ایجاد مقیاس ارزیابی گرایش کارآفرینانه در پژوهشگاه‌های دولتی صنعت انرژی ایران و بررسی تأثیر آن بر عملکرد با رویکرد اقتضایی

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا / گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

2 دانشیار، ‌گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

3 دانشیار،‌گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

4 استادیار، گروه کارآفرینی فناورانه، دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده

این پژوهش با برقراری پیوند میان دو شاخه از کارآفرینی دانش‌بنیان (کارآفرینی شرکتی و کارآفرینی دانشگاهی)، از سازۀ گرایش کارآفرینانه متعلق به ادبیات کارآفرینی شرکتی، برای شناسایی وضعیت راهبردی مساعد کارآفرینی و آثار آن در پژوهشگاه‌های دولتی صنعت انرژی ایران بهره می‌گیرد. با توجه به وابستگی ابعاد تشکیل‌دهندۀ گرایش کارآفرینانه به زمینۀ سازمانی، با استفاده از روش تحقیق آمیخته ترتیبی اکتشافی، ابتدا مقیاس جدیدی برای سنجش گرایش کارآفرینانه در زمینۀ سازمانی جدید ایجاد شده و سپس تأثیر آن بر عملکرد مالی 15 پژوهشکده وابسته به این پژوهشگاه‌ها با رویکردی اقتضایی (تحت تأثیر عوامل محیطی و عوامل درون سازمانی) مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهند که گرایش کارآفرینانه پژوهشکده‌ها با عملکرد مالی آنها رابطۀ مثبت و قابل توجهی دارد که توسط عوامل محیطی تعدیل می‌شود، بطوری‌که بیشترین تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد مالی در شرایط نامساعد محیطی بروز می‌کند. این پژوهش ضمن توسعۀ کاربرد سازۀ شناخته ‌شدۀ گرایش کارآفرینانه به یک حوزۀ سازمانی جدید، اشاره‌ های سیاستی قابل توجهی برای تقویت گرایش پژوهشگاه‌های دولتی به مشارکت در کارآفرینی دانشگاهی و دانش‌بنیان در بر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing an assessment scale for Entrepreneurial Orientation of Public Research Institutions in Energy industry of Iran, and investigating its effect on performance by contingency approach

نویسندگان [English]

  • Ali Khanagha 1
  • Ali Mobini Dehkordi 2
  • Mohammadreza Zali 3
  • Seyyed Reza Hejazi 4
1 PhD Student, Technological Entrepreneurship Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
2 Associate Professor, Technological Entrepreneurship Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
3 Associate Professor, Corporate Entrepreneurship Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
4 Associate Professor, Technological Entrepreneurship Department, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran
چکیده [English]

This paper links two branches of Knowledge-based entrepreneurship (Academic & Corporate entrepreneurship) by employing the widely-used construct of Entrepreneurial Orientation (EO) from corporate entrepreneurship literature, to indentify the favorable strategic posture for entrepreneurial activities within Public Research & Technology Institutions (RTIs) in Energy Sector of Iran, and to investigate its effect of their performance indices. Due to context-dependent nature of EO construct, an exploratory sequential research design was utilized to first develop a new EO measurement scale in public RTIs and then, investigate its effect on performance indices of 15 research centers within these RTIs from universalistic and contingency perspectives (moderating effect of environmental and internal factors). The results indicated that the Entrepreneurial Orientation of research centers has a positive and substantial effect on their financial performance which is being moderated by environmental factors in a way that EO has the strongest relationship with financial performance under unfavorable environmental conditions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge-based entrepreneurship
  • academic entrepreneurship
  • Entrepreneurial Orientation
  • Public RTIs
  • organizational context
  • Scale development

Alemán, B. T., Webster, P., Eagar, R. & Ku, B., 2010. Research & Technology Institutes, Meeting the Challenges of the Post-Recession World.

Alfadl, A. & Izham, M., 2013. Scale development on consumer behavior toward counterfeit drugs in a developing country: a quantitative study exploiting the tools of an evolving paradigm. BMC Public Health.

Boyce, C. & Neale, P., 2006. Conducting In-Depth Interviews A Guide for Designing and Conducting In-Depth Inteviews for Evaluation Input. s.l.:Pathfinder International.

Cantaragiu, R., 2012. Towards a conceptual delimitation of academic entrepreneurship. Management & Marketing Challenges for the Knowledge Society, 7(4), pp. 683-700.

Carrick, J., 2014. Technology Based Academic Entrepreneurship: How Little We Know. Journal of Strategic Innovation and Sustainability, pp. 63-75.

Costello, A. B. & Osborne, J. W., 2005. Best Practices in Exploratory Factor Analysis: Four Recommendations for Getting the Most From Your Analysis. Practical Assessment Research & Evaluation, July.10(7).

