></strong><strong>های نوآوری، از رویکرد «سازمان همکاری و توسعه اقتصادی» استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش عبارت بودند از بنگاه</strong><strong></strong><strong>های تولیدی نساجی یزد با تعداد کارکنان حداقل 10 نفر. اطلاعات مورد نیاز با انجام مطالعات میدانی و جمع</strong><strong></strong><strong>آوری داده</strong><strong></strong><strong>های 51 بنگاه صنعت نساجی یزد در طی سال</strong><strong></strong><strong>های 88 الی 90 در زمینه</strong><strong></strong><strong> فعالیت</strong><strong></strong><strong>های نوآورانه بدست آمد. بر اساس نتایج این پژوهش مشخص شد که وضعیت کلی فعالیت</strong><strong></strong><strong>های مربوط به نوآوری و همچنین همکاری در نوآوری در خوشه صنعتی نساجی یزد نامطلوب می</strong><strong></strong><strong>باشد. </strong><strong></strong><strong>شرایط بازار و نبود تقاضا و عدم وجود فرهنگ همکاری برای نوآوری، دلیل اصلی این وضعیت شناخته شد؛ به عبارت دیگر مشخص گردید که نوآوری، شاخص بارزی در توسعه و رقابت بنگاه</strong><strong></strong><strong>های نساجی یزد نیست و در مقابل، عوامل هزینه</strong><strong></strong><strong>ای و درآمدی مهمترین هدف در خلق نوآوری</strong><strong></strong><strong>ها بوده</strong><strong></strong><strong>اند.</strong>انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862320131201The Effects of Dynamic Capabilities on Product Innovation Capability in Iranian Pharmaceutical Firmsتاثیر قابلیتهای پویا بر توانمندی نوآوری محصول در بنگاه های بخش دارویی ایران275114638FAمحمد نقی زادهدانشگاه علامه طباطبائیمیرعلی سید نقویدانشگاه علامه طباطبائیراضیه احسانیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20131227Pharmaceutical industry is nowadays considered as a strategic and knowledge-based industry with a high rate of innovation. Given the huge market, high R&D investment and the increasing rate of change, pharmaceutical firms should increase their product innovations by improving their dynamic capabilities based on understanding of and responding to the transient opportunities of the competitive market and technology. In this paper, we present a model for improving the rate of product innovation in Iranian pharmaceutical firms, with a focus on dynamic capabilities effects. After designing a conceptual model and analyzing the data gathered from 60 pharmaceutical firms, the direction and intensity of the relations among latent variables are investigated by PLS. The results show that dynamic capabilities have considerable effects on the innovation capabilities of pharmaceutical firms, including quality, reducing the time of introduction to market, market share and the differentiation of new products.<strong>امروزه صنعت دارو به عنوان یکی از صنایع راهبردی، دانش</strong><strong></strong><strong>محور و با نرخ نوآوری بالا در میان کشورها مطرح می</strong><strong></strong><strong>باشد. با توجه به بازار گسترده، سرمایه</strong><strong></strong><strong>گذاری</strong><strong></strong><strong>های فراوان در بخش</strong><strong></strong><strong>های تحقیق و توسعه و نرخ بالای تغییر در این صنعت، شرکت-های دارویی باید از طریق ارتقای قابلیت</strong><strong></strong><strong>های پویای خود که مبتنی بر درک و پاسخگویی به فرصت</strong><strong></strong><strong>های زودگذر بازار و فناوری است، میزان نوآوری محصول خود را جهت بقا در بازار رقابتی امروز افزایش دهند. با توجه به اهمیت این موضوع، در پژوهش حاضر تلاش شد تا الگویی جهت ارتقای میزان نوآوری محصول در بنگاه</strong><strong></strong><strong>های بخش دارویی ایران با تاکید بر تاثیر قابلیت</strong><strong></strong><strong>های پویا در این شرکت</strong><strong></strong><strong>ها ارائه شود. پس از تشکیل مدل مفهومی و تجزیه و تحلیل داده</strong><strong></strong><strong>های جمع</strong><strong></strong><strong>آوری شده از 60 شرکت دارویی، با استفاده از روش مدل</strong><strong></strong><strong>سازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی، جهت و شدت روابط میان سازه</strong><strong></strong><strong>هایی که منجر به ارتقای نوآوری محصول</strong><strong></strong><strong>ها در این بنگاه</strong><strong></strong><strong>ها می</strong><strong></strong><strong>شوند، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که قابلیت</strong><strong></strong><strong>های پویا در بنگاه</strong><strong></strong><strong>های دارویی، تاثیر قابل ملاحظه</strong><strong></strong><strong>ای بر ارتقای توانایی نوآوری محصول بنگاه دارد که شامل ابعاد کیفیت، کاهش زمان عرضه به بازار، سهم بیشتر بازار و تمایز محصول</strong><strong></strong><strong>های جدید است.