انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53866220170823Policy Learning in Iran's Technology and Innovation Development
(The Study of Third, Fourth and Fifth Development Plan regulations)یادگیری سیاستی در سیاستهای توسعه فناوری و نوآوری ایران (مطالعه قوانین برنامه سوم، چهارم و پنجم توسعه)13060171FAکیارش فرتاشدانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-0883-7588مهدی الیاسیاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیسید سروش قاضی نوریسازماناستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیسید حبیب ا... طباطبائیاندانشیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20170416Over the time, policy change and learning play a significant role in national decision making and improving transparency of policy situations. On this basis, current paper has concentrated on Iran's national development plans, as the major national mid-term developmental policies, to investigate policy learning and its mechanisms in the most crucial policy attempts to develop technology and innovation (T&I). Analyzing five past development plans led to selection of third to fifth plans, which have more coherent and integrated approach to T&I development by including a dedicated section in this regard, as suitable case studies for this paper. After content analysis of relevant policy documents in addition to conducting eighteen interviews with key policy actors of development planning process related to T&I articles, sixteen major policy issues were extracted in which direct implications are apparent in at least two investigated plans. Dominant share of policy learning belongs to political and technical learning with eight and seven frequencies respectively. Dominancy of political learning, as the most irrelevant type of policy learning, reflects low maturity of learning in T&I policy actors in Iran. Furthermore, this indicates superficial commitment of high level politicians to the most fundamental T&I policy objectives, which haven't fulfilled yet without any sign of sufficient attempts to meet defined objectives. Technical and conceptual learning (with seven and five occurrences) refer to relatively successful policy endeavours that are being tried to be improved or continued, usually by low and mid-level policy actors. Two key cases of identified social learning unveil effective role of public media and policy experts to widen and strengthen the discourse on innovation and knowledge-based development. Resulted social learning has brought mentioned discourse to the attention and commitments of high level politicians. Our findings contribute to more detailed recognition of Iran's T&I policy environment in the past two decades as well as decision making in near future.مقاله حاضر با هدف بررسی یادگیری سیاستی و سازوکارهای آن در عمدهترین تلاشهای سیاستگذاری فناوری و نوآوری ایران، بر برنامههای توسعه به عنوان مهمترین سیاستهای توسعهای میان مدت کشور تمرکز نموده است. با بررسی 5 برنامه توسعه اخیر، برنامههای سوم تا پنجم توسعه که دارای نگاهی منسجمتر و یکپارچه در قالب یک فصل مجزا به توسعه فناوری و نوآوری هستند به عنوان سه قانون منتخب مورد مطالعه قرار گرفت. پس از بررسی و تحلیل محتوای اسناد سیاستی و مصاحبه با 18 نفر از بازیگران اصلی این فرآیند، 16 مقوله محوری در توسعه فناوری و نوآوری استخراج گردید. سهم غالب یادگیری سیاستی در این 16 مقوله به یادگیری سیاسی و فنی به ترتیب با 8 و 7 تکرار اختصاص یافته است. این سهم بالای یادگیری سیاسی به عنوان نازلترین نوع یادگیری، نشان از بلوغ پایین یادگیری در بدنه سیاستگذاری فناوری و نوآوری کشور است. یادگیری فنی و مفهومی (با 7 و 5 وقوع) نشان از تلاشهای نسبتاً موفق سیاستی است که عموماً بازیگران سیاستی سطح پایین و میانی درصدد بهبود و استمرار روند موفقیتهای گذشته هستند نتایج این پژوهش میتواند در شناخت دقیقتر فضای سیاستی توسعه فناوری و نوآوری در دو دهه گذشته و تجارب آتی مفید باشد.