عوامل کلیدی موفقیت پروژه‌های طراحی‌محصول با رویکرد جمع‌سپاری در صنعت فناوری اطلاعات

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

2 عضو هیت علمی دانشگاه تهران

3 دانش آموخته مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران پردیس فارابی

چکیده

جمع‌سپاری یکی از راهبردهای همکاری در نوآوری باز است که با بهره‌گیری از امکانات فناوری اطلاعات (IT) بستری را برای حضور فعال جمعیت‌های آنلاین در فعالیت‌های مختلف شرکت‌ها نظیر طراحی‌محصول فراهم کرده‌است. با این حال تعداد پروژه‌هایی که در این حوزه به نتایج قابل قبول نرسیده و کارایی لازم را نداشته‌اند نیز کم نبوده‌است. این پژوهش درصدد شناسایی و تعیین اولویت برای شاخص‌های موفقیت در جمع‌سپاریطراحی‌محصول و بهبود آن بوده‌است. این تحقیق از نوع تحقیقات آمیخته است که در قسمت کیفی، تحلیل مضمون و در قسمت کمی با روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته‌است. جامعه تحقیق شامل تمام کارشناسان،نخبگان و متخصصان حوزه جمع‌سپاری بود، در همین راستا ابتدا با استفاده از ادبیات پیشین تعدادی عوامل استخراج شد سپس به کمک مصاحبه با ۱۰ نفر از کارشناسان،مدیران سازمان‌هایی که تجربه استفاده از جمع‌سپاری را در طراحی‌محصول داشته‌اند، در مجموع ۳۶ عامل حیاتی برای موفقیت جمع‌سپاری مورد شناسایی قرار گرفت که با روش دلفی غربالسازی شدند و  به کمک روش بهترین-بدترین (BWM) اولویت‌بندی شدند. از میان ابعاد چهارگانه جمع‌سپاری به ترتیب «مشارکت‌کنندگان»، «سیستم IT»، «مدیریت سازمان» و «کارمندان» و نیز در میان عوامل این ابعاد، «کیفیت عملکرد مشارکت‌کنندگان»، «کیفیت سیستم IT»، «فرآیند کنترل و نظارت» و «کارآیی کارمندان» به ترتیب دارای بیشترین اهمیت بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and prioritizing Critical Success Factors of product design in IT industry with Crowdsourcing Approach

نویسندگان [English]

  • Morteza Soltani 1
  • maysam shafiei 2
  • s.javid hosseini 3
1 University of tehran
2 university of tehran
3 Faculty of Management and Accounting,university of tehran, College of Farabi
چکیده [English]

Crowdsourcing is one of the new cooperative strategiesin open innovation that Using Information Technology (IT) facilities, provides a platform for active online crowds in various activities of companies such as product design. However, in this area, there were not too many projects which have achieved acceptable results. Therefore, this research attempts to identify and prioritize success factors of crowdsourcing in product design and improvement. the type of research is mixed method. The method of analysis for qualitative section is based on content analysis and for quantitative part is based on descriptive survey. Data were collected from experts and specialists in the field of crowdsourcing. Hence, several factors has been extracted from previous studies, then 36 main success factors has been recognized through interviewing approximately ten managers who are experienced in crowdsourcing for product design. The factors were assayed by Delphi method and final dimensions and factors were weighed by experts using best worth method. The study prioritized the quadruple dimensions of crowdsourcing as follows: contributors, IT system, organization management and employees. Among the factors of mentioned dimensions, “contributors operation quality”, “quality of IT System”, “control and supervision process” and “employees efficiency” are the most important ones, respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • product design
  • Crowdsourcing
  • IT industry
  • Critical success factors
  • Delphi method
  • BWM

Archak, N., 2010, April. Money, glory and cheap talk: analyzing strategic behavior of contestants in simultaneous crowdsourcing contests on TopCoder. com. In Proceedings of the 19th international conference on World wide web (pp. 21-30). ACM.

Atakan, S.S., Bagozzi, R.P. and Yoon, C., 2014. Consumer participation in the design and realization stages of production: How self-production shapes consumer evaluations and relationships to products. International journal of research in marketing31(4), pp.395-408.