</strong>انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862320131201Presenting a Model for Selecting an Appropriate Method for Technology Valuation and Pricing: A Case Study of Antibacterial Nano-Tilesارائه مدلی برای انتخاب روش مناسب قیمت گذاری و ارزش گذاری فناوری (مطالعه موردی کاشی نانو آنتی باکتریال)517114639FAمحمدعلی شفیعادانشگاه علم و صنعتمهدی محمدیدانشگاه علم و صنعتامیر الداغیدانشگاه علم و صنعتعقیل حمیدیدانشگاه علم و صنعتJournal Article20131020Nowadays, the advent of technological businesses and the formation of knowledge-based economy have increased the demand for technology pricing. Although numerous methods have been proposed for technology pricing, they have deficiencies and limitations affecting their applications in certain conditions. This study aims to present a method selection model for technology pricing in various projects. To do so, the indicators affecting method selection are scored based on: the nature of technology, internal policies and external interactions. In the first part of the study, a review of the literature and the related concepts in the domain of technology pricing is presented, and four methods of technology pricing most widely used in theory and practice are comprehensively examined. After that, the research methodology and model indicators are introduced and scored by fuzzy Delphi-analytical hierarchy, and then the appropriate method for technology pricing is determined for various conditions. Finally, the results of the model are analyzed and used in a real case.<strong>امروزه با ظهور کسب و کارهای فناورانه و شکل</strong><strong></strong><strong>گیری اقتصاد دانش</strong><strong></strong><strong>بنیان، تقاضا برای قیمت</strong><strong></strong><strong>گذاری فناوری افزایش یافته است. تاکنون روش</strong><strong></strong><strong>های زیادی برای قیمت</strong><strong></strong><strong>گذاری فناوری معرفی شده</strong><strong></strong><strong>اند، ولی همه آن</strong><strong></strong><strong>ها دارای محدودیت</strong><strong></strong><strong>هایی هستند که استفاده از آن</strong><strong></strong><strong>ها را در شرایط خاصی میسر می</strong><strong></strong><strong>کند. این مقاله با هدف ایجاد مدلی به منظور انتخاب روش مناسب قیمت گذاری فناوری در پروژه های مختلف انجام شد. برای رسیدن به این هدف، شاخص</strong><strong></strong><strong>های موثر بر انتخاب روش مناسب، در سه بعد طبیعت فناوری، سیاست درون سازمانی و تعاملات بیرونی، امتیازدهی شدند.در بخش اول این مقاله به بررسی پیشینه پژوهش و مفاهیم مرتبط به قیمت</strong><strong></strong><strong>گذاری فناوری پرداخته شده است و چهار روش قیمت</strong><strong></strong><strong>گذاری فناوری که بیشترین کاربرد را از لحاظ تئوری و عملی دارند به صورت جامع مورد بررسی قرار گرفته</strong><strong></strong><strong>اند. در ادامه روش پژوهش، ابعاد و شاخص</strong><strong></strong><strong>های مدل معرفی، تشریح و از طریق تحلیل سلسله مراتبی دلفی فازی امتیازدهی گردیده</strong><strong></strong><strong>اند و مبتنی بر این رویکرد، روش مناسب قیمت</strong><strong></strong><strong>گذاری در شرایط مختلف مشخص شده است. در انتها نتیجه</strong><strong></strong><strong>های حاصل از مدل تجزیه و تحلیل شده و فرآیند استفاده از نتیجه</strong><strong></strong><strong>های پژوهش، در مرحله کاربرد تشریح و در نمونه واقعی نیز پیاده</strong><strong></strong><strong>سازی شده است.