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53866220170823The Effect of Regulatory Policies on the Innovation Capability of Iranian Pharmaceutical Companiesاثر سیاستهای تنظیمی بر توانمندی نوآوری بنگاههای تولید داروی ایران316460172FAجواد سلطان زادهدانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-3176-8816مهدی الیاسیدانشگاه علامه طباطبائیجهانیار بامداد صوفیدانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائیابوالفضل کزازیدانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170729Many scholars focus on the effects of policies that make response to market failures and systems. To understand behaviour of the firm as a result of government interventions, they have tried to develop the concept of Behavioural Additionality (BA) in Innovation Policy Assessment. This research emphasis on the Innovation Capability and its Micro-Foundation as indicators of the firms behaviour that received less attention by scholars. Therefore, we attempt to evaluate the effects of three regulatory policies (Generic plan, Pricing system and Tariff system) on innovative behaviour (Innovation capability and Performance) in Iranian pharmaceutical companies. This study is a cross-sectional study which uses Multi-Case study strategy and cognitive-analytic tool, the effect of regulatory policies on three levels of five policy objectives (Market Expansion, Availability Enhancement, Quality Promotion, R&D Motivation, and Value Chain Improvement), Micro-Foundation of Innovation Capability (Innovation Intelligence, Decision Making, Combination, and Governance) and Innovative Performance (Product and Process). Also, using the sensitivity analysis of the effects of the following 26 scenarios, the three levels of the component have been considered. The results show that although these policies are aimed at policy goals of Market Expansion, Availability Enhancement, and Value Chain Improvement, as well as on the process innovation, they have been able to create patterns in the innovation and management intelligence of firms, but their negative effects on Quality Promotion, R&D Motivation as well as product innovation.فهم اثر سیاستهای وضع شده در پاسخ به شکستهای بازار و سیستم همواره مورد توجه محققان بوده است. آنها در مسیر مطالعات خود تلاش کردهاند با توسعه مفهوم افزودنی رفتاری، نگاه خروجی محور به ارزیابی سیاست را بسط داده تا بتوانند اثر مداخلات دولت را بر رفتار بنگاه رصد نمایند. در این تحقیقات بر توانمندی نوآوری و خردبنیانهای آن به عنوان مبینهای رفتاری بنگاه در ارزیابی مداخلات کمتر تمرکز شده است. از اینرو پژوهش حاضر با تاکید بر توانمندی نوآوری به عنوان یک افزودنی رفتاری تلاش میکند، اثرات سه سیاست تنظیمی طرح ژنریک، نظام قیمتگذاری و نظام تعرفه گمرکی را بر رفتار نوآوری در شرکتهای تولید دارو بسنجد. پژوهش حاضر از دسته پژوهشهای آمیخته با استفاده از استراتژی مطالعه چند موردی و ابزار تحلیلی نگاشت شناختی است که الگوی اثر سیاستهای تنظیمی را در سه سطح اهداف سیاستی پنجگانه (گسترش بازار، افزایش دسترسیپذیری، ارتقای کیفیت، انگیزش تحقیق و توسعه و ارتقای زنجیره تولید)، خردبنیانهای توانمندی نوآوری (هوش نوآوری، تصمیمگیری، ترکیب و راهبری) و عملکرد نوآورانه (محصول و فرآیند) ترسیم کرده است. همچنین با استفاده از تحلیل حساسیت اثرات ذیل 26 سناریو، چگونگی تغییرات سه سطح مولفه مورد توجه قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد هر چند اعمال این سیاستها بر اهداف سیاستی گسترش بازار دارویی، دسترسپذیری و ارتقای زنجیره تولید دارویی کشور و همچنین بر نوآوری فرآیند مفید بوده و توانسته الگوهایی را در هوش نوآوری و راهبری شرکتها ایجاد نماید اما اثر منفی آنها بر کیفیت دارو و انگیزش تحقیق و توسعه و همچنین نوآوری محصول و خردبنیان ترکیب قابل توجه است.