Bayus, B.L., 2013. Crowdsourcing new product ideas over time: An analysis of the Dell IdeaStorm community. Management science59(1), pp.226-244.

Bouras, C., Igglesis, V., Kapoulas, V. and Tsiatsos, T., 2005. A web-based virtual community. International Journal of Web Based Communities1(2), pp.127-139.

Brabham, D.C., 2008. Crowdsourcing as a model for problem solving: An introduction and cases. Convergence14(1), pp.75-90.

Brabham, D.C., 2010. Crowdsourcing as a model for problem solving: leveraging the collective intelligence of online communities for public good. The University of Utah.

Buecheler, T., Sieg, J.H., Füchslin, R.M. and Pfeifer, R., 2010. Crowdsourcing, open innovation and collective intelligence in the scientific method: a research agenda and operational framework. In The 12th International Conference on the Synthesis and Simulation of Living Systems, Odense, Denmark, 19–23 August 2010 (pp. 679-686). MIT Press.

Cannon, J.P. and Homburg, C., 2001. Buyer-supplier relationships and customer firm costs. Journal of Marketing65(1), pp.29-43.

Dawson, R. and ByngHall, S., 2011. Getting Results from Crowds - The Definitive Guide to Using Crowds to Grow Your Business. 1st ed. San Francisco: Advanced Human Technologie.

Djelassi, S. and Decoopman, I., 2013. Customers' participation in product development through crowdsourcing: Issues and implications. Industrial Marketing Management42(5), pp.683-692.

Enkel, E., Gassmann, O. and Chesbrough, H., 2009. Open R&D and open innovation: exploring the phenomenon. R&d Management39(4), pp.311-316.

Fink, A., Kosecoff, J., Chassin, M. and Brook, R.H., 1984. Consensus methods: characteristics and guidelines for use. American journal of public health74(9), pp.979-983.

Füller, J., Bartl, M., Ernst, H. and Mühlbacher, H., 2006. Community based innovation: How to integrate members of virtual communities into new product development. Electronic Commerce Research6(1), pp.57-73.

Gatautis, R. and Vitkauskaite, E., 2014. Crowdsourcing application in marketing activities. Procedia-Social and Behavioral Sciences110, pp.1243-1250.

Gefen, D., Gefen, G. and Carmel, E., 2016. How project description length and expected duration affect bidding and project success in crowdsourcing software development. Journal of Systems and Software116, pp.75-84.

Hippel, E.V. and Krogh, G.V., 2003. Open source software and the “private-collective” innovation model: Issues for organization science. Organization science14(2), pp.209-223.

Hoek, J.F.S., 2014. Crowdsourcing for Innovation: An overview of the success factors and challenges of the broadcast search process (Bachelor's thesis).

Howe, J., 2006. The rise of crowdsourcing. Wired magazine14(6), pp.1-4.

Huang, S.W. and Fu, W.T., 2013, April. Don't hide in the crowd!: increasing social transparency between peer workers improves crowdsourcing outcomes. In Proceedings of the SIGCHI Conference on Human Factors in Computing Systems(pp. 621-630). ACM.

Jaakkola, H., 2017. The Influence of Cultural Factors on Crowdsource Product Designing. Information Modelling and Knowledge Bases XXVIII292, p.334.

Kuijpers, M.J.M., 2013. Crowdsourcing Critical Success Factors in SME’s: Towards a Successful Implementation Model.

Kuppuswamy, V. and Bayus, B.L., 2015. Crowdfunding creative ideas: The dynamics of project backers in Kickstarter (UNC Kenan-Flagler Research Paper No. 2013-15). Available at: SSRN http://papers. ssrn. com/sol3/papers. cfm.

Laasonen, J.A., 2014. Value Creation in Crowd-Business: Developing a Framework for Successful Implementation of Crowdsourcing Initiatives.

Lee, C.Y. and Glass, J., 2011. A transcription task for crowdsourcing with automatic quality control. In Twelfth Annual Conference of the International Speech Communication Association, pp.3041-3044.

Li, Z. and Hongjuan, Z., 2011, June. Research of crowdsourcing model based on case study. In Service Systems and Service Management (ICSSSM), 2011 8th International Conference on (pp. 1-5). IEEE.