</strong>انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862320131201Investigating and Analyzing the Impact of Successful Teaming Behaviors on the Perceived Organizational Innovation: A Case Study of Isfahan Railways Administrationبررسی و تحلیل تاثیر رفتارهای تیمسازی موفق بر نوآوری سازمانی درک شده کارکنان (مورد مطالعه : اداره کل راه آهن اصفهان)739814640FAیعقوب مهارتیدانشگاه فردوسی مشهدعلیرضا خوراکیاندانشگاه فردوسی مشهدمسلم فخری فخرآبادیدانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20131221When there is a need for different skills, experiences and expertise to achieve an aim, "teaming" will occur in organization, which consequently leads to innovation in organization by generating new capabilities through combination of realities and different viewpoints. The purpose of this study is to investigate and analyze the impacts of successful teaming behaviors on the organizational innovation perceived by the staff in Isfahan Railways Administration, Isfahan, Iran. Based on the research model, the impacts of successful teaming behaviors are analyzed and studied in five dimensions, namely expressing one's thoughts, experimenting, reflecting, intently listening and integrating, on the organizational innovation perceived by the staff. This survey is applied and descriptive in nature and uses a questionnaire as data collection tool. The population of the study consists of 538 employers of Isfahan Railways Administration, among whom a sample of 224 is selected by random sampling method. To test the hypotheses and the fitness of the model, structural equation modeling (SEM) and partial least squares (PLS) methods are used. The findings show that among the components of successful teaming there is a meaningful and positive relationship only between "organizational innovation" and "integrating".<strong>زمانی که برای رسیدن به یک هدف نیاز به تخصص، تجربه</strong><strong></strong><strong> و مهارت افراد مختلف باشد، تیم</strong><strong></strong><strong>سازی در سازمان شکل می</strong><strong></strong><strong>گیرد و با ترکیب واقعیت</strong><strong></strong><strong>ها و دیدگاه</strong><strong></strong><strong>های متفاوت برای ایجاد قابلیت</strong><strong></strong><strong>های جدید، باعث نوآوری در سازمان</strong><strong></strong><strong>ها می</strong><strong></strong><strong>شوند. پژوهش حاضر، با هدف بررسی و تحلیل تاثیر رفتارهای تیم</strong><strong></strong><strong>سازی موفق بر نوآوری سازمانی درک شده توسط کارکنان در راه</strong><strong></strong><strong>آهن اصفهان انجام شد. بر اساس مدل این پژوهش، تاثیر رفتارهای تیم</strong><strong></strong><strong>سازی موفق در 5 بعد، شامل ابرازنظر، آزمایش</strong><strong></strong><strong>کردن، بازتاب، گوش</strong><strong></strong><strong>دادن آگاهانه و یکپارچه</strong><strong></strong><strong>سازی بر نوآوری سازمانی درک شده توسط افراد مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. این پژوهش از نظر جهت</strong><strong></strong><strong>گیری، کاربردی، از لحاظ هدف، آزمون فرضیه و از نظر راهبردی از نوع پیمایشی می</strong><strong></strong><strong>باشد. داده</strong><strong></strong><strong>ها با استفاده از ابزار پرسش</strong><strong></strong><strong>نامه جمع</strong><strong></strong><strong>آوری شد. جامعه آماری پژوهش، کارکنان راه</strong><strong></strong><strong>آهن اصفهان به تعداد 538 نفر بودند که از میان آن</strong><strong></strong><strong>ها 224 نفر با روش نمونه</strong><strong></strong><strong>گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش جهت آزمون فرضیه</strong><strong></strong><strong>ها و برازندگی مدل از مدل</strong><strong></strong><strong>یابی معادلات ساختاری<sup>1</sup> و روش حداقل مربعات جزئی<sup>2</sup> استفاده شد. یافته</strong><strong></strong><strong>ها نشان دادند که از بین مولفه</strong><strong></strong><strong>های تیم</strong><strong></strong><strong>سازی موفق فقط بین یکپارچه</strong><strong></strong><strong>سازی و نوآوری سازمانی رابطه مثبت و معنی</strong><strong></strong><strong>داری وجود دارد. </strong>انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862320131201A Conceptual Framework for Holonic Inter-System Analysis: A Theoretical Study of the Relationship between Financial and Innovation Systemsچارچوب مفهومی تحلیل بینسیستمی هولونیک: مطالعه نظری رابطه نظام مالی و نظام نوآوری9912414641FAروح اله ابوجعفریدانشگاه تربیت مدرسشعبان الهیدانشگاه تربیت مدرسعادل پیغامیدانشگاه امام صادق(ع)کاظم یاوریدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130801Innovation system studies are