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53866220170823Exploring the Goals and Enablers of Participating in the Platform Ecosystem from the Supply-Side Innovators’ Perspective in Software Industry: Small Companies in Tehranواکاوی اهداف و توانمندسازهای مشارکت در زیست بوم پلتفرم از دیدگاه نوآوران طرف عرضه در صنعت نرم افزار: شرکت های کوچک مستقر در تهران658660176FAمریم یارمحمدیدانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانمهران رضوانیدانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمود البرزیدانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانJournal Article20170530Supply-side innovators play an important role in the success of a platform and in increasing the number of its users. This paper takes on the perspective of the innovators and looks the goals they have in mind when participating in the platform ecosystem and the factors that enable this participation. This research is comprised of small Iranian companies in the software industry. This paper uses a qualitative approach and utilizes a multiple case study method. Data is collectd using 42 semi-structured interviews with 26 small companies that develop Android/ IOS- based applications. Secondary information, including news and interviews published in web concerning the innovation of the companies, is utilized as well, in order to supplement the interviews. The collected data is analyzed based on the qualitative content analysis method in the open coding and axial coding stages. The findings indicate that, the supply-side innovators’ goals in platform ecosystem participation, are as follows:, customer access, customer accountability, business expansion,credit increase, cost savings, and focus on innovation. Resource sharing, platform leadership, rules and regulations competency, maturity of investors and business partners are also, from the innovators' perspective, identified as the main factors that enable the participation.نوآوران طرف عرضه نقش مهمی در موفقیت پلتفرم و افزایش تعداد کاربران آن ایفا میکنند. مطالعه حاضر با تمرکز بر دیدگاه این نوآوران قصد دارد اهداف آنها از مشارکت در زیستبوم پلتفرم و توانمندسازهای آنها را واکاوی نماید. جامعه آماری این پژوهش را شرکتهای کوچک ایران در صنعت نرمافزار تشکیل میدهند. رویکرد مقاله حاضر کیفی است و در آن از راهبرد پژوهشی مطالعه چند موردی اکتشافی استفاده شده است. گردآوری دادهها از طریق42 مصاحبه نیمهساختیافته با 26 شرکت کوچک در حوزه توسعه برنامههای کاربردی مبتنی بر پلتفرمهای اندروید یا آیاُاِس انجام شده است. تحلیل دادههای گردآوری شده در دو مرحله کدگذاری باز و کدگذاری محوری صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش اهداف اصلی نوآوران طرف عرضه از مشارکت در زیستبوم پلتفرم را در شش مقوله، دسترسی به مشتریان، پاسخگویی به مشتریان، توسعه گستره کسبوکار، افزایش اعتبار، صرفهجویی در هزینهها، و تمرکز بر نوآوری نشان میدهد. اشتراکگذاری منابع، رهبری پلتفرم، شایستگی قوانین و مقررات، و بلوغ شرکای تجاری و سرمایهگذاران نیز بهعنوان توانمندسازهای اصلی مشارکت از دیدگاه این نوآوران محسوب میشوند.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53866220170823Fitness of Product Innovation Level and Brand Change: A Survey on Customers of Cleaning and Hygiene Productsتناسب سطح نوآوری در محصول با میزان تغییر در علامت تجاری: پیمایشی از مشتریان محصولات شوینده و بهداشتی8710860173FAجلیل غریبیدانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.ندا ناظمیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات شاهرود، شاهرود، ایرانJournal Article20170114Selecting a proper attitude for choosing a trademark is an important factor in succeeding new products. The purpose of this study is to answer this question: What are the costumer's criteria for choosing new products according to its trademark? In this paper, comments of 385 costumers of washing and hygienic products who usually go to shopping stores of Tehran gathered based on the metrical attitude. Results show that primary acceptors prefer the substantial technical innovations with new trademarks and current products with current trademarks. But about the more gradual innovations (having minor differences with older products), they do not demonstrate a unique pattern. But about other acceptors, current products with their present trademarks are more rational. They also accept the gradual innovation with both introducing new trademarks and current trademarks. But about more substantial innovations, there are rather dispersed patterns around two opposite options of current trademarks and the new one. In this paper, the reasons for these patterns that are concluded from collecting qualitative date and also somewhat could help explain the existing causes of these patterns.