Covin, J. G. & Lumpkin, G., 2011. Entrepreneurial Orientation Theory and Research: Reflections on a Needed Construct. Entrepreneurship Theory and Practice (ET&P), Special Issue on Entrepreneurial Orientation, 35(5), pp. 855-872.

Covin, J. G. & Slevin, D. P., 1989. Strategic management of small firms in hostile and benign environments. Strategic Management Journal, 10(1), pp. 75-87.

Covin, J. G. & Slevin, D. P., 1991. A Conceptual Model of Entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship Theory and Practice (ET&P), 16(1), pp. 7-25.

Kreinsen, H. H. & Schwinge, I., 2011. Knowledge-Intensive Entrepreneurship in Low-Tech Sectors.

Leyerer, P. S., 2012. The Role Of Organizational Culture In Developing An Entrepreneurial Oriented Company, Master thesis, School of Economics and Management, Department of Business Administration.

Little, T. D. & Widaman, K. F., 2006. On the Merits of Orthogonalizing Powered and Product Terms: Implications for Modeling Interactions Among Latent Variables. Structural Equation Modeling, 13(4), pp. 497–519.

Lumpkin, G. & Dess, G. G., 1996. Clarifying the Entrepreneurial Orientation Construct and Linking It to Performance. Academy of Management Review, January, 21(1), pp. 135-172.

Malerba, F., 2010. Knowledge-Intensive Entrepreneurship and Innovation Systems. New York: Routledge.

Miller, D., 2011. Miller (1983) Revisited: A Reflection on EO Research and Some Suggestions for the Future. Entrepreneurship Theory & Practice, pp. 873-894.

Morris, M. H., Webb, J. W. & Franklin, R. J., 2011. Understanding the Manifestation of Entrepreneurial Orientation in the Nonprofit Context. Entrepreneurship Theory & Practice (ET&P), pp. 947-971.

Rauch, A., Wiklund, J., Lumpkin, G. & Frese, M., 2009. Entrepreneurial Orientation and Business Performance: An Assessment of Past Research and Suggestions for the Future. Entrepreneurship Theory and Practice, May, 33(3), p. 761–787.

Rothaermel, F. T., Agung, S. D. & Jiang, L., 2007. University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change, 16(4), p. 691–791.

Shaker, Z., Wright, M. & Abdelgawad, S., 2014. Contextualization and the advancement of entrepreneurship research. International Small Business Journal.

Stratman, J. K. & Roth, A. V., 2002. Enterprise Resource Planning (ERP) Competence Constructs: Two-Stage Multi-Item Scale Development and Validation. Decision Sciences, 33(4), pp. 601-628.

Todorovic, W. Z., McNaughton, R. B. & Guild, P. D., 2005. Making university departments more entrepreneurial, The perspective from within. Entrepreneurship and Innovation, pp. 115-122.

Todorovic, Z. W., McNaughton, R. & Guild, P., 2011. ENTRE-U: An Entrepreneurial Orientation Scale for universities. Technovation, Issue 31, pp. 128-137.

Walshok, M. L. & Shapiro, J. D., 2014. Advances in Entrepreneurship, Firm Emergence and Growth, Chapter 1: Beyond Tech Transfer, A More Comprehensive Approach to Measuring the Entrepreneurial University. s.l.:Emerald Group Publishing Limited.

Wiklund, J. & Dean, S., 2005. Entrepreneurial orientation and small business performance: a configurational approach. Journal of Business Venturing, January, 20(1), pp. 71–91.

بندریان، ر.، 1393. بررسی مدل‌های تجاری‌سازی فناوری و ارائه مدل بومی برای حمایت از تجاری‌سازی فناوری در کشور. نشریه صنعت و دانشگاه، شماره 23 و 24،صص 5-20.

قناتی، س.، کردنائیج، ا. و یزدانی، ح.، 1389. بررسی وضعیت فرهنگ سازمانی کارآفرینانه در دانشگاه تهران. توسعه کارآفرینی، زمستان، شماره 10، صص115-133.

گودرزی، م.، 1390. الگوی فرآیند تجاری‌سازی فناوری در موسسات تحقیقاتی دولتی ایران. فصلنامه علمی‌- پژوهشی سیاست علم و فناوری، شماره 2، صص 41-56.

گودرزی، م.، 1392. الگوی جامع تجاری‌سازی فناوری در پژوهشگاه‌های دولتی ایران. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، شماره 1،صص 37-66.

موسایی، ا.، 1389. مدیریت یکپارچه توسعه فناوری محصولات شیمیایی با تأکید بر تجاری‌سازی؛ مطالعه موردی پژوهشگاه صنعت نفت. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، دوره 8، صص 67-82.

میقانی نژاد، ع.، 1391. عوامل موثر بر تجاری‌سازی فناوری در سازمان‌های تحقیقاتی دولتی - مورد پژوهشگاه صنعت نفت، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.