facing issues concerning the application of the concepts and theories of the field due to lack of precise theorizing. Innovation system studies used systematic approach to solve its problems, but failed to further benefit from new system approaches. In this paper, we review the weaknesses of two broad and narrow approaches in innovation system studies. The main goal is to provide a solution to resolve the shortcomings of innovation system studies using the new systems approach and recent debates in systems sociology. The solution is proposed as a holonic inter-system analysis conceptual framework. The research methodology is qualitative, and to validate the conceptual framework we use the holistic approach. The holistic approach is one of the issues raised in innovation system to analyze financing innovation in order to show the strengths of the new analysis in contrast to other frameworks. The findings show that by using the concept of function for defining system boundary and mediator holon, we can have a more precise perception of the relationship between financial and innovation systems, which itself results in less system errors in policy-makings. Based on the framework, risk coverage (such as insurance services in financial system) and policy-making authorities in financial system (such as central banks and stock market) should be addressed as a new sector in this field to promote functions of innovation system. This conceptual framework provides a more comprehensive analysis than the previous ones.<strong>هم</strong><strong></strong><strong>اکنون جریان مطالعه</strong><strong></strong><strong>های نظام نوآوری با مساله میزان کاربردی بودن مفهوم</strong><strong></strong><strong>ها و نظریه</strong><strong></strong><strong>های این رشته روبروست که ناشی از عدم نظریه</strong><strong></strong><strong>پردازی</strong><strong></strong><strong>های دقیق است. اگر چه این رشته در ابتدا با استفاده از رویکرد سیستمی به حل مساله</strong><strong></strong><strong>های خود پرداخت، اما در ادامه از روش</strong><strong></strong><strong>های سیستمی جدید کمتر بهره برد. </strong> <strong>در این پژوهش ضمن اشاره به دو رویکرد گسترده و محدود در مطالعه</strong><strong></strong><strong>های نظام نوآوری، نقاط ضعف هر کدام در مورد تبیین دقیق نوآوری، مورد بررسی قرار می</strong><strong></strong><strong>گیرد. هدف اصلی این پژوهش، ارائه راهکاری برای حل کاستی</strong><strong></strong><strong>ها در مطالعه</strong><strong></strong><strong>های نظام نوآوری با استفاده از رویکرد جدید سیستم</strong><strong></strong><strong>ها و بحث</strong><strong></strong><strong>های اخیر جامعه</strong><strong></strong><strong>شناسی سیستمی است که در قالب چارچوب مفهومی تحلیل بین</strong><strong></strong><strong>سیستمی هولونیک پیشنهاد می</strong><strong></strong><strong>گردد. روش پژوهش مبتنی بر رویکرد کیفی است. برای اعتبارسنجی چارچوب مفهومی، با استفاده از رویکرد کل</strong><strong></strong><strong>نگر، یکی از موضوع</strong><strong></strong><strong>های مطرح شده در مطالعه</strong><strong></strong><strong>های نظام نوآوری یعنی تامین مالی نوآوری با کمک این چارچوب مورد بررسی قرار گرفت تا نقاط قوت تحلیل جدید نسبت به چارچوب</strong><strong></strong><strong>های گذشته مشخص گردد. </strong> <strong>یافته</strong><strong></strong><strong>های این پژوهش نشان داد که با استفاده از مفهوم کارکرد سیستم برای تعیین مرز سیستم و هولون واسطه، می</strong><strong></strong><strong>توان برداشت دقیق</strong><strong></strong><strong>تری از رابطه بین دو نظام مالی و نظام نوآوری ارائه داد، به گونه</strong><strong></strong><strong>ای که در سیاست</strong><strong></strong><strong>گذاری</strong><strong></strong><strong>ها، خطاهای سیستمی کمتر رخ دهد. بر این اساس برای توسعه کارکردهای نظام نوآوری، باید پوشش نااطمینانی (مانند خدمات بیمه</strong><strong></strong><strong>ای در نظام مالی) و نهادهای سیاست</strong><strong></strong><strong>گذار نظام مالی (مانند بانک مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار) به عنوان بخش</strong><strong></strong><strong>های جدید در مطالعه</strong><strong></strong><strong>های این حوزه مورد بررسی قرار گیرد. لذا این چارچوب مفهومی تحلیل جامع</strong><strong></strong><strong>تری نسبت به چارچوبهای قبلی ارائه می</strong><strong></strong><strong>کند.