انتخاب رویکرد مناسب برای علامت تجاری عاملی مهم در تعیین موفقیت محصولات جدید است. هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که الگوی مشتریان برای انتخاب محصولات نوآورانه با توجه به علامت تجاری همراه با این محصولات چیست؟ در این مقاله با اتکا بر رویکرد پیمایشی ، نظرات 385 نفر از مشتریانِ مراجعه کننده به فروشگاههای بزرگ شهر تهران در خصوص خرید و استفاده از مواد شوینده و بهداشتی جمعآوری شد. نتایج نشان میدهد که پذیرندگان اولیه، نوآوریهای فنی جهشیتر (حاوی تفاوت اساسی با محصولات قبلی) را بههمراه علائم تجاری جدید و محصولات فعلی را بههمراه علامت تجاری فعلی میپذیرند اما در خصوص نوآوریهای تدریجیتر (حاوی تفاوت جزئی با محصولات قبلی)، الگوی یکسانی را نشان نمیدهند. در حالیکه برای سایر پذیرندگان، محصولات فعلی که بههمراه علامت تجاری فعلی عرضه میشوند منطقیتر به نظر میرسند، نوآوریهای تدریجیتر را نیز معمولا با توسعه علامت تجاری شناخته و قبول میکنند اما در خصوص نوآوریهای جهشیتر الگوی نسبتا پراکندهای حول دو انتخاب متضاد علامت تجاری فعلی و علامت تجاری جدید نشان میدهند. در این مقاله دلایل این الگوها که از جمعآوری دادههای کیفی حاصل شده است نیز تا حدودی توانسته به تبیین علل بوجود آمدن این الگوها کمک کندانجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53866220170823Classification of Demand-based Innovation Policy Tools Using Meta-synthesis Approachدستهبندی ابزارهای سیاست نوآوری تقاضامحور با استفاده از رویکرد فراترکیب10913860175FAمصطفی محسنی کیاسریپژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری
دانشکده مدیریت دانشگاه تهران0000-0001-7935-1759مهدی محمدیعضو هیات علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.احمد جعفر نژادعضو هیات علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.نیما مختارزادهعضو هیات علمی دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.رضا اسدی فردپژوهشکده مطالعات فناوریJournal Article20170422Demand-driven innovation policy is a relatively new field of study in the science and technology policy that researchers have less attention but has been a growing issue recently. Demand-driven innovation policy is a set of public measures to boost demand for innovation, improvement of the conditions for perception of innovation or improvement of demand articulation in order to encourage and disseminate innovation. This paper seeks to provide a new classification of policy tools introduced in the related studies by using of meta-synthesis method. So, 252 articles have been found from official academic sites and have been investigated according to meta-synthesis method which 105 articles have been selected to be analysed. Analyses of articles and the meta-synthesis results indicate that the innovation demand-side stimulation tools can be categorized in three main categories from the perspective that which applicant is concerned. These three categories are: policies that stimulate the government demand (B2G), policies that stimulate the private demand (B2C), and policies that stimulate the large businesses demand (B2B). The analysis of this study shows that in the first category, the quantity of the articles and introduced tools is relatively very high. Also in the third category fewer studies have been carried out in which practical and detailed tools have not been presented. So there is a research gap in third category that needs to be investigated more by researchers.