Liu, T.X., Yang, J., Adamic, L.A. and Chen, Y., 2014. Crowdsourcing with all-pay auctions: a field experiment on taskcn. Management Science60(8), pp.2020-2037.

Menguc, B., Auh, S. and Yannopoulos, P., 2014. Customer and supplier involvement in design: The moderating role of incremental and radical innovation capability. Journal of Product Innovation Management31(2), pp.313-328.

Mukherji, S., 2012. A framework for managing customer knowledge in retail industry. IIMB Management Review24(2), pp.95-103.

Nishikawa, H., Schreier, M. and Ogawa, S., 2013. User-generated versus designer-generated products: A performance assessment at Muji. International Journal of Research in Marketing30(2), pp.160-167.

Piller, F., 2010. Open innovation with customers: crowdsourcing and co-creation at Threadless, available at: http://ssrn.com/abstract¼1688018 (accessed 5 October 2010).

Rezaei, J., 2015. Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega53, pp.49-57.

Romanczuk, G.E., Willy, C. and Bischoff, J.E., 2017. Critical success factors for crowdsourcing with virtual environments to unlock innovation. Defense AR Journal24(2), p.334.

Sharma, A., 2010. Crowdsourcing Critical Success Factor Model: Strategies to harness the collective intelligence of the crowd. London School of Economics (LSE), London, pp.1-22.

Tajedin, H. and Nevo, D., 2013, May. Determinants of success in crowdsourcing software development. In Proceedings of the 2013 annual conference on Computers and people research(pp. 173-178). ACM.

Walter, T. and Back, A., 2011. Towards measuring crowdsourcing success: An empirical study on effects of external factors in online idea contest.Institute of Information Management, University of St. Gallen

Whitla, P., 2009. Crowdsourcing and its application in marketing activities. Contemporary Management Research5(1), pp.15-28.

Williams, P.L. and Webb, C., 1994. The Delphi technique: a methodological discussion. Journal of advanced nursing19(1), pp.180-186.

Yang, J., Adamic, L.A. and Ackerman, M.S., 2008, July. Crowdsourcing and knowledge sharing: strategic user behavior on taskcn. In Proceedings of the 9th ACM conference on Electronic commerce (pp. 246-255). ACM.

Yoo, J., Lee, K. and Choi, M., 2013. Crowdsourcing for device manufacturers in the convergent media industry. Communications & Strategies, No. 89, 1st Quarter 2013, pp. 73-93.

Zott, C., Amit, R. and Massa, L., 2011. The business model: recent developments and future research. Journal of management37(4), pp.1019-1042.

Zwikael, O., Pathak, R.D., Singh, G. and Ahmed, S., 2014. The moderating effect of risk on the relationship between planning and success. International Journal of Project Management32(3), pp.435-441.

آذر،ع. و ، مومنی، م. ، ۱۳۹۵. آمار و کاربرد آن در مدیریت-جلد دوم-تحلیل آماری. تهران : انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).

جوادی خسرقی، ه.، ۱۳۹۲. شناسایی فاکتورهای اثرگذار بر عملکرد جمع کاران در پلتفرم‌های جمع‌سپاری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی. دانشکده مهندسی صنایع.

حبیبی، آ. ، ایزدیار، ص. ، سرافرازی، ا. ، ۱۳۹۳. تصمیم‌گیری چندمعیاره فازی. تهران: انتشارات کتیبه گیل.

شفیعی، س. ، ۱۳۹۶. عوامل موثر بر مشارکت الکترونیک مشتریان در جمع‌سپاری و ارتقای عملکرد شرکت؛مطالعه موردی: مدیران بازاریابی شهر اصفهان. تحقیقات بازاریابی نوین،(۷)۲،صص۱۱۵-۱۳۴.

قدسی پور، ح. ، ۱۳۹۵. فرآیند تحلیل سلسله مراتبی. تهران: دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

قوامی عادل، م. ، ۱۳۹۴. عوامل کلیدی موفقیت به‌کارگیری جمع‌سپاری در توسعه محصول جدید. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا(س).دانشکده اقتصاد و حسابداری.

مهرگان، م. ، ۱۳۸۳. پژوهش عملیاتی پیشرفته. تهران: انتشارات کتاب دانشگاهی.