</strong>انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53862320131201Designing and Evaluating a Conceptual Strategic Model for Storytelling in Knowledge Managementطراحی و ارزیابی الگو مفهومی تدوین راهبرد داستانسرایی جهت مدیریت دانش12514814642FAصبا صارمی نیادانشگاه تربیت مدرساصغر مشبکیدانشگاه تربیت مدرسوحید دلاوریدانشگاه تربیت مدرسJournal Article20130309Nowadays, innovation and organizational agilities are competitive advantages and knowledge management (KM) is one of the most important tools for creating competitive advantages, while having clear strategy is a way to succeed in KM. Moreover, storytelling is suggested as a simple and guaranteed tool for KM implementation. Therefore, this study aims to present a conceptual strategic model for storytelling in KM with two main stages and seven steps. The proposed model includes the following stages by concentrating on "people", "process" and "technology": The first stage, "philosophy and theoretical fundamental steps", has one single step of "analyzing organizational mission, vision and strategy", from the point of view of storytelling in KM. In this stage, the optimum organizational mission, vision and strategy are determined based on the effective elements. The second stage, "executive steps", consists of six steps starting with "analyzing status quo" step from intra- and inter-organizational points of view, continuing with "determining desirable status" step to offer "solutions for reaching the optimum status", and ending with "selecting an appropriate strategy" to "implementing" and "constantly improving" it based on feedbacks. Finally, the proposed model is evaluated using experts (in the fields of strategic and knowledge management) survey and verified by 95% certainty. Also, Friedman test shows that layers of the model are homogenous with a certainty of 95%.<strong>امروزه مدیریت دانش یک مزیت رقابتی مهم برای سازمان و از ابزارهای اساسی در خلق نوآوری است. یکی از راه</strong><strong></strong><strong>های رسیدن به موفقیت در مدیریت دانش، استفاده از راهبرد روشن می</strong><strong></strong><strong>باشد. در کنار این موضوع استفاده از داستان</strong><strong></strong><strong>سرایی به عنوان یک ابزار ساده و تضمین شده جهت پیاده</strong><strong></strong><strong>سازی مدیریت دانش پیشنهاد می</strong><strong></strong><strong>شود. پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مفهومی و راهبردی داستان</strong><strong></strong><strong>سرایی جهت مدیریت دانش انجام شد. الگوی ارائه شده در این پژوهش دارای دو مرحله اصلی و 7 گام می</strong><strong></strong><strong>باشد. مرحله اول الگو، تنها یک گام دارد و در آن با توجه به عامل</strong><strong></strong><strong>های تاثیرگذار بر انتخاب راهبرد، بهینه</strong><strong></strong><strong>ترین چشم</strong><strong></strong><strong>انداز برای ماموریت و راهبرد سازمانی تعیین می</strong><strong></strong><strong>گردد. مرحله دوم، دارای 6 گام می</strong><strong></strong><strong>باشد و در آن با «تحلیل وضع موجود» از نقطه نظر درون و برون</strong><strong></strong><strong>سازمانی و با استفاده از «تعیین وضع مطلوب»، « راه حل</strong><strong></strong><strong>هایی برای دستیابی به وضعیت بهینه» ارائه می</strong><strong></strong><strong>شود و در نهایت با استفاده از «انتخاب راهبرد مناسب» اقدام به «پیاده</strong><strong></strong><strong>سازی» و «بهبود مستمر» آن بر اساس بازخورد می</strong><strong></strong><strong>نماید. هر کدام از این گام</strong><strong></strong><strong>ها با توجه به لایه</strong><strong></strong><strong>های اصلی مدیریت دانش یعنی افراد، فرآیند و فناوری، بررسی و تنظیم می</strong><strong></strong><strong>شوند. الگو پیشنهادی این پژوهش با استفاده از نظرسنجی خبرگان، مورد ارزیابی با 95</strong><strong>%</strong><strong> اطمینان مورد تایید قرارگرفت. نتایج آزمون فریدمن، نشان</strong><strong></strong><strong>دهنده همگن بودن لایه</strong><strong></strong><strong>های الگو با 95</strong><strong>%</strong><strong> اطمینان بود. .</strong>