<span style="font-size: small;">سیاست نوآوری تقاضامحور مجموعهای از اقدامات عمومی برای افزایش تقاضای نوآوری، بهبود شرایط ادراک نوآوری یا بهبود بیان تقاضا به منظور ترغیب و انتشار نوآوری میباشد. این مقاله با بهرهگیری از روش فراترکیب به دنبال ارائه دستهبندی جدیدی از ابزارهای سیاستی معرفیشده در مطالعات این حوزه میباشد. بهاینمنظور بر اساس روش فراترکیب 252 مقاله و کتاب شناسایی شده از پایگاههای رسمی مقالات معتبر مورد بررسی قرار گرفته و پس از طی مراحل لازم 105 مقاله و کتاب مورد تحلیل نهایی قرار گرفته. تجزیهوتحلیل مقالات و نتایج روش فراترکیب نشان داد که ابزارهای تحریک طرف تقاضای نوآوری را میتوان در قالب سه زمینه اصلی دستهبندی نمود که عبارتند از سیاستهای محرک تقاضای دستگاههای دولتی(B2G)، سیاستهای محرک تقاضای مصرفکنندگان نهایی(B2C) و سیاستهای محرک تقاضای کسبوکارهای بزرگتر (b2B). تحلیل انجام شده بیانگر این است که در دسته سوم از ابزارهای مذکور محققان مطالعات کمتری داشتهاند و ابزارهای صریح و عملیاتی ارائه نشده و خلاء پژوهشی در این دسته به چشم میآید که نیازمند پژوهشهای بیشتر است</span>.انجمن علمی مدیریت فناوری و نوآوری ایران با همکاری موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعیمدیریت نوآوری2322-53866220170823The role of R&D Expenditure among Factors Influencing Labor Productivity; (A Case Study of Iran and the Selected Business Partners)نقش مخارج تحقیق و توسعه در میان عوامل موثر بر بهره وری نیروی کار (مورد ایران و شرکای تجاری منتخب)13916260174FAزهرا نجفیمربی گروه اقتصاد دانشگاه پیام نورکریم آذربایجانیاستاد گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، اصفهان، ایرانJournal Article20170211Increasing the level of productivity factors of production is one of the most important components influencing the growth and development of economies of all countries. In addition, based on theories of endogenous economic growth, internal R&D activities as an indicator of the level of innovation lead to more efficient use of existing resources and the absorption of advanced foreign technology in the production of goods and services' business and, finally, the productivity of production improvement is upgraded. Considering the importance of the issue, this research attempts to investigate the contributing factors of efficiency of Iranian workforce and their selected commercial partners during the year 2004 to 2014 using Pan-Data method. The results indicate that life expectancy and human capital variables with the coefficient of 30.74 and 0.19 have the highest and the lowest impact on the productivity index of the workforce. Also, the R&D expenditure variable with a coefficient of 1.71 has a positive effect on labour productivity, although, according to the important position of this variable, little attention has been paid to it.ارتقاء سطح بهره<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وری عوامل تولید یکی از مهم<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ترین مولفه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های تاثیرگذار بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها محسوب می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>شود براساس نظریه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های رشد اقتصادی درون<span style="font-family: Times New Roman;"></span>زا، فعالیت<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های تحقیق<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وتوسعه داخلی ، موجب استفاده موثرتر از منابع موجود و جذب فناوری پیشرفته خارجی در تولید کالاها و خدمات قابل تجارت می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>گردد و در نهایت بهبود بهره<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وری تولید ارتقاء می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>یابد. با توجه به اهمیت موضوع، این پژوهش سعی دارد عوامل موثر بر بهره<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وری نیروی کار در کشور ایران و شرکای تجاری منتخب آن در طول سال<span style="font-family: Times New Roman;"></span>های 2014-2004 با استفاده از روش پنل- دیتا بررسی کند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که متغیرهای امید به زندگی و سرمایه انسانی به ترتیب با داشتن ضریب 74/30 و 11/0، بیشترین و کمترین تاثیر را بر شاخص بهره<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وری نیروی کار دارند. از طرفی، متغیر مخارج تحقیق<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وتوسعه با ضریب 71/1 دارای تاثیر مثبت بر بهره<span style="font-family: Times New Roman;"></span>وری نیروی کار است، اگرچه برطبق جایگاه مهم و حائز اهمیت این متغیر، توجه چندانی به آن صورت نگرفته است.