نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مدیریت راهبردی، گروه بازاریابی و استراتژی کسب وکار، دانشکده مدیریت ، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه بازاریابی و استراتژی کسبوکار- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران./ مسنول مکاتبات shahhoseini@ut.ac.ir
3 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه بازاریابی و استراتژی کسبوکار- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران. mohsen.nazari@ut.ac.ir
4 استادیار و عضو هیئت علمی گروه بازاریابی و استراتژی کسبوکار- دانشکده مدیریت دانشگاه تهران aheidary@ut.ac.ir
5 دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی b-hajipour@sbu.ac.ir
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
Today, firms widely rely on coopetition strategy- "simultaneous competition and cooperation between competitors" - to foster their innovation. However, despite its popularity, the impact of coopetition on innovation performance remains unclear. these instabilities can be attributed to their difference in managing their coopetitive relationships. In This study, a Systematic Literature Review was used to seek how to manage coopetition in order to improve innovation performance in collaborative relationships between competing firms. The research is applied in terms of type and descriptive in terms of purpose. Based on the electronic search made from reliable academic sources in the time period of 1996 to 2022 and using inclusion criteria screening, finally 84 documents were reviewed and the results were categorized in 28 themes,7 sub-categories and 3 categories by using the qualitative content analysis method. The results h show that along a phaze model, coopetition management can be divided into three phase: (1) pre-formation - including "choosing coopetition strategy" and "partner selection"; (2) design - including "formal governance", "informal governance" and " establishing mechanisms and routines " ;and (3) post-formation -including "managing coopetitive dynamics" and "managing coopetitive conflicts". The coopetition management framework presented in this research can be useful for those managers who intelligently use coopetition as a way to achieve innovation and open a way for future empirical research.
کلیدواژهها [English]
الهی، ش.، کلانتری، ن.، آذر، ع. و حسنزاده، م.، 1394. رابطه میان زیرساختهای رایج نوآوری، ظرفیت جذب و عملکرد نوآورانه در سطح ملی. مدیریت نوآوری، 4 (4)، 30-1.
بروجردی، م.، آقازاده، ه. و نظری، م.، 1400. تدوین مدل مفهومی همکاری رقابتی در روابط بنگاههای خدمات مهندسی. پژوهشهای مدیریت در ایران، 25 (1)، 161-137.
تبریزی، م.، 1393. تحلیل محتوای کیفی از منظر رویکردهای قیاسی و استقرایی. فصلنامه علوم اجتماعی، 21 (64)، 138-105.
حسینی، س م.، رضائیان، ع.، قرهچه، م. و پریزادی، ع.، 1393. پیکربندی سازوکارهای کنترلی در شرکتهای نوآور. مدیریت نوآوری، 3 (3)، 32-1.
صاحبالداری، م.، سلطانی، م. و کردنائیچ، ا.، 1400. پیشآیندهای شکلگیری روابط همرقابتی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 48 (4)، 143-123. *
طالاری، م. و بیننده، آ.، 1399. بررسی سیر تطور همرقابتی و ارائه مدل جامع راهبرد همرقابتی در شرایط تحریم. بهبود مدیریت، 14 (1)، 95-126.
عباسپور، م.، حسنقلیپور سوری، ط.، نظری، م. و سیاره، ج.، 1400. مرور سیستماتیک مطالعات استراتژی همرقابتی در صنعت حملونقل و ارائه چارچوب مفهومی. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 18 (17)، 23-1. *
قادری عابد، ا.، نظری، م.، کمرهای، م. و حیدری، ع.، 1397. ارائه مدل مفهومی استراتژی رقابت همکارانه در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. پژوهشهای مدیریت در ایران، 22 (4)، 128-102. *
کشتکار، ل.، سرایی، م. و کلانتری، م.، 1400. ارزیابی زمینه های شکل گیری راهبرد رقابت همکارانه در کنسرسیوم مثلث طلایی گردشگری ایران. فصلنامه علمی اقتصاد و مدیریت شهری، 9 (37)، 38-19. *
محمدی، م. و حاجیپور، ب.، 1397. شناسایی الگوی همکاری- رقابت در صنعت خودروسازی ایران براساس رویکرد سیستمی: مطالعه دادهبنیاد. بررسیهای بازرگانی، 16 (8889)، 22-1. *
نظری، م.، کمرهای، م.، حیدری، ع. و قادری، ا.، 1398. ارائه مدل مفهومی استراتژی رقابت همکارانه در بخش ارتباطات ثابت و سیار ایران: مطالعه چندموردی. مدیریت بازرگانی، 11 (3)، 542-525. *
وزیری گودرزی، ا. و موحدی صبحانی، ف.، 1393. ارائه یک مدل مفهومی برای اثربخش نمودن واسط دانشی در فرایند اشتراک دانش. مدیریت نوآوری، 3 (3)، 120-101.
وحیدینیا، ا.، حسینزاده شهری، م.، خدادادحسینی، س. د. و عبدالوند، ن.، 1399. تبیین الگوی همکاری رقابتی برای ورود به بازار در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات. کاوشهای مدیریت بازرگانی، 12 (